Liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce spadnie o 0,5 mln do 2027 roku

Platformy cyfrowe i sieci kablowe z 22 krajów Europy Środkowo-Wschodniej będą mieć w 2027 roku 74 mln abonentów. To spadek o 8 mln w porównaniu z 2018 rokiem. Z danych Digital TV Research wynika, że polscy operatorzy płatnej telewizji w latach 2021-2027  stracą 0,5 mln klientów.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce spadnie o 0,5 mln do 2027 roku
Antena satelitarna obok kontenerów na śmieci

Analitycy szacują, że w 2021 roku pakiety u tradycyjnych operatorów w Polsce (m.in. Polsat Box, Canal+, Orange, Vectra, UPC) wykupywało 10,159 mln osób. Pod koniec br. platformy cyfrowe i sieci kablowe będą mieć 9,932 mln abonentów, a przed 2027 rokiem 9,694 mln. Utrata 0,5 mln klientów przez wszystkich graczy to nieznaczna strata w porównaniu ze spadkami liczby abonentów w Stanach Zjednoczonych czy w Europie Zachodniej.

grafika

Streaming większym zagrożeniem na rozwiniętych rynkach

Na najbardziej rozwiniętych rynkach telewizyjnych klientów tradycyjnym operatorom odbierają serwisy streamingowe typu Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, DAZN. Nie trzeba się z nimi wiązać długoterminowymi umowami. Subskrypcję można zakończyć w dowolnym miesiącu. W USA i Europie Zachodniej opłaty abonamentowe w sieciach kablowych i platformach cyfrowych są znacznie droższe niż w Polsce. W dobie inflacji i ogromnej konkurencji tracić klientów zaczynają jednak także platformy streamingowe. Tradycyjni gracze, jak Canal+ wchodzą w sojusze z serwisami streamingowymi i stają się agregatorami treści.

Wojna wpłynie na rynki Europy Wschodniej

Z danych Digital TV Reaserch wynika, że w 2018 roku aż 17 mln abonentów płatnej telewizji w Europie Środkowo-Wschodniej korzystało z pakietów analogowych. W 2027 roku analogu w tym regionie Europy już w ogóle nie będzie.

Brytyjska firma szacuje, że liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w 18 z 22 krajów Europy Środkowo-Wschodniej w badanym okresie. W samym 2022 roku ubędzie aż 4 mln klientów, głównie z powodu inwazji na Ukrainę, gdzie za pakiety płaci 2,6 mln osób. Problemy nie ominą też firm z kraju agresora. W Rosji, gdzie operatorzy borykają się z wycofującymi się zachodnimi kanałami tematycznymi, zawieszeniem licencji sportowych i rosnącymi kosztami emisji satelitarnej z powodu kursu rubla, liczba abonamentów spadnie z 41,9 mln w 2021 roku do 36,9 mln w 2027 roku.

W tym samym okresie w Polsce nastąpi spadek z 10,2 mln do 9,7 mln, podczas gdy w Rumunii z 5,4 mln do 5,1 mln. Na Węgrzech bazy klienckie sieci kablowych i platform cyfrowych uszczuplą się z 3,7 mln w ub.r. do 3,4 mln w 2027 roku, podczas gdy na Białorusi nastąpi spadek z 2,8 do 2,6 mln. Inne kraje łącznie odnotują spadek z 16,9 mln do nieco poniżej 16,0 mln w tym samym okresie.

- Rosja będzie stanowić połowę abonentów płatnej telewizji w regionie w 2027 roku. Jednak Rosja straci aż 5 milionów abonentów płatnej telewizji w latach 2021-2027. Sankcje pogarszają sytuację gospodarczą operatorów, a wielu analogowych klientów w tym kraju skorzysta z oferty bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej - ocenił Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

- Zakładamy, że Rosja wycofa się z Ukrainy przed końcem 2022 roku. Po wycofaniu się Rosji spodziewamy się ogromnych inwestycji na Ukrainie ze strony zachodnich firm i rządów, a także  uchodźców powracających do domu - dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski