Nowe badanie polskiego internetu po testach. Więcej danych o mobile’u i audio/wideo, wyniki dzienne i tygodniowe

GfK Polonia przygotowuje się do uruchomienia na zlecenie PBI nowego badania polskiego internetu - Planet. Tak jak dotychczasowy Megapanel będzie ono obejmować dwa rodzaje pomiaru (site-centric i user-centric) i prezentować podobne parametry, przy czym będzie więcej statystyk internetu mobilnego i treści audio i wideo. Do pomiaru wydawcy zgłosili jak na razie ponad 2,5 tys. stron i aplikacji.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

GfK Polonia zajmie się realizacją nowego badania korzystania ze stron i aplikacji przez polskich internautów, po tym jak w maju br. wygrała przetarg zorganizowany przez spółkę Polskie Badania Internetu (PBI) zrzeszającą największych rodzimych wydawców. W walce o to zlecenie pokonała m.in. Gemiusa, który z końcem br. przestanie realizować dla PBI funkcjonujący przez ponad 10 lat Megapanel.

Nowe badanie będzie nosić nazwę Planet PBI/GfK. Tak samo jak Megapanel będzie złożone z pomiaru ruchu w serwisach i aplikacjach (site-centric), do których kodów wydawcy dodadzą odpowiednie skrypty, oraz mniej szczegółowego badania popularności wszystkich stron i aplikacji (user-centric), na podstawie aktywności w sieci kilku tysięcy internautów.

- Mamy w tej chwili ponad 2,5 tys. media-id (czyli domen, playerów, aplikacji) zgłoszonych do badania. Te liczby ciągle rosną, dokładne statystyki o liczbie mierzonych podmiotów będziemy mogli podać pod koniec grudnia - informuje Wirtualnemedia.pl Andrzej Garapich, prezes PBI. -. Za to z punktu widzenia zasięgu mamy prawie 100 proc. internetu - zaznacza.

Parametry pomiaru site-centric będą takie same jak w Megapanelu: przede wszystkim zasięg, liczba użytkowników i odsłon, czas korzystania i wskaźniki pochodne, a także parametry demograficzne użytkowników. W przypadku witryn, aplikacji i streamów nieobjętych audytem site-centric będą to zasięg, liczba użytkowników i parametry demograficzne. - Dążymy do tego, aby definicje wskaźników w nowym badaniu były podobne do tych w obecnym - podkreśla Andrzej Garapich.

Bardziej szczegółowy niż dotychczas będzie natomiast pomiar korzystania z internetu mobilnego oraz treści audio i wideo. - W przypadku pomiaru witryn i aplikacji mobilnych w nowym badaniu wskaźniki będą takie same jak dla desktopowego internetu. W przypadku nieaudytowanych witryn mobilnych nie będzie informacji o odsłonach i czasie korzystania - opisuje Garapich. - Korzystanie z treści audio i wideo będzie mierzone za pomocą skryptu, który będzie wysyłał do oprogramowania informacje o aktywnościach użytkownika w playerze. Jeśli w witrynie nie będzie umieszczonego skryptu, nie będziemy mogli mierzyć tych treści. Pozostanie tylko pomiar na bazie pomiaru user-centric, a więc liczba użytkowników, zasięg oraz parametry demograficzne użytkowników badanych treści - dodaje prezes PBI.

W Megapanelu badanie korzystania z treści audio i wideo wprowadzono dwa lata temu, przy czym było krytykowane przez część czołowych wydawców treści wideo, niektórzy do tej pory nie zdecydowali się do niego przystąpić. - W Megapanelu wydawcy mieli możliwość pomiaru swoich streamów i otrzymywania wyników na własny użytek, natomiast nie były one dostępne dla wszystkich użytkowników oprogramowania. W nowym badaniu będą prezentowane wyniki wszystkich streamów, w których zaimplementowano skrypty pomiarowe - zapowiada Andrzej Garapich.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2018-r-internet-wyprzedzi-reklamowo-telewizje-a-w-sieci-mobile-przed-desktopem ##

Inaczej będzie też przebiegać badanie user-centric: użytkownicy są do niego zapisywani za pomocą wywiadów telefonicznych lub ankiet bezpośrednich. W przyszłym roku uczestników badania będzie 7,5 tys., a w kolejnych latach - 10 tys. Każdy zainstaluje aplikację monitorującą jego aktywność w sieci nie tylko na komputerze, lecz także urządzeniach mobilnych, na których korzysta z internetu.

W przypadku Megapanelu liczba uczestników badania jest podobna, natomiast są oni pozyskiwani do udziału w nim tylko poprzez internet, a program monitorujący ich aktywność w sieci instalują jedynie na komputerach. A ponieważ coraz więcej internautów korzysta głównie z urządzeń mobilnych, niektórzy analitycy (chociażby menedżerowie dużych polskich wydawców wypowiadający się dla Wirtualnemedia.pl na początku br.) oceniali, że w Megapanelu niedoszacowana jest odwiedzalność wielu portali i aplikacji zagranicznych.

Wyniki Planet PBI/GfK będą podawane znacznie szybciej niż w przypadku obecnego badania: w ciągu 8 dni roboczych po zakończeniu analizowanego miesiąca. - Udostępnimy dane dzienne - na ich podstawie będzie można tworzyć zestawienia tygodniowe czy kilkudniowe lub dowolnie wybranego okresu, np. wszystkie wtorki kwartału - zapowiada Andrzej Garapich. Nie będzie natomiast dostępnych wyników z jeszcze krótszych okresów. - W pomiarze widowni internetowej nie jest stosowana praktyka dostarczania danych godzinowych czy danych z części dnia - tłumaczy Garapich.

GfK Polonia i PBI przeprowadziły już testowe pomiary i szkolenia dla wydawców. - Pomiary wypadły dobrze, uczestnicy szkoleń wysoko ocenili ich jakość. Uczestnikom bardzo podobała się również aplikacja, za pomocą której będą udostępniane wyniki - opisuje prezes PBI.

Nowe badanie zgodnie z zapowiedziami będzie prowadzone od początku przyszłego roku. - Potwierdzamy wszystkie wcześniej zadeklarowane terminy - podkreśla Andrzej Garapich.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat