SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Banki o 26 proc. mniej na reklamę. BGŻ i eurobank w dół, Kasy Stefczyka i mBank mocno w górę (Top 15)

Od stycznia do kwietnia br. banki na reklamę w mediach tradycyjnych cennikowo wydały 26,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W skali roku inwestycje wyraźnie ograniczyły BGŻ, eurobank i BNP Paribas, za to mocno zwiększyły Kasy Stefczyka, Raiffeisen Polbank i mBank.

Z danych Kantar Media opracowanych przez dom mediowy Equinox Polska wynika, że cennikowe wydatki reklamowe banków (bez uwzględnienia internetu) od stycznia do kwietnia br. wyniosły 300 mln zł, wobec 406 mln zł rok wcześniej. Więcej niż przed rokiem - o 10 mln zł - banki przeznaczyły tylko na promowanie kont, natomiast ograniczyły inwestycje na reklamy kart bankowych, bankomatów i lokat (po 23 mln zł na każdy z tych produktów). Natomiast wydatki na reklamy kredytów, które stanowią zdecydowanie największą część bankowych mediaplanów (od stycznia do kwietnia br. - 52 proc.), zmalały w skali roku z 215 do 203 mln zł. Jedynym miesiącem, w którym inwestycje wzrosły (o 32 mln zł) był luty, a największy spadek (o 42 mln zł) nastąpił w kwietniu.

Największym reklamodawcą wśród banków pozostał ING Bank Śląski, którego cennikowe wydatki zmalały w skali roku o 8 proc. W początkowych miesiącach bank głównie promował kredyt gotówkowy - w serii reklam z Marcinem Perchuciem (przeczytaj więcej i obejrzy je). Również o 8 proc. spadły cennikowe inwestycje BZ WBK, w którego reklamach Chuck Norris zszedł na drugi plan - a na pierwszy wysunęli się polscy aktorzy: Iza Kuna (w reklamie konta - obejrzyj ją) i Piotr Cyrwus (w kampanii kredytu konsolidacyjnego - więcej o niej). Z kolei wydatki PKO BP wzrosły o 2 proc. W ostatnich kampaniach banku Szymon Majewski podróżuje po egzotycznych krainach, np. w reklamie kampanii kredytu gotówkowego Mini Ratka odwiedził Królewnę Śnieżkę (przeczytaj więcej i zobacz spot).

Rekordowe wzrosty cennikowych wydatków reklamowych zanotowały Grupa Kasy Stefczyka (o 92 proc.), Raiffeisen Polbank (który wydał o 110 proc. więcej niż Polbank i Raiffeisen rok wcześniej) oraz mBank (o 67 proc.). Raiffeisen Polbank na początku br. pojawił się na rynku i z udziałem Justyny Kowalczyk reklamował swój wizerunek i pożyczkę gotówkową Kredyt na Miarę (przeczytaj więcej i obejrzyj spot). Natomiast mBank reklamami z mistrzem buddyjskim wspierał usługę pay back oferowaną użytkownikom e-konta (więcej o tej kampanii).

Z drugiej strony cennikowe wydatki eurobanku zmalały w skali roku o 34 proc., a Banku BGŻ - aż o 46 proc. W reklamach pierwszego od dłuższego czasu występuje Piotr Adamczyk (zobacz najnowszy spot z nim), a w reklamach drugiego - para animowanych wiewiórek.

Cennikowe wydatki reklamowe banków (zł, dane Kantar Media)

bank

I - IV 2013

I - IV 2012

zmiana

ING BANK ŚLĄSKI

33 558 907

36 616 871

-8%

PKO BP

30 139 371

29 616 283

2%

BANK ZACHODNI WBK

29 266 861

31 672 697

-8%

KASY STEFCZYKA GRUPA

29 166 152

15 216 290

92%

RAIFFEISEN POLBANK

28 301 946

13 480 923

110%

MBANK

26 019 826

15 543 781

67%

CREDIT AGRICOLE BANK

25 374 597

21 309 129

19%

ALIOR BANK

24 273 738

20 601 701

18%

EUROBANK

20 460 430

30 907 818

-34%

BANK BPH

19 671 902

19 064 371

3%

BANK MILLENNIUM

18 864 892

15 585 510

21%

GETIN BANK

17 712 998

14 980 952

18%

BNP PARIBAS

17 314 517

20 466 011

-15%

BANK BGŻ

13 937 949

25 858 218

-46%

BANK POCZTOWY

6 395 376

6 378 930

0%


Wydatki trzech czołowych banków stanowiły 24 proc. wszystkich inwestycji (o 2 pkt proc. więcej niż przed rokiem), a dziesięciu czołowych - 68 proc. (o 9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej). - Zaskakujący jest fakt, że media miks utrzymuje się w bardzo podobnej strukturze co rok wcześniej. 70 proc. budżetów reklamowych alokowane jest w telewizji, ponad 7 proc. w prasie codziennej, 4 proc. w kinach, 4-5 proc. w magazynach, a 6-7 proc. na outdoorze - opisuje Jakub Potrzebowski, CEO Equinox Polska. - Nie należy zapominać o internecie. Chociaż w dalszym ciągu to medium nie jest w całości badane, to według estymacji naszych ekspertów cała branża finansowa zajmuje w tym medium pierwsze miejsce wśród reklamodawców z szacowanym udziałem na poziomie ponad 17 proc. - dodaje.

Według Potrzebowskiego tendencje konsolidacyjne w branży bankowej nie wróżą wzrostu jej wydatków reklamowych - Połączenie Raiffesiena i Polbanku, integracja Grupy BRE pod logo mBanku, zakup Kredyt Banku przez WBK oraz kolejna transakcja w wykonaniu Santander Bank czy najnowsze przejęcie przez PKO BP Nordea Bank Polska, ogranicza liczbę aktywnych marek. I o ile w krótszej perspektywie czasu wydatki związane z kampaniami informacyjnymi czy nową wizualizacją mogą spowodować wyższe nakłady na działania reklamowe, o tyle ograniczenia graczy na rynku, spowoduje iż, ogólnie wydatki w tej kategorii będą spadały - prognozuje Jakub Potrzebowski.

 

Dołącz do dyskusji: Banki o 26 proc. mniej na reklamę. BGŻ i eurobank w dół, Kasy Stefczyka i mBank mocno w górę (Top 15)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl