SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska platforma przyznaje: Nowi klienci satelitarni stanowią bardzo znikomą część

W USA i Europie Zachodniej platformy cyfrowe borykają się z odejściami abonentów satelitarnych. Brytyjski Sky zapowiedział ostatnio nawet zwolnienia instalatorów anten. Polsat Box widzi przyszłość w Polsat Box Go, Canal+ Polska zapewnia, że nie obserwuje masowych rezygnacji klientów DTH. Tylko garstka nowych abonentów Orange Polska wybiera satelitę.

Ostatnio informowaliśmy, że platforma cyfrowa Sky w Wielkiej Brytanii zwolni blisko tysiąc osób. W tej grupie największą grupą mają być instalatorzy anten. Dostawca płatnej telewizji stawia na ofertę OTT. Aż 8 na 10 nowych klientów wybiera przystawkę Sky Stream do streamingu zamiast dekodera podłączonego do konwertera przy antenie satelitarnej. 55-calowy Sky Glass Medium był z kolei w 2023 roku najlepiej sprzedającym się telewizorem w Wielkiej Brytanii. 

Wcześniej Sky rozważał całkowitą rezygnację oferowania oferty satelitarnej nowym klientom. Tak się jednak nie stało, ponieważ część potencjalnych abonentów mieszka w miejscowościach, gdzie ciężko o szybki i nielimitowany internet, potrzebny do streamingu.

Jeszcze słabiej radzą sobie usługi satelitarne w Stanach Zjednoczonych. Platforma cyfrowa Dish Network straciła w III kwartale 2023 roku 64 tys. abonentów. W analogicznym okresie 2022 roku ubytek bazy klientów był mniejszy, bo wyniósł 30 tys. osób. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln. W ostatnich latach coraz więcej osób rezygnuje z abonamentu satelitarnego na rzecz elastycznych subskrypcji m.in. Netfliksa, Disney+, Max czy Prime Video w streamingu lub sięga po bezpłatne kanały FAST.

Polsat Box Go przyszłością?

Na koniec III kwartału ub.r. grupa Cyfrowy Polsat dostarczała klientom indywidualnym 13,05 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 287 tys. mniej niż przed rokiem (2,2 proc. w dół). Złożył się na to głównie spadek w kategorii usług telewizyjnych o 243 tys. (4,8 proc.) do 4,86 mln.

- Co wynikało głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania naszych serwisów wideo online (w 2021 roku platformę Ipla zamieniliśmy na odmiennie spozycjonowaną cenowo ofertę Polsat Box Go) oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) - tłumaczyła firma w sprawozdaniu.

Polsat Box twierdzi, że jest przygotowany na zmianę technologiczną. - Grupa Polsat Plus dostarcza treści TV różnymi technologiami i już od kilku lat obok telewizji satelitarnej zapewnia także telewizję przez dekoder podłączony do internetu oraz bogatą ofertę kanałów TV i treści VOD w streamingu. Wśród naszych klientów w naturalny sposób oczywiście następuje powolna wymiana technologiczna, ale jesteśmy do niej przygotowani. Dajemy naszym klientom możliwość wybrania najdogodniejszego dla nich sposobu dostępu do ich ulubionych treści TV. Telewizja satelitarna jest dojrzała, ale cały czas jest w Polsce popularna i przy naszej demografii dla wielu osób, w szczególności z obszarów mniej zurbanizowanych, jest i będzie jeszcze przez długi czas głównym źródłem telewizji. Natomiast rozumiemy zmiany, które następują i rozwijamy się zgodnie z oczekiwaniami klientów. Mamy ofertę dla każdego, także osób szukający rozrywki TV wyłącznie przez Internet – mówi Wiertualnemedia.pl Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.

„Receptą” na światowe trendy ma być rozwój usługi streamingowej Polsat Box Go. - Dużo uwagi poświęcamy rozwojowi telewizji internetowej dostępnej przez dekoder oraz serwisu streamingowego Polsat Box Go, który jest przyszłością naszej dystrybucji treści TV. Polsat Box Go poza bogatą ofertą filmów, seriali i treści rozrywkowych zapewnia dostęp do ponad 130 kanałów TV oraz pełnej oferty wydarzeń sportowych na żywo. Stanowi więc kompletną propozycję dla osób, które szukają dostępu wyłącznie przez internet do kanałów TV, sportu na żywo i treści VOD – dodaje Zomer. W Polsat Box Go nie obejrzymy jednak kanałów naziemnych konkurentów, takich jak TVN, TVP1. W modelu subskrypcyjnym nie uzyskamy też dostępu do ich kanałów tematycznych, jak choćby TVN24.

- Jednocześnie nasza Grupa jest liderem rozwoju sieci 5G, która otwiera przed klientami szerokie możliwości korzystania z treści wideo. Zwiększamy też dostępność naszej oferty internetu stacjonarnego Plus Światłowód. W konsekwencji nasi klienci mając w Polsat Box i Plusie pełną ofertą usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, chętnie korzystają z usług łączonych. Zdecydowało się na nie blisko 2,5 miliona naszych abonentów. Z kolei wskaźnik rezygnacji z naszych usług jest na niskim poziomie 7,5 proc., co świadczy o dużej lojalności naszych abonentów - dodaje Zomer.

Canal+ Polska: Nie obserwujemy masowej rezygnacji z telewizji satelitarnej

W przeciwieństwie do brytyjskiego Sky, Canal+ Polska nie zatrudnia instalatorów na etatach. Osoby zainteresowane anteną satelitarną, mogą zainstalować ją samodzielnie lub skorzystać z pomocy zewnętrznych firm. Canal+ na stronach korporacyjnych wciąż podaje, że posiada 2,7 mln klientów w naszym kraju. To dane z dnia 31 grudnia 2020 roku. Choć minęły ponad trzy lata, nie aktualizuje ich.

- Najpopularniejszą obecnie usługą jest telewizja w opcji hybrydowej, czyli dostęp do telewizji satelitarnej oraz serwisu Canal+ online w ramach jednego abonamentu. Klienci mogą więc swobodnie decydować z jakiej technologii chcą w danej chwili korzystać. Rozwiązania OTT stają się oczywiście coraz bardziej popularne, ale nie obserwujemy masowej rezygnacji z telewizji satelitarnej na rzecz OTT. Nie mamy więc w planach wygaszania tej części biznesu. Jest wręcz odwrotnie - od kilku lat unowocześniamy telewizję satelitarną i oferujemy Klientom dostęp do rozwiązań online – na dekoderach czy we wspomnianym serwisie Canal+ online - zapewnia Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniowski, rzecznik prasowy Canal+ Polska.

Orange odchodzi od satelity, ale bez daty wyłączenia sygnału

Na koniec III kwartału 2023 roku Orange Polska miała 936 tys. abonentów. To o tysiąc mniej niż 30 czerwca. Najwięcej, bo o 15 tys. zmniejszyła się liczba klientów korzystających z odbioru satelitarnego. Firma konsekwentnie od wielu kwartałów informuje o odchodzeniu od technologii DTH na rzecz światłowodu. Usługi telewizyjne na satelicie świadczy we współpracy z Canal+. Firma posiada bardziej rozbudową ofertę w IPTV.

- Nowi klienci telewizji satelitarnej stanowią bardzo znikomą część. Skupiamy się w pełni na oferowaniu telewizji w technologii IPTV - mówi Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska. Operator nie planuje zwolnień wśród instalatorów. - Zespoły odpowiedzialne za telewizję są w różnych częściach firmy i zajmują się jednocześnie, zarówno telewizją w technologii IPTV, jak i DTH - wyjaśnia przedstawiciel Orange Polska.

Oferta satelitarna jest wygaszana? Kiedy całkowicie zniknie? - Tak, taką strategią kierujemy się od kilku lat. Obecnie nie mamy jednak planów całkowitego wycofania się z oferowania telewizji satelitarnej - zapewnia Jabczyński.

Dołącz do dyskusji: Polska platforma przyznaje: Nowi klienci satelitarni stanowią bardzo znikomą część

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nudne kanały
Dalej nie ma pakietów brytyjskich, francuskich, hiszpańskich, włoskich czy niemieckich dostępnych na satelicie czy w kablu. Dlatego nie mają jak do siebie zachęcić w tej chwili.
odpowiedź
User
Futura
Kiedyś były kopciuchy i talerz za oknem. Czasy się zmieniają.
odpowiedź
User
Gość
Oj tak zmieniają się, za jakiś czas niektórzy przypomną sobie co to jest latarka i radio na baterie, a platforma internetowa jeszcze zatęskni za linearnym przekazem jak się jego nieopatrznie wyzbyła.
odpowiedź