SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Handel internetowy według e-sklepów i agencji marketingowych: podsumowanie 2017 roku, prognozy na 2018

W naszym cyklu podsumowań kończącego się roku zajmujemy się branżą handlu internetowego. O najważniejszych wydarzeniach tego roku i prognozach na przyszły mówią przedstawiciele platform sprzedażowych, zrzeszających je organizacji oraz agencji marketingowych.


Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group

Wydarzenie roku
Na świecie w mojej ocenie był to zakup sieci supermarketów Whole Foods Market przez Amazona. Obrazuje to trzy trendy - odwrócony omnichannel, czyli sytuację, gdy gracze dotychczas wyłącznie internetowi uruchamiają sprzedaż stacjonarną, rosnące zainteresowanie świata e-commerce branżą spożywczą, która ma bardzo niski udział sprzedaży online oraz przygotowywanie infrastruktury pod realizowanie dostawy tego samego dnia - w przypadku Amazona nie tylko w największych aglomeracjach.

W Polsce ciekawym posunięciem było uruchomienie marketplace przez empik.com - przyglądamy się uważnie temu projektowi.

Sukces roku
Wzrost udziału transakcji cross-border realizowanych przez polskich klientów w zagranicznych sklepach, w szczególności chińskich. To trend, z którym polscy gracze będą musieli się poważnie zmierzyć w najbliższych latach.

Porażka / rozczarowanie roku
Globalnie - jeszcze rok temu wydawało się, że VR będzie przełomową technologią, która szybko trafi pod strzechy. Teraz już wiemy, że nie wydarzy się to szybko i otwartym pozostaje pytanie czy jest jeszcze na nią za wcześnie i wróci w bardziej dojrzałej formie, jak na przykład chatboty, czy odejdzie bezpowrotnie w zapomnienie jak telewizory 3D.

W Polsce, w szczególności w naszej branży, porażką roku jest ostateczny upadek Matrasa - drugiej co do wielkości sieci sprzedaży książek.  

Człowiek roku
Piotr Szulczewski - współzałożyciel Wish.com - bez wątpienia największy sukces Polaka na globalnym rynku e-commerce.

Serwis / kampania / projekt roku
Największym sukcesem marketingowym ostatnich 12 miesięcy w mojej ocenie była zeszłoroczna kampania świąteczna Allegro, która została zauważona na arenie międzynarodowej. Każdy sukces marketingowy polskiej marki stworzony przez polski zespół cieszy podwójnie.

Premiera, nowość roku
Popularyzacja wyszukiwania głosowego, zarówno przez aplikacje typu Siri, jak i dedykowane urządzenia w rodzaju Amazon Echo, Google Home czy Apple HomePod. Ten trend w najbliższym czasie będzie miał coraz większy wpływ na sposób robienia zakupów online.

Trend roku
Po raz pierwszy w historii dominacja mobile nie tylko w wymiarze ruchu, ale również wartości sprzedaży realizowanej ze smartfonów i tabletów oraz eksperymenty ze sprzedażą stacjonarną prowadzone przez podmioty prowadzące dotychczas sprzedaż wyłącznie przez internet.

Prognoza na 2018 rok
W Polsce w przyszłym roku dla e-commerce kluczową może się okazać ustawa o zakazie handlu w niedziele. Choć jej ostateczny kształt nie jest jeszcze znany to aktualna wersja zakłada zwolnienie z zakazu sklepów internetowych, co może spowodować istotny wzrost sprzedaży przez internet szczególnie w kategorii artykułów spożywczych i chemii domowej.

Znaczenia nabierać będzie wyszukiwanie głosowe, doświadczenie klienta przy zmianie urządzeń podczas realizacji zakupu (finalizacja na komputerze zamówienia rozpoczętego na telefonie), dostawa tego samego dnia oraz migracja procesów związanych z obsługą klienta do Facebook Messengera.

 


Jakub Butkowski, country executive director w DaWanda.pl

Wydarzenie roku
Na pierwszym miejscu jest Amazon i jego nieustający rozwój. Jeśli jest firma, która w dużej skali wyznacza zasady gry w e-commerce, to jest nią właśnie Amazon. Warto zwrócić uwagę na akwizycję Whole Foods za 13,5 mld dolarów, za którą w zasadzie zapłaciły inne sieci handlowe. Plany uruchomienia usługi dostawy posiłków spowodowały spadek akcji jego konkurenta o ponad 12 proc. 63 proc. gospodarstw domowych korzysta z Amazon Prime. Amazon notuje więcej zapytań produktowych niż Google. Dodatkowo, Amazon wydaje się przodować w wysiłkach związanych z wykorzystaniem głosu w e-commerce, które sprawią, że dla dużych marek nastaną trudne czasy.

Warto też zwrócić uwagę na rosnącą liczbę małych i średnich biznesów e-commerce, które dzięki unikalnemu produktowi, niezwykłej trosce o obsługę klienta czy specjalizacji na konkretnej niszy stają się rosnącą siłą. W ciągu weekendu Black Friday - Cyber Monday sklepy sprzedające poprzez Shopify osiągnęły obrót ponad miliarda dolarów.

I jeszcze jedno: Facebook Marketplace oficjalnie wszedł do Polski, więc może stanowić istotne wyzwanie dla OLX i Allegro.

Sukces roku
Rosnąca infrastruktura biznesów/ startupów wokół e-commerce, które sprawiają, że rynek ten będzie mógł rozwijać się jeszcze dynamiczniej - platformy sklepowe - Shoplo, Shoper, IAI;  zapakuj.to/packhelp - oferujące customizowane pudełka nawet przy niewielkim wolumenie produkcji, feedink - pozwalający efektywnie zarządzać feedem produktowym, firmy oferujące fullfillment, które likwidują jeden z największych problemów w skalowaniu biznesów e-commerce.

Porażka / rozczarowanie roku
Alibaba w czasie swojego Singles Day (11 listopada) pobiła kolejny rekord - tym razem 25 miliardów dolarów w 24h. Dwa tygodnie później marki w Polsce i Europie z Black Friday i Cyber Monday zrobiły falę Czarnych Tygodni, Black Weekendów, w czasie których oferowane promocje realnie nie przekroczyły średnio 1,3 proc.

Człowiek roku
Jeff Bezos za całokształt.

Jakkolwiek z roku na rok udział w e-commerce w handlu rośnie to w dalszym ciągu nie jest to większość. Dlatego za człowieka roku wybrałbym klientów e-commerce za zaufanie, którym obdarzają wszystkich graczy funkcjonujących na tym rynku.

Serwis / kampania / projekt roku
Frisco.pl - za konsekwencję w budowaniu swojej kategorii, konkurując z sieciami handlowymi nie ceną, a realną korzyścią dla klienta.

Prezenty do pokochania - nasza kampania, w której udało się nam wejść do pracowni czwórki polskich twórców i rękodzielników, by zaprezentować proces tworzenia wyjątkowych rzeczy, które znajdą się pod choinką w tym roku. Handmade nabrał dzięki tej kampanii zupełnie innego wymiaru.

Premiera, nowość roku
Amazon Echo, Google Home - urządzenia sterowane głosem, które istotnie zmienią e-commerce, niwelując znaczenie marek w wielu kategoriach produktowych.

Trend roku
W USA jest to z jednej strony zamykanie centrów handlowych i sklepów, a z drugiej biznesy typowo internetowe (Warby Parker, Everlane) otwierają swoje lokalizacje offline. Stanowią jednak one w dużej mierze rodzaj showroomu pozwalającego na bliższe doświadczenie marki i budowanie przekazu niż stricte sprzedaż.

Z naszego podwórka zwrócę uwagę na rozwój małych i średnich biznesów e-commerce (Risk Made in Warsaw, Ministerstwo Dobrego Mydła, Coffeedesk i wielu innych) wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie, z wyjątkowym zrozumieniem swoich klientów i umiejętnością angażowania ich w komunikację, z wysoką jakością obsługi klienta.

Prognoza na 2018 rok
Już widać nieustanne szlifowanie wszystkich elementów związanych z doświadczeniem klienta (od UX/UI strony i flow zakupowego poprzez całą obsługę posprzedażową, mnogość opcji wysyłki/płatności, etc.)

Dalszy rozwój augmented reality. O AR sporo się mówiło w tym roku, lecz ciężko wskazać na tym etapie istotne wdrożenia tej technologii na większą skalę. Natomiast patrząc na pierwsze eksperymenty (np. IKEA), to faktycznie ta technologia może istotnie zrewolucjonizować wiele segmentów w e-commerce. Dorzucę jeszcze wykorzystanie AI w tworzeniu jeszcze bardziej spersonalizowanego przekazu dla klientów.

Jeśli przejdzie ustawa o zakazie handlu w niedziele z wyłączeniem e-commerce’u to może być to rok bardzo mocnego przyspieszenia w e-commerce w Polsce :)

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Allegro i IAB Polska, Trusted Shops, eobuwie.pl, Ideo Konsulting, Agory, Grupie Unity, Answear.com, Cube Group i Harbingers.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Handel internetowy według e-sklepów i agencji marketingowych: podsumowanie 2017 roku, prognozy na 2018

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomasz
Ach te nazwy zajmowanych stanowisk biednych korpoludków... Brzmią, jak przedłużenie fifoka do co najmniej 50cm... :D:D
Jak by brzmiało po korpoludkowemu "jednoosobowa działalność gospodarcza"? :D
odpowiedź
User
pavv
country executive director, country manager, e-commerce strategy manager, chief marketing & e-commerce officer, performance director - ja pierdzielę! Jedno stanowisko lepsze od drugiego! Najpardziej rozbawił mnie tekst, że InPost jest koniem pociągowym e-handlu. Buahahaha! To mógł napisać tylko ktoś, kto nigdy nie nadawał, ani nie zamawiał nic do paczkomatu! Dalej mi ich wywodów nie chciało się czytać
odpowiedź
User
Komiwojażer
Bardzo ciekawe wywody z równoległej rzeczywistości. Bo gdzie nie wejdziesz na duży polski sklep, to albo stara kobyła i CX sprzed dekady albo Magento pod jedno kopyto. Obsługa klienta i realizacja poza nielicznymi wyjątkami leżą, a dostawa na czas to gra w orła i reszkę. Nie dziwi więc, że InPost został uznany za kobyłę tego rynku. Black Friday okazał się jedną wielką ściemą i może to jest też powód, dlaczego połowa klientów filtruje reklamy i remarketing adblockami, a kanały bezpośrednie kończą się w ich spamie? Za wielkie wydarzenie została uznana internetowa loteria z samochodami podczas, gdy cała Polska zabija się miesiącami za tanimi chińskimi pluszakami w prostej jak drut promocji w oflajnie. A po drodze z Chin leży Rosja, gdzie chiński e-commerce w kilka lat dobił do 1/3 rynku, liczba paczek z Chin idzie w miliony tygodniowo, mając w nosie rosyjskie cła, podatki, gąszcz przepisów, odległości i logistykę. I jaki macie panowie pomysł, jak zmierzyć się z tą falą, zanim naprawdę z impetem ruszy na Polskę? A tak, wyszukiwanie głosowe albo augmented reality będzie tym, co przeważy szalę. Ale na korzyść Chińczyków.
odpowiedź