WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Samuel Pereira zniknął z Twittera. „Mam dość zalewu hejtu, na który przyzwalają niektórzy politycy opozycji”

Gorący temat

Edyta Sadowska odchodzi z Grupy Onet-RASP, Marcin Biegluk szefem portfolio prasowego

27

Nie tylko Facebook: 26 procent internautów w USA czerpie newsy z kilku różnych mediów społecznościowych

2017-11-07 A A A KOMENTARZE: 2 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Według badań firmy Pew Research rośnie liczba użytkowników w USA, dla których źródłem newsów jest kilka różnych serwisów społecznościowych. 26 procent z nich przyznaje się do tego, że czerpie informacje z dwóch lub więcej platform social media. - Już dzisiaj Facebook jest drugą stroną główną dla większości portali. Jednocześnie źródłem newsów stają się nie tylko wydawcy, co stanowi dla nich coraz większej wyzwanie - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl Bartosz Węglarczyk i Krzysztof Majak.

Nie tylko Facebook: 26 procent internautów w USA czerpie newsy z kilku różnych mediów społecznościowych

Według badania Pew Research 26 proc. dorosłych użytkowników internetu w Stanach Zjednoczonych czerpie bieżące informacje z dwóch lub większej liczby serwisów społecznościowych. Tendencja do dywersyfikacji źródeł newsów narasta od kilku lat, w poprzednich latach odsetek respondentów w tym segmencie wynosił 18 proc. w ub.r. i 15 proc. w roku 2013.

Najbardziej wierni jednej platformie pozostają użytkownicy Facebooka - połowa z nich przyznaje, że ogranicza się w poszukiwaniu newsów tylko do tego serwisu. 30 proc. osób korzystających z Facebooka czyta informacje także na drugiej platformie, a dla 20 proc. źródłem bieżących informacji jest kilka serwisów społecznościowych.

Z kolei największa dywersyfikacja źródeł newsów w segmencie społecznościowym dotyczy użytkowników komunikatora WhatsApp. Aż 73 proc. z nich czerpie informacje z kilku różnych platform, a tylko 1 proc. ogranicza swoją aktywność pod tym względem wyłącznie do WhatsApp.

Badania Pew Research dostarczają też danych na temat korzystania przez użytkowników konkretnych serwisów z innych konkurencyjnych platform. Okazuje się m.in. że 28 proc. użytkowników Facebooka szuka też informacji na YouTube, a 62 proc. posiadaczy kont na Twitterze czerpie newsy także z Facebooka. Z kolei użytkownicy Snapchata jako dodatkowe źródła informacji traktują aż 4 inne platformy społecznościowe.

Bartosz Węglarczyk, publicysta i współgospodarz programu „Opinie” w Onet.pl w krótkiej rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl nie ma wątpliwości, że zaprezentowane przez Pew Research badania wskazują na coraz większą rolę mediów społecznościowych w dostarczaniu bieżących informacji. Zaś pośród tych platform dominuje Facebook.

- Ta tendencja będzie się pogłębiać. Już dziś Facebook jest faktycznie drugą stroną główną dla większości portali i tak trzeba obecnie ustawiać politykę wydawniczą - ocenia Bartosz Węglarczyk.

Z kolei Krzysztof Majak, szef segmentu social media Wirtualnej Polski choć przyznaje rosnącą rolę serwisów społecznościowych w dostarczaniu odbiorcom newsów, to jednocześnie wskazuje na wyzwania stojące przed wydawcami.

- Utożsamianie social mediów ze źródłem newsów oznacza dla wydawców, że ich konkurencją jest każdy użytkownik Facebooka czy Twittera - zauważa Krzysztof Majak. - W praktyce, jako medium musimy jeszcze mocniej wyróżnić się na ich tle jako źródło rzetelnych, atrakcyjnych, ale również bardzo szybko podanych newsów.

Nasz rozmówca podkreśla, że w ostatnich latach media społecznościowe działały jako naturalny dystrybutor wiadomości.

- Z analizy wykonanej na początku listopada br. przez dział social media Wirtualnej Polski wynika jednak, że znaczenie źródła social dla wydawców zdecydowanie zmalało i - najprawdopodobniej - wciąż będzie maleć - ujawnia Majak. - Facebook wprowadza nową politykę, marginalizując treści pochodzące od wydawców. Portal Marka Zuckerberga coraz mocniej uśmiecha się do „zwykłych użytkowników” częściej pokazując ich posty w News feedzie. Zdecydowanie promowane są dzisiaj również wpisy zamieszczane na grupach. Wszystko to sprawia, że wydawcom coraz trudniej jest przebić się ze swoimi treściami.

W opinii szefa social media w WP w dobie fake newsów wielkim wyzwaniem zarówno dla mediów jak i systemu edukacji jest zmiana świadomości użytkowników mediów społecznościowych.

- Dziś zbyt często dajemy sobą manipulować uznając liczbę udostępnień za wyznacznik wiarygodności newsa – podkreśla Majak.

Badanie Pew Research zostało przeprowadzony metodą telefoniczną i internetową w okresie od 8 do 27 sierpnia br. na próbie 4,9 tys. dorosłych mieszkańców USA.

Autor: ps

Wiecej informacji: Facebook, Twitter, YouTube, Pew Research, Bartosz Węglarczyk

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia