SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Apart i Calzedonia liderami wydatków reklamowych w branży mody

Wydatki mediowe branży modowej wyniosły w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku ponad 154,8 mln zł, o 865,7 tys. zł więcej w relacji rdr - wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Najwięcej, bo 23 mln zł, na płatną promocję w mediach wydała marka Apart.

W pierwszych trzech kwartałach br. w dziesiątce największych reklamodawców uplasowało się aż pięć marek odzieżowych, których wydatki reklamowe wyniosły łącznie 21,5 mln zł.

Najwięcej na promocję przeznaczył Apart – ponad 23 mln zł, generując 74 proc. wszystkich wydatków reklamowych kategorii biżuteria, która jest liderem sektora modowego pod względem inwestycji marek w reklamę. Na podium znalazły się Grupa Calzedonia z wydatkami na poziomie 8,8 mln zł oraz Vistula Group, która wydała ponad 7,6 mln zł. Apart i Calzedonia zwiększyły wydatki mediowe w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, odpowiednio o 28 proc.  i 24 proc. Natomiast Vistula Group zmniejszyła budżet reklamowy o jedną czwartą.

Wydatki dziesięciu czołowych reklamodawców branży modowej zwiększają się co roku. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku ich nakłady na reklamę wyniosły 43 proc. inwestycji wszystkich reklamodawców sektora.

W tym zestawieniu znalazły się także Lilou, Pandora Jewelry CEE, LPP, Tesco Polska, Vision Express Polska, The Swatch Group (Polska). Polska firma z kategorii mody premium Solar zwiększyła budżet na reklamę o 58 proc.

- Znaczny spadek wydatków mediowych zanotował H&M. Firma zmniejszyła swoje wydatki na promocję aż o 51% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Warto również wspomnieć o firmie Reckitt Benckiser plc, która jest producentem artykułów gospodarstwa domowego, leków, jak również środków higieny osobistej. Zajęła ona wysokie – dwunaste miejsce w rankingu. W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. przeznaczyła na reklamę ponad 2 mln zł na promocję produktów marki Scholl, głównie skarpet i rajstop  - mówi Marta Gilbas, branded content director z domu mediowego Codemedia.

Marki odzieżowe największymi reklamodawcami w segmencie mody

W sektorze modowym najwięcej na reklamę wydają reklamodawcy z kategorii odzież. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku przeznaczyli oni ponad 64,7 mln zł na promocję, co stanowi 42 proc. wszystkich inwestycji branży w reklamę – to o 7 punktów procentowych mniej niż rok temu. Kolejne miejsca w podziale na kategorie zajmują: zegarki, biżuteria (36 proc.), obuwie (10 proc.), okulary i soczewki kontaktowe (7 proc.) oraz wyroby skórzane i skóropodobne (3 proc.).

W porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, odzież zanotowała spadek wydatków na reklamę o 13 proc. Zmniejszenie inwestycji w promocję odnotowała również kategoria również okulary i soczewki kontaktowe (o 2 proc.). Natomiast zegarki, biżuteria, obuwie oraz wyroby skórzane i skóropodobne zwiększyły swoje wydatki mediowe odpowiednio o 16 proc., 24 proc. i 11 proc.

Magazyny najchętniej wybieranym medium do promocji

Najchętniej wybieranym medium przez reklamodawców z branży modowej w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku były magazyny – 67 proc. Zmniejszył się jednak ich udział w media miksie sektora modowego o 2 punkty procentowe. Kolejne miejsca zajmują telewizja (15 proc.), outdoor (6 proc.), internet (5 proc.), radio (3 proc.), kino (2 proc.) i gazety (1 proc.).

- Reklamodawcy z branży modowej od lat niezmiennie stawiają na promocje w magazynach. Wybierają przede wszystkim te skierowane do kobiet. Analizując wyniki można by było stwierdzić, że mimo wzrostu zainteresowania zakupami przez Internet właściciele marek modowych nadal ostrożnie inwestują w promocję w tym medium. Byłby to jednak pochopny wniosek. Wiele wydatków - jak choćby z Facebooksa czy Instagrama - nie jest monitorowanych. Dlatego ciężko jednoznacznie określić ich tendencję – mówi Marta Gilbas, Branded Content Director z domu mediowego Codemedia.

Apart w analizowanym okresie na promowanie w magazynach wydał ponad 19 mln zł, czyli 83 proc. swoich wydatków reklamowych. W drugiej kolejności promował się telewizji, na którą przeznaczył 3 mln zł (o 16 mln zł mniej niż na magazyny).

Grupa Calzedonia również najczęściej wybiera prasę. W pierwszym kwartale 2017 roku przeznaczyła na reklamę ponad 3,3 mln zł (o ok. 16,5 mln zł mniej niż Apart). Inaczej niż w przypadku lidera na drugim miejscu znajduje się outdoor (ponad 3,2 mln zł).

W dziesiątce najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców sektora modowego znalazły się: Twój Styl, Viva, TVN, Pani, Elle, Flesz, Polsat, Party, Grazia i Avanti.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Dołącz do dyskusji: Apart i Calzedonia liderami wydatków reklamowych w branży mody

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl