Kurs usability – znaki zapytania

Rozpoczynamy kurs usability przygotowany przez agencję Symetria. Dzisiaj tekst wprowadzający, a kolejne odcinki – co kilka tygodni.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Czasami wydaje mi się, że moje dorosłe życie upływa pod znakiem zapytania. Wszystko zaczęło się w dniu, w którym wybrałam kierunek studiów. Żadna spośród znanych mi osób nie potrafiła wymówić jego nazwy. Kiedy ja z dumą oznajmiałam, że „studiuję kognitywistykę”, moi rozmówcy kwitowali to niezmiennie pytaniem: „CO?”. Lata mijały i przyszła kolej na znalezienie pracy. Poszłam na rozmowę kwalifikacyjną i kilka tygodni później zaczęłam zapoznawać się z tajnikami badania stron internetowych. Zgadnijcie, co słyszę, kiedy opowiadam znajomym, że pracuję jako badacz usability...

W życiu każdego z nas czasem pojawiają się znaki zapytania. Często zdarza się to, kiedy pracujemy z internetem. Każdy z Was zastanawiał się pewnie: „jak dodać ten produkt do koszyka?”, „ile zapłacę za wysyłkę?”, „ gdzie na tej stronie znajdę dane kontaktowe?”. Tego typu wątpliwości zachęciły pewnie kilka osób do szukania podpowiedzi. Może ktoś zadzwonił do znajomego, który już kupował w tym sklepie i wie „co i jak”? Albo poprosił o pomoc jednego z domowników. Dla większości był to jednak moment, w którym zdecydowali się wstukać adres innego sklepu. Dane pokazują, że ponad 83 proc. użytkowników opuszcza stronę w sytuacji, w której muszą wykonać zbyt wiele kliknięć, by znaleźć szukaną informację.

Doświadczenie nauczyło mnie, że warto próbować zwalczać znaki zapytania. Nie jestem w tym względzie bardzo oryginalna. Przede mną była Pani Krug, która wypowiedziała słynne zdanie: „Jeżeli coś jest trudne w użyciu, nie używam tego często”. Praktyka pokazuje, że trudne dla nas czynności wykonujemy tylko wtedy, kiedy nie mamy innego wyjścia. Nie wierzycie? Zastanówcie się, ile razy zamawialiście pizzę, zamiast ugotować obiad? A teraz pomyślcie, ile razy zjedlibyście pizzę, gdyby nie była dowożona do domu? Strony internetowe powinny być właśnie jak pizza z dostawą do domu. Wysiłek, włożony w osiągnięcie celu – minimalny.

Użyteczność to cecha, która określa, jak łatwo znaleźć informacje, dokonać zakupu czy skorzystać z aplikacji na stronie internetowej. Zazwyczaj definiuję się ją jako wypadkową trzech czynników: • skuteczności z jaką pozwala użytkownikowi zrealizować cel, • jak efektywny  był proces jego osiągnięcia, • oraz satysfakcji, jaką użytkownik odczuwa po jego osiągnięciu.

Po skorzystaniu z użytecznej strony użytkownik powinien uśmiechnąć się i pomyśleć: „to dużo łatwiejsze niż sądziłem”.

Jeśli jesteście użytkownikami internetu, którzy czasem są sfrustrowani tym, co widzą na stronach, albo słyszeliście już o użyteczności, ale chcielibyście dowiedzieć się więcej, zapraszam do udziału w naszym kursie usability.

W kolejnych odsłonach opowiem Wam: • jak i co ważniejsze, „po co” bada się użyteczność strony. • co można zrobić, żeby nasza strona była użyteczna. • jak dowiedzieć się, czy dana strona jest uzyteczna. • na co zwrócić uwagę, wybierając agencję badawczą.

W części praktycznej zajmiemy się natomiast zagadnieniami, takimi jak: •  nauka rozpoznawania i eliminowania błędów w najważniejszych obszarach strony, • analiza rozwiązań, które sprawdziły się, oraz tych, które wywołały błędy w odniesieniu do tego samego zagadnienia.

Po więcej treści zapraszam do kolejnego odcinka naszego cyklu. Zastanowimy się wtedy, co sprawiło, że zaczęto myśleć nad komfortem pracy użytkownika stron internetowych. Opowiem o nowym podejściu do witryn, które zmieniło nie tylko sposób ich postrzegania, lecz również było przyczyną pojawienia się terminu „usability”.

Agnieszka Mozol, specialist w research departamencie agencji Symetria (www.symetria.pl)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"