Google zapowiada niższe prowizje od subskrypcji w aplikacjach. „Więcej pieniędzy na rozwój, szczególnie dla niezależnych wydawców”

Koncern Google zapowiedział, że w sklepie Google Play zmieni politykę pobierania prowizji za subskrypcje płacone przez użytkowników aplikacji. Jeśli po roku korzystania z aplikacji subskrypcja zostanie przedłużona Google pobierze 15, a nie 30 procent jej wartości. - Modele subskrypcyjne obecnie są najbardziej opłacalne dla wielu z kategorii, szczególnie dla niezależnych wydawców. Pozwoli to części z nich wrócić ze sprzedażą swoich produktów do sklepu, jeżeli do tej pory marże nie pozwalały aby produkt był opłacalny przy podziale 70/30 - ocenia dla serwisu Wirtualnemedia.pl Bartek Pucek, szef pionów mobile & digital w Grupie Onet-RAS Polska.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Google zapowiada niższe prowizje od subskrypcji w aplikacjach. „Więcej pieniędzy na rozwój, szczególnie dla niezależnych wydawców”

Według zapowiedzi Google nowa polityka związana z prowizjami zacznie obowiązywać od początku 2018 r. Dotyczy ona oferowanych w sklepie Google Play aplikacji z których korzystać można w zamian za opłacenie subskrypcji. W taki sposób dostęp do swoich treści oferują m.in. firmy medialne.

Według planów przez cały przyszły rok każdy z wydawców aplikacji zapłaci Google, tak jak do tej pory 30 proc. prowizji od wartości subskrypcji wykupionej przez każdego użytkownika.

Google zapowiada, że sytuacja zmieni się w roku 2019. Wówczas, jeśli konkretny użytkownik aplikacji zdecyduje się przedłużyć subskrypcję, to od jej wartości zostanie pobrana niższa prowizja wynosząca 15 proc., która będzie utrzymana także w kolejnych latach.

Wprowadzając nowy system prowizyjny Google stara się dotrzymać kroku swojemu największemu rywalowi na rynku aplikacji - koncernowi Apple, który już wcześniej obniżył prowizje od produktów oferowanych w sklepie Apple Store. Właśnie na to podobieństwo w polityce prowizyjnej zwraca uwagę w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Bartek Pucek, szef pionów mobile & digital w Grupie Onet-RAS Polska.

- Google swym działaniem podąża śladami Apple w zakresie oferowania modeli biznesowych dla aplikacji mobilnych - zauważa Bartek Pucek. - Przy tak dużym nasyceniu w Google Play i App Store wydawcy potrzebują modelu, który pozwala im na większą opłacalność i większe przychody z własnych produktów. Modele subskrypcyjne obecnie są najbardziej opłacalne dla wielu z kategorii, szczególnie dla niezależnych wydawców. Pozwoli to też części z nich wrócić ze sprzedażą swoich produktów do sklepu, jeżeli do tej pory marże nie pozwalały aby produkt był opłacalny przy podziale 70/30.

Zdaniem naszego rozmówcy modele na które do tej pory pozwalał Google Play czy App Store dla wydawców oznaczały wybór jednego z wariantów.

- Pierwszy to wysoka cena za produkt, co mogło skutkować mniejszą liczbą zakupów aplikacji, szczególnie dla nowych produktów - wylicza Pucek. - Drugi to niska cena, dzięki której wydawca mógł próbować zarabiać na skali lub oferować produkt darmowy, który jednak szybko był porzucany z tytułu nieopłacalności. Podział 85/15 pozwoli przeznaczyć więcej środków na inwestycje, szczególnie niezależnym wydawcom aplikacji.

Według menedżera z Onet-RASP w przypadku Google Play i Androida bardzo ciekawe jest również włączenie funkcji „Wypróbuj" z Instant Apps, które umożliwiają dostęp do „demo" aplikacji bez konieczności pobierania jej na telefon.

- Modele subskrypcyjne są przez ostatnie 2 lata masowo adoptowane przez większość wydawców, zapewniając możliwość większych przychodów i marż oraz dalsze środki na rozwój produktów, co dla użytkowników jest jednym z najważniejszych aspektów, ponieważ na koniec dnia to użytkownik „inwestuje" swoje pieniądze w dany produkt - podsumowuje Pucek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"