SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża telekomunikacyjna o 2010 r., prognozy na 2011

Jaki był mijający rok dla branży telekomunikacyjnej? Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl oceniają m.in.: Anna Streżyńska, Maciej Witucki, Jarosław Bauc, Mirosław Godlewski, Robert Banasiak.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesiącach wypowiadają się najważniejszych osoby z branży telekomunikacyjnej.

- Raport: Badacze rynku o 2010 r. - prognozy na 2011 r.
- Rok 2010 pod lupą branży PR - prognozy na 2011
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (reklama/hosting)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (portale/org. branżowe)
- Polska reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (agencje)
- Reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (domy mediowe)
- Rok 2010 pod lupą branży radiowej; prognozy na 2011 r.

Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011? Co osiągnęły i planują poszczególne firmy? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w poniższym tekście.



Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Niewątpliwym sukcesem jest realizacja Porozumienia UKE-TP w zakresie nowych inwestycji w telekomunikacji. Program inwestowania w nowe łącza jest realizowany. TP od 22 października 2009 roku wybudowała ok. 300 tys. łączy szerokopasmowych umożliwiających przepływność 6Mb/s. W ramach zrealizowanych inwestycji wykonano infrastrukturę umożliwiającą świadczenie usług szerokopasmowych w „białych plamach” dla 18 tys. łączy. Sprawdzamy teraz te dane.

Ważnym wydarzeniem dla konsumentów jest znacząca, prawie 30%-owa obniżka cen neostrady. Możemy być także zadowoleni, że mamy jedną z najniższych stawek MTR w Unii Europejskiej, która oscyluje wokół 4 eurocentów, a to przekłada się na ceny połączeń w sieciach ruchomych oraz z sieci stacjonarnych do ruchomych.

Istotnym dla klientów TVN i TP było podpisanie umowy o współpracy, ponieważ stanowi zapowiedź najbardziej prawdopodobnych zmian, w stronę których podąża rynek, tj. ścisłą integrację platform telewizyjnej i internetowej - abonenci „n” zyskają dostęp do szerokopasmowego internetu, a klienci TP - do oferty TVN.

Hitem na skalę europejską jest wejście w życie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, która znacznie ułatwia prowadzenie inwestycji związanych z sieciami szerokopasmowymi i ma zapewnić Polakom dostęp do internetu. Jednak do inwestowania przez samorządy w infrastrukturę telekomunikacyjną niezbędna jest pomoc systemowa a brak umowy z MSWiA, na którą samorządy czekały dwa lata, stanowi poważny problem.

Duże znaczenie ma także dołączenie Polski do Rady ITU, które zawdzięczamy Pani Minister Magdalenie Gaj. Dzięki temu decyzyjnemu uczestnictwu w najważniejszej i najbardziej wpływowej międzynarodowej organizacji telekomunikacyjnej Polska będzie miała możliwość udziału w kreowaniu międzynarodowej polityki w tym sektorze oraz szansę na podjęcie nowych inicjatyw w ramach Związku.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy UKE w 2010 roku
Największym sukcesem jest stworzenie ram administracyjnoprawnych służących zachęceniu operatorów do inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną najnowszej generacji. W te prorozwojowe działania wpisuje się przede wszystkim opracowanie i wprowadzanie w życie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Udało nam się szybko wdrożyć obowiązki wynikające z megaustawy. Staramy się pomagać samorządowcom w jak najszerszym zakresie. Nasza strona internetowa oraz portal Krajowego Forum Szerokopasmowego są cennym źródłem wiedzy dla jednostek samorządu terytorialnego. Stworzyliśmy specjalny dział „Inwestycje – poradnik dla jst”, gdzie sukcesywnie umieszczamy informacje, opinie, poradniki, które mogą pomóc w realizacji zadań inwestycyjnych.

Opracowaliśmy tzw. „megapająka”, czyli zbiór procesów opisanych przejrzyście w formie diagramów, co ułatwia wykonywanie zdań podmiotom nieprowadzącym wcześniej działalności  telekomunikacyjnej. Na stronie internetowej UKE dostępne są przeglądarki zawiadomień Zarządów Dróg o przystąpieniu do inwestycji drogowych oraz bazy gmin wraz z klasyfikacją terenu. Opracowaliśmy także mapy dostępności usług do internetu poszczególnych gminach kraju. Zadaniem stałym jest opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – od wejścia w życie ustawy zaopiniowaliśmy prawie 4,5 tys. wniosków.

Organizowaliśmy konferencje, spotkania i debaty, które umożliwiły podmiotom zaangażowanym w realizację zadań wynikających z megaustawy bezpośrednią wymianę doświadczeń i wypracowanie jednolitego sposobu postępowania w sprawach trudnych, budzących wątpliwości. Przygotowaliśmy także raport przedstawiający stan zaawansowania projektów budowy infrastruktury telekomunikacyjnej współfinansowanej z funduszy UKE. Rozpoczęliśmy współpracę z tygodnikiem Wspólnota, gdzie publikujemy informacje poradnikowe.

Jednym z ważniejszych działań było też zaproponowanie operatorom by w zamian za ustabilizowanie stawek MTR zainwestowali w likwidację białych plam zasięgu komórkowego. Przygotowaliśmy harmonogram spadku stawek za zakańczanie połączeń do 2012 r. Rozmowy są w toku. Przedstawiliśmy także stanowisko w sprawie nowego podejścia do stawek MTR dla nowych operatorów. Dzięki przyjętym rozwiązaniom przedsiębiorcy rozpoczynający działalność na rynku będą mogli konstruować oferty pozwalające na efektywne konkurowanie z podmiotami działającymi na rynku.

Istotną dla współpracy międzyoperatorskiej było zatwierdzenie oferty ramowej regulującej zasady dostępu do sieci TP w zakresie świadczenia usług: RIO, BSA, LLU i WLR. Zapisy Superoferty są wynikiem rozwiązań zaproponowanych w Porozumieniu UKE-TP. Ujednolicą one i znacznie usprawnią zawieranie umów pomiędzy przedsiębiorcami. SOR przyczyni się do wzrostu zainteresowania świadczeniem przez operatorów alternatywnych usług abonenckich w oparciu o regulowane usługi hurtowe TP.

Ogromną pracę wykonaliśmy na rzecz monitorowania i sprawdzania właściwej realizacji zapisów Porozumienia UKE-TP. Wymagało to od nas szczegółowego analizowania obszernych dokumentów, spotkań z audytorami i przedstawicielami TP, wyjaśniania zagadnień budzących wątpliwości.

Bardzo przydatna dla użytkowników komórek jest przygotowana przez nas interaktywna mapa Polski  umożliwiająca sprawdzenie jakości usług poszczególnych operatorów w większych miastach kraju. Służby UKE wykryły niedoskonałości w funkcjonowaniu sieci komórkowych. Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone dla poszczególnych miast i przeanalizowane pod kątem pokrycia miasta sygnałem telefonii komórkowej GSM900/1800 i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych.

Nadal wypełnialiśmy naszą misję na rzecz edukacji i wspierania konsumentów. Potrzeby są ogromne – w porównaniu do lat ubiegłych liczba skarg, pytań i próśb o pomoc znacznie wzrosła. Na naszej stronie internetowej uruchomiliśmy podstronę Centrum Informacji Konsumenckiej, gdzie publikujemy porady w jaki sposób można dochodzić roszczeń, jak złożyć skargę i reklamację. Pracownicy UKE odbierają dziesiątki telefonów dziennie i odpowiadają na liczne skargi wnoszone  papierowo i elektronicznie. Porad udzielamy też na forum Gazety Wyborczej Telekceważeni. Prawa i obowiązki konsumenta zostały w sposób przystępny przedstawione w poradniku dla użytkowników publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przygotowanym przez UKE. Publikacja ułatwia wybór odpowiedniej oferty i pomaga zrozumieć treści regulaminów i cenników operatorów.

Wspieramy także pożyteczne akcje społeczne, w tym szereg działań związanych z bezpieczeństwem w sieci. Uruchomiliśmy wraz z F-Secure portal Przyjaznynet.pl skierowany do osób korzystających z internetu i poszukujących informacji o zasadach bezpieczeństwa w sieci. UKE objął patronatem wiele przedsięwzięć promujących bezpieczne zachowania – m.in. Międzynarodową Konferencję Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie oraz witrynę Bezpieczniejwsieci.org, która ma pełnić rolę kompleksowego źródła wiedzy o zagrożeniach w internecie. Wspieramy akcje przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu osób starszych - Urząd m.in. objął patronatem Koalicję Cyfrowego Włączenia Generacji 50+.

Prowadziliśmy intensywne działania na rzecz uruchomienia systemu Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych. Na etapie końcowym są prace związane z budową dwóch ośrodków przetwarzania danych i przygotowaniem specjalistycznego oprogramowania.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Mamy nadzieję, że najważniejsze wydarzenia które nas czekają to wprowadzenie do komercyjnego użytkowania internetu bezprzewodowego 4G oraz rozpoczęcie na bardziej masową skalę budowy sieci NGA.

Liczę też na rozwój inwestycji samorządowych oraz  poprawę jakości usług i obsługi klientów.

Plany UKE na 2011 rok
Następny rok będzie kolejnym etapem intensywnych prac związanych z realizacją megaustawy. Celem regulatora jest umożliwienie dostępu do szerokopasmowego internetu w 2012 roku każdemu Polakowi. Nadal będziemy prowadzić działania informacyjno-edukacyjne oraz konferencje, spotkania i debaty dla podmiotów zaangażowanych w realizację zapisów ustawy. Będziemy pomagać w skutecznym wykorzystywaniu środków UE na te cele.

Będziemy także nadal współpracować z tygodnikiem Wspólnota publikując artykuły o charakterze doradczym.

Wiąże się to z dalszym monitorowaniem realizacji Porozumienia UKE-TP. Planujemy m.in. stworzenie jednej oferty ramowej dla wszystkich usług regulowanych tzw. Oferty ramowej TP w zakresie świadczenia usług regulowanych i stałe rozwiązywanie problemów związanych ze współpracą międzyoperatorską.

Zamierzamy podnosić dostępność szerokopasmowego internetu oraz nowych usług i pakietów usługowych poprzez wprowadzanie procedur zapewniających możliwość wdrożenia LLU i promowania LLU w relacji do innych ofert, rozszerzanie oferty hurtowej BSA i oferty w zakresie hurtowego dostępu do sieci (WLR) oraz wprowadzenia modelu SP. Planujemy wdrażać do ofert ramowych nowe technologie świadczenia usług telekomunikacyjnych w związku z planowanymi decyzjami regulacyjnymi oraz rozwiązania wspierające realizację postanowień ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci szerokopasmowych.

Będziemy realizować zadania związane z poprawą przejrzystości działań Prezesa UKE i działań TP wynikających z realizacji postanowień Porozumienia, zwłaszcza w zakresie testu testów zawężenia marży i zawężenia ceny i procesu Time to Market.

Będziemy też kontynuować rozmowy z operatorami i mamy nadzieję, że nasze działania związane ze stabilizacją stawek MTR zaowocują inwestycjami w białych plamach.

W 2011 roku czeka nas też po testowanie i uruchamianie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych, której zadaniem będzie usprawnienie funkcjonowania systemu pozyskiwania informacji o lokalizacji abonenta wzywającego pomocy (pod numery alarmowe, w tym 112) oraz usprawnienie procesów związanych z przenoszeniem numerów przy zmianie operatora. Czeka nas techniczne połączenie PLI CBD z Ogólnopolską Siecią Teleinformatyczną na Potrzeby Obsługi Numeru Alarmowego 112 oraz operacyjne połączenie PLI CBD z Systemem Informatycznym Powiadamiania Ratunkowego. Platforma zacznie działać po 31 marca 2010 r.

W 2011 roku planujemy wdrożenie nowej koncepcji w zakresie świadczenia usługi powszechnej – po dokonaniu analizy dostępności, jakości i przystępności cenowej usług wchodzących w skład USO zamierzamy wszcząć procedurę wyznaczenia przedsiębiorcy do świadczenia tych usług wchodzących w skład USO, które nie są zapewnione poprzez działanie mechanizmów rynkowych.

Wypełniając naszą misję społeczną planujemy wypracować koncepcję w zakresie równoważnego dostępu osób niepełnosprawnych do usług telekomunikacyjnych oraz podnoszenie świadomości konsumentów nt. usług Premium Rate (planujemy też stworzyć wyszukiwarkę danych dostawców usług na podstawie numeru Premium Rate). Promując firmy ułatwiające korzystanie z usług osobom starszym przyznawać będziemy certyfikaty Senior oraz Bez barier.

Nadal będziemy prowadzić na możliwie szeroką skalę, we współpracy z organizacjami konsumenckimi, społecznymi, fundacjami, działania związane z podnoszeniem świadomości użytkowników usług telekomunikacyjnych, m.in. akcje edukacyjne dotyczące praw konsumentów, bezpieczeństwa w sieci, wykluczenia cyfrowego osób starszych. Planujemy przywrócić dyżury ekspertów UKE w Gazecie Wyborczej.



Maciej Witucki, prezes Grupy TP
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Z pewnością kluczowe dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce była w 2010 roku stabilizacja otoczenia regulacyjnego i przewidywalność warunków w konkurowania. To efekt porozumienia podpisanego pomiędzy Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Telekomunikacją Polską, które okazało się sukcesem dla całej branży. Poprawiło dostępność infrastruktury i konkurencyjność, a przewidywalność otoczenia regulacyjnego stała się kluczową przesłanką zachęcającą do inwestycji. Przypomnę, że tylko TP realizując porozumienie zainwestuje w 1,2 mln linii szerokopasmowego dostępu do Internetu. Zmiany te są przede wszystkim korzystne dla konsumentów oznaczają bowiem większą dostępność lepszej infrastruktury, a przeprowadzone przez nas obniżki cen czynią te usługi bardziej dostępnymi.

Do bardzo ważnych wydarzeń w mijającym roku zaliczyłbym również uruchomienie szeregu regionalnych projektów mających na celu rozwój sieci szerokopasmowych oraz stabilizujące rynek utrzymanie stawek MTR na poziomie z 2009 roku. W wymiarze biznesowym wyróżniłbym m.in. sukces ofert pakietowych (internet, telewizja z VoD i telefon) a także uruchomienie w IIIQ 2010 naziemnej telewizji cyfrowej. Warto również wspomnieć intensywny rozwój mobilnego internetu, co przekłada się na duże zainteresowanie nowymi produktami, takimi jak tablety czy netbooki. Na poziomie technologicznym wyróżniłbym z kolei rozwój telefonii komórkowej 4-tej generacji (LTE) oraz testy szybkiego internetu w technologii VDSL2 i FTTH. Z kolei do porażek można zaliczyć spadek wartości całego rynku oraz niepowodzenie telewizji mobilnej DVB-H.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
W moim przekonaniu to Anna Streżyńska, prezes UKE jest osobą, która w bieżącym roku wywarła największy wpływ na branżę. Cieszę się, że i ja miałem w tym swój udział. Grupa TP będzie nadal kształtować oblicze polskiego rynku usług elektronicznych.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Znów muszę zacząć od porozumienia z UKE, które poprzez wprowadzenie mechanizmu rozliczeń hurtowych „koszt+” pozwoliło TP na stworzenie nowych, bardzo atrakcyjnych cenowo ofert dla klientów. Chcę zwłaszcza podkreślić pozytywny odzew rynku na obniżkę cen neostrady średnio o 25 proc. co spowodowało, że klienci po wypróbowaniu oferty konkurentów wracają do nas przekonani, że to właśnie Grupa TP będzie ich najlepiej obsługiwać. Zadowolenie z jakości obsługi przełożyło się zresztą przyznaniem nam wyróżnienia Firma Przyjazna Klientowi. W obszarze telewizji chciałbym podkreślić nie tylko dynamikę wzrostu liczby klientów korzystających z naszych usług, ale również podpisaną niedawno umowę o współpracy z Grupą TVN, która pozwoli nam dodatkowo uatrakcyjnić ofertę telewizyjną.

Nie sposób pominąć też rewolucyjnych na polskim rynku komórkowym planów taryfowych (tzw. zwierzaki) upraszczających strukturę oferty i komunikację z klientami. A także pakietu łączącego usługi głosowe oraz mobilny dostęp do internetu. Pozwoliły one Orange odzyskać pozycję lidera polskiego rynku mobilnego. Dzięki atrakcyjnej ofercie Orange umocnił się też na pozycji lidera wśród klientów biznesowych.

Chciałbym też wspomnieć o zmianach w naszej komunikacji z klientami. W 2010 roku uruchomiliśmy nowy portal orange.pl ze znacznie poszerzoną formułą. Wyróżnia go zwłaszcza bogata część informacyjna. Osobiście cieszy mnie również sukces naszych mediów społecznych. Nasza platforma blogowa nie tylko wpływa na jakość i otwartość komunikacji Grupy TP, ale jest też bardzo dobrze odbierana przez internautów i fachowców, co potwierdzają nagrody, choćby ostatnio „Złoty Spinacz” za komunikację korporacyjną.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
W ciągu ostatnich pięciu lat wartość rynku wzrosła o ponad 20%. W Polsce nadal notuje wzrost (telefonia komórkowa, stały i mobilny dostęp do internetu), gdyż nasz rynek musi „dorosnąć” do poziomu krajów zachodniej Europy. Dzięki temu szacuje się, że kraje naszego regionu będą jeszcze przez około 5 lat bardzo atrakcyjnym inwestycyjnie rynkiem. Tyle potrwa dorównanie do średniej europejskiej pod względem standardów korzystania z usług telekomunikacyjnych. Znaczący wpływ na powrót do wzrostu w branży może mieć porozumienie z UKE o utrzymaniu poziomu stawek MTR za usługi głosowe oraz spowolnienie obniżek stawek MTR za SMS-y. Nie ma zaś wątpliwości, że mobilny dostęp do sieci i mobilne transmisje (mobile multimedia, M2M) będą stopniowo stawały się jedną z kluczowych usług operatorów. Szerokopasmowy dostęp mobilny znacznie rozszerza możliwości sieci gsm m.in. o transmisję video czy rozrywkę, co zwiększa korzystanie z takich nośników jak smartfony, netbooki czy tablety. Najnowsze badania pokazują, że w sektorze internetu mobilnego penetracja dla Polski wynosi już 5,5% i wyprzedziliśmy takie kraje jak Hiszpania, Francja, a nawet Niemcy. Pozytywny dla rynku będzie mieć również dalszy rozwój i upowszechnienie szybkiego internetu o prędkościach kilkudziesięciu Mb/s. W 2011 roku należy też oczekiwać przetargu na częstotliwości LTE oraz dalszych procesów konsolidacyjnych w branży. W moim przekonaniu nastąpi też istotna zmiana – „przeformatowanie” modelu konkurencji, czyli zastąpienie walki cenowej konkurencją w zakresie usług, w tym głównie oferty większych prędkości oraz lepszych treści. Wszyscy operatorzy powoli dochodzą do wniosku, że to po prostu najlepsza droga koegzystencji.

Plany TP na 2011 rok
Dla nas najważniejszą rzeczą będzie oczywiście kontynuacja wdrażania strategii średnioterminowej. Ostatnie miesiące pokazały, że jesteśmy na właściwej drodze. To determinuje cele pośrednie. Chcemy uzyskać wyraźne przywództwo na rynku komórkowym i przyśpieszyć wzrostów dzięki smartfonom. Zamierzamy powrócić to wzrostowego trendu w broadbandzie, głównie dzięki położeniu nacisku na coraz większe prędkości (w tym 40Mb/s w technologii VDSL). Będziemy też wprowadzać w życie nową jakość w ofercie Internetu z telewizją – rozpoczęcie współpracy z Grupą TVN to pierwszy i ważny, ale też nie ostatni krok do realizacji tego celu. Istotna będzie także koncentracja na absolutnej doskonałości w obsłudze klienta. Wiele udało się nam już poprawić, ale to nie koniec. Organizacja musi nieustannie „myśleć klientem” – działać dla niego i tak, jak on tego oczekuje. No i oczywiście będziemy pracować nad dalszą optymalizacją kosztów. Nie działamy niestety w warunkach nieograniczonych zasobów, to co mamy, musimy wydawać roztropnie i celowo.
 


Jarosław Bauc, prezes Polkomtela
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Wydarzenia:
- sprzedaż Exatela – operatora z unikalną infrastrukturą światłowodową
- zakup Aster przez UPC – konsolidacja na rynku telewizji kablowych, potwierdzenie wysokiej konkurencji na rynku mediów i telekomunikacji

Co w 2010 roku wywarło największy wpływ na rynek
Zakup Polsatu przez Polsat Cyfrowy.

Kryzys w 2010 roku
Operatorzy zostali zmuszenie przez kryzys i regulatora do obniżenia inwestycji, w szczególności w mobilny internet. Jeśli otoczenie regulacyjne się poprawi można oczekiwać inwestycji w dostep do Internetu mobilnego, który nie tylko wpływa na jakość życia klientów, ale i stymuluje wzrost całej gospodarki.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Polkomtela w 2010 roku
Utrzymanie pozycji lidera w zakresie przychodów, konsekwentny rozwój sieci CDMA (dostęp do Internetu na terenach poza miastami oraz usługa łączności specjalnej – PMR) jako kontynuacja inwestycji w Nordisk.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
- Rosnący udział smart fonów z przeglądarką internetową (rosnące znaczenie tego ekranu vs komputer)
- Rosnący rynek aplikacji na telefony i nowych zastosowań w szczególności dla klientów biznesowych – powodując wzrost efektywności pracy
- Rosnące zapotrzebowanie na pasmo w szczególności powodowane przez ‘user generated content’ i sieci społecznościowe – presja na konwergencję środowiska mobilnego i stacjonarnego
- Dalszy rozwój mobilnych płatności
- Zwiększająca się popularność Cloud Computing – dostępność do danych z dowolnego urządzenia, w dowolnym miejscu i czasie (wraz z presją na bezpieczeństwo dostarczanych usług)
- Zwiększające się znaczenie multimediów, kompleksowości oferty i ofert wiązanych dla klientów indywidualnych
- Współdzielenie infrastruktury celem optymalizacji kosztów
- Kontynuacja wchodzenie nowych graczy do branży mobilnej, w tym sektora multimediów
- Dalsze fuzje i przejęcia – konsolidacja rynku

Plany Polkomtela na 2011 rok
- Dalsze doskonalenie i rozwój usług mobilnego Internetu – nowoczesne technologie HSPA+ oraz LTE, w tym uruchomienie usług dostępu do Internetu w paśmie 410Mhz w technologii CDMA
- Uruchomienie łączności specjalnej – usługi głosowej (PMR), która będzie dedykowana w szczególności dla rynku biznesowego wymagającego naprawde niezawodnej łączności (w tym, w razie potrzeby komunikacji bezpośredniej miedzy telefonami – bez udziału sieci komórkowej)
- Oferowanie usług zwiększających wygodę klientów i produktywność pracowników firm w oparciu m.in. o smartfony, lokalizacje, mobilny dostęp do internetu.
 


Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netii
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
W ważnej wydarzenia na polskim rynku telekomunikacyjnym obfitowała przede wszystkim końcówka roku, zwiastując bardzo ciekawy przyszły rok. Wydarzeń o istotnej wadze było tyle, że mi wskazać jedno. Dlatego wymienię w kolejności: rozpoczęcie konsolidacji operatorów CaTV, czyli przejęcie Astera przez UPC; zakończenie 11-letniego sporu o PTC oraz podpisanie listu intencyjnego przez Centretela i PTC, w efekcie którego operatorzy Ci mogą połączyć swoje sieci. Największym sukcesem całej branży było zaś ogromne przyspieszenie dostępu do Internetu (kablówki nawet do 120 Mb/s, Dialog i Netia do 100 Mb/s). Za największą porażkę uważam natomiast sposób, w jaki prowadzono proces sprzedaży Exatela.
 
Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Od wielu już lat największy wpływ na rynek wywiera Pani Anna Streżyńska, prezes UKE, która żelazną ręką godzi często rozbieżne interesy różnych grup operatorów, dostawców usług i klientów. Jeśli chodzi o zmiany kadrowe, to postrzegam upływający rok jako bardzo stabilny.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
W tym roku Netia konsekwentnie realizuje założenia średnioterminowej strategii i jako jedna z nielicznych firm na polskim rynku zwiększa przychody, a przede wszystkim już stabilnie, co kwartał osiąga zyski, poprawia zysk EBITDA (z 19% w 2009 do 23% planowanych na 2010), generuje gotówkę. Te sukcesy to m.in. efekt naszej sprawności marketingowej i sprawności, z jaką uwalniamy centrale TP (LLU), których mamy już 500. W zasięgu LLU mamy już sporo ponad 3 mln linii TP, na których możemy oferować klientom zdecydowanie bardziej atrakcyjne usługi. Przed kilkoma dniami wystartowaliśmy również ze sprzedażą bardzo szybkiego dostępu do Internetu (do 100 Mb/s) oraz usług telewizyjnych, które w przyszłości będą istotnym elementem opracowanej w tym roku nowej strategii spółki.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Mam nadzieję, że w przyszłym roku sfinalizowane zostaną kwestie, które - nad czym ubolewam - ślimaczyły się w tym roku, tj. sprzedaż Exatela, Dialogu, czy dalsza konsolidacja operatorów telewizji kablowych. Być może zaskoczy nas też - uwolniony od konfliktu właścicielskiego - operator sieci Era. Interesująco mogą też wyglądać alianse operatorów z dostawcami treści. W ogóle, wydaje mi się, że rok 2011 to będzie rok mergerów i akwizycji. W tym kontekście Netia, jako wiodący operator alternatywny, będzie grać ważną, podmiotową rolę.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
W przyszłym roku nie zamierzamy zwalniać naszego znakomitego tempa. Zaoferujemy bardzo szybki dostęp do Internetu (do 100 Mb/s) większej liczbie klientów i mocniej zaistniejemy na rynku dostawców usługi TV. Ale przede wszystkim nadal zamierzamy poprawiać zyskowność, będąc stale na drodze do osiągnięcia 28 proc. zysku EBITDA w 2012 roku. Będziemy też kontynuować ekspansję na sieci TP, uwalniając kolejnych blisko 200 central TP, tak aby mieć ich łączenie 700.


Robert Banasiak, wiceprezes Telefonii DIALOG
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Rok 2010 przebiegał pod znakiem dalszego zaostrzania się konkurencji w sektorze. W sieciach stacjonarnych jednym z głównych przejawów intensyfikacji konkurencji było wprowadzanie przez kolejnych operatorów usług internetowych o bardzo wysokich przepływnościach, sięgających 50 Mb/s i wyższych. W 2010 roku oferty takie świadczyć zaczęli m.in. Vectra, ASTER, INEA, a także Telefonia DIALOG. Telefonia DIALOG, modernizując swoją sieć do technologii pasywnych sieci optycznych PON („światłowód do domu”), oprócz komercyjnej oferty do 100 Mbps, testowała z udziałem abonentów łącza o przepływnościach sięgających 1Gb/s.

Również sieci mobilne intensywnie przygotowują się do świadczenia usług wysokich przepływności: Cyfrowy Polsat, przy współpracy Mobyland i CenterNet, uruchomił we wrześniu 2010 roku pierwszą na świecie sieci LTE 1800 MHz, technologię tę testuje też Polkomtel. 

Wartym odnotowania wydarzeniem 2010 roku było uchwalenie nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, dzięki której umowy zawierane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej z operatorami telekomunikacyjnymi będą miały moc decyzji administracyjnej. Urząd będzie mógł wykorzystać posiadane narzędzia administracyjne, w tym egzekucje i kary, gdyby operator nie wywiązywał się z warunków umowy.

