Jak korzystamy z cyfrowych treści? Czytamy o biznesie, oglądamy komedie i gramy w gry akcji

Polacy preferują e-booki poświęcone finansom i kulinariom. Filmy oglądamy najczęściej na komputerze, korzystając z serwisu YouTube - i najchętniej komedie. Tak wynika z najnowszego raportu platformy płatniczej PayPal, poświęconego preferencjom w korzystaniu z produktów cyfrowych.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Badanie przeprowadzone w 10 krajach pokazuje, że Polacy chętnie konsumują treści cyfrowe – najczęściej nie wychodząc nawet z domu.

Co i gdzie czytamy?Badania pokazują, że polscy czytelnicy e-booków wybierają różne rodzaje cyfrowych lektur, bez zdecydowanego faworyta. Jednak to literatura faktu cieszy się jednak nieco większym powodzeniem, z najpopularniejszymi pozycjami poświęconymi biznesowi i finansom (wybiera je 31 proc. badanych), a także edukacji i kulinariom (po 30 proc). Na kolejnych miejscach znalazły się: kryminały i thrillery (27 proc.), oraz science-fiction i fantasy (26 proc.).

34 proc. Polaków czyta średnio od 1 do 3 e-booków na tydzień, a na lekturę poświęcają jednorazowo od 30 do 60 minut. E-booki najczęściej czytamy na komputerze lub laptopie (51 proc.), oraz smartfonie (46 proc.). Tylko 29 proc. czytelników wykorzystuje w tym celu dedykowane czytniki. Książki są najczęściej czytane w sypialni (73 proc.).

Najpopularniejszymi dostawcami e-booków są Empik (wskazało go 65 proc. badanych), Google Play Books (31 proc) i Amazon (22 proc). W ciągu trzech miesięcy jedna czwarta respondentów wydaje na e-booki około 40-59 PLN.

Komedie przed dramatami38 proc. polskich konsumentów cyfrowych, treści wideo ogląda przynajmniej raz w tygodniu - podają autorzy raportu. Najchętniej wybierane są komedie - sięga po nie aż 82 proc. badanych. Inne popularne kategorie to filmy i seriale akcji (66 proc.) oraz dramaty (48 proc.).

Większość Polaków oglądających filmy, wybiera kanał YouTube (83 proc.), wykorzystując w tym celu komputer (81 proc.) albo smartfon (51 proc.). Inne popularne serwisy to Google Play (50 proc.) lub wideo na żądanie od operatora sieci kablowej lub satelitarnej (38 proc.).

Najczęściej respondenci przyznawali się do oglądania wideo w domu: 76 proc. wykorzystuje w tym celu salon, a 67 proc. sypialnie. 13 proc. badanych ogląda filmy również na zewnątrz.

4 godziny dziennie muzykiWedług danych z badania, wśród ulubionych muzycznych kategorii Polaków jest pop ( wybiera go 76 proc. ), rock (71 proc.) i hip-hop (45 proc.). 55 proc. badanych słucha wybranej muzyki codziennie, z czego 46 proc.  minimum przez godzinę. Najbardziej lubianym miejscem do słuchania muzyki jest znów salon (79 proc.), sypialnia (70 proc), ale także transport publiczny (64 proc.).

Najpopularniejsze muzyczne serwisy w Polsce to Google Play Music (56 proc. użytkowników kupiło muzykę z tego serwisu w ciągu ostatnich 3 miesięcy) i Spotify (49 proc), a także Apple iTunes (20 proc.). Blisko połowa polskich słuchaczy (48% proc.) twierdzi, że płaci za muzyczne serwisy streamingowe, a 20 proc. z nich wydaje na to ok. 20-39 PLN co trzy miesiące.

Najchętniej wybieramy gry akcjiJeżeli chodzi o gry, Polacy nie wyróżniają się na tle innych przebadanych krajów - 56 proc. z nas wybiera gry akcji, następnie najchętniej sięgamy po FPS (49 proc.) i gry przygodowe (45 proc). badania wskazują, że kobiety chętniej grają w gry przygodowe, symulacje i puzzle, a mężczyźni częściej sięgają po gry wyścigowe.

Polscy gracze najchętniej grają na smartfonach (66 proc.), laptopach (61 proc.) i komputerach stacjonarnych (59 proc.). Fani konsol są mniej liczni, jednak najpopularniejszym urządzeniem w tej grupie jest PS4 (17 proc.).

Najpopularniejszym serwisem służącym do zakupu gier mobilnych lub dodatków do nich jest Google Play (korzysta zen 91 proc. badanych) i Apple App Store (24 proc.). Jeżeli chodzi o gry na PC, polscy gracze kupują je najczęściej na serwisie Steam (70 proc.) i Origin (36 proc). Gry na konsole są najczęściej kupowane przez PlayStation Store (60 proc.) i Xbox Live (38 proc.).

Ponad jedna czwarta graczy (dokładnie: 26 proc.) korzystających z konsoli wydaje na gry ok. 200 PLN na trzy miesiące.

grafika
grafika

 

 

Badanie online zostało przeprowadzone w sierpniu 2016 roku, na grupie 1000 respondentów w każdym z wymienionych krajów: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Polska, Japonia, Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Francja, Hiszpania i Włochy. Respondenci badania mieli ukończone 18 lat i zakupili w ciągu ostatnich trzech miesięcy przynajmniej jeden z wymienionych produktów cyfrowych: e-book, pełną wersję gry wideo, dodatek do gry, subskrypcja streamingowa lub odpłatne pliki muzyczne lub wideo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska