##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jak-minal-2015-rok-co-wydarzy-sie-w-2016 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

Paweł Petkowicz, dyrektor departamentu sprzedaży e-commerce w Grupie Wirtualna Polska
Wydarzenie rokuKonsekwentnie realizowana strategia budowania silnej pozycji w obszarze modowego e-commerce przez Grupę Wirtualna Polska. Dokonana w 2015 roku inwestycja w Allani.pl, to, po inwestycji w Domodi.pl, skupienie dwóch fashion marketplace’ów pod jednym dachem.

Rekord sprzedaży online w ciągu jednego dnia podczas China's Singles Day - Alibaba.com osiągnął sprzedaż na poziomie 14,3 mld dolarów amerykańskich, co jest absolutnym rekordem, uświadamia skalę rynku oraz fenomen sprzedaży online w tamtej części świata. Dla porównania Cyber Monday - czyli największe jednodniowe wydarzenie handlu online w Stanach Zjednoczonych - zakończyło się wynikiem 1,35 mld dolarów.
Sukces rokuZ powodzeniem wprowadzone w Polsce, w grudniu 2014 r., przepisy chroniące konsumentów - to spore wyzwanie dla sklepów, które jednocześnie skutecznie wpływa na zniwelowanie obaw Polaków co do korzystania z e-sklepów.
Porażka rokuMerlin.pl
Człowiek rokuJack Ma - za stały rozwój Alibaba.com i Aliexpress.com
Serwis i projekt roku w Polsce i na świecieW ramach „patriotycznego” trendu - za serwis roku na świecie, jak i w Polsce, uznałbym wish.com, którego współtwórcą i CEO jest urodzony w Polsce Peter Szulczewski. Wish.com to sklep i aplikacja zakupowa z tanimi produktami prezentowanymi w formie przypominającej Pinterest, przy zastosowaniu algorytmów określających wysokość zniżki na dany produkt i czas jej obwiązywania. Warto podkreślić, że promocje cenowe są bardzo krótkie, co motywuje użytkowników do szybkich, spontanicznych zakupów - a wszystko pod hasłem „Shopping Made Fun”. Ponoć Alibaba i Amazon oferowali 10 mld dolarów za Wish.com. Oferta została odrzucona…

Trend rokuMobile, generujący, według różnych estymacji, ok. 40 proc. sprzedaży online na świecie oraz coraz powszechniejsze wykorzystywanie treści, jako narzędzia zwiększającego sprzedaż (recenzje, rankingi, wskazywanie trendów - często pisane przez znanych ekspertów w danej dziedzinie).
Prognoza na 2016Dalszy wzrost wartości handlu detalicznego w internecie. Szacowana wartość, na koniec 2015 r., to już ponad 30 mld. zł - co stanowi ponad 5 proc. wartości całego handlu detalicznego w Polsce. Bardziej śmiałe wychodzenie polskich e-commerce’ów na rynki zagraniczne, także już na początkowym etapie rozwoju biznesu. Dalszy dynamiczny wzrost znaczenia mobile’a, jako kluczowego narzędzia dla e-commerce.
Norbert Kowalski, dyrektor AdRetail w Grupie Interia.pl

Wydarzenie rokuW Polsce nieskromnie wskażę na powstanie AdRetail, działającej w ramach Grupy Interia.pl pierwszej sieci reklamowej dla branży handlowej. Bazując na własnym serwisie Promocyjni i zakupionych w tym roku witrynach Okazjum i Promoceny, stworzyliśmy nieosiągalną dotąd ofertę wsparcia sprzedaży dla klientów branży retail i FMCG.
Na świecie za najciekawsze uważam dedykowane fizyczne przyciski do zamawiania produktów, które wprowadził Amazon. Jeszcze mało popularne, ale zwiastują nową erę e-commerce w połączeniu z Internet of Things. Istotne zwłaszcza dla branży retail.
Sukces rokuW Polsce: akwizycja dwóch największych serwisów gazetkowych w Polsce: Okazjum i Promoceny oraz włączenie ich w strukturę AdRetail.
Na świecie: Singles Day i 8 mld dolarów sprzedaży jednego dnia. AliExpress już rozdaje karty na świecie. Porażka rokuBrak bezpośredniego połączenia systemów raportowania sprzedaży stacjonarnej z kanałem online. Przejście tej granicy otworzy nowy rozdział w branży e-commerce i ostatecznie zintegruje rynek online i offline. Człowiek rokuI w Polsce i na świecie: Peter Szulczewski, twórca Wish.com. Jeśli wierzyć plotkom - odrzucił wartą 10 mld dolarów ofertę zakupu od Jeffa Bezosa. Jeśli nawet nie wierzyć - zbudował gigantyczny serwis, doskonale rozumiejąc rynek i skupiając się na mobile. Serwis / aplikacja / projekt rokuAndroid TV. Oznacza otwarcie największego ekranu w domu jedynie na software. Czy skorzysta na tym e-commerce? Jeszcze nie w tym roku, ale w przyszłości – na pewno. Trend rokuROPO - research online, purchase offline. Ten trend w tym momencie dotarł do late adopters, czyli staje się zupełnie masowy. Prognoza na 2016 rokPowstanie porównywarki cen offline, opartej na danych ze sklepów stacjonarnych. Pełna przejrzystość wzmocni internetowy kanał sprzedaży.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli PayU, Grupy Onet-RASP, SalesMedia, Gemiusa, Answear.com, Hypermedia i DreamCommerce.
Sylwia Bilska, commercial director PayU Central Europe

Wydarzenie rokuNiewątpliwie ważnym i szeroko komentowanym wydarzeniem było przejęcie Home.pl, polskiego lidera branży hostingowej, przez niemieckie United Internet za kwotę, która dwukrotnie przekroczyła wstępne szacunki rynkowe. Poza tym warto także zwrócić uwagę na wprowadzenie w Polsce przez PayU płatności mobilnych one-touch i to nie tylko kartowych, ale również mobilnego przelewu bankowego. Nikomu wcześniej nie udało się tego dokonać, a jest to kluczowe dla szybkiego rozwoju rynku m-commerce.
Jeśli natomiast chodzi o wydarzenia spoza naszego rynku, to na pewno warto wymienić Dzień Singla wykreowany przez chińskiego potentata branży internetowej. Sprzedaż o wartości 14,3 mld dolarów wygenerowana w jeden dzień przez Alibabę to rekordowy wynik o 60 proc. wyższy niż w zeszłym roku.
Sukces rokuPolskim sukcesem jest to, że w końcu m-commerce, wspierany przez mobilne płatności, stał się rzeczywistością. Dodatkowo handel internetowy bardzo mocno się rozwija i na naszym lokalnym rynku również odnotowujemy rekordy - w najgorętszym dniu w polskim e-commerce (14 grudnia) odnotowaliśmy obroty o 300 proc. wyższe niż średnia dzienna w ciągu roku. E-commerce najlepszym wsparciem dla każdego Mikołaja!

Z kolei sukcesem na świecie na pewno był kolejny sprzedażowy rekord w e-commerce osiągnięty podczas wspomnianego już Dnia Singla. Dodatkowo w tym roku aż 68 proc. transakcji zrealizowano przez komórki, a więc "mobile rządzi".
Porażka rokuPolski e-commerce ma się bardzo dobrze. Przybywa zarówno sklepów internetowych, jak i kupujących. Jedyne co może niepokoić, to ilość sklepów internetowych, które kończą swoją działalność w ciągu pierwszych 5 lat od uruchomienia. Jest to zbyt duża liczba. Polacy mają rewelacyjne pomysły, ale wciąż uczą się jak je przekładać na rentowny biznes.
W czasach, gdy poruszając się w internecie na każdym niemal kroku jesteśmy proszeni o podawanie różnego rodzaju danych, należy przykładać szczególną uwagę do ich ochrony. Dlatego za największą porażkę roku w branży internetowej na świecie uważam doprowadzenie do wycieku danych z serwisu randkowego AshleyMadison.com po uprzednim ostrzeżeniu przez grupę hakerską Impact Team. Hakerów z Impact Team oburzyła informacja, że firma przechowuje nadal dane o osobach, które zapłaciły wcześniej 19 dolarów za kompletne i bezwarunkowe usunięcie danych. Wyzwani na pojedynek nie przetrwali starcia.

Człowiek rokuFaworytem w wyścigu do tytułu człowieka roku, nie tyle w e-commerce, co ogólnie w branży internetowej, jest moim zdaniem papież Franciszek nazywający internet „darem od Boga” i zachęcający katolików do „odważniejszego wejścia w grono obywateli świata cyfrowego”, aby „nasza komunikacja była balsamem na nasze cierpienia”. Piękne i mądre, bez względu na wyznawaną wiarę.
Kampania / projekt rokuZ pewnością na wyróżnienie zasługuje kampania przeprowadzona przez Allegro, promująca najnowszą powieść Jacka Dukaja - „Starość aksolotla”. Platforma handlowa, która była jednocześnie wydawcą e-booka, postawiła na popularnego autora i połączyła premierę powieści z promocją kategorii „Ebooki”.
Z kolei w skali świata warto zwrócić uwagę na poczynania Hilary Clinton na Snapchacie. W walce o fotel prezydencki była pierwsza dama wykorzystuje to nowoczesne narzędzie, aby ocieplić swój wizerunek. Osobiście uważam, że żadna publiczna debata nie zrobiłaby tego lepiej, niż te historie na Snapchacie.

Trend rokuRewolucje w modelach biznesowych i ich szybka ekspansja - Airbnb, Spotify, Uber itp. Największa innowacja dzieję się obecnie i dziać będzie wokół nowych dróg budowania biznesu, modeli biznesowych. Jeszcze wiele nas zaskoczy.
Prognoza na 2016 rokMocne dwucyfrowe wzrosty e-commerce, mobile już nie jako trend ale powszechność, kolejne rekordy sprzedażowe i wejścia dużych graczy offline w świat online (O2O).
Joanna Kuzdak, dyrektor zarządzająca segmentem e-comerce w Grupie Onet-RASP

Wydarzenie rokuWydarzeniem, które w znacznym stopniu wpłynie na rozwój e-commerce jest pojawienie się przycisku „Kup teraz” i innych „call to action” na Facebooku. To prawdziwa rewolucja. Facebook z tak olbrzymią wiedzą o użytkownikach i ich preferencjach, z rekomendacjami internautów, bardzo szybko stanie się znaczącym dostawcą klientów dla e-retailerów, podobnie jak obecnie Google. W moim odczuciu już wkrótce kanał "social" może stać się głównym dostawcą ruchu dla sklepów online.
Sukces rokuBez najmniejszej wątpliwości na ten tytuł zasługuje Zalando. Ta firma, działająca w polskim e-commerce, rośnie niesamowicie szybko i równie znakomicie radzi sobie na rynku, o czym świadczy jej awans w badaniu Megapanel z siódmej na trzecią pozycję w ostatnich dwunastu miesiącach. Obecny 12,6 proc. zasięg Zalando świadczy nie tylko o profesjonalnym zarzadzaniu firmą, ale także o bardzo wysokiej jakości świadczonych usług i towarów.
W tym miejscu warto tez wspomnieć o sukcesie Aliexpress, który w Megapanelu w tym samym okresie awansował z dwudziestego na piąte miejsce z 10 proc. zasięgiem. Już dwa miliony Polaków dokonało zakupu za pośrednictwem chińskiego odpowiednika Allegro.
Porażka rokuWszyscy w branży jesteśmy zszokowani tym, co stało się z Merlinem. Dramatyczna kondycja księgarni internetowej, eufemistycznie nazwana reorganizacją biznesu, powinna być ostrzeżeniem dla całej branży e-commerce, która stała się swego rodzaju zakładnikiem hurraoptymistycznych prognoz dwucyfrowych wzrostów. W takiej atmosferze łatwo jest przeinwestować, a w tak wrażliwym na koniunkturę segmencie, w jakim działał Merlin, najdrobniejszy błąd kończy się kłopotami. Zresztą przypadek Merlina sam w sobie jest kwintesencją problemów, o których tzw. branża raczej stara się nie mówić: według Krajowego Rejestru Długów, spośród firm, które zajmują się sprzedażą online ponad 2,5 tysiąca trafiło już jako dłużnik do KRD. W tej liczbie mieszczą się zarówno handlujący na Allegro, jak i sklepy dysponujące własnymi witrynami. Nie mniej zadłużenie firm z sektora przekroczyło już 117 mln złotych.
Na świecie natomiast największym rozczarowaniem jest kondycja Yahoo. Ta niegdyś popularna wyszukiwarka i dostawca treści upada w drastycznie szybkim tempie. Funkcjonuje teraz tylko dzięki udziałom w chińskim e-commerce (Alibaba). Lekcja dla nas wszystkich, która z tego płynie to konieczność dywersyfikacji przychodów.
Człowiek rokuW związku z brakiem nowych indywidualności pojawiających się na rynku e-commerce proponuję uznać za człowieka roku po prostu klienta e-sklepów! Bo to nie kto inny jak klient dokonujący zakupów w sieci jest głównym motorem napędowym maszyny zwanej e-commerce!
Serwis / projekt rokuWish.com, czyli aplikacja i serwis umożliwiający zakupy przez telefon. Jego współtwórcą jest Polak, Peter Szulczewski. W Polsce jeszcze może nie tak bardzo znany, ale dokonania wish.com już docenili najwięksi światowi liderzy tego rynku. Na zakup tego serwisu ostrzyły sobie zęby takie tuzy e-commerce jak Alibaba czy Amazon. To też odzwierciedlenie trendu mobilności w e-commerce, a przede wszystkim ogromnego potencjału tego rynku.
Trend rokuNiewątpliwie najważniejszym trendem, który widać na rynku jest coraz mocniejsze angażowanie mechanizmów big data w strategie e-commerceowe. Coraz więcej partnerów reklamowych chce rozliczać się z wydawcami za reklamę w modelach efektywnościowych. Coraz więcej klientów oczekuje w Internecie nie tylko budowania wizerunku, ale konkretnych akcji sprzedażowych, w tym na przykład dostarczania konkretnej liczby leadów, czy sprzedanych towarów lub usług. Oczywiście najbardziej ten trend w Polsce widać w przypadku rozliczeń z instytucjami finansowymi, ale coraz mocnej w segment ten wkracza chociażby motoryzacja. Trzeba jednak pamiętać, że budowa i przetwarzanie dużej liczby danych jest bardzo kosztownym procesem i małych graczy nie będzie stać na profesjonalne rozwiązania, a wiedza o użytkownikach i ich preferencjach jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu w biznesach online.
Prognoza na 2016 rokPatrząc na obecną sytuację e-commerce zarówno na świecie jak i w Polsce należy się spodziewać takich zjawisk jak konsolidacje bądź przejęcia istniejących podmiotów. Ponadto pomimo dość dojrzałego rynku programów afiliacyjnych jest jeszcze dużo obszarów do zagospodarowania i dlatego upatruje w nim szansy na rozwój. Patrząc na najbliższą przyszłość wydaje się, że dość naturalnym kierunkiem rozwoju e-commerce jest tworzenie się nowych wyspecjalizowanych marketplace’ów.
Bartosz Kowalczyk, e-commerce team leader w SalesMedia (sieci należącej do Cube Group)
Wydarzenie rokuW Polsce inwestycja grupy CCC w sklep internetowy eobuwie.pl opiewająca na 130 mln zł. Dzięki niej obuwnicze imperium CCC z impetem wkroczy na rynek sprzedaży internetowej, a eobuwie.pl umożliwi odbiór produktów w sklepach stacjonarnych CCC.
Na świecie warto zwrócić uwagę na fakt, że Amazon dostał zgodę od Federalnej Administracji Lotnictwa na testowanie dostaw dronami na zewnątrz w Stanach Zjednoczonych. Może to być pierwszy krok w kierunku rewolucji logistycznej.
Sukces rokuAplikacja Wish, stworzona przez Polaka - Petera Szulczewskiego, która odnosi sukces na świecie i wpisała się idealnie w trendy zakupów mobilnych. Ostatnia propozycja wykupienia przez Amazon za kwotę 10 mld dolarów została odrzucona. Bo twórca aplikacji wierzy, że za kilka lat obroty mogą wynieść nawet 100 mld dolarów. Traktuję to jako sukces w Polsce i na świecie, bo pokazuje to po raz kolejny, że Polak potrafi.
Porażka rokuMerlin.pl. Upadek, który postępował od kilku lat, jest szczególnie dotkliwy, bo dotyczy jednego z najstarszych i najbardziej zasłużonych sklepów internetowych, z historią sięgającą jeszcze poprzedniego stulecia
Człowiek rokuJack Ma i Jeff Bezos - ex aequo.Jack Ma - założyciel i CEO chińskiego giganta e-commerce Alibaba Group, który osiągnął 32 proc. wzrostu obrotów względem roku poprzedniego i do tego w listopadzie pobił dzienny rekord sprzedaży (ponad 9 mld dolarów!), mimo że chińska gospodarka znacznie spowolniła.
Jeff Bezos zaś kieruje firmą, która nie ustaje we wprowadzaniu innowacji i rozwiązań inspirujących światowy e-commerce - można tu wymienić m.in. przycisk „Dash”, który możemy przykleić np. do pralki, i kiedy kończy nam się proszek, zamawiamy go do domu za pomocą jednego kliknięcia (kolejny raz Bezos „jednym kliknięciem” rewolucjonizuje e-commerce!), prace nad aplikacją On My Way, która umożliwia realizowanie dostawy zwykłym ludziom za wynagrodzenie (jeszcze o niej wspomnę), i oczywiście testy dostaw dronami.
Kampania / projekt rokuOn My Way - projekt Amazona, który ma umożliwiać zwykłym ludziom realizowanie dostaw. Czyli: jeśli mam samochód i przejeżdżam w pobliżu punktu Amazona, a zmierzam w kierunku, do którego ktoś zamówił sobie zakupy, mogę za opłatą zobligować się do dostarczenia mu paczki.
Trend rokuRynek nauczył się, jak ważny jest temat big data oraz personalizacja przekazu reklamowego - w końcu cały czas się o tym mówi. Powoli widać już tego efekty, ale nadal jest pole do nauki - umiejętne zastosowanie danych do optymalizacji produktów na magazynie, polityki cenowej czy samej obsługi klienta otwiera niezliczone możliwości! Czekam w związku z tym na spektakularny wzrost rentowności e-commerce’ów w najbliższym czasie.
Prognoza na 2016 rokSocial commerce - Instagram wprowadził na rynek polski m.in. format „Shop Now”. Facebook chce wdrożyć specjalne sekcje dla sklepów internetowych i przycisk call to action „Buy”, a Twitter i Pinterest już testują takie przyciski na rynku amerykańskim. Dzieje się - i w najbliższym roku na pewno wykorzystanie social mediów w e-commerce będzie jeszcze intensywniejsze.
Beacony - widać w ostatnim kwartale mocne nasilenie wykorzystanie beaconów (m.in. Stary Browar w Poznaniu, Arkadia i Blue City w Warszawie) z ciekawymi rezultatami, jeśli chodzi o konwersję (case Factory Poznań). Liczę więc na to, że sklepy pójdą za ciosem w kolejnym roku.
M-Commerce - z uwagi na ruch z urządzeń mobilnych sklepy będą musiały tworzyć dedykowane aplikacje (strony RWD tu nie wystarczą). Wszystko powinno iść w kierunku maksymalnego ułatwiania procesu zakupowego, ponieważ nie da się przejść obojętnie obok takiego potencjału, nie mówiąc już o tym, że aplikacje po prostu dają więcej możliwości kontaktu z userem.
Same day delivery - w USA Shopify razem z Uberem wdrożył dostawę tego samego dnia w obrębie danego miasta - nie widzę przeszkód, żeby takie rozwiązanie przetestować także w Polsce, gdzie Uber jest dostępny.
Katarzyna Binert, account manager w Gemiusie
Wydarzenie rokuTakim wydarzeniem w branży e-commerce był zakup Eobuwie.pl przez markę CCC. Jest to jedna z największych w Polsce akwizycji w branży e-commerce. Warto też podkreślić, że to polska firma kupiła inną polską firmę.
Sukces rokuZakupy polskich internautów na zagranicznych stronach. Widać to chociażby po wzroście zainteresowania serwisem Aliexpress.com. Z danych Gemiusa wynika, że to drugi najpopularniejszy sklep internetowy w Polsce w 2015 roku. Umożliwia on dokonywanie transakcji bezpośrednio w Chinach, a wysyłka do Polski jest darmowa.
Porażka rokuPorażką są niewątpliwie zakupy mobilne. Niemal ośmiu na dziesięciu badanych robi zakupy w sieci za pomocą laptopa. Co prawda, aż 37 proc. ankietowanych korzystało ze smartfonów i tabletów w procesie dokonywania zakupów online w bieżącym roku, transakcje nie były jednak finalizowane. Często spowodowane jest to brakiem dostosowania stron www do urządzeń mobilnych lub niedostosowanie do tych urządzeń systemu rejestracji i płatności. Tak więc to, że nie kupujemy smartfonem, nie oznacza, że nie wykorzystujemy go do zakupów.
Człowiek rokuNie określę jednego. Na ten tytuł zbiorowo zasługują e-konsumenci, bo to właśnie oni wskazują najnowsze trendy i najważniejsze potrzeby.
Trend rokuHandel transgraniczny po wejściu ustawy o prawach konsumentów w sieci. Co ósmy polski użytkownik sieci kupuje na zagranicznych stronach. To wszystko dzięki zmianie prawa, umożliwiającej kupującym zwrot towaru bez podania przyczyny. Zainteresowanie wśród konsumentów będzie na pewno rosło. Tym bardziej, że na przykład serwis Amazon.de umożliwił polskim klientom dokonywanie zakupów, bez konieczności ponoszenia kosztów przesyłki.
Prognoza na rok 2016Są szanse na to, że Amazon otworzy polski sklep internetowy, co wpłynie bezpośrednio na jakość w usługach oraz konkurencyjność oferty skierowanej do konsumentów. Podniesie się zapewne jakość usług jak i wpłynie to bezpośrednio na ceny dostaw. W walce o konsumenta istotne będą big data - w szczególności personalizacja treści, oferty i zarządzania relacjami z klientem.
Wojciech Tomaszewski, dyrektor ds. marketingu i e-commerce Answear.com / Wearco
Wydarzenie rokuNa świecie wyróżniłbym niesamowicie dynamiczny rozwój chińskiej platformy Alibaba, wraz z jej licznymi spółkami córkami, także znanym Polakom serwisem AliExpress. Jak można było przeczytać w komunikatach, tylko 11 listopada, w obchodzony hucznie w Chinach Dzień Singla, platforma sprzedała produkty o wartości przekraczającej 14 miliardów dolarów! Czyli mniej więcej tyle, a nawet trochę więcej, niż sprzedaje się w Polsce we wszystkich sklepach internetowych i platformach handlowych przez cały rok. Setki milionów paczek, kupujący i sprzedający reprezentujący prawie wszystkie kraje świata. W jeden dzień. To robi wrażenie.
Nie zdziwię się, jeżeli w najbliższych miesiącach i latach, miliony Polaków będą kupować produkty „u Chińczyka”. Aliexpress, serwis skierowany dla klientów indywidualnych, może stanowić poważne zagrożenie dla polskich sprzedawców. Szczególnie przy coraz popularniejszej… darmowej dostawie na trasie Chiny - Polska.
W Polsce jako wydarzenie roku wybrałbym zakupy Wirtualnej Polski. Te dokonane i te planowane, ale już ogłoszone. W tym także te dotyczące platform e-commerce: Allani, Easygo i Wakacje.
Sukces rokuMedia społecznościowe, ze szczególnym uwzględnieniem szybkiego rozwoju Instagrama i Snapchata. A także niesamowite wzrosty młodych firm z półki „sharing-economy” (staram się nie używać zbyt wielu anglicyzmów, ale to określenie chyba jeszcze nie doczekało się w Polsce swojej nazwy. Ekonomia dzielenia się? Biznes współdzieleniowy? Nie mam pojęcia). Jakkolwiek nie nazwiemy tego zjawiska, jedno jest pewne: w ciągu maksymalnie kilku lat urosło parę firm wycenianych już teraz na miliardy złotych. Imponujące.
Porażka rokuInternetowy hejt. Wiele lat temu obserwowałem go z lekką ciekawością. Lubiłem sprawdzić, co ludzie myślą na konkretny temat. Lubiłem czytać opinie, nawet ostre, z którymi się nie zgadzałem. Teraz mam już tego dość. Hejt przestał być inspirujący, a stał się denerwujący i obrzydliwy. Zaryzykuję stwierdzenie, że hejt czasem potrafi być hamulcem naszej kreatywności. Boimy się zrobić coś niestandardowego i nieoczywistego, ponieważ ryzykujemy tym, że zaleje nas morze wulgaryzmów i negatywnych komentarzy.
Człowiek rokuNie dostrzegam jednej konkretnej osoby, która zrobiła dla e-commerce tak wiele dobrego, że można by ją obdarzyć takim tytułem. W świecie e-commerce większość osób raczej skupia się na rozwijaniu swoich biznesów (co poniekąd rozumiem) niż na działaniu dla szeroko rozumianej „branży”. Wyróżnię więc ciężko pracujących właścicieli i pracowników małych e-sklepów, często jedno- lub kilkuosobowych, którzy przez ostatnie kilka tygodni praktycznie nie sypiali, żyjąc na fastfoodach i wspomagaczach, a rankami, popołudniami i wieczorami wykazywali się wyjątkową wielowątkowością, pracując jako magazynierzy, konsultanci ds. obsługi klienta, prezesi i dyrektorzy marketingu w jednej osobie.
Kampania / projekt rokuLubię oceniać kampanie, znając prawdziwe efekty, do których się przyczyniły, czyli tzw. „mięso”. Jak mamy oceniać piękną i doskonale przemyślaną kampanię, która pozostała niezauważana przez klientów lub w żaden sposób nie przełożyła się na efekty sprzedażowe czy wzrost świadomości marki? Dość dobrze czy bardzo źle?
Nie znam wyników kampanii, o których zaraz wspomnę, ale na pewno zrobiły na mnie bardzo pozytywne wrażenie.
Pierwsza to kampania „Be More Human” Reeboka (w kilku aspektach przypomina mi doskonałą kampanię „I Will What I Want” marki Under Armour z 2014). Druga jest naszym polskim dziełem. Kampania świąteczna Allegro sprzed kilku tygodni. Nie tak spektakularna jak „Smok” i „Twardowsky” wyreżyserowane przez Tomasza Bagińskiego. Ze zdecydowanie mniejszą liczbą wyświetleń. Bez setek „cytowań” w mediach. Ale chwyciła mnie za serce. Człowieka, który zwykle w grudniu dostaje mdłości na widok mikołajów, choinek i sweterków w reniferki ogrywanych na tysiące sposobów w kampaniach reklamowych.
Trend rokuDziałania internetowe, które przechylają szalę zwycięstwa w przypadku ogólnokrajowych wyborów parlamentarnych i prezydenckich. Pogoń za odpornymi na przekaz reklamowy „millenialsami” (Jak do nich dotrzeć? Którymi kanałami? Jakiego języka używać? Jak się reklamować, nie przypominając reklamy?). Coraz powszechniejsze wideo. A także mobilność, która od kilku lat odmieniana jest przez wszystkie przypadki. Zdradzę, że dla Answear.com to właśnie mijający rok był przełomowy w tym obszarze. W ostatnim kwartale 2015 zdarzały nam się godziny, podczas których mieliśmy zdecydowanie więcej wizyt mobilnych niż desktopowych! To całkowicie zmienia sposób patrzenia na to, jak powinien wyglądać sam sklep internetowy, jego komunikacja z klientem czy używane kreacje reklamowe.
Prognoza na 2016 rokOptymalizacja konwersji. Automatyzacja e-commerce (ze szczególnym uwzględnieniem sfery email marketingowej (CRM) czy personalizacji stron www sklepów). Nadal mobilność; nam wszystkim zostało tu jeszcze wiele do zrobienia (patrz moja wypowiedź w sekcji „Trendy Roku”). I jeszcze coraz powszechniejsze wsłuchiwanie się marek w to, co mówią o nich w sieci. Także w miejscach, do których marki do tej pory zwykle nie docierały.
W obszarze stricte marketingowym: marketing danych, marketing rekomendacji, marketing emocji. A także content marketing (bardzo rozległy wielki worek, do którego można wrzucić dziesiątki różnych aktywności). I jeszcze automatyzacja zakupu reklam (patrz platformy Google’a, patrz plany Facebooka).
A w zakresie strategicznym i operacyjnym: stały rozwój punktów odbioru oraz coraz powszechniejsze testy dostawy dokonanej w dniu złożenia zamówienia. A także wychodzenie e-commerce’ów, wszystkich: polskich, chińskich, szwedzkich czy peruwiańskich na świat, poza granice dotychczasowej działalności.
Michał Kreczmar, e-commerce director w Hypermedia
Wydarzenie rokuPolska: Starość aksolotla, Smok, Twardowsky, Dukaj, Bagiński - polskie sci-fi z najwyższej półki…. Allegro wchodzi w produkcję digital content i robi to z projektu na projekt coraz lepiej. #JestemPodWrazeniem
Świat: Mobile zjada retail. W online commerce zamieniamy przedrostki - nie e- ,a m-commerce. Kto się nie załapie, ten gapa!
Sukces rokuPolska: Grupa Wirtualna Polska - na naszych oczach wyrasta pierwszy koncern nowych mediów XXI wieku
Świat: 11.11.2015 Chiny vs Black Friday. Parafrazując słynny cytat: Do not underestimate the power of digital east.
Porażka rokuPolska: Bankructwo Merlina - a mógł być polskim Amazonem, czegoś jednak zabrakło.
Świat: Koniec historii dla bricks&clicks?
Człowiek rokuPolska: Rafał Brzoska paczkomaty generatorem nowych modeli biznesowych
Świat: Mark Zuckerberg - zmienił świat, zarobił miliardy, przekazał 99 proc. z nich na filantropię. Next Bill Gates - poprosimy o więcej takich… i w mniejszych odstępach.
Kampania rokuPolska - patrz: wydarzenie roku
Świat: Jet.com, the biggest thing in shopping since... shopping. Za odwagę konkurowania z największym graczem na rynku. Startup budowany przez tego który dobrze wie jak to jest konkurować i przegrać.
Trend rokuPolska: Omnichannel - odmieniany przez wszystkie przypadki. Najczęściej jednak spotykany w krainie jednorożców.
Świat: Customer experience - maniakalna koncentracja na konsumencie ostatnią szansą w starciu z dużymi (GAFA, BAT)
Prognoza na 2016 rokPolska: Zagraniczni gracze flankują polskich. Zalando, Alibaba, Amazon... Niewiele przykładów udanej ekspansji polskich e-commerce’ów za granicę np. Oponeo, GOG. Liczę, że w końcu obudzimy się w e-handlu zdominowanym przez wielkich.
Świat: Machine intelligence - kolejne pole bitwy. E-imperia używają Big Data do budowy nowej przewagi konkurencyjnej: wyszukiwanie (Google, Baidu), social networks (Facebook, LinkedIn, Pinterest, Tencent), treści (Netflix, Yahoo!), mobile (Apple), e-commerce (Amazon, Alibaba).
Tomasz Tybon, dyrektor sprzedaży i marketingu DreamCommerce
Wydarzenie rokuW tej kategorii należy wspomnieć zdecydowanie o dwóch kwestiach: o wejściu w życie nowych przepisów prawnych uderzających w sklepy internetowe oraz przejęciu marki iStore.pl przez firmę DreamCommerce.
Pierwsza z nich to też największe, pozytywne zaskoczenie mijającego roku - sklepy umiejętnie dostosowały się do wprowadzonych zmian i regulacji prawnych, nie ucierpieli też na tym klienci. Zmiany w prawie to dla mnie wydarzenie roku, ponieważ tego typu rzeczy zawsze stanowią wyzwanie dla wszystkich uczestników rynku. Na szczęście branża e-commerce bezboleśnie przeszła na kolejny level, na którym na sklepy internetowe nałożono nowe obowiązki do wykonania, ale też dzięki temu sieć stała się środowiskiem jeszcze bardziej sprzyjającym robieniu zakupów.
Tych ostatnich było też więcej w 2015 roku na naszej platformie - między innymi za sprawą przejęcia sklepów iStore.pl, które od maja zaczęły pracować na oprogramowaniu Shoper. Migracja na nasz soft to bez wątpienia najważniejsze wydarzenie mijających miesięcy, z naszej perspektywy przyćmiewające wszystko, co działo się w tym czasie na świecie.
Za wydarzenie roku należy także niewątpliwie uznać próby (mniej lub bardziej skuteczne) blokowania Ubera. To ciekawy proces z uwagi choćby na to, jak dużo uwagi przyciąga i jak dużo pisze się o disruptive companies. Jestem bardzo ciekaw jego finału.
Sukces rokuW Polsce? Nasz własny, czyli uruchomienie w sklepach Shoper systemu nowoczesnych płatności online - Płatności Shoper, które nie tylko zapewniają większą wygodę w realizacji transakcji internetowych, ale przede wszystkim oferują konkurencyjne warunki współpracy dla wszystkich e-biznesów pracujących na naszej platformie. Właściciele nowych sklepów nie są obciążani na starcie żadną prowizją, a doświadczeni e-sprzedawcy korzystają z prerferencyjnych stawek i to bez dodatkowej papierologii. Szybko, sprawnie i wygodnie - tak jak powinna dzisiaj wyglądać praca ze sklepem internetowym na każdej jego płaszczyźnie.
