Polski rynek reklamowy wart ponad 7 miliardów złotych, globalny ze wzrostem o 4 procent

Według prognoz agencji Zenith w 2017 r. wydatki na reklamę w Polsce przekroczą kwotę 7 miliardów złotych, na świecie będzie to poziom 558 miliardów dolarów. W obu wypadkach motorem wzrostów będzie segment cyfrowy, w Polsce wyniki pogarsza prasa drukowana i radio.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Według prognozy agencji mediowej Zenith wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w br. o 2,1 proc. i wyniesie 7,05 mld zł. Z dwukrotnie większą dynamiką rośnie globalny rynek reklamowy, a jego siłą napędową są inwestycje w reklamę online. W br. internet zdetronizuje telewizję, stając się największym medium reklamowym na świecie. Podane obecnie przez Zenith prognozy są niższe od tych opublikowanych w marcu br., zarówno w odniesieniu do polskiego, jak i globalnego rynku reklamowego.

Polska: Internet w górę, prasa i radio w dółWedług prognoz Zenith budżety na reklamę w telewizji wzrosną w br. 0,4 proc. To znaczne spowolnienie w stosunku do ub.r., które jest spowodowane głównie spadkami udziałów 4 największych stacji.

Z najwyższą dynamiką rosną wydatki na reklamę w internecie. W br. będą wyższe od ubiegłorocznych o 11,8 proc. Według analityków rozwój technologii podnosi jakość, precyzję i efektywność działań reklamowych w internecie, a innowacje sprzętowe - lepsze wyświetlacze, szybszy sprzęt, dostępność urządzeń mobilnych - mają pozytywny wpływ także ich odbiór przez konsumentów.

Wyraźnie rośnie segment online wideo, w który chętnie inwestują najwięksi reklamodawcy. Z kolei firmy z sektora małego biznesu, po etapie samodzielnego realizowania kampanii reklamowych w Google i na Facebooku odkrywają programmatic i zachęcone możliwościami precyzyjnego targetowania inwestują w kampanie w tym modelu coraz więcej środków.

Analitycy Zenith podtrzymują prognozę spadku inwestycji w reklamę radiową o 2,5 proc. W ich opinii budżety na reklamę w radiu zredukowała nawet dominująca w tym medium branża handlowa. Podobnie postąpili reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej i finansowej. Cięcia budżetów nie wpływają jednak na zmianę pozycji radia w torcie reklamowym. Z udziałem ok. 7 proc. radio pozostaje trzecim co do wielkości medium.

Na dwucyfrowym poziomie utrzymuje się dynamika spadkowa segmentu reklamy prasowej. Według prognozy Zenith wydatki na reklamę w dziennikach będą w br. niższe o 16,9 proc. Wydatki na reklamę w magazynach spadną natomiast o 14,5 proc. Największych redukcji budżetów na reklamę w magazynach dokonują firmy z sektora higiena i pielęgnacja, m.in. L’Oreal, Unilever oraz P&G. Największym reklamodawcą w magazynach pozostaje Aflofarm współpracujący z wydawnictwem Bauer. W prasie codziennej wysokie spadki wynikają m.in. z ograniczenia wydatków spółek Skarbu Państwa.

O 1,1 proc. zmniejszą się tegoroczne budżety na reklamę zewnętrzną. W I połowie br. największych cięć dokonały Orange Polska oraz firmy z branży handlowej, m.in. Euro RTV AGD oraz Carrefour.

Zgodnie z raportem Zenith rosnąca widownia w kinach przekłada się na zainteresowanie reklamodawców, dużo wyższe są np. inwestycje branży samochodowej. Według prognozy Zenith budżety na reklamę kinową wzrosną w tym roku o 3,8 proc.

Świat: Digital ponad telewizjąZenith szacuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną w br. o 4 proc. i wyniosą 558 mld dol. To prognoza niższa o 0,2 p.p. wobec opublikowanej w czerwcu. Korekta wynika z niewielkiego obniżenia prognoz dla rynków Europy Zachodniej, Azji Pacyficznej i Ameryki Łacińskiej. Jednocześnie jednak podwyższone zostały prognozy dla regionu Ameryki Północnej oraz Europy Środkowej i Wschodniej.

Według analityków Zenith w 2018 r., dzięki zwiększonej aktywności reklamodawców związanej z olimpiadą zimową w PjongCzang, mundialem w Rosji i wyborami uzupełniającymi w USA globalny rynek reklamowy odnotuje wzrost na poziomie 4,2 proc.

Zenith przewiduje, że  w br. globalne wydatki na reklamę online przewyższą nakłady na reklamę w telewizji. Tym samym internet stanie się największym na świecie medium reklamowym, z udziałem na poziomie 37,2 proc.

Analitycy dostrzegają, że w miarę jak rynek reklamy internetowej dojrzewa dynamika jego wzrostu spowalnia, choć internet nadal pozostaje najszybciej rosnącym medium. Według prognozy do 2019 r. globalne wydatki na reklamę w internecie będą rosły średnio o 12 proc. rocznie, a w 2019 r. ich wartość będzie stanowiła 42,2 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.

Zgodnie z oceną Zenith reklamy w kanałach społecznościowych, online wideo i reklama natywna to formaty reklamowe, które napędzają wzrost globalnego rynku reklamowego.

Dzięki nim między 2016 a 2019 r. cały segment reklamy display, obejmujący również „tradycyjne” bannery będzie rósł o 14 proc. rocznie. W tym czasie łączne wydatki na display wzrosną z 84 mld dol. do 126 mld dol. stanowiąc 64 proc. kwoty o jaką wzrosną globalne wydatki reklamowe. Do 2019 r. wydatki na reklamę display będą stanowiły 50,4 proc. wszystkich wydatków na reklamę online, po raz pierwszy przekraczając granicę 50 proc.

Największy udział w tym wzroście mają media społecznościowe (wydatki na reklamę w social media będą rosły o 20 proc. rocznie do 2019 r.) i online wideo (wzrost o 21 proc. roczne).

W raporcie Zenith przypomina, że reklama w wyszukiwarkach była największym segmentem reklamy online do 2015 r., kiedy ustąpiła miejsca displayowi. W ostatnim czasie większość wzrostów w tym segmencie wynika z innowacji w mobilnych wyszukiwarkach i wyszukiwaniu opartym na lokalizacji, natomiast w przyszłości wzrost będzie wynikać z dostosowania reklam w wyszukiwarce do aktywowanych głosem asystentów osobistych takich jak Siri czy Alexa.

W 2016 r. globalne wydatki na reklamę w wyszukiwarkach wyniosły 78 mld dol. Według prognozy Zenith teraz będą rosły o 10 proc. rocznie do 2019 r. − wtedy ich wartość sięgnie kwoty 103 mld dol. Tym samym dynamika wzrostu tego segmentu będzie niższa od tej, z jaką będzie rósł globalny rynek reklamy internetowej.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami