SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

24 proc. więcej na reklamy radiowe, Złote Przeboje Poznań i RMF Classic z największymi wzrostami (TOP 10)

Wartość reklam wyemitowanych przez stacje radiowe w 2015 roku wzrosła cennikowo w porównaniu z 2014 rokiem o blisko 24 proc. Realnie wzrost ten był na poziomie 10-11 proc. Największą dynamikę zanotowały Złote Przeboje Poznań i RMF Classic, najmniejszą - Eska Warszawa i RMF FM.

Stacje radiowe zarobiły cennikowo na reklamach w 2015 roku 5,47 mld zł, czyli 23,7 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).

- Rok 2015 branża radiowa może zaliczyć do nadzwyczaj udanych. Mile zaskoczył, moim zdaniem, dwucyfrowy wzrost około 10- 11 proc., w niektórych przypadkach na pewno nieco większy.  Tak deklarują radiowcy i domy mediowe i ja się z tym zgadzam. Najbardziej cieszy jednak fakt, że radio jest i ufam, że dalej będzie, medium ważnym dla słuchaczy, skutecznym i istotnym dla reklamodawców.  Takie twierdzenie jest uzasadnione zważywszy na kilkukrotnie większy wzrost inwestycji reklamowych w to medium, w stosunku do całości rynku. Dodatkowo warto podkreślić, że pozytywny trend wydatków na radio trwa już od dłuższego czasu i oby trwał dalej - mówi Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.

Liderem wpływów z reklam niezmiennie pozostaje RMF FM - w tej stacji reklamodawcy zostawili w ub.r. blisko 1,5 mld zł, o 15,7 proc. więcej niż w 2014 roku

Drugie miejsce na reklamowym podium należy do Radia Zet z wpływami w wysokości 1,1 mld zł (wzrost o 22,9 proc.), a trzecie - do Programu III Polskiego Radia, które zarobiło 274,4 mln zł (23,1 proc. więcej niż rok wcześniej). Eurozet, do którego należy Radio Zet. w lutym ub.r. wprowadzając nową ofertę handlową podniósł ceny reklam w swoich rozgłośniach o kilka procent.

Największy wzrost przychodów z reklam zanotowały w omawianym okresie Złote Przeboje Poznań i RMF Classic. Pierwsza rozgłośnia zarobiła 77,7 proc. więcej w skali roku (71,8 mln zł), a druga – 61,3 proc. więcej (66,8 mln zł).

O 38,9 proc. wzrosły wydatki na reklamę w Vox FM (do 83,6 mln zł) i o 35,2 proc. - w Tok FM (do 111,4 mln zł). Ceny reklam w stacjach Vox FM, Radiu Eska i Esce Rock zostały podniesione w połowie lipca ub.r. o kilka procent.

Złote Przeboje Warszawa zarobiły w 2015 roku o 21,2 proc. więcej niż rok wcześniej (66,2 mln zł), a radiowa Jedynka – o 17,4 proc. więcej (152,9 mln zł). Najmniejszy wzrost zanotowała Eska Warszawa – jej wpływy z reklam wzrosły o 12,8 proc., do 72,1 mln zł.

Według Wojciecha Piwockiego wszystko wskazuje na to, że dobra passa będzie kontynuowana i rok 2016 będzie kolejnym korzystnym reklamowo okresem dla radia. - Ponadto, biorąc pod uwagę dane wzrostu PKB za 2015 rok i prognozy na 2016, będzie także pozytywny dla rynku reklamy ogółem. Radio jest i będzie medium skutecznym, potrzebnym i cenionym. Nie sądzę jednak, aby zachowana była dynamika z 2015 roku. Biorąc pod uwagę dostępną dzisiaj wiedzę i dane, ostrożnie mogę prognozować wzrost około 4 do 6 proc..  Kluczowy będzie okres jesienny i koniec roku, bo wtedy poznamy reakcje rynku na istotne zmiany zachodzące w naszym kraju, w Europie i na świecie - mówi Piwocki.

Wpływy reklamowe stacji radiowych

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

RMF FM

1 293 008 395 zł

1 495 997 720 zł

15,7

Radio Zet

871 644 395 zł

1 070 945 330 zł

22,9

Program III Polskiego Radia

222 942 050 zł

274 439 750 zł

23,1

Program I Polskiego Radia

130 271 610 zł

152 888 750 zł

17,4

Tok FM

82 371 450 zł

111 352 847 zł

35,2

VOX FM

60 194 620 zł

83 638 170 zł

38,9

Eska Warszawa

63 917 110 zł

72 109 370 zł

12,8

Złote Przeboje Poznań

40 429 863 zł

71 832 675 zł

77,7

RMF Classic

41 385 634 zł

66 755 633 zł

61,3

Złote Przeboje Warszawa

54 612 205 zł

66 179 267 zł

21,2

razem

4 420 802 247 zł

5 468 857 498 zł

23,7

Dołącz do dyskusji: 24 proc. więcej na reklamy radiowe, Złote Przeboje Poznań i RMF Classic z największymi wzrostami (TOP 10)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wolanow
niechaj was pokręci wy darmozjady od reklam. Szlag trafia słuchaczy kiedy od rana do nocy słychać te wasze reklamy. Jesteście na pasku firm farmaceutycznych , produkujących zatrutą żywność , a popatrz ty prezesie kurski na pierwsze opakowanie leku lub para leku jak te firmy się bronią przed wytoczeniem im spraw metrowe ostrzeżenia jak stosować i zaciągać porad lekarza. Panie Kurski ! Czy to ma być ta wasza sprawiedliwość ????. Obwieszczam Wasz rychły koniec i trybunał Obywatelski - lincz.
odpowiedź
User
AS
W przypadku rynku radiowego dane cennikowe daleko odbiegają od rzeczywistych wpływów. Realne szacunki mówią o ok. 600 mln zł całego sektora, a to by oznaczało, że rabaty sięgały 80-90%. Czas na urealnienie cenników, jak to zrobiły stacje telewizyjne.
odpowiedź