Michał Brański: Nadawcy stawiający na słabą jakość nie mają szans

- Netflix jest fenomenem, który wywołuje tektoniczne zmiany na kilku płaszczyznach. Zanim jednak odpowiem, czy serwisy SVOD odbiorą gros odbiorców tradycyjnym nadawcom TV, wyjdę od klasyfikacji, którą na co dzień posługuję się w analizach rynku - zapowiada w analizie dla serwisu Wirtualnemedia.pl Michał Brański, szef strategii Grupy WP.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Michał Brański: Nadawcy stawiający na słabą jakość nie mają szans
Michał Brański

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/netflix-zyskal-3-5-mln-subskrybentow-wzrosly-wplywy-i-zysk-akcje-20-proc-w-gore ##

Rozróżniam, przy całej świadomości uproszczenia, 3+1 typy konsumpcji treści wideo:

A. Tzw. appointment TV, czyli gorąco wyczekiwane, szeroko komentowane programy nadawane linearnie. To te pozycje, w których z różnych powodów jesteśmy zakochani i bez nich nie wyobrażamy sobie wieczoru.

B. Telewizja letnia, beznamiętna, kanały robione wg arkusza Excel, na które natrafiamy, gdy akurat nie ma mocnych premier na głównych antenach.

C.  Video on Demand, we wszystkich jego formach (A-, S-, T-), przy czym wydaje się, że konsument w krajach rozwiniętych określił się i rynki będą hybrydowe - SVOD od graczy globalnych (horyzontalne, jak i wyspecjalizowane, np. sci-fi/fantasy, edukacja, dzieci, dla grup etnicznych, narodowe z krajów o wyrazistej, odrębnej kulturze - patrz: UK, Francja) oraz AVOD-y od mocnych lokalnych nadawców.

D.  Audycje sportowe nadawane live. Oglądane na dużym ekranie, tablecie, telefonie czy nawet zegarku, jeśli tylko temperatura rozgrywek jest właściwa.

W perspektywie 5 lat, a przyjmować dłuższą byłoby śmiesznie, największej presji zostaną poddane kanały z pkt. B. Istniejące tylko z uwagi na dotychczasowy niedoskonały model dystrybucji z ograniczeniami biznesowymi i geograficznymi/fizycznymi. 0 i 1, z ich szybkością, nieznającym granic, koncesji i anten charakterem, wyeliminują nadawców niejakościowych.

Nadawcy z pkt. A wyjdą obronną ręką, wchodząc w modele AVOD (pkt. C) oraz zbrojąc swoje anteny w produkcje lokalne, z naciskiem na buzujące energią show, których globalny gracz nigdy nie skopiuje.

Jaki los czeka sport na żywo? Jeszcze kilka tygodni temu powiedziałbym, patrząc na cyfrową adaptację MLB i NBA, że są niezagrożone. Obie te ligi są digital-first. Tyle że mamy kontrprzykłady - lecące na łeb oglądalności Premier League i NFL, problemy ESPN, a już po cichu mówi się, że niektóre z podpisywanych na dekady umów liga-kanał TV będą renegocjowane w dół. Scary!

Dyskutując o Netflixie, czy też jego konkurentach typu Amazon Prime Instant Video (70 mln subskrybentów Amazon Prime), Hulu oraz Disneyu, HBO, Starz i Showtime, które nieuchronnie będą migrować w stronę modelu globalnego direct-to-consumer nie możemy stracić z oczu zjawiska „demonetyzacji” TV. Każda godzina programów obejrzana w serwisie SVOD oznacza średnio 12 minut mniej wyemitowanych reklam… ale to już temat zasługujący na odrębne opracowanie.

Michał Brański, szef strategii Grupy WP

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

2 tys. nowych sklepów Sinsay w dwa lata. Tak chce rosnąć grupa LPP

2 tys. nowych sklepów Sinsay w dwa lata. Tak chce rosnąć grupa LPP

Wojciech Kuśpik w zarządzie Gremi Media, odwołano Radosława Kucko

Wojciech Kuśpik w zarządzie Gremi Media, odwołano Radosława Kucko

Piotr Ikonowicz wyszedł ze studia Republiki po kłótni z Miłoszem Kłeczkiem

Piotr Ikonowicz wyszedł ze studia Republiki po kłótni z Miłoszem Kłeczkiem

Program Tomasza Sekielskiego znów zmienia dzień emisji. Powrót do starego pasma

Program Tomasza Sekielskiego znów zmienia dzień emisji. Powrót do starego pasma

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?