35 proc. internautów płaci za wideo w sieci. Netflix zna 52 proc. badanych

Ponad połowa polskich internautów zna markę Netflix, a ponad 1/3 kojarzy Showmax. 35 proc. e-widzów zdarza się płacić za oglądanie filmów i seriali w internecie - wynika z badania MEC.

km
km
Udostępnij artykuł:

Markę Netflix zna ponad połowa polskich internautów i ok. 60 proc. tych, którym zdarza się płacić za treści wideo w internecie.

Showmax, czyli debiutant sprzed dwóch miesięcy, ma już rozpoznawalność na poziomie blisko 35 proc. i nieco ponad 40 proc. wśród e-widzów, którzy płacą za firmy i seriale w sieci.

Relatywnie słabe notowania ma na tym tle Amazon Prime Video, który kojarzy 17 proc. internautów, a co czwarty spośród płacących za treści wideo widzów internetowych.

grafika

Popularność marek serwisów subskrypcyjnych nie musi iść w parze z ich faktycznym wykorzystaniem przez internautów. Jak pokazują dane Megapanelu, w lutym br. liczba realnych użytkowników Netfliksa nie przekraczała 700 tys. (dane te nie uwzględniają ruchu w aplikacjach), podczas gdy Showmax miał 2,1 mln realnych użytkowników - było to w czasie trwającej wciąż kampanii wprowadzającej serwis na polski rynek.

Jak pokazuje badanie MEC, serwisy subskrypcyjne są wciąż mniej znane niż największe marki VOD na polskim rynku. Spośród stron wideo związanych z głównymi nadawcami, to Ipla utrzymuje największą, ok. 80 proc. rozpoznawalność. Znajomość takich marek jak Player, Ipla, czy tvp.pl oferujących dużą część treści za darmo, nie jest skorelowana z płaceniem za kontent w sieci.

Na przestrzeni ostatniego roku, wyraźnie wzrosła skłonność do płacenia za długie treści wideo, takie jak filmy, czy seriale. Po okresie stagnacji w latach 2015-2016, gdy odsetek e-widzów, którym zdarzało się płacić przynajmniej czasami za wideo, oscylował wokół 1/4 badanych, w marcu br. już 35 proc. polskich internautów zadeklarowało, że zdarza im się płacić za oglądanie w internecie. Mowa tu o wszystkich możliwych formach płatności - za odcinek, czy w systemie abonamentowym.

grafika

Rynek subskrypcyjnych serwisów VOD w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać, a odsetek e-widzów, którzy korzystają głównie z płatnych serwisów wciąż nie przekracza kilku proc. internautów. Jak pokazało badanie MEC VideoTrack II z końca maja 2016 r., przy wciąż sporym sceptycyzmie do płacenia za treści, wzrosła jednak – w porównaniu z poprzednimi latami - liczba internautów, którzy wskazują miesięczny abonament jako preferowany model płacenia za dostęp do filmów i seriali. Wśród e-widzów, którym zdarza się płacić za wideo, ich odsetek wynosił 32 proc., podczas gdy rok wcześniej – 29 proc. Wciąż większość, 37 proc., wolała płacić za obejrzenie pojedynczego odcinka.

- Główną miarą sukcesu serwisów SVOD jest oczywiście liczba sprzedanych abonamentów, a nie świadomość marek, ale żeby kupić-– trzeba znać. I widać, że pod tym względem, Netflix i Showmax zrobiły już w Polsce kawał dobrej roboty. Wejściu obu serwisów, ale szczególnie Netfliksa (efekt pierwszeństwa) towarzyszył ogromny PR-owy szum, więc poza działaniami reklamowymi, w które mocno zainwestował przy wejściu szczególnie Showmax, także media mocno przysłużyły się ich znajomości. Z badań MEC, który regularnie przygląda się tendencjom na rynku VOD, wynika, że w połowie ub.r. zaledwie 4 proc. polskich internautów korzystało głównie z serwisów płatnych. Już wtedy widać było jednak efekt wejścia Netfliksa, w postaci lekko rosnącej skłonności do płacenia miesięcznych abonamentów (w miejsce jednorazowej opłaty za serial czy film). W Polsce nie widać jeszcze silnego negatywnego wpływu wzrostu rynku SVOD na branżę telewizyjną. Na początku roku sprawdzaliśmy jak zmienił się czas oglądania młodych widzów w różnych krajach Europy i wyraźnie widać, że tam, gdzie serwisy subskrypcyjne zyskały silną pozycję (Holandia, Szwecja, Norwegia) spadki są o wiele silniejsze niż na rynkach CEE. W Polsce 13-29 latkowie w ub.r. oglądali o 5 proc. (7 minut) krócej niż w 2015 r., podczas gdy w Holandii i Norwegii - o 14 proc. krócej - powiedziała Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, communications & market analysis manager w MEC.

Badanie zostało zrealizowane przez MEC w dniach 14-15 marca 2017 r., metodą CAWI, na próbie 1000 internautów w wieku 18+.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"