SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Koniec Epic Makers zaskoczeniem i sygnałem dla rynku, że model MCN-u się wyczerpuje (opinie)

Decyzja Agory o zamknięciu po siedmiu latach działalności sieci partnerskiej Epis Makers została przyjęta przez rynek influencer marketingu z ubolewaniem i zaskoczeniem. Przedstawiciele branży upatrują klęski projektu w przyjętym modelu biznesowym, niemal zgodnie przyznając, że MCN-y (Multi Channel Network, sieci partnerskie) w obecnej formie muszą wdrożyć zmiany. Dla portalu Wirtualnemedia.pl komentują Kamil Bolek, Jacek Gadzinowski, Ryan Socash i Karol Wyszyński.

Article

Agora w ostatnich dniach poinformowała o zamknięciu Epic Makers - własnej sieci partnerskiej do współpracy z twórcami na YouTube. Jako główny powód wskazano względu finansowe, z firmą pożegnało się troje pracowników. Zarządzająca marką Taida Mrówczyńska będzie dalej współpracować z Agorą przy jej kanałach własnych na YouTube

Przedstawiciele rynku influencer marketingu, w tym konkurencyjnych sieci partnerskich ze smutkiem i zaskoczeniem odbierają ten krok. W komentarzach pojawiają się jednak głosy, że cały rynek potrzebuje refleksji na temat modelu biznesowego sieci partnerskich.

Smutna wiadomość, oby nie zniechęciła do MCN-ów twórców

W komentarzu przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl Kamil Bolek, dyrektor marketingu  LifeTube, największego gracza na rynku siec partnerskich, wyraża ubolewanie z powodu zamknięcia po siedmiu latach Epic Makers. Podkreśla jednocześnie wkład MCN-u Agory w rozwój całej branży influencer maketingu na YouTube.

- Jest nam szczerze przykro, że jedna z najstarszych na polskim rynku sieci partnerskich musiała zostać zamknięta. Dobra konkurencja poprawia jakość usług na całym rynku. To m.in. dzięki pojawieniu się różnych konkurencyjnych podmiotów wyspecjalizowaliśmy u nas poszczególne zespoły (jak gaming czy beauty), postawiliśmy na więcej szkoleń dla twórców, czy stale zatrudniamy nowych mangerów, specjalistów od optymalizacji i osoby wspierające youtuberów w procesie produkcji wideo. Konkurencja pomaga też w budowaniu całej kategorii i świadomości na rynku. Choć jako konkurencyjne firmy, od lat wspólnie edukowaliśmy branżę, szkoliliśmy i wspieraliśmy rozwój polskiego środowiska youtuberów – komentuje Kamil Bolek.

W tonie żalu i zaskoczenia krok Agory ocenia Karol Wyszyński, CEO Los Videos. Zdaniem eksperta, zawiódł przyjęty model biznesowy.

- Wydaje mi się, że po prostu model biznesowy (zgromadzenie wielu twórców i zarabianie na prowizji AdSense) się nie sprawdził. Z chęcią dowiedziałbym się więcej o innych działaniach: pośrednictwo w kontaktach twórca - marka oraz własnych produkcjach. Jakie poniesiono nakłady, jaka była skuteczność działań. Generalnie ta wiadomość mnie zasmuciła, sieć Agory była jedną z najstarszych w Polsce. Zamknięcie, a nie np. sprzedaż to smutne wydarzenie i nie do końca rozumiem dlaczego tak się stało – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Karol Wyszyński.

Przedstawiciel LifeTube wyraża nadzieję, że koniec sieci partnerskiej Agory nie spowoduje odwrotu twórców od współpracy z innymi tego typu podmiotami.

- Zniknięcie Epic Makers to smutna wiadomość. Na rynku, który rozwija się z taką dynamiką, nadal jest jednak wiele miejsca na działalność różnych podmiotów. Zarówno konkurencyjnych, jak i tych tworzących swoje nisze i nowe kategorie. Mamy nadzieję, że informacja o zamknięciu Epic Makers nie zniechęci przede wszystkim młodych twórców wideo, którzy rozważają rozpoczęcie swojej kariery na YouTube -  ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Kamil Bolek.

Model sieci partnerskich na wyczerpaniu

Zdaniem Ryana Socasha, dyrektora zarządzającego Mediakraftu, zamknięcie Epic Makers dla rynku influencer maketingu jest sygnałem konieczności zmian w modelu zarządzania sieciami partnerskimi YouTube.

- Jestem przekonany, że w przypadku sieci partnerskich, które nie produkują własnych kanałów i skupiają się wyłącznie na treściach licencjonowanych od partnerów będziemy obserwować wyścig w pozyskiwaniu nowych kanałów. Sieć, której uda się zidentyfikować i pozyskać najbardziej synergiczne dla swojej działalności kanały wyjdzie z tego wyścigu obronną ręką. Z drugiej strony jestem pewien, że wszyscy rozumiemy co, poprzez zamknięcie Epic Makers, przekazuje nam rynek. Jest to komunikat, że kluczowa dla zrównoważonego rozwoju jest dywersyfikacja modelu biznesowego i nie koncentrowanie się na tylko jednym modelu monetyzacji treści – komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Ryan Socash.

Krytycznie obecny model funkcjonowania MCN-ów ocenia Jacek Gadzinowski, vloger i specjalista marketingu internetowego. Ekspert w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl ocenia, że Epic Makers zostałaby zamknięta prędzej czy później, biorąc pod uwagę przyjęty model biznesowy.

- Trafna, ale spóźniona decyzja. Nie raz wyrażałem opinie na temat modelu pracy MCN-ów w Polsce, która nie zawsze była pozytywna (wręcz krytyczna) dla tych podmiotów. Biznesowo model MCN (sieci partnerskiej) takiej jak Agora vel. Epic Makers nie miał szans na rynku w dłuższej perspektywie. Po wiosennym obniżeniu stawek Adsense przez YouTube (między innymi na skutek bojkotu serwisu przez reklamodawców) działalność takiego tworu była deficytowa, zwłaszcza iż Agora nie potrafiła prowadzić działań synergicznych czy rozwinąć działu sprzedaży video twórców, który generuje gros przychodów obecnie MCN-om w Polsce – tłumaczy Jacek Gadzinowski.

Dyrektor zarządzający Mediakraftu zauważa przy okazji tej sytuacji ogólną tendencję - na szalenie dynamicznym rynku internetowym coraz trudniej będzie zarabiać na tworzonych treściach, każdy działający na nim podmiot musi być przede wszystkim elastyczny i responsywny.

- W związku z tym, że przestrzeń internetowa jest otwarta na prawie każdego użytkownika, coraz trudniej jest przekuć swoją treść w produkt przyciągający odbiorców na stałe. Nieważne, jak dobry jesteś na pewno znajdzie się ktoś lepszy i bardziej ambitny, kto wykorzysta twój koncept. Podsumowując, ostatnie wydarzenia powinny przypominać nam jak szybko musimy dostosowywać się do zmieniającego się krajobrazu treści wideo i ewoluujących wymagań rynku – tłumaczy Ryan Socash.

MCN do zmiany czy wymiany?

Jak zamknięcie sieci od Agory wpłynie na kondycję rynku wideo online? Według Karola Wyszyńskiego, inne sieci partnerskie zyskają, choć niewykluczony jest odpływ najlepszych twórców na rzecz tworzenia bez wsparcia MCN-u.

- Zniknięcie Epic Makers powinno wzmocnić istniejące podmioty, inne sieci. Z drugie strony pytanie na ile zaistnieje trend samodzielnej działalności twórców poza sieciami. Jest już kilka ciekawych przykładów: SA Wardęga, AbstraTV, Red Lipstick Monster. Czy wielu twórców z EM zdecyduje się na taki ruch? Czas pokaże – zastanawia się Karol Wyszyński.

Jacek Gadzinowski dodaje, że w najbliższym czasie obserwować będziemy trend komercjalizacji treści na YouTube – wobec tego zjawiska sieci partnerskie muszą zreorganizować model działania.

- Model biznesowy MCN w Polsce musi ulec zmianie, bo na dłuższą metę stoi na przegranej pozycji do domów mediowych, agencji PR czy interaktywnych oraz twórców, którzy posiadają bezpośrednie kontakty. Coraz więcej kampanii (na pewno na moim kanale) i produkcji przeprowadzana jest bez pośredników, bezpośrednio przez twórców video – ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Jacek Gadzinowski.

Agora nie wyklucza kontynuowania przy akcjach content marketingowych współpracy z wybranymi twórcami dotychczas zrzeszonymi w sieci.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Koniec Epic Makers zaskoczeniem i sygnałem dla rynku, że model MCN-u się wyczerpuje (opinie)

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
MarcoF
Nie mieli pomysłu na biznes to musieli upaść. To samo czeka każda tego rodzaju firemke krzak na rynku
25 2
odpowiedź
User
Anonim
Ekserci... Gadzinowski, ktorego jedynym contentem jest chodzenie z gopro na glowie i Socash, ktory wpadl na pomysl wlasnej mediakaftowej platoformy, ktora juz jest martwa. Prawdziwi ludzie sukesu.
19 4
odpowiedź
User
Zyz
Zaraz bedzie wysyp znaffcow tematu
9 1
odpowiedź
User
DW
A nie był to czasem nadmuchany balon i zabawa we własnym sosie? Ktoś sprawdził ilu to miało odbiorców?
19 0
odpowiedź
User
Żeka
Gdy spadają stawki, pierwsi umierają pośrednicy. Jeśli MCN chce brać 30 procent przychodu, to... niech sobie sam robi to wideo. Ps. News jest naprawdę wielki, zamknięto firmę wielkości lokalnego warzywniaka.
19 0
odpowiedź
User
Krasawica
Agora tnie i tnie - aż się sama wytnie.
Lub ją wytną - tzw. życzliwi lub po prostu rynek.
Tniemy, tniemy, aż nas wytną.
9 1
odpowiedź
User
Aleksander Szulc
Ekserci... Gadzinowski, ktorego jedynym contentem jest chodzenie z gopro na glowie...

Komentarz, który nie ma w sobie żadnej wartości i prawdy. Jacek zaczynał na Youtubie od treści podróżniczych i sportowych, ale okazało się, że inne treści żrą lepiej. I pomimo wjazdów (które od pół roku nie są już robione GoPro a Lumix GH5 (może 4k robić), robi też inne treści, choć są one raczej dla ludzi aktywnych, bo to sport...
3 2
odpowiedź
User
2007 rok
Warto przypomnieć od kiedy to GW nastąpił początek końca tego wydawnictwa. 2007 rok , to właśnie w tym roku GW całkowicie opowiedziała się po jednej ze stron sceny politycznej, jednocześnie poszła na "wojnę" z kibicami, oczywiście w swoim mało przemyślanym stylu określając ich kibolami- to był strzał w stopę, kolano i skroń ! No bak nazwać tego typu "nierozwagę intelektualną" gdy się z jednej strony opluwa kibiców stadionowych , a jednocześnie dostarcza się całymi kontenerami niesprzedane nakłady weekendowe GW na ...stadiony podczas meczów piłkarskich ?!!? Następnie w ramach "promocji" dodaje się do codziennych wydań bzdetne, z każdym dniem coraz bardziej badziewne "prezenty" typu filmy, płytki z muzą jakieś mapy , plany atlasy itp itd! No ludziei kupowali ale nie GW lecz te dodatki , jednak bardzo szybko i to się przejadło "czytelnikom" GW ! Odrobinę ratowała obowiązkowa dostawa do biur, urzędów , instytucji czyli abonament ! Projekt GW definitywnie padł , to co się dzieje to tylko brak męskiej decyzji przynać się - POPEŁNILIŚMY BŁĄD !
16 2
odpowiedź
User
Tren
Normalnie szok i przerazenie. Przeciez te firmy nie sa wieksze niz osiedlowy warzywniak ktory ma wiekszy obrot. Koryto sie urwało, zysków brak to nastapił upadek.
7 0
odpowiedź
User
Tymek
Im mniej odpadow na rynku tym lepiej. Po co zywic padline. Biznesik jutubowy niestety nic nie znaczy Agora i tak upada
9 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing