SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników

Porównywarki cenowe Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl i Okazje.info odrobiły spadki odwiedzalności poniesione wskutek ubiegłorocznych kar Google. Natomiast Fotka.pl straciła połowę użytkowników i jedną czwartą odsłon.

Google dwa razy karało w 2012 roku polskie strony za masowe kupowanie linków do siebie w tzw. systemach wymiany linków (SWL), usuwając linki do tych serwisów z pierwszych stron z wynikami wyszukiwania. Pod koniec stycznia taka kara dosięgła m.in. porównywarki cen Ceneo.pl (należące do Grupy Allegro), Nokaut.pl i Skąpiec.pl oraz serwis społecznościowy Fotka.pl (więcej o tym). W konsekwencji w lutym Ceneo.pl miało 25 proc. użytkowników i 21 proc. mniej, Nokaut.pl - aż 61 proc. użytkowników i 65 proc. odsłon mniej, Skąpiec.pl - 33 proc. użytkowników mniej, a Fotka.pl - 44 proc. użytkowników i 16 proc. odsłon mniej (zobacz szczegółowe dane).

Jednak po miesiącu linki do ukaranych witryn wróciły na czołowe miejsca w Google. W efekcie Ceneo.pl od marca od czerwca miało już tylko po 500-600 tys. real users i 5-10 mln odsłon mniej niż w styczniu, a od października do grudnia notowało już wyższą odwiedzalność. Nokaut.pl nieco lepsze wyniki niż w styczniu osiągnął już w marcu, a Skąpiec.pl - w maju. W styczniu br. po karze Google nie było już śladu: wszystkie te porównywarki miały mniej więcej tyle samo użytkowników co przed rokiem, a Nokaut.pl również więcej odsłon.

Za to Fotka.pl zanotowała tak niski wynik jak zaraz po zniknięciu z Google: 46 proc. użytkowników i 25 proc. mniej odsłon niż rok wcześniej. Przy czym przeciętny czas spędzany w serwisie przez internautów wzrósł o 54 proc.

Serwisy ukarane przez Google w styczniu 2012 (Megapanel PBI/Gemius) - WIRTUALNEMEDIA.PL
serwisstyczeń 2013styczeń 2012
real usersodsłony ogółemczas na RU [godz:min:s]real usersodsłony ogółemczas na RU [godz:min:s]
Ceneo.pl4 690 19185 192 84500:18:104 560 72188 367 59300:16:21
Nokaut.pl2 821 60016 305 89800:35:132 799 61415 249 81800:36:16
Skapiec.pl1 568 180--1 590 472--
Fotka.pl981 786598 796 93906:24:311 832 478793 536 64004:09:49


Fotka.pl od lutego 2012 roku w każdym kolejnym miesiącu notowała o wiele mniejszą odwiedzalność niż rok wcześniej. Serwis odwiedzało o od 415 tys. (maj) do 905 tys. (grudzień) użytkowników mniej (to spadki od 25 do 50 proc.), którzy wykonywali od 145 mln (grudzień) do 250 mln (lipiec) mniej odsłon (czyli od 22 do 38 proc. mniej niż przed rokiem).

Fotka.pl rok po roku - WIRTUALNEMEDIA.PL
miesiąc2012 rok2011 rok
real usersodsłonyreal usersodsłony
I1 832 478392 852 6781 744 783781 909 680
II1 033 778594 152 2851 721 641676 899 961
III968 878462 653 8071 779 151669 661 059
IV1 142 062434 142 5731 747 844597 361 683
V1 371 745-1 787 679599 744 638
VI1 088 537436 003 6921 721 043588 980 889
VII1 045 740415 188 1581 774 997664 703 797
VIII996 180410 583 5971 668 713657 036 226
IX903 312392 852 6781 586 607583 845 527
X903 964433 591 1661 695 271614 956 469
XI874 740450 114 3521 772 772627 955 074
XII888 024516 695 6231 792 769661 865 325


W połowie maja ub.r. Google kolejny raz ukarało polskie strony za kupowanie linków do siebie. Tym razem w dół wyników wyszukiwania zepchnięte zostały m.in. porównywarka cenowa Okazje.info, serwis ogłoszeniowy Tablica.pl (Grupa Allegro) oraz witryny sieci Play i Banku Millennium (przeczytaj szczegóły).

