SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Gazeta Wyborcza” i „Newsweek” ze spadkiem wpływów z reklam w 2018 roku (Top10)

W 2018 roku „Gazeta Wyborcza” jako jedyny dziennik z czołówki zanotowała spadek wpływów z reklam wobec 2017 roku. Słabiej było wśród magazynów - na 10 tytułów z największymi przychodami reklamowymi aż pięć zanotowało spadki. Najbardziej spadły wpływy reklamowe „Newsweek Polska”. - W 2019 roku w dalszym ciągu spodziewamy się dwucyfrowych spadków w dziennikach, z kolei w przypadku magazynów zatrzymanie trendu spadkowego jest absolutnie możliwe - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

Wnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w WarszawieWnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w Warszawie

Dzienniki zarobiły w ub.r. na reklamach 1,49 mld zł czyli 6,8 proc. więcej niż w 2017 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów, Kantar Media).

Liderem „Gazeta Wyborcza”

Reklamodawcy najwięcej wydali w „Gazecie Wyborczej”, która mimo spadku przychodów o 14,3 proc. w skali roku utrzymuje pozycję lidera wśród dzienników z wpływami w kwocie 260,5 mln zł. Drugie miejsce na reklamowym podium gazet należy do „Faktu”, który zarobił w ub.r. 152,7 mln zł, czyli 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Trzeci jest „Super Express” z przychodami z reklam w wysokości 118,5 mln zł, czyli 6,5 proc. wyższymi rok do roku.

Na reklamy w „Rzeczpospolitej” marketerzy przeznaczyli w ub.r. 116,3 mln zł (wzrost o 6,4 proc.), a w „Dzienniku Gazecie Prawnej” - 68,3 mln zł (wzrost 14,1 proc.). Wpływy reklamowe „Dziennika Zachodniego” wzrosły w skali roku o 8,5 proc., do 56,2 mln zł, a „Głosu Wielkopolskiego” - o 11,1 proc., do 50,9 mln zł.

„Dziennik Bałtycki” zarobił na reklamach 48,2 mln zł (wzrost o 6 proc.), „Gazeta Pomorska” - 43,5 mln zł (wzrost o 28,6 proc.) a „Dziennik Polski” - 38 mln zł (wzrost o 16,1 proc.).  

„Twój Styl” na czele magazynów

Wśród magazynów niezmiennie najwięcej zarobił na reklamach „Twój Styl” - 279,3 mln zł, czyli niemal tyle samo co rok wcześniej. Wiceliderem zestawienia czasopism o największych wpływach z reklam jest „Viva”, w której reklamodawcy wydali w ub.r. 261,7 mln zł (wzrost o 13,9 proc.), a trzecie miejsce zajął „Tele Tydzień”  z wpływami w kwocie 169,1 mln zł (spadek o 3,9 proc.).

W „Party” marketerzy wydali w ub.r. 160,9 mln zł (wzrost o 23 proc.), w „Pani” - 126,2 mln zł (spadek o 3 proc.), a w „Przyjaciółce” - 115,6 mln zł (wzrost o 21,4 proc.).

Wydatki na reklamy w „Życiu na gorąco” wyniosły w ub.r. 107,2 mln zł (wzrost o 10,5 proc.), a we „Wprost” - 106,7 mln zł (spadek o 0,6 proc.). Przychody reklamowe „Newsweek Polska” spadły w ub.r. o 9,4 proc. do 102,9 mln zł, a w „Show” wzrosły o 15,1 proc. do 100,5 mln zł.

Cennikowo przychody reklamowe dzienników i magazynów rok do roku wzrosły. Z analiz danych netto (po rabatach) domów mediowych wynika, że prasa zanotowała w ub.r. ich spadek. - W przypadku prasy obserwujemy wciąż silne, przekraczające 10 proc. spadki przychodów dzienników i zdecydowanie lepsze, choć również spadkowe wyniki magazynów, w przypadku których zakładamy poziomy spadku w okolicach 2-3 proc.. W bieżącym roku nie przewidujemy znaczących zmian tak w segmencie dzienników, gdzie spodziewamy się w dalszym ciągu dwucyfrowych spadków, z kolei w przypadku magazynów zatrzymanie trendu spadkowego jest absolutnie możliwe - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

Warto przypomnieć, że w swoim raporcie dom mediowy Zenith (Publicis Media) z września ub.r. prognozował, że spadki wpływów z reklam w magazynach i dziennikach na koniec 2018 roku wyniosą odpowiednio 6,4 proc. i 7,8 proc. co wskazuje na lekkie wyhamowanie spadkowego trendu dla prasy. Analitycy agencji zwrócili wówczas uwagę, że najwięksi reklamodawcy z branży FMCG (L’Oréal, P&G, Unilever, Nivea) od lat zdecydowanie ograniczają komunikację w magazynach, traktując ją jako uzupełnienie kampanii w innych mediach.

Jednocześnie od kilku lat duże budżety w prasie alokuje Aflofarm (obecnie największy reklamodawca w magazynach), co wpłynęło na zwiększone zainteresowanie tym medium firm prowadzących wysyłkową sprzedaż preparatów i sprzętu medycznego. W dziennikach Zenith obserwuje wzrosty wydatków spółek Skarbu Państwa (Totalizator Sportowy, Orlen, Lotos, PKO BP).

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” i „Newsweek” ze spadkiem wpływów z reklam w 2018 roku (Top10)

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
PaPA DIEGO - nie czytam TEGO
Nie rozumiem po co kupować "wydanie" / reklamować się w prasie gdzie News już w trakcie druku jest "stary i nieaktualny".
odpowiedź
User
Dżordż Fasolosz
Jaka miła wiadomość na początek dnia. Czekamy na kolejne kapiszono-bomby GW oraz kolejne spadki wpływów. Tak trzymać!
odpowiedź
User
jjm
A teraz jeszcze w paru samorządach i sejmikach mniej PO więc i władze lokalne i spółki samorządowe zmniejszą pompowanie kasy w GW. Lekko nie będzie.
odpowiedź