Komunikat, który Interia wysyła do użytkowników swojej darmowej usługi pocztowej jest związany z wejściem w życie 25 maja br. unijnej dyrektywy RODO.
W głównym oknie platformy pocztowej Interii użytkownik po zalogowaniu widzi okno, w którym dostawca usługi wyjaśnia że w związku z wejściem nowych regulacji prawnych konieczne jest wyrażenie przez właściciela konta ponownej zgody na przetwarzanie przez Interię jego danych osobowych. Firmie jest to potrzebne by móc wyświetlać użytkownikowi reklamy, co jest niezbędnym warunkiem korzystania z poczty w jej darmowej wersji.
Interia pozostawia użytkownikom wybór: albo zgodzą się na korzystanie z ich danych przez Grupę Interia, albo wykupią płatną wersję usługi pocztowej, w której nie pojawiają się reklamy, nie zachodzi zatem potrzeba przetwarzania danych w celu ich targetowania. Za komercyjną odmianę poczty w Interii trzeba zapłacić 11 zł za 6 miesięcy lub 14,76 zł za cały rok. W wypadku gdy użytkownik nie zgodzi się na nowe warunki przetwarzania danych w darmowej poczcie i nie wykupi wersji płatnej jego konto zostanie zablokowane.

Warunki zaproponowane przez Interię wywołały krytykę ze strony użytkowników, którzy nie kryli swoich zastrzeżeń w mediach społecznościowych i w komentarzach w serwisach internetowych.
Interia poproszona o wyjaśnienia przez Wirtualnemedia.pl stoi na stanowisku, że postąpiła właściwie proponując użytkownikom wybór w obliczu wejścia w życie RODO.
- Zmiana regulaminu świadczenia usługi pocztowej jest bezpośrednią konsekwencją wdrożenia przepisów Unii Europejskiej regulujących zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych, potocznie nazywanych RODO - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Małgorzata Koperek, kierownik usług pocztowych w Interii. - Podeszliśmy do tego bardzo rzetelnie i uczciwie. Nasi użytkownicy są proszeni o podjęcie decyzji, z którego wariantu usługi chcą korzystać. W przypadku usługi świadczonej za darmo prosimy o wyrażenie zgody na otrzymywanie reklam, z czym wiąże się konieczność przetwarzania danych o użytkownikach. Dzięki reklamom możemy świadczyć usługę na bardzo wysokim poziomie nie pobierając opłat od użytkowników.

Szefowa poczty w Interii zaznacza, że użytkownicy mogą nie wyrażać zgody na przetwarzanie danych i wówczas po uiszczeniu drobnej opłaty korzystają z poczty w wersji płatnej.
- Warto podkreślić, że z punktu widzenia użytkownika nie zmienia się ani ilość, ani rodzaj przetwarzanych danych – informuje Koperek. - Nie otrzymają od nas więcej reklam, nie będziemy zbierać dodatkowych informacji o ich aktywności. RODO obliguje nas natomiast do większej transparentności w przetwarzaniu danych osobowych – i właśnie to robimy.
Według naszej rozmówczyni z punktu widzenia użytkownika nowe warunki korzystania z poczty to pozytywna zmiana. Otrzymuje on bowiem większe możliwości w zakresie kontrolowania danych, które przekazuje zewnętrznym podmiotom.
- Zyskuje dodatkowe prawa, jak np. prawo dostępu do danych – podkreśla Koperek. - Czujemy się zobligowani, by jak najlepiej zadbać o standardy przetwarzania danych osobowych i dlatego akcja informacyjna ruszyła z wyprzedzeniem. Przebiega ona sprawnie, a ewentualne wątpliwości rozwiewamy na bieżąco, odpowiadając na pytania naszych użytkowników. Większość z nich już zaakceptowała wprowadzane zmiany. Tych, którzy jeszcze tego nie uczynili, zachęcamy do podjęcia decyzji jak najszybciej – apeluje szefowa usługi pocztowej w Interii.

Według danych Gemius/PBI w kwietniu br. serwisy Grupy Interia miały ponad 19,8 mln użytkowników i zanotowały z górą 1,2 mld odsłon. Z poczty Interii korzysta co miesiąc 3,8 mln polskich internautów.