W efekcie Okazje.info w czerwcu ub.r. zanotowały 543 tys. użytkowników wobec 1,87 mln w kwietniu (to spadek aż o 71 proc.) oraz 3,1 mln odsłon wobec 13 mln w kwietniu (spadek o 75 proc.). Serwis Play.pl odwiedziło 1,62 mln użytkowników, o 1,26 mln mniej niż dwa miesiące wcześniej).

Za to witryna Banku Millenium.pl w ogóle nie odczuła tej kary - w kwietniu miała 845 tys. real users, w maju - 861 tys., a w czerwcu – 936 tys. Natomiast Tablica.pl zanotowała w czerwcu jedynie 6 proc. mniej użytkowników niż dwa miesiące wcześniej, ale liczba odsłon na stronie wzrosła o jedną trzecią.

Serwisy ukarane przez Google w maju 2012 (Megapanel PBI/Gemius) - WIRTUALNEMEDIA.PL
serwiskwieceń 2012czerwiec 2012
real usersodsłony ogółemczas na RU [godz:min:s]real usersodsłony ogółemczas na RU [godz:min:s]
Tablica.pl2 868 576217 020 85600:51:342 651 910289 346 26201:07:40
okazje.info1 873 47913 045 99700:04:52543 0553 125 73700:03:51
play.pl2 883 901--1 621 191--
bankmillennium.pl844 837--935 768--


Okazje.info dopiero w październiku wróciły do poziomu odwiedzalności sprzed blokady w Google.

Okazje.info w 2012 roku - WIRTUALNEMEDIA.PL
miesiącreal usersodsłony
I1 727 20112 791 439
II2 131 73216 279 498
III1 863 61013 541 902
IV1 873 47913 045 997
V1 303 5908 765 193
VI543 0553 125 737
VII1 293 4177 833 691
VIII1 501 6859 546 696
IX1 493 8289 844 390
X1 720 96413 104 446
XI2 093 13017 374 484
XII2 085 49716 649 236


Natomiast Tablica.pl spadek zanotowała już w kwietniu, kiedy miała 820 tys. real users i 115 mln odsłon mniej niż miesiąc wcześniej. W kolejnych miesiącach systematycznie rosła liczba odsłon na stronie (w styczniu br. wyniosła już 601 mln), ale liczba użytkowników nie przekroczyła 3 mln.

Tablica.pl w 2012 roku - WIRTUALNEMEDIA.PL
miesiącreal usersodsłony
I3 510 466303 488 635
II3 557 461326 023 726
III3 690 071334 515 137
IV2 868 576217 020 856
V2 956 380287 828 877
VI2 651 910289 346 262
VII2 678 766289 487 523
VIII2 741 849311 635 119
IX2 690 195334 697 363
X2 770 966390 948 655
XI2 887 835485 231 649
XII2 674 822462 759 244


Przypomnijmy, że Grupa Allegro nie zgadzała się z zarzutami Google wobec Tablica.pl, dlatego linki do serwisu przez wiele miesięcy nie były wyświetlane na pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. We wrześniu Allegro dołączyło nawet do koalicji FairSearch, zajmującej się obroną konkurencji na zdominowanym przez Google rynku wyszukiwarek (więcej o tym).

Dołącz do dyskusji: Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fotka
spadek oglądalności Fotki jest naturalny, użytkownicy powędrowali do FB. Nie widzę w tym nic zaskakującego, zostanie tam tylko mała grupa stałych userów
odpowiedź
User
Branżowo
Ciekawe, że w przypadku Millennium, wymienia się nazwę banku a jednocześnie powinno wymieniać się nieuczciwego eksperta, który te działania wprowadzał w życie, zapewne rekomendował (raczej nie wierzę, żeby robili to sami) a może nawet nie komunikowach ich konsekwencji klientowi.
odpowiedź