SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Viaplay chce wyjść z Polski. Strata wyższa od przychodów

W drugim kwartale br. liczba subskrybentów Viaplay zmalała zarówno w Skandynawii, jak i na pozostałych rynkach, przy czym w Polsce nastąpił wzrost. Platforma planuje wyjście z Polski - w grę wchodzi sprzedaż biznesu, zamknięcie go i pozyskanie partnera.

Na rynkach poza Skandynawią przychody Viaplay Group w zeszłym kwartale poszły w górę rok do roku o z 282 do 771 mln koron szwedzkich. Wynika to m.in. z wejścia w ciągu roku do Wielkiej Brytanii i USA. W ujęciu organicznym, czyli bez uwzględnienia ekspansji na nowe rynki, dynamika przychodów wyniosła 115,2 proc.

Natomiast przy dużo wyższych kosztach operacyjnych (zwiększyły się z 521 mln do 1,25 mld koron) strata operacyjna pogłębiła się z 239 do 481 mln koron.

Rok do roku liczba subskrybentów Viaplay na tych rynkach wzrosła z 1,51 do 2,56 mln, natomiast w ciągu kwartału zmalała z 2,9 mln, co firma w sprawozdaniu uzasadnia wygaśnięciem części partnerstw dotyczących dystrybucji. Koncern zaznaczył, że o ile w Holandii kwartał do kwartału nastąpił spadek, o tyle w Polsce liczba subskrybentów się zwiększyła.

W naszym kraju Viaplay od lutego br. transmituje wyścigi Formuły 1 i zawody niższych klas pod tą marką. Z początkiem marca miesięczna subskrypcja mocno zdrożała: z 34 do 55 zł, równocześnie wprowadzono pakiet roczny kosztujący 399 zł.

W krajach skandynawskich kwartalne przychody Viaplay Group zwiększyły się o 11 proc. do 3,82 mld koron (w ujęciu organicznym o 8 proc.). Te z platformy Viaplay poszły w górę o 28,2 proc. do 1,65 mld koron, z abonamentów telewizyjnych i podobnych usług - o 14,3 proc. do 1,31 mld koron, a wpływy reklamowe zmalały o 14,9 proc. do 856 mln koron.

Przy wzroście wydatków operacyjnych o 17,6 proc. do 3,61 mld koron marża operacyjna zmalała z 10,8 do 5,4 proc., a zysk operacyjny - z 371 do 208 mln koron.

Liczba subskrybentów Viaplay w tych krajach rok do roku zwiększyła się minimalnie - z 4,03 do 4,07 mln, natomiast w ciągu drugiego kwartału zmalała z 4,74 mln. Według koncernu to konsekwencja końca sezonu w wielu rozgrywkach sportowych i podwyżki cen.

Ponad 6 mld koron na odpisy

Na początku czerwca zmienił się szef Viaplay Group: Andersa Jensena zastąpił Jørgen Madsen Lindemann. Koncern ogłosił nowy model zarządzania, mający poprawić efektywność operacyjną. Mianowano kilku menedżerów na nowe stanowiska, za działalność koncernu w Polsce zaczął odpowiadać Peter Nørrelund, który niedługo wcześniej wrócił do koncernu.

- Weryfikujemy konkurencyjność wszystkich naszych działań i wprowadzimy niezbędne zmiany, aby podwyższyć wydajność i poprawić zwrot z naszych inwestycji w treści i technologie - zapowiedział Lindemann.

Nowe kierownictwo zrobiło też porządki w bilansie firmy: w zeszłym kwartale dokonano odpisów i rezerw o łącznej wartości 6,28 mld koron, dużo wyższych od przychodów koncernu. To przede wszystkim obniżenie wartości posiadanych treści (głównie praw do transmisji sportowych) - o 5,2 mld koron, z czego 40 proc. ma charakter gotówkowy.

W konsekwencji o ile rentowność brutto Viaplay Group w drugim kwartale pozostała dodatnia (zysk zmalał z 944 do 396 mln koron), o tyle wynik operacyjny poleciał w dół z 205 mln koron zysku do 6,55 mld koron straty, a wynik netto - ze 175 mln koron zysku do 5,89 mld koron straty.

Zwolnienie ponad 25 proc. pracowników

W komunikacie z wynikami Jørgen Madsen Lindemann zapowiedział, że Viaplay Group pożegna się z ponad jedną czwartą swoich pracowników. Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że koncern zaczął zwolnienia w centrali w Sztokholmie.

Ponadto Viaplay wycofa się z Łotwy, Litwy i Estonii. 6,28 mld koron odpisów i rezerw w zeszłym kwartale w mniejszej części dotyczy zwolnień (45 mln koron odpisu gotówkowego) i opuszczenia tych trzech rynków (1 mld koron odpisu, w połowie gotówkowego).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W komunikacie Jørgen Madsen Lindemann wyliczył kilka priorytetów w nowej strategii Viaplay Group. - Skupimy się na rynkach skandynawskich z nowym modelem operacyjnym, odpowiednim doborze treści, na rozwoju działalności w Holandii, która wkrótce osiągnie zyskowność oraz na sprzedaży naszych treści na rynkach zagranicznych poprzez Viaplay Select - napisał.

- Skupiamy naszą uwagę i zasoby na rynkach, na których możemy konkurować w dłuższej perspektywie, a także na zapewnieniu, że nasze produkty są adekwatne, popularne i generują zdrowe zwroty z inwestycji - zaznaczył.

W Polsce sprzedaż, zamknięcie lub partner

Firma podkreśliła, że skupi się na Skandynawii, Holandii i Viaplay Select, a jeśli chodzi o pozostałe rynki zagraniczne, zakończy tam działalność (taką decyzję podjęto już w przypadku krajów bałtyckich, ograniczy ją lub rozwinie partnerstwa z innymi podmiotami.

Koncern zapowiedział też szybką analizę strategiczną swojego biznesu, w efekcie której możliwe są sprzedaż sublicencji lub całych praw do posiadanych treści, pozyskanie kapitału, a nawet sprzedaż całej firmy. Jeśli chodzi o Polskę, Wielką Brytanię, USA i Kanadę firma chce ograniczyć swoją działalność: sprzedaż cały biznes, wycofać się lub znaleźć partnera. Koncern planuje przeprowadzić te zmiany do końca 2024 roku.

- Nie wszystkie zrealizowane inwestycje w treści się zwracają i mają takie perspektywy w krótkim lub średnim terminie. Ponadto wyścig na wzrost liczby subskrybentów odbył się kosztem wartości, zwłaszcza jeśli chodzi o nasze umowy partnerskie - przyznał Lindemann.

Zaznaczył, że prognozy co do zyskowności ekspansji zagranicznej znacząco się oddaliły, a inne niekorzystne czynniki to słaba koniunktura na rynku reklamowym i niekorzystne dla firmy zmiany kursów walutowych.

Cel Viaplay dot. subskrybentów niższy o 2 mln

Koncern przedstawił nowe cele finansowe na cały br.: chce zanotować 18,5-18,8 mld koron przychodów (z czego 3,1-3,4 mld poza Skandynawią) oraz 0,85-1,05 mld koron straty operacyjnej (w Skandynawii zysk ma wynieść, 450-600 mln koron, za to na pozostałych rynkach strata ma sięgnąć 1,4-1,5 mld koron). Platforma Viaplay na koniec roku ma mieć 7-7,2 mln subskrybentów.

To dużo niższe cele od tych sprzed kwartału. Wtedy koncern spodziewał się wzrostu przychodów o ok. 24-26 proc., 1,2-1,35 mld koron zysku operacyjnego w Skandynawii i 1-1,1 mld straty na pozostałych rynkach oraz ok. 9 mln subskrybentów Viaplay na koniec roku.

Kolejne tąpnięcie Viaplay na giełdzie

Zaraz po ogłoszeniu wyników z drugiego kwartału i nowej strategii akcje Viaplay Group na początku czwartkowej sesji taniały o ponad 25 proc. - z 68 do ok. 50 koron.

Kurs firmy poleciał w dół już na początku czerwca, gdy zmieniono prezesa i odwołano poprzednie prognozy biznesowe. Wtedy w ciągu kilku dni skurczył się z ok. 225 do ok. 65 koron.

Dołącz do dyskusji: Viaplay chce wyjść z Polski. Strata wyższa od przychodów

61 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Damian
Poprosimy viaplay że jak już wycofa się z krajów bałtyckich to niech to samo zrobi w POLSCE.
0 0
odpowiedź
User
Lampo
Ciekawe, ilu z tych abonentów, to osoby które dostały Viaplay w korzystnej promocji wraz z nc+ (czy jak to się tam teraz nazwya).
Jak przyjdzie płacić normalnie, to podejrzewam, że skończą jak w krajach baltyckich, albo podzielą się prawami z tv linearną żeby minimalizować koszty.
55 8
odpowiedź
User
dh
Skandynawowie nieźle zaszaleli. Podobnie to wygląda z Embracer Group - najpierw szalone wydatki, a teraz dogorywanie.
60 4
odpowiedź