SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sprzedaż w Biedronce ponad 20 proc. w górę. Przybędzie 150 sklepów

W czwartym kwartale ub.r. sprzedaż porównywalna w sklepach Biedronka zwiększyła się o 23,4 proc., a marża EBITDA zmalała z 9,4 do 8,7 proc. Jeronimo Martins planuje otworzyć w br. od 130 do 150 sklepów tej sieci. Firma ocenia, że od czwartego kwartały nasiliło się „ostrożniejsze zachowanie konsumentów”.

fot. materiały prasowe Biedronkifot. materiały prasowe Biedronki

Sprzedaż porównywalna w sklepach Biedronka w czwartym kwartale ub.r. wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale, o 22,5 proc. w drugim i o 12,2 proc. w pierwszym. To efekt z jednej strony wysokiej inflacji produktów żywnościowych, a z drugiej pojawienia się w Polsce setek tysięcy uchodźców z Ukrainy.

Przychody Biedronki w czwartym kwartale sięgnęły 4,85 mld euro, o 24,1 proc. więcej niż rok wcześniej (dynamika liczona w złotych wyniosła 27,1 proc.).

Właściciel Biedronki o „ostrożniejszym zachowaniu konsumentów”

Grupa Jeronimo Martins w sprawozdaniu zaznaczyła, że inflacja w przypadku żywności pozostaje wysoka i pojawiają się dopiero wczesne oznaki jej wyhamowania.

- Chociaż scenariusz dezinflacji jest przewidywany na ten rok, nadal trudno przewidzieć poziom dezinflacji w drugiej połowie roku, kiedy to porównanie z rokiem poprzednim uwzględni wysokie ceny notowane w 2022 roku - napisano.

- W Polsce ostrożniejsze zachowanie konsumentów, które nasiliło się od ostatniego kwartału 2022 roku, powinno nadal zwiększać znaczenie cen w decyzjach zakupowych - podała grupa, dodając, że dla Biedronki utrzymywanie niskich cen będzie priorytetem.

Całoroczny zysk EBITDA Biedronki wyniósł 1,54 mld euro, wobec 1,34 mld euro rok wcześniej. Przychody w złotych wzrosły o 24,1 proc., a liczone w euro - o 20,9 proc. do 17,6 mld euro. Natomiast marża EBITDA spadła o 0,45 pkt proc. do 8,8 proc.

W samym czwartym kwartale marża EBITDA Biedronki wyniosła 8,7 proc. wobec 9,4 proc. rok wcześniej. Uzasadniono to inwestycjami w promocje i utrzymywanie jak najniższych cen, a także rosnącymi kosztami żywności, prądu i paliwa.

- Obserwujemy, że polski konsument jest teraz bardziej ostrożny w związku z wysoką inflacją i wysokimi stopami procentowymi - powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Jak wskazała, na wszystkich rynkach, na których działa grupa Jeronimo Martins, widać zjawisko "trading down", czyli wybierania przez klientów tańszych produktów, choć najbardziej jest to widoczne w Kolumbii. W Polsce część klientów też kupuje mniej i tańsze produkty, ale są też tacy, którzy nie zmienili swoich zachowań.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pytana o konkurencję na polskim rynku, odpowiedziała: "Polski rynek detaliczny jest bardzo konkurencyjny, ale i dość odporny po stronie konsumentów dzięki działaniom rządowym wspierającym budżety rodzin. (...) Udziały rynkowe zyskują formaty dyskontowe: Biedronka, Lidl, Dino radzą sobie lepiej dzięki swojemu modelowi biznesowemu".

Jej zdaniem Biedronka ma najlepsze ceny na rynku i będzie nadal jedną z najczęściej wybieranych sieci, co pozwoli chronić sprzedaż i rentowność. - Biedronka będzie nadal inwestować w konkurencyjność cenową - powiedziała Ana Luisa Virginia.

485 mln euro na inwestycje w Biedronkę

Jeronimo Martins zapowiedział, że przewiduje na 2023 rok plan inwestycyjny w podobnej wysokości jak w 2022 roku. - Inwestycje są naszym priorytetem. Oczekuje się, że nasz program nakładów inwestycyjnych będzie zgodny z 2022 r. (z czego ok. 45 proc. w Polsce) - napisano w komunikacie.

W 2022 roku nakłady inwestycyjne grupy Jeronimo Martins wyniosły 1,013 mld euro, z czego 48 proc. (485 mln euro) przeznaczono na Biedronkę. W 2021 roku na inwestycje wydano 690 mln euro.

Biedronka planuje w tym roku zwiększyć liczbę sklepów o 130-150 lokalizacji i przeprowadzić modernizację ok. 350 obecnych placówek.

Na koniec ub.r. sieć liczyła 3 395 sklepów, w ciągu roku otwarto 157 nowych (z czego 92 w czwartym kwartale), a zamknięto 12. Łączna powierzchnia handlowa zwiększyła się z 2,241 do 2,373 mln metrów kwadratowych. Sieć zmodernizowała też 367 placówek i otworzyła kolejne centrum dystrybucyjne.

Ponad 300 drogerii Hebe

Do Jeronimo Martins w Polsce należy też sieć drogerii Hebe. W ub.r. jej przychody zwiększyły się o 28,7 proc. do 358 mln euro (liczone w złotych - o 32,2 proc.). Sprzedaż porównywalna wzrosła o 24,8 proc., przy czym w drugim kwartale dynamika wyniosła 32,2 proc., a w czwartym 21,2 proc. Sklep internetowy odpowiadal za ok. 14 proc. wpływów.

Na koniec roku działało 315 drogerii Hebe, o 24 więcej niż rok wcześniej. Ich łączna powierzchnia handlowa zwiększyła się z 75,2 do 81,1 tys. metrów kwadratowych. W br. ma zostać otworzone ok. 30 sklepów.

Przychody grupy Jeronimo Martins w czwartym kwartale ub.r. wzrosły o 23 proc. do 6,99 mld euro, a zysk EBITDA - o 14,8 proc. do 506 mln euro.

W całym ub.r. EBITDA grupy wzrosła o 17 proc. rok do roku do 1,85 mld euro przy przychodach na poziomie 25,39 mld euro (wzrost o 21,5 proc.). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 590 mln euro (wzrost o 27,5 proc.).

Dołącz do dyskusji: Sprzedaż w Biedronce ponad 20 proc. w górę. Przybędzie 150 sklepów

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gogogogo
Przy ich cenach to nie dziwne, ze przychody i zyski rosną, za każdym razem jak robię tam zakupy to kolejne produkty coraz drożej, kolejne podwyżki tyc samych produktów co kilka tygodni. Inflacja inflacją, ale oni ewidentnie lecą w ch***.
odpowiedź
User
szok
Ta sprzedaż w górę to pewnie przez rosnącą inflację. Bo przecież w tv mówili że pomidorki malinowe drogie i papryka droga, piniędzy nie ma.
odpowiedź
User
jan
Musza jak najszybciej wykonczyc polski handel, bo jeszcze gotow sie odrodzic. Trzeba z tym skonczyc. Polak ma byc konsumentem zachodnich hipermarketow.
odpowiedź