Jeśli chodzi o świat - też muszę się pochwalić sukcesem z własnego podwórka, czyli wejściem firmy DreamCommerce, dostawcy oprogramowania Shoper, na rynek indyjski oraz turecki pod marką Zencommerce. Na tym pierwszym jesteśmy już od roku, coraz bardziej rozpychając się na azjatyckim rynku ecommerce łokciami, w Turcji zaś ruszyliśmy nie dawno, ale już po pierwszych miesiącach jesteśmy bardzo zadowoleni z rozwoju sytuacji.
Porażka rokuNie tyle porażka, co rozczarowanie, czyli niekończąca się opowieść pod tytułem „Amazon wchodzi do Polski”. Mam nadzieję, że w przyszłym roku zaczniemy się ekscytować rzeczami dziejącymi się naprawdę tu i teraz, a nie tym, co dopiero ma nadejść. Rewolucji w polskim e-commerce w najbliższym czasie nie będzie, stawiam raczej na jego naturalny progres. I to niezależnie od tego, czy jakiś zagraniczny gigant w końcu rozwinie nad Wisłą skrzydła, czy jednak nie.
Człowiek rokuNie jeden, a wszyscy ci, którzy nie traktują sklepu internetowego wyłącznie jako alternatywy dla Allegro. Przyzwyczailiśmy się w Polsce do sklepów robionych na szybko i niedbale, nie rzucających żadnych wyzwań ani sobie samym, ani tym bardziej branży e-commerce. Dlatego z tego miejsca najbardziej chciałbym się pokłonić właścicielom internetowych biznesów, którzy do tematu sklepu online podchodzą z konkretną wizją i nie boją się sprzedawać wielokanałowo, z użyciem social commerce oraz przede wszystkim w technologii RWD. Bo wbrew pozorom, ta ostatnia wciąż nie jest tak wcale powszechna, jak mogłoby się wydawać.
Trend rokuEwidentnym tegorocznym trendem jest stały wzrost wiedzy w obszarze technologii. Współczesny przedsiębiorca (entrepreneur) jest coraz bardziej świadomy konsekwencji swoich wyborów oraz wartości swojego czasu. Coraz świadomiej sięga po rozwiązania typu SaaS, ponieważ wie, że to mu się opłaci.
Na świecie z kolei rządzi mobile. Z racji naszej obecności w Indiach pod marką Zencommerce mamy okazję obserwować arcyciekawe dane. Indie ominęła era komputerów typu desktop, czyli klasycznych PC-ów - tam internet jest mobile only, a z pewnością mobile first. Do mocnych trendów zaliczyłbym również rosnącego w siłę Facebooka, bo to właśnie w tym roku przekroczył on 1 bilion użytkowników miesięcznie.
Prognoza na 2016 rokW 2016 roku życzyłbym sobie, by wyraźnie wzrosło w Polsce korzystanie z kanałów mobilnych, a co za tym idzie, by więcej sklepów zaczęło traktować m-commerce jako szansę na zwiększenie sprzedaży oraz już powszechny, na dobre przyjęty przez wszystkich, standard, bo tego oczekują od nich dzisiaj klienci. Nie ma nic gorszego, niż próba przeklikiwania się i scrollowania sklepu na komórce czy tablecie, który nie ma odpowiedniej wersji mobilnej i wymaga od użytkownika nie tylko sokolego wzroku, ale i złotej cierpliwości. Na Zachodzie natomiast, z chęcią przyjrzałbym się nowym rozwiązaniom logistycznym - mogą to być więcej niż tylko testowe drony – oraz kolejnym krokom w rozwijaniu sprzedaży przy użyciu kanałów social media. W tym roku kilka sklepów internetowych Shoper zaczęło wykorzystywać do promocji swojej marki Snapchata, w przyszłym zapewne będą na topie kolejne social-nowości.
Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl
Wydarzenie rokuPolska: IPO Wirtualnej Polski i kolejne akwizycje (ostatnio wakacje.pl). Te strategiczne posunięcia pokazały, że media online’owe w Polsce muszą już szukać nowych dróg rozwoju, żeby zapewnić sobie wzrost. Jeśli największy na swoim rynku gracz szuka nowych metod, znaczy to, że rynek zmienia swój kształt i dynamikę. Tradycyjne źródła przychodów (głównie z reklamy) oraz metody pozyskiwania finansowania przestały wystarczać na bardzo konkurencyjnym rynku, który nie rośnie już w takim tempie jak kilka lat temu. Wirtualna Polska od dawna miała postępowe podejście i szukała nowych źródeł przychodów (np. serwisy e-commerce’owe Biore.to, Trzy Szopy, conceptshop.pl). Ostatnie akwizycje (Wakacje.pl, Domodi, Grupa Money.pl) pokazały, że teraz stawia na dywersyfikację i zajęcie nowych dla siebie do tej pory nisz.
Świat: Fakt, że Facebook wyprzedził YouTube’a pod względem uploadowanych do serwisu filmów wideo. Filmy były tradycyjnie domeną YouTube’a i niedawno nikomu nie przychodziło do głowy, że status quo może zmienić się tak dynamicznie. Dla mnie jest to sygnał, że serwisy konsolidują swoje funkcjonalności. Przez kilka lat powstawało coraz więcej specjalistycznych sklepów, serwisów, aplikacji - dla przeciętnego użytkownika ta przestrzeń zagęściła się tak bardzo, że trudno było się w niej odnaleźć. To że użytkownicy tak chętnie zaczęli korzystać z treści video w serwisie, który już dobrze znają, pokazuje, że przeciętny człowiek dąży do uproszczenia swojego życia - po co mi 10 serwisów skoro mogę mieć jeden? Uważam, że scenariusz, w którym Facebook stanie się nowym ekranem startowym zawierającym video, wyszukiwarkę, a może nawet agregator sklepów ze zintegrowanymi rekomendacjami znajomych jest bardzo prawdopodobny.
Sukces rokuPolska: Inwestycja Google Ventures w Travelist.pl (poprzez Secret Escapes). Travelist to serwis budowany przez Tomka Nowińskiego i jego zespół z konsekwencją i konkretnym zamysłem – takie podejście zadecydowało o jego sukcesie. Znak dla wszystkich polskich e-commerce’ów, że sukces na skalę światową jest możliwy, jeśli odpowiednio skoncentruje się wysiłki.
Świat: Uber - kosmiczna wycena biznesu na 50 miliardów dolarów. To biznes zbudowany na prostym i konsekwentnym modelu biznesowym. Do osiągnięcia takiej skali nie potrzebował typowych nakładów na reklamę, ale hype’u, który przysporzył mu milionów klientów.
Porażka rokuPolska: Bankructwo Merlina - bardzo trudny i konkurencyjny rynek; Merlinowi nie udało się w porę zmodyfikować modelu biznesowego, by się utrzymać.
Świat: Na ten moment to Meerkat - aplikacja do livestreamingu dla każdego. Na początku roku miała ogromne ambicje stać się Twitterem 2015 roku. Na razie jednak po okresie ogromnego zainteresowania jej wzrost bardzo spowolnił - także ze względu na duża konkurencję ze strony aplikacji Periscope wspieranej właśnie przez Twittera oraz możliwości livestreamingu ze strony Facebooka. Daję jednak kredyt na kolejny rok - niewykluczone, że użytkownicy jeszcze oszaleją na punkcie Meerkata.
Człowiek rokuPolska: Ekipa Znanego Lekarza - 2015 z pewnością był dla nich rokiem sukcesu - pozyskanie finansowania od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (w trzeciej rundzie łącznie 40 mln złotych), pozyskanie do zespołu Marcina Szałka, bardzo dynamiczny wzrost w Polsce i Turcji. Nic, tylko pogratulować.
Świat: Mark Zuckerberg – może i sztampowy wybór, ale to człowiek, którego sukces niewątpliwie nie jest dziełem przypadku. Facebook nie ustaje w rozwoju, mimo że jest ogromną organizacją, a Mark inspiruje w międzyczasie do czytania książek i pokazuje zaangażowanie w życiu prywatnym. Nawet jeśli robi to czysto PRowo, to inwencja do nowych działań jest na pewno godna podziwu.
Kampania / projekt rokuPolska: Risk Made in Warsaw – to marka, której komunikacja ciągle mnie zachwyca. Risk wykorzystuje cały wachlarz kanałów komunikacji, ale w każdym z nich jest bardzo spójny i naturalny w przekazie. Mam wrażenie, że w komunikacji z klientkami mówią same założycielki marki – Klara i Antonina, bo przekaz jest tak naturalny, jakby w newsletterze pisały do mnie właśnie one same. Co jednak ważne komunikacja wciąż jest sprzedażowa i skoncentrowana na produktach, więc spełnia też wszelkie funkcje biznesowe.
Świat: Wspomniany wcześniej Uber – kampania marketingowa bez marketingu – większość roboty zrobił PR i rekomendacje. Mało kto zwraca na to uwagę, ale trzeba pamiętać, że Uber musi reklamować się także jako świetna forma zarobku wśród potencjalnych kierowców, więc zadanie jest podwójnie trudne.
Trend rokuPolska: 2015 był stabilnym rokiem i trend roku określiłabym jako „okopywanie się” - gracze ostrożnie korzystali z dostępnych form marketingu, rozbudowywali asortyment, by zwiększać koszyki i zmniejszać udział kosztów stałych w sprzedaży. Nie byliśmy świadkami wielu dużych ruchów, lecz stabilnego rozwoju.
Świat: live i instant, czyli „na żywo” i „szybko”- Facebook, Periscope, Vine, Snapchat – te wszystkie aplikacje i serwisy rozwijały usługi, które przekazują treści krótsze i w szybszym czasie – zamiast nastawiać się na konsumpcję misternie przygotowanych długich treści użytkownicy z chęcią korzystali z szybkich form przekazu jak 6-sekundowe filmiki video czy znikające snapy.
Prognoza na 2016 rokPolska: Konsolidacja - obstawiam, że w 2016 roku gracze na rynku online’owym będą konsolidować albo funkcjonalności albo udziały rynkowe. Już w 2015 przejęcia i rozszerzanie asortymentu były zwiastunem tego. Myślę, że nasz rynek online’owy jest dość rozdrobniony. Żeby oferować użytkownikom nową jakość jak np. wyższe standardy obsługi klienta, dłuższe terminy zwrotu, darmowe zwroty i dostawy, lepsze dopasowanie ofert na podstawie zaawansowanych analiz, gracze potrzebują dużych inwestycji, a na te będzie stać tylko dużych graczy. To jednak już taki etap rozwoju rynku, że bez większych inwestycji zarówno media, jak i ecommerce’y mają mało szans na konkurowanie.
Świat: Podobnie jak w Polsce - myślę, że duzi gracze jak Facebook, Amazon czy Google w poszukiwaniu wzrostu będą musieli przejmować nowe funkcjonalności dla klienta, bo wzrost organiczny rynków będzie zbyt powolny dla ich potrzeb wzrostu.











