SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mniejsze zarobki w polskiej reklamie. Spadki na 75 proc. stanowisk (raport)

Średnia wysokość wynagrodzeń, zarówno gwarantowanych jak i całkowitych, w polskiej branży reklamowej zmniejszyła się w ciągu roku o kilka procent. Spadły lub nie zmieniły się zarobki na 75 proc. stanowisk.

Z badania zrealizowanego na zlecenie Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR przez IDEA! Management Consulting we współpracy z Towers Watson Data Services EMEA wynika, że w polskich agencjach reklamowych średnia wysokość nominalnych wynagrodzeń, zarówno gwarantowanych jak i całkowitych, spadła o 2,1 proc. w porównaniu z rokiem 2011. Dla stanowisk w domach mediowych odnotowano wzrost nominalnej płacy zasadniczej i płacy całkowitej, który wyniósł odpowiednio 3,9 i 5,5 proc.

Przy uwzględnieniu faktu, iż od kwietnia ub.r. do kwietnia br. średnioroczna stopa inflacji wyniosła 4,1 proc., w ciągu ostatnich 12 miesięcy realna wartość wynagrodzeń w agencjach reklamowych spadła średnio o 6,2 proc. Natomiast w domach mediowych płace zasadnicze spadły o 0,2 proc., a całkowite wzrosły o 1,4 proc.

- Ta ujemna dynamika płac w branży reklamowej odzwierciedla agresywną politykę reklamodawców wobec negocjacji cenowych z agencjami - ocenia Tomasz Bałuk, prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. - Jeżeli ta tendencja utrzyma się, dalsza presja na obniżanie stawek godzinowych zmniejszy do tego stopnia rentowność agencji, iż będzie to prowadzić w przyszłości do spadku jakości i efektywności działań marketingowych - prognozuje.

Porównując tegoroczne mediany i średnie wynagrodzeń z ubiegłorocznymi, dla 14 stanowisk w agencjach reklamowych stawki wzrosły, dla 16 nie zmieniły się, a aż dla 25 zmniejszyły się. Przy czym nie oznacza to, że poszczególnym pracownikom w agencjach obniżono zasadnicze zarobki. Na pewno jednak spadły wartości premii, a nowo zatrudniane osoby dostają niższe wynagrodzenia niż w poprzednich latach.

>>> Zarobki w agencjach i domach mediowych - raport za 2011

Przeciętne zatrudnienie w agencjach reklamowych spadło w skali roku z 61 do 57 osób. Obecnie jedna piąta badanych agencji nie zamierza zmieniać zatrudnienia, natomiast jego wzrost deklaruje aż dwie trzecie firm. Natomiast zwolnień pracowników etatowych w ciągu najbliższego roku nie planuje żadna firma.

>>> Jakie są zarobki w polskiej branży reklamowej? - raport za 2010

Z kolei przeciętne zatrudnienie w domach mediowych objętych badaniem wzrosło z 83 do 108  pracowników. Na najbliższe 12 miesięcy 44 proc. badanych domów nie planuje zmiany poziomu zatrudnienia, 33 proc. przewiduje jego wzrost, a żadna z firm nie deklaruje spadku zatrudnienia.

Najwyższe wartości wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych dla stanowisk, poza dyrektorem generalnym/CEO, dotyczą osób zatrudnionych w funkcji client services director, financial director w agencjach reklamowych oraz media (planning/buying) director i buying director w domach mediowych. W agencjach executive creative director zarabia średnio 39 tys. zł miesięcznie, a financial director - 26 tys. zł. Natomiast w domach mediowych średnie wynagrodzenie financial directora wynosi oraz media (planning/buying) directora wynosi 24 tys. zł miesięcznie.

Wszystkie podawane wartości wynagrodzeń pracowników dotyczą wartości brutto – tak jak są one określane w umowach o pracę, czyli obejmują wynagrodzenie uzyskiwane „na rękę” przez pracownika, PIT i tę część składek na ZUS, które płaci pracownik.

Płaca zasadnicza - są to wynagrodzenia gotówkowe, których wartość jest zagwarantowana i typowo w kolejnych miesiącach ma tę samą wartość. Może być wypłacana jako pensja, honoraria gwarantowane, wynagrodzenie w ramach prowadzonej przez współpracownika działalności gospodarczej.

Płaca całkowita - jest to suma wszystkich elementów płacy, które pracownik otrzymuje w formie pieniężnej. Płaca całkowita obliczana jest jako suma płacy zasadniczej oraz wszystkich dodatkowych wypłat o zmiennej wartości: z tytułu premii, honorarium za konkretne projekty, prowizji czy nagrody. Do wartości płacy całkowitej nie są wliczane świadczenia (program medyczny, samochód służbowy). Żeby porównać płace całkowite w różnych firmach, wypłacających je z różną częstotliwością, zbierane są kwoty wypłat za ostatnie 12 miesięcy.
Aby określić miesięczną wartość wynagrodzenia całkowitego, należy podane wartości roczne podzielić przez 12.

Płaca brutto - wartość wynagrodzenia pracownika ustalona  umownie, obejmuje wartość wynagrodzenia wypłacanego „na rękę” oraz wartość podatku PIT i części opłat do ZUS, które finansuje pracownik. Nie należy mylić z wynagrodzeniem netto czyli kwotami realnie przekazywanymi pracownikowi.


Z kolei stawki godzinowe za pracę specjalistów z branży reklamowej wzrosły w ciągu ostatniego roku przeciętnie o ok. 2 proc., czyli poniżej poziomu inflacji
. Dla 15 stanowisk te stawki wzrosły, dla 11 spadły, zaś dla 10 pozostały bez zmian. „Stagnacja/regres na rynku w zakresie stawek godzinowych jest tym bardziej niepokojąca, iż stawki te zawierają szereg kosztów stałych, na które w zakresie cen jednostkowych agencje reklamowe nie mają żadnego wpływu, a te stale rosną. Między innymi znacznemu podniesieniu uległy ostatnio: stawki składek ZUS, koszty benzyny, materiałów biurowych, środków transportu, energii, ogrzewania, medyczne ubezpieczenie pracowników, koszty podróży. W efekcie stawki godzinowe agencji stale maleją” - uzasadniają autorzy badania.

Stawki godzinowe to stawki cennikowe dla danego stanowiska, prezentowane klientom agencji reklamowej lub domu mediowego na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu - jest to wartość za godzinę pracy wyrażona netto (bez VAT) w złotych i fakturowana przez firmę. Stawki godzinowe kalkulowane są  w oparciu koszty pracownicze wraz ze wszystkimi należnymi podatkami i składkami ubezpieczeń społecznych ponoszonymi przez pracodawcę, wszelkimi kosztami stałymi utrzymania firmy oraz - na koniec -  zysk przedsiębiorstwa przed opodatkowaniem.

Dołącz do dyskusji: Mniejsze zarobki w polskiej reklamie. Spadki na 75 proc. stanowisk (raport)

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
taki life
Biedny Tomasz Bałuk niebedzie mial za co wykonczyc hotelu na Pomorzu i sposorowac swojej zony i jej prywatnego trenera od dosiadanie konia hahhahh
odpowiedź
User
mila
te zarobki to jakiś żart :)
odpowiedź
User
krzych
...w dodatku nie smieszny
odpowiedź