SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Jacek Kurski o Euro 2016: impreza się nie zwróciła. Wyborcy Prawa i Sprawiedliwości wybrali TVP

Telewizja Polska zarobiła na reklamach przy meczach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej więcej niż zakładała, ale impreza się nie zwróciła. Nadawca zlecił sprawdzenie, w jakich kanałach Euro 2016 oglądali przedstawiciele poszczególnych partii politycznych. - TVP jest silniej wybierana przez zwolenników obecnego obozu rządzącego - analizuje wyniki prezes Jacek Kurski.

Article

Hitem zakończonego Euro 2016 był ćwierćfinałowy mecz Polski z Portugalią. Transmisję spotkania obu drużyn w polskich kanałach telewizyjnych zgromadziła rekordowe 15,97 mln osób, z czego 8,07 mln w TVP1, a 7,9 mln w Polsacie i Polsacie Sport.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że średnia widownia meczu Polska-Portugalia wyniosła łącznie 15,97 mln osób. Przełożyło się to na 86,57 proc. udziału tych stacji w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów oraz 89,61 proc. w grupie komercyjnej 16-49.

Pod względem oglądalności Telewizja Polska była zwycięzcą Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Nadawca nie zarobił jednak na reklamach odpowiednio, aby zwrócił mu się koszt sublicencji na transmisję meczów (TVP kupiła ją w kwietniu od Telewizji Polsat za około 40 mln zł).

Według szacunków agencji Starcom Polska przychody reklamowe przy meczach Euro 2016 emitowanych na głównej antenie Polsatu wyniosły 37,7 mln zł. Telewizja Polska (uwzględniając powtórkowe emisje) zarobiła blisko 21 mln zł.

- Nie zarobiliśmy na Euro 2016 tyle, żeby ta impreza się nam zwróciła. Natomiast wpływy reklamowe są wyższe niż zakładaliśmy, ale i tak są mniejsze niż powinny być, gdyby były normalne zasady telemetrii - wyjaśnia, pytany o wpływy reklamowe.

Choć Telewizja Polska kwestionuje wyniki badań oglądalności Nielsena to prezes Jacek Kurski pochwalił się wczoraj na konferencji prasowej przygotowanymi przez tę pracownię wynikami TVP1, osiąganymi w trakcie emisji meczów Euro 2016. Kurski nie widzi w tym jednak sprzeczności.

- My kwestionujemy prawidłowość konstrukcji panelu Nielsena, wierząc, że olbrzymia większość użytkowników panelu jest skoncentrowana w wielkich miastach i obrzeżach wielkich miast, które udają wsie i miasteczka - wyjaśnia prezes TVP. - Natomiast są pewne typy audycji, dla których ten panel bywa reprezentatywny, np. mecze reprezentacji narodowej. Kiedy 86 proc. ludzi ogląda daną audycję można powiedzieć, że panel wielkomiejski odpowiada rozłożeniu panelistów w cały kraju. To samo dotyczy Eurowizji - dodaje.

Prezes TVP zaznacza jednak od razu, że dane Nielsena w większości nie mogą być uznane przez TVP jako miarodajne. Potwierdzać to mają wyniki przeprowadzonego przez GFK Polonia badania w trakcie tegorocznych Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Telewizja Polska zleciła pracowni sprawdzenie, w jakich kanałach mecze Euro 2016 oglądali przedstawiciele elektoratu poszczególnych partii politycznych.

- Wyniki są szokujące, ale ja się tego szoku spodziewałem. Spośród wszystkich widzów meczu Polska - Portugalia, 49 proc. oglądała ten mecz w TVP1, a 66 proc. widzów Jedynki stanowili wyborcy Prawa i Sprawiedliwości. Mecz w Telewizji Polsat oglądało 39 proc. - opisuje Jacek Kurski.

Zdaniem prezesa Telewizji Polskiej, wyniki te potwierdzają słuszność zmian metodologii badania telemetrycznego. - Krótko mówiąc, możemy mówić w Polsce o tym, że należy zbadać cały kraj, tak jak w badaniach partii politycznych, żeby wiedzieć dokładnie, co ludzie oglądają - tłumaczy. - Widać wyraźnie, że Telewizja Polska jest silniej wybierana przez zwolenników obecnego obozu rządzącego. Nawet wyniki oglądalności meczów Euro 2016 potwierdzają naszą tezę, co do konieczności korekty panelu Nielsena - dodaje.

Mecze polskiej reprezentacji można było także śledzić na portalu Sport.tvp.pl. W czasie Euro 2016 miał on blisko 4,5 mln unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali łącznie 15 mln odsłon treści wideo. - To jest sukces. Nasi konkurenci mieli problemy techniczne - tłumaczy prezes TVP.

Najpopularniejszy w internecie również okazał się mecz Polska-Portugalia - w serwisie sport.tvp.pl transmisję oglądało ponad 515 tys. unikalnych użytkowników. Sama strona miała wtedy ponad 1,5 mln odsłon.

>>> Wszystko o Euro 2016

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jacek Kurski o Euro 2016: impreza się nie zwróciła. Wyborcy Prawa i Sprawiedliwości wybrali TVP

38 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gie
Oglądam sobie wczoraj wczesnym wieczorem TVP INFO. Są relacje o burzach i pani reporterka, chyba z Kędzierzyna Koźla, mówi - Rozmawiałam z pracownikami energii elektrycznej. Jakiś inny reporter pokazując zburzoną stodołę mówi o zgliszczach. Ognia ani śladu. Skąd oni ich biorą? To już jest tak mało chętnych do pracy w telewizji że nie ma z kogo wybierać?
88 10
odpowiedź
User
YKK
A czy w jakiejkolwiek innej dziedzinie mają lepszych "specjalistów"? "Dobra zmiana" coraz bardziej przypomina Rewolucję Październikową.
63 13
odpowiedź
User
Miłka
Czy to znaczy, że telewizja publiczna będzie teraz robiona tylko dla części Polaków, dla tych, którzy głosują na PiS?
65 12
odpowiedź
User
biały
i tak powstało nowe targetowanie, "po partiach politycznych"
53 3
odpowiedź
User
Gie
Coś mi się jeszcze przypomniało. Prezenterów zwalniali. Dziennikarzy zwalniali. Szefów zwalniali. Kogoś od reklamy zwolnili. Nawet pogodynka wywalili. A redakcja sportowa nietknięta. A przecież są tam ludzie którzy pamiętają jeszcze TVP z czasów PRL-u. Nawet nie zrobili roszad na stanowiskach.
43 4
odpowiedź
User
gość
"TVP kupiła 11 spotkań na Euro za ok. 40mln, zarobiło na reklamach 21mln" - Rzepa

Czyli nastąpiła defraudacja 19 milionów, uwzględniając fakt umowy, że Polsat był zobligowany pokazać te konkretne mecze w kanale otwartym to takie zjawisko nazywamy zmarnowaniem środków - było to działanie umyślne, gdyż kupujący wiedział, że komercyjna zapewni dostęp za darmo do obejrzenia meczów.
49 4
odpowiedź
User
Morek
Ciekawe, że angielskie BBC potrafiło pokazać większość meczy Euro (wszystkie mecze były w otwartej telewizji choć na różnych programach BBC12/2 i iTV) i nie robiło ŻADNYCH reklam. Studio międzymeczowe trwa 15 min... i jakoś się da, i opłaca. Kuźwa przecież to telewizja publiczna opłacana z abonamentu i jeszcze marudzą, że mało zarabiają na reklamach między meczami. Żenada.
19 2
odpowiedź
User
uOSIu
(...) angielskie BBC potrafiło pokazać większość meczy Euro (...) i nie robiło ŻADNYCH reklam. (...) i jakoś się da, i opłaca.


Skąd wiesz, że się opłaca? Wcale nie musi się opłacać.
6 0
odpowiedź
User
Obserwator
Kurski powinien odpowiedzieć za niegospodarność i powinni go obciążyć stratami. Teraz będzie skok na kasę ludzi poprzez wyłudzanie haraczu (abonament). Co za durnota, zarzucają Krokowi że wyprowadza kasę do rajów podatkowych, a tu mu tyle płacą. Mecze reprezentacji, niezależnie od tego kto wykupił prawa powinna mieć prawo emitować telewizja publiczna! 40 mln zł płacić, chore... Gdzie sens, gdzie logika? Ta telewizja niedługo będzie miała same długi...
18 5
odpowiedź
User
żorż
"TVP jest silniej wybierana przez zwolenników obecnego obozu rządzącego - analizuje wyniki prezes Jacek Kurski." to chyba nikogo nie dziwi, reszta społeczeństwa wyebao TVP ze swojego menu...
24 4
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing
przesuń do góry