W grudniu 2010 roku doszło do ważnej transakcji na rynku kablowym – pierwszy pod względem liczby klientów operator kablowy przejął czwartego – po połączeniu (wymaga jest jeszcze m.in. zgoda UOKiK) łączna liczba klientów UPC i ASTER wyniesie ok. 1,5 mln klientów, co wzmocni rynkową pozycję UPC względem platform cyfrowych.

Za pewną porażkę branży uznać można brak wypełniania przez TP S.A. wszystkich postanowień porozumienia z UKE z października 2009. W rocznicę jego podpisania Anna Streżyńska oceniła jakość jego implementacji w skali szkolnej na trzy z plusem, a główne zarzuty dotyczyły m.in. przecieków informacji ciągle występujących między jednostką detaliczną i hurtową TP S.A., których nie wyłapują systemy informatyczne TP. Ponadto, przez operatorów alternatywnych kwestionowany jest test tzw. zawężania marży, który TP S.A. przeszła w 2010 roku.

Sukcesem branży był natomiast duży krok w stronę sieci nowych generacji, takich jak np. PON wdrażany w Telefonii DIALOG, dzięki którym mnożą się coraz bardziej atrakcyjne dla klientów usługi – Internet wysokiej przepływności, telewizja w rozdzielczości HD itd. Użyteczność tych ofert rośnie, podczas gdy ceny pozostają na konkurencyjnym poziomie – wszystko z korzyścią dla abonenta.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
W 2010 roku nie było jednego człowieka, który wyraźnie by się wyróżnił wywierając ponadprzeciętny wpływ na branżę. Z pewnością słowa uznania należą się menedżerom spółek telekomunikacyjnych, które na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku wyszły obronną ręką z kryzysu, a często w wyniku wdrożonych działań „antykryzysowych” zanotowały poprawę wyników finansowych i operacyjnych. Na nieustanne uznanie zasługuje także ciężka praca prezes UKE Anny Streżyńskiej, której celem jest tworzenie przejrzystych zasad na naprawdę konkurencyjnym rynku telekomunikacyjnym.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
W lutym 2010 roku Telefonia DIALOG wprowadziła na polski rynek własną markę telefonii komórkowej Diallo, realizowaną w oparciu o model operatora wirtualnego (MVNO). Oferta składa się zarówno z usługi abonamentowej (postpaid), jak i na kartę (prepaid).  W ramach oferty abonamentowej w ofercie Diallo wprowadzono pierwsze na polskim rynku taryfy konwergentne – Diallo Wspólny, łączące telefonię komórkową ze stacjonarną, dostępne dla wszystkich użytkowników telefonii stacjonarnej DIALOGu (również na obcej sieci). Analitycy nie wróżyli nam sukcesów, bazując na nie najlepszych doświadczeniach innych polskich MVNO. Tymczasem pod koniec roku liczba sprzedanych kart SIM Diallo przekroczyła 30 tysięcy, a DIALOG tym samym zrealizował zakładane plany sprzedaży. Warto podkreślić, że sprzedaż kierowana była głównie o własnej bazy klientów, bez silnego wsparcia marketingowego, w oparciu głównie o zaufanie naszych klientów i ich satysfakcję z dotychczasowych usług. Głównym jej celem było zlojalizowanie klientów i przekonanie ich do korzystania z więcej niż jednej usługi. We wrześniu w ofercie DIALOGu pojawił się dodatkowo mobilny internet, a operator stał się jednym z nielicznych dostawców wszystkich możliwych usług telekomunikacyjnych: telefonii stacjonarnej i komórkowej, Internetu stacjonarnego i mobilnego oraz cyfrowej telewizji IPTV.

Drugim ważnym dla rozwoju DIALOGu projektem były inwestycje w nowoczesne technologie zapewniające doprowadzenie światłowodów wprost do domów klientów. Inwestycje te realizowane są w oparciu o własne środki oraz o dofinansowanie unijne. Do największego tego typu projektu w Polsce, jednego z większych w Europie, który realizowany jest w ramach programu Innowacyjna Gospodarka, w 2010 roku dołączył projekt budowy sieci światłowodowej w Łodzi w oparciu o fundusze Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. Łódzkiego. Na pewno też DIALOG nie powiedział ostatniego słowa w tym obszarze – będziemy nadal inwestowali w światłowody i uczestniczyli w unijnych projektach. Budowa ultra szybkiej sieci na odcinku tak zwanej ostatniej mili, czyli wprost do domu klienta, pozwoli Telefonii DIALOG jeszcze lepiej odpowiedzieć na największe wyzwania stawiane obecnie operatorom – gigantyczny wzrost ilości transmitowanych danych.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Rok 2011 przyniesie z pewnością dokończenie niektórych procesów konsolidacyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym zapoczątkowanych w 2. połowie roku 2010. W dość dużym stopniu zaawansowania jest bowiem np. proces zmian właścicielskich takich aktywów jak Polkomtel i Exatel. Przejęcie Aster przez UPC może przyczynić się do przyspieszenia konsolidacji branży operatorów kablowych. W dalszym ciągu niepewny jest los P4, operatora sieci Play. Rok 2011 może przynieść wiele rozstrzygnięć, może dojść do zmian w układzie sił na rynku, a na polski rynek mogą wejść nowi gracze.

W pierwszych miesiącach 2011 roku oczekiwać także można pojawienia się  pierwszych klientów usług Internetu mobilnego 4G na bazie technologii LTE. Na rok 2011 zapowiedziany jest także przetarg UKE na częstotliwości umożliwiające budowę sieci LTE.
Poza tym przewidywać należy utrzymanie się ważnych trendów widocznych na rynku od przynajmniej kilkunastu miesięcy: podnoszenia stawki w wyścigu „na przepływności” w usługach dostępowych w sieciach stacjonarnych, coraz atrakcyjniejszych ofert na pakiety usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (2-play, 3-play, 4-play) oraz rozwój ofert ICT dla segmentu Klientów biznesowych.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
W 2011 roku DIALOG będzie przede wszystkim nadal inwestował w światłowody: kontynuując obydwa dofinansowywane przez UE projekty wdrożenia innowacyjnych usług w oparciu o pasywną sieć optyczną oraz już samodzielnie rozbudowując infrastrukturę światłowodową pod usługi dla biznesu w Warszawie (już w styczniu), a także w Poznaniu i Krakowie.

Nadal będziemy również pracować nad zwiększeniem, ale przede wszystkim lojalizacją naszej bazy klientów. Chcemy by jak największa liczba naszych klientów korzystała z trzech lub czterech usług. Dlatego planujemy wzbogacić podstawowe funkcjonalności telewizji czy telefonii komórkowej o innowacyjne opcje. 


 

Bartosz Dobrzyński, CMO Play
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Play zdobywa ponad 10 proc. rynku a Polacy masowo przenoszą numery. Największa porażka - MVNO nie są w stanie przekonać do siebie klientów, w tym m.in. Ojciec Rydzyk

Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek
Zygmunt Solorz - zapowiedzi budowy oferty przełomowej w mobilnym dostępie do internetu na razie pozostają głównie na papierze, ale robią wrażenie na branży.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy Państwa firmy w 2010 roku
Klienci masowo wybierają darmowy rozmowy w Play w ramach abonamentu czy Stan Darmowy w Play Fresh powodując, że mogą w końcu swobodnie rozmawiać przez telefon.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Nowy trend to smartfony dla każdego czyli telefony nie tylko do dzwonienia i sms - coraz więcej Polaków chce skorzystać z maila czy facebooka wszędzie tam gdzie są, Internet przenosi się do komórek i urządzeń typu tablet.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Być jak do tej pory najchętniej wybieranym kolejnym operatorem dzięki świetnym ofertom, rozrastającej się sieci i pełnemu wyborowi telefonów i urządzeń. 

Dołącz do dyskusji: Branża telekomunikacyjna o 2010 r., prognozy na 2011

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
andrzej
no to jest porzadne podsumowanie. Moim zdaniem przyszly rok to rok internetu mobilnego. Prawdopodobnie wysuniecie sie na przod orange free, o ile hspa+ z testow w krakowie wejdzie mocnie na rynek. bo poza miastami sa juz wladcami rynku. Poza tym 2011 to rok uslug i sprzedazy uslug przez internet. Ten oprator, ktory pierwszy sie tym zainteresuje wygra. Teraz prawie kazdy ma tablet czy smartfona i dobre aplikacje na pewno sa potrzebne. Do tej pory operatorzy maja tego malo. orange ma nokie mail, a poza tym sklepy dzialaja poza operatorami.
odpowiedź
User
Adam Woźny
Witam

Panie Mirosławie Godlewski, absolutnie nie zgadzam się że wlecze się i jest źle prowadzona sprzedaż Exatela. Oczywiście jest Pan z Neti i ze zrozumiałych przyczyn w taki sposób się Pan o tym wypowiada. Wiadomo że konkurencja się wzmocni.

Co do prowadzenia taka jest strategia negocjacyjna. Wszyscy widzą że koniunktura idzie do przodu więc można troszkę wstrzymać proces by podnieść temperaturę oraz cenę za jaką zostanie sprzedany Exatel.

Adam
odpowiedź
User
Gość
No Exatel niebywale jest informacją i wydarzeniem nr. jeden tego roku i pewnie przyszłego gdy dowiemy się kto go kupił.
odpowiedź