SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Fake newsy codziennością dla połowy Polaków, 80 proc. ocenia je za zagrożenie dla demokracji

Niemal co drugi Polak twierdzi, że codziennie lub prawie codziennie spotyka się z wiadomościami, czy informacjami, które ich zdaniem zniekształcają rzeczywistość lub nawet są nieprawdziwe - wynika z badania Kantar Public.

Article

48 proc. Polaków przyznaje, że spotyka się z fake newsami codziennie lub prawie codziennie, 27 proc. - co najmniej raz na tydzień, 7 proc. - kilka razy w miesiącu, a 14 proc. - rzadko lub nigdy.

84 proc. respondentów jest zdania, że wiadomości i informacje nieprawdziwe lub zniekształcające rzeczywistość stanowią w naszym kraju problem, w tym 49 proc. zdecydowanie wyraża takie przekonanie, a 35 proc. raczej skłania się ku takiemu poglądowi. Przeciwne zdanie ma 12 proc. badanych, w tym 9 proc. uważa, że fake newsy raczej nie są problemem, a dla 3 proc. zdecydowanie nie są problemem.

Podobne odczucia mają mieszkańcy innych europejskich państw. 85 proc. ogółu Europejczyków postrzega fake newsy jako problem, przy czym największy odsetek odnotowano na Cyprze (91 proc.), a najmniejszy w Belgii (70 proc.).

79 proc. Polaków uważa, że fałszywe newsy i dezinformacja stanowią zagrożenie dla demokracji (49 proc. - "zdecydowanie tak", 33 proc. - "raczej tak"). Takiego zagrożenia nie widzi natomiast 16 proc. respondentów (12 proc. - "raczej nie", 4 proc. - "zdecydowanie nie").

Badanych zapytano także o to kto powinien działać przeciwko rozpowszechnianiu fake newsów. 49 proc. respondentów z Polski stwierdziło, że powinni to robić dziennikarze. 40 proc. wskazało na władze rządowe, 34 proc. - na samych obywateli, 22 proc. - na organizacje pozarządowe, 20 proc. - na kadrę kierowniczą prasy i nadawców, 18 proc. - na instytucje Unii Europejskiej, a 18 proc. - na internetowe portale społecznościowe. 4 proc. badanych jest zdania, że wszystkie te podmioty powinny walczyć z problemem.

Ogólnoeuropejskie badanie "Eurobarometr" zostało przeprowadzone przez firmę Kantar Public na zlecenie Komisji Europejskiej, w dniach 7-9 lutego 2018 r., techniką wywiadów telefonicznych (CATI), na reprezentatywnej próbie 26,6 tys. mieszkańców 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej w wieku 15 i więcej lat. W Polsce w badaniu uczestniczyło 1 tys. osób.

Dołącz do dyskusji: Fake newsy codziennością dla połowy Polaków, 80 proc. ocenia je za zagrożenie dla demokracji

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
qi
najpierw były media tradycyjne. szanowane gazety, tv i radia, szanowane nazwiska, którym nie wypada napisać byle czego lub kłamstwa. na podstawie gazet: potem pojawił się internet i wiele z tych informacji zaczęło się tam pojawiać odbierany przez zarządzających jako kolejne pole eksploatacji. fajnie. w międzyczasie pojawiło się wiele innych internetowych źródeł informacji, które koszty miały niższe bo nie zatrudniały nazwisk, nie miały innych kosztów. potem się okazało, że ludzie oczekują w sieci informacji za darmo i nie dostrzegli różnicy pomiędzy kimś kto kontent tworzy a tym kto go przekleja lub produkuje bzdury. potem okazało się że ponieważ internet nie ma ograniczeń to kasa z tortu reklamowego przypadająca na jeden podmiot nie starcza na rzetelne pisanie. potem spadało czytelnictwo tradycyjne bo przeca większość była w sieci za darmo - mimo że na siebie nie zarabiało. potem trzeba było obniżyć pensje dziennikarzom, bo się biznes nie spinał. potem wprowadzono paywalle i coś z tego było ale jednak już nie to samo co kiedyś. potem oszczędzano na czym się da co spowodowało kolejny spadek jakości. potem ludzie zaczęli częściej korzystać z portali z fake newsami bo w sumie były za darmo. ratunkiem by były rzetelne i poważne media tylko to nie jest już koń wyścigowy jakim był tylko wychudzona chabeta. i teraz lament że są fake newsy.... kto jest winien? czy była inna droga? czy będziemy sobie w stanie poradzić jako społeczeństwo z fake newsami nie ograniczając wolności słowa? tego nie wiem. ale jak rozmawiam ze znajomymi 25-30 to głowy mają tym napchane po brzegi.
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing