SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Burda Media Polska z Edipresse zaczęła od straty. Restrukturyzacja kosztowała 14 mln zł

W ub.r. Burda Media Polska, która w połowie roku sfinalizowała przejęcie Edipresse Polska, osiągnęła wzrost przychodów o 29 proc. do 354,2 mln zł, a jej rentowność netto pogorszyła się z 8,9 mln zł zysku do 17,9 mln zł straty. - Na poziomie operacyjnym i działalności kontynuowanej uznajemy zeszłoroczne wyniki za bardzo dobre - ocenia Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.

Przychody krajowe Burda Media Polska zwiększyły się w ub.r. z 254,74 do 325,8 mln zł, a te z zagranicy - z 18,65 do 26,67 mln zł. To przede wszystkim efekt sfinalizowanego w połowie roku przejęcia Edipresse Polska.

Wydawca osiągnął wzrost wpływów reklamowych z 92,27 do 98,66 mln zł. Zwiększyły się też jego przychody z tytułów prasowych, książek oraz innych produktów sprzedawanych w internecie: sprzedaż towarów poszła w górę ze 102,71 do 191,93 mln zł, a w przypadku wyrobów nastąpił spadek z 64,96 do 51,83 mln zł.

Początkowo portfolio połączonych wydawnictw składało się z 52 tytułów. Jesienią Burda zamknęła ponad 20 tytułów drukowanych, m.in. „Party”, „Claudię, „Dobre Rady”, „Burda Style” i „Sielskie życie” oraz zwolniła 71 pracowników. - Zamykane obecnie magazyny generują w 2022 roku niewielkie zyski, a biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną, nie widzimy możliwości wzrostu w tym obszarze - uzasadniła.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W pierwszej połowie ub.r. Burda Media Polska zanotowała 90,75 mln zł przychodów i zysków finansowych oraz 8,27 mln zł straty netto, a Edipresse Polska - 31,96 mln zł przychodów i zysków finansowych oraz 3,69 mln zł zysku netto.

Na działalność operacyjną Burda Media Polska przeznaczyła w ub.r. 348,96 mln zł, co wobec 276,87 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 26 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 88,58 do 152,02 mln zł.

Wydatki na usługi obce zmalały natomiast ze 105,99 do 97,55 mln zł, a koszty pracownicze wzrosły nieznacznie: nakłady na wynagrodzenia z 52,25 do 54,53 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 6,94 do 7,75 mln zł. W ub.r. wydawnictwo średnio zatrudniało na etatach 334 osoby (wobec 361 pracowników Burdzie i Edipresse przed rokiem), m.in. 122 w redakcjach, 54 w dziale reklamy oraz 32 w finansach i HR.

14 mln zł na restrukturyzację

Na poziomie sprzedażowym rentowność Burda Media Polska poprawiła się: z 2,19 mln zł straty do 5,27 mln zł zysku. Natomiast pozostałe wskaźniki rentowności osłabiło skurczenie się pozostałych wpływów operacyjnych z 22,16 do 1,47 mln zł (w 2021 roku firma zaksięgowała 18,33 mln zł ze sprzedaży majątku trwałego), wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 6,51 do 17,69 mln zł (koszty aktualizacji wartości aktywów niefinansowych poszły w górę z 2,7 do 9 mln zł), spadek wpływów finansowych (głównie z dywidend) z 4,08 do 1,85 mln zł oraz wzrost odpisu wartości firmy z 2,66 do 5,32 mln zł.

Wydawnictwo podało, że łączne koszty przeprowadzonej w drugim półroczu restrukturyzacji wyniosły 14,54 mln zł, z czego 6,85 mln zł to koszty osobowe, 5,14 mln zł - odpis na zapasy, 1,7 mln zł - odpisy na inne należności, a 840,4 tys. zł - pozostałe koszty.

W konsekwencji wynik operacyjny poszedł w dół z 13,46 mln zł zysku do 10,95 mln zł straty, a wynik netto - z 8,93 mln zł zysku do 17,93 mln zł straty.

- W 2022 roku ponieśliśmy istotne koszt budowy nowej organizacji będącej silną bazą do wzrostu operacji Burdy w Polsce w kolejnych latach. Był to czas finalizacji transakcji przejęcia Edipresse Polska, połączenia obu firm w jeden podmiot, przebudowy biznesu i wyraźnej transformacji w stronę digital i eCommerce. Wszystkie te zdarzenia niestandardowe, zmiany korporacyjne czy koszty związane ze zmianą struktury zatrudnienia obciążyły wynik finansowy 2022 roku - mówi Wirtualnemedia Maciej Klepacki, CEO Burda Media Polska.

- Na poziomie operacyjnym i działalności kontynuowanej uznajemy zeszłoroczne wyniki za bardzo dobre. Zrealizowaliśmy wszystkie założenia biznesowe i finansowe, a efekty zeszłorocznych inwestycji istotnie przekładają się na dobre wyniki pierwszego i drugiego kwartału 2023 roku, także na poziomie generowanych przychodów i zysków.  Rynek polski w międzynarodowych strukturach Burdy jest jednym z kluczowych na którym planujemy konsekwentnie zwiększać naszą obecność - dodaje Klepacki.

Burda dokapitalizowana

W marcu ub.r. Burda Media Polska została dokapitalizowana przez koncern Burda kwotą 17 mln euro. W efekcie kapitał zakładowy całej grupy Burda Media Polska poszedł w górę z 29,88 do 80,31 mln zł. Wydawnictwo dostało też do swojego właściciela 4,87 mln euro i linię kredytową w wysokości do 9,43 mln zł, z której wykorzystała 4 mln zł.

Wiosną br. Burda Media Polska połączyła redakcje swoich tytułów drukowanych i internetowych. - Z finansowego punktu widzenia nie jesteśmy już stricte wydawnictwem prasowym, gdyż większość naszych przychodów i zysków pochodzi z biznesu cyfrowego - podkreślił CEO firmy Maciej Klepacki.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

Dołącz do dyskusji: Burda Media Polska z Edipresse zaczęła od straty. Restrukturyzacja kosztowała 14 mln zł

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dana
Klepacki = strata
odpowiedź
User
Ja
Zamknęli kilka dobrych tytułów i postawili na wtórne przepisywanie internetu. A wystarczyło nie wyrzucać kur znoszących złote jajka i nie oddawać sterów w ręce sztucznej inteligencji od tabelek.
odpowiedź
User
M
Zamknęli kilka dobrych tytułów i postawili na wtórne przepisywanie internetu. A wystarczyło nie wyrzucać kur znoszących złote jajka i nie oddawać sterów w ręce sztucznej inteligencji od tabelek.


Niektórzy potrafią zamykać, kończyć projekty bo to łatwiejsze niż praca i pokazanie wyników.
odpowiedź