Logo Ministerstwa Zdrowia za 30 tys. zł w ogniu krytyki ekspertów

Ministerstwo Zdrowia na początku roku zmieniło identyfikację wizualną, w tym logotyp oraz layout strony internetowej. Eksperci pytani przez Wirtualnemedia.pl zgodnie krytykują logo, ale zaznaczają też, że polskie instytucje rządowe nie mają ujednoliconego systemu identyfikacji.

jj
jj
Udostępnij artykuł:
Logo Ministerstwa Zdrowia za 30 tys. zł w ogniu krytyki ekspertów

W nowym logotypie Ministerstwa Zdrowia oprócz nazwy resortu i godła Polski znalazł się duży symbol MZ zapisany niebieską, zygzakowatą czcionką. W niektórych wersjach znaku oprócz tego symbolu jest tylko znacznie mniejsza nazwa resortu.

Logo to główna część nowej identyfikacji wizualnej ministerstwa, obejmującej też wzory dokumentów, wizytówek i gadżetów promocyjnych. Jednocześnie w nowej wersji, na razie beta, został uruchomiony serwis internetowy resortu.

grafika

Nową identyfikację i serwis Ministerstwa Zdrowia zaprojektowała agencja Peppermint. Według informacji RMF FM kosztowało to 61 tys. zł, z czego 31 tys. przypadło na identyfikację (projekt i przygotowanie tzw. Księgi Norm), a 30 tys. zł na stronę. Peppermint zdobyła to zlecenie, odpowiadając na pytanie ofertowe resortu.

- Przede wszystkim Ministerstwo Zdrowia potrzebowało sygnetu, czyli znaku graficznego, z którym mogłoby się zawsze kojarzyć i który mógłby występować niezależnie od logotypu (czyli znaku typograficznego) i godła. Zgodnie z założeniami briefu nie miał to jednak być symbol, tylko graficzna reprezentacja skrótu MZ - opisuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartek Cymer, dyrektor zarządzający Peppermint. - Tworząc sygnet, kierowaliśmy się skojarzeniami ze służbą zdrowia. Stąd czysty odcień koloru niebieskiego i typografia przywodząca na myśl kardiogram - dodaje. Zaznacza przy tym, że godło państwowe musiało znaleźć się w logotypie, bo wymaga tego rozporządzenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. 

grafika

Jako pierwszy o zmianie identyfikacji wizualnej Ministerstwa Zdrowia poinformował Krzysztof Karaś, autor bloga Brandingmonitor.pl. Jednocześnie mocno skrytykował nowy logotyp. - Jest skrajnie minimalistyczny, mało ciekawy i przede wszystkim ignoruje znaczenie polskich symboli narodowych. Dlaczego? Ano dlatego że bezcześci się w nim orła białego, który nie powinien być moim zdaniem używany w takim zestawieniu. Jest nieczytelny i wkomponowany tak, jakby był tam umieszczony na doczepkę - stwierdził. - Bezpłciowy projekt z okropnie wkomponowanym polskim orłem raczej nie przyczyni się do poprawy postrzegania ministerstwa - dodał.

Z taką oceną logotypu zgadzają się pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci z agencji brandingowych. - To nie jest udana realizacja. Najbardziej razi mnie osadzenie godła między nowym znakiem a typografią - mówi Michał Łojewski, dyrektor kreatywny White Cat Studio. - To logo jest zlepkiem przypadkowych i zupełnie do siebie niepasujących symboli graficznych i liternictwa - dodaje Arkadiusz Łoś, brand consulting & CI director Dragon Rouge. Łojewski równie krytyczny jest wobec nowego serwisu ministerstwa. - Przerost formy nad treścią. Zbyt wiele niepotrzebnych „efektów” graficznych. Brakuje mi powagi instytucji państwowej - wylicza.

grafika

W ostatnich dniach wiele mediów podało informacje o kosztach przygotowania logotypu i serwisu, podkreślając, że w sumie wyniosły aż 61 tys. zł. To faktycznie tak dużo? - Biorąc pod uwagę rangę projektu, 30 tys. zł za stworzenie znaku i małej księgi identyfikacji wizualnej nie jest wygórowaną kwotą. Pamiętajmy, że realizacja takiego zlecenia to cały proces, wymagający zaangażowania kilku projektantów, przeprowadzenia analizy konkurencji i rynku oraz opracowania systemu. Niestety, na polskim rynku tego typu prace nie są wysoko cenione - uważa Joanna Aleksandrowicz, new business & PR manager z CzteryCzwarte Brand Design.

Nasi rozmówcy są zgodni, że w Polsce brakuje jednolitego systemu identyfikacji wizualnej różnych instytucji państwowych, w tym administracji rządowej. - Dużym problemem jest brak wspólnego dokumentu, który określałby w jednoznaczny i spójny sposób, jak powinny prezentować się logotypy poszczególnych ministerstw. Dla przykładu porównałem kilka znaków zebranych w internecie. W niektórych przypadkach mamy do czynienia z kilkoma logotypami. Trudno powiedzieć, który jest aktualny. Co się ukazuje naszym oczom? Obraz, który reprezentuje władzę wykonawczą Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioski proszę wyciągnąć samemu - opisuje Aleksander Koczy, creative director w SaltPepper Brand Design. - Nie mamy jednego spójnego systemu, który jest wyrazisty, rozpoznawalny i w należyty sposób reprezentuje nasz kraj. Holandia jest bardzo dobrym przykładem, mają jeden bardzo prosty system, któremu wszystko zostało podporządkowane. U nas niestety w tej kwestii panuje potworny bałagan - dodaje Michał Łojewski. - Dążenie do brandowania polskich ministerstw i instytucji to nadzwyczajna choroba, która rozprzestrzenia się z zadziwiającym tempie. Pytanie, kiedy ktoś postawi tamę tego typu ćwiczeniom? - zastanawia się Arkadiusz Łoś.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online