Agora zwolniła 380 pracowników, oszczędzając 22 mln zł

Na koniec czerwca br. w Agorze pracowało 3 020 pracowników etatowych, o 380 mniej niż rok wcześniej. W ciągu roku spółka na wynagrodzenia i świadczenia dla nich wydała 293,6 mln zł, 22,1 mln zł mniej niż rok wcześniej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W ciągu roku zatrudnienie etatowe w Agorze zmalało o 11,2 proc. Od września ub.r. do stycznia br. spółka realizowała zwolnienia grupowe, które objęły 250 osób (więcej na ten temat). Oprócz nich etaty w firmie straciło 130 pracowników.

Jeszcze w ub.r. wyniki Agory mocno obciążały świadczenia dla zwalnianych osób. Tylko w III kwartale ub.r. spółka przeznaczyła na to 9 mln zł (przeczytaj szczegóły). W efekcie w II połowie ub.r. firma na wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników wydała 151 mln zł, o 5,5 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 3,6 proc.). W I połowie br. oszczędności były już większe: wydatki wyniosły 142,6 mln zł, 16,6 mln zł mniej niż przed rokiem (10,4 proc. w dół).

W sumie od lipca ub.r. do czerwca br. Agora wydała na pracowników 293,6 mln zł, 22,1 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 7 proc.).

Oczywiście te oszczędności mogą wynikać nie tylko ze zwalniania pracowników, lecz również z zastępowania etatów umowami cywilno-prawnymi oraz obniżek wynagrodzeń.

Zdecydowanie największe oszczędności przyniosły Agorze redukcje kosztów pracowników w segmencie prasowym i internetowym, które generują największe wydatki na wynagrodzenia i honoraria. I tak w segmencie dzienników (spółka wydaje „Gazetę Wyborczą” i bezpłatne „Metro”) wydatki na pracowników w I połowie br. były o 9,7 mln zł (czyli 14,5 proc.) niższe niż rok wcześniej, a w pionie czasopism - o 1,6 mln zł (czyli 17,6 proc.) niższe. Przypomnijmy, że w październiku ub.r. Agora wycofała z rynku ukazujący się przez 5 miesięcy magazyn „Happy!” (więcej na ten temat), a w lutym br. sprzedała wydawnictwu Edpiresse Polska „Poradnik Domowy”, kupując jednocześnie miesięcznik „Dom & Wnętrze” (zobacz szczegóły).

W segmencie internetowym Agora ograniczyła półroczne koszty pracowników o 3,9 mln zł, czyli 15,6 proc., a w pionie radiowym - o 0,1 mln zł (czyli 0,8 proc.).

Nieznacznie więcej niż rok wcześniej spółka wydała za to na wynagrodzenia i świadczenia dla zatrudnionych w segmencie kinowym (wzrost o 0,6 mln zł, czyli 4,7 proc.) i pionie reklamy zewnętrznej (wzrost o 0,6 mln zł, czyli 6,3 proc.). Spółka informuje, że wynika to ze zwiększenia skali działalności sieci kin Helios oraz wzrostu zmiennego elementu wynagrodzeń w efekcie wyższej niż w ub.r. realizacji zakładanych celów sprzedażowych w segmencie outdoorowym.

Wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników to druga po usługach obcych największa kategoria kosztów Agory. W I połowie br. spółka ograniczyła wszystkie kluczowe typy wydatków oprócz amortyzacji. Najwięcej oszczędności przyniosły właśnie wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (16,6 mln zł), ale relatywnie bardziej obcięto wydatki na reprezentację i reklamę - o 28,2 proc., co dało 12 mln zł oszczędności.

Wszystkie podane w tekście kwoty wynagrodzeń i świadczeń nie obejmują niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.  Jak podaje Agora, łączny koszt realizacji planów motywacyjnych związany z płatnościami w formie papierów wartościowych w I półroczu br. wyniósł 1,4 mln zł.

Inne systemy motywacyjne funkcjonujące w Agorze (np. gotówkowe plany motywacyjne, systemy motywacyjne w działach sprzedaży itp.) są ujęte jako wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana