Nie tylko Facebook: 26 procent internautów w USA czerpie newsy z kilku różnych mediów społecznościowych

Według badań firmy Pew Research rośnie liczba użytkowników w USA, dla których źródłem newsów jest kilka różnych serwisów społecznościowych. 26 procent z nich przyznaje się do tego, że czerpie informacje z dwóch lub więcej platform social media. - Już dzisiaj Facebook jest drugą stroną główną dla większości portali. Jednocześnie źródłem newsów stają się nie tylko wydawcy, co stanowi dla nich coraz większej wyzwanie - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl Bartosz Węglarczyk i Krzysztof Majak.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Według badania Pew Research 26 proc. dorosłych użytkowników internetu w Stanach Zjednoczonych czerpie bieżące informacje z dwóch lub większej liczby serwisów społecznościowych. Tendencja do dywersyfikacji źródeł newsów narasta od kilku lat, w poprzednich latach odsetek respondentów w tym segmencie wynosił 18 proc. w ub.r. i 15 proc. w roku 2013.

grafika

Najbardziej wierni jednej platformie pozostają użytkownicy Facebooka - połowa z nich przyznaje, że ogranicza się w poszukiwaniu newsów tylko do tego serwisu. 30 proc. osób korzystających z Facebooka czyta informacje także na drugiej platformie, a dla 20 proc. źródłem bieżących informacji jest kilka serwisów społecznościowych.

Z kolei największa dywersyfikacja źródeł newsów w segmencie społecznościowym dotyczy użytkowników komunikatora WhatsApp. Aż 73 proc. z nich czerpie informacje z kilku różnych platform, a tylko 1 proc. ogranicza swoją aktywność pod tym względem wyłącznie do WhatsApp.

grafika

Badania Pew Research dostarczają też danych na temat korzystania przez użytkowników konkretnych serwisów z innych konkurencyjnych platform. Okazuje się m.in. że 28 proc. użytkowników Facebooka szuka też informacji na YouTube, a 62 proc. posiadaczy kont na Twitterze czerpie newsy także z Facebooka. Z kolei użytkownicy Snapchata jako dodatkowe źródła informacji traktują aż 4 inne platformy społecznościowe.

grafika

Bartosz Węglarczyk, publicysta i współgospodarz programu „Opinie” w Onet.pl w krótkiej rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl nie ma wątpliwości, że zaprezentowane przez Pew Research badania wskazują na coraz większą rolę mediów społecznościowych w dostarczaniu bieżących informacji. Zaś pośród tych platform dominuje Facebook.

- Ta tendencja będzie się pogłębiać. Już dziś Facebook jest faktycznie drugą stroną główną dla większości portali i tak trzeba obecnie ustawiać politykę wydawniczą - ocenia Bartosz Węglarczyk.

Z kolei Krzysztof Majak, szef segmentu social media Wirtualnej Polski choć przyznaje rosnącą rolę serwisów społecznościowych w dostarczaniu odbiorcom newsów, to jednocześnie wskazuje na wyzwania stojące przed wydawcami.

- Utożsamianie social mediów ze źródłem newsów oznacza dla wydawców, że ich konkurencją jest każdy użytkownik Facebooka czy Twittera - zauważa Krzysztof Majak. - W praktyce, jako medium musimy jeszcze mocniej wyróżnić się na ich tle jako źródło rzetelnych, atrakcyjnych, ale również bardzo szybko podanych newsów.

Nasz rozmówca podkreśla, że w ostatnich latach media społecznościowe działały jako naturalny dystrybutor wiadomości.

- Z analizy wykonanej na początku listopada br. przez dział social media Wirtualnej Polski wynika jednak, że znaczenie źródła social dla wydawców zdecydowanie zmalało i - najprawdopodobniej - wciąż będzie maleć - ujawnia Majak. - Facebook wprowadza nową politykę, marginalizując treści pochodzące od wydawców. Portal Marka Zuckerberga coraz mocniej uśmiecha się do „zwykłych użytkowników” częściej pokazując ich posty w News feedzie. Zdecydowanie promowane są dzisiaj również wpisy zamieszczane na grupach. Wszystko to sprawia, że wydawcom coraz trudniej jest przebić się ze swoimi treściami.

W opinii szefa social media w WP w dobie fake newsów wielkim wyzwaniem zarówno dla mediów jak i systemu edukacji jest zmiana świadomości użytkowników mediów społecznościowych.

- Dziś zbyt często dajemy sobą manipulować uznając liczbę udostępnień za wyznacznik wiarygodności newsa – podkreśla Majak.

Badanie Pew Research zostało przeprowadzony metodą telefoniczną i internetową w okresie od 8 do 27 sierpnia br. na próbie 4,9 tys. dorosłych mieszkańców USA.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK