WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Koński coach w kampanii Ministerstwa Zdrowia promującej profilaktykę (wideo)

Gorący temat

Po reportażu TVN o neonazistach: wg „Sieci” rząd reaguje przesadnie, „Wiadomości” wytyknęły „podwójne standardy Brukseli”

0

Przemysł piwowarski protestuje przeciwko zakazowi emisji reklam piwa między 20 a 23. „To rozwiązanie fasadowe”

2017-12-11 A A A KOMENTARZE: 7 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie sprzeciwia się propozycji Ministerstwa Zdrowia, polegającej na zakazie reklam piwa między 20:00 na 23:00. W ocenie organizacji projekt ma charakter fasadowy i uderzy nie tylko w producentów piwa, ale i pokrewne branże związane z jego produkcją i sprzedażą.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Pod koniec listopada Ministerstwo Zdrowia wniosło pod obrady rządu projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według propozycji resortu  reklamowanie piwa  w mediach (telewizja, radio, kino, teatr) miałoby zostać ograniczone do godzin nocnych – między 23:00 a 6:00. Obecnie jest to dozwolone w godzinach 20:00-6:00.

W praktyce propozycja oznacza zakaz reklamy piwa w atrakcyjnych dla wielu reklamodawców pasmach tzw. prime time między 20:00 a 23:00. Ministerstwo Zdrowia projekt uzasadnia statystykami, wedle których w naszym średnie spożycie alkoholu jest wyższe niż średnia unijna, a według prognozy Światowej Organizacji Zdrowia Polska jest w gronie państw europejskich, w których to spożycie wzrośnie najbardziej do 2025 roku. Powołano się również na fakt, że proponowane ograniczenie obowiązywało w polskim prawie do września 2002 roku.

Obecnie projekt jest w fazie konsultacji publicznych, do których zaproszono ponad 40 podmiotów – wśród nich są przedstawiciele branży ochrony zdrowia i piwowarskiej. Branżę marketingową reprezentuje Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.

„Rozwiązanie fasadowe”

Projektowi Ministerstwa Zdrowia sprzeciwia się Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, należący do Rady Reklamy. W oficjalnym stanowisku przesłanym do redakcji portalu Wirtualnemedia.pl organizacja punktuje najważniejsze zastrzeżenia do nowelizacji.

W ocenie branży zgłoszona przez resort zdrowia propozycja nowelizacji:
- to rozwiązanie fasadowe, stosunkowo łatwe do wprowadzenia, ale nie przynoszące rozwiązania problemów związanych z nadmierną i szkodliwą konsumpcją alkoholu;
- jest propozycją skonstruowaną w oparciu o błędne założenia, a jednocześnie z pominięciem kluczowych danych dotyczących wpływu reklamy na poziom spożycia alkoholu czy wzorców konsumpcji poszczególnych rodzajów alkoholu;
- oznacza faktyczny zakaz reklamy, który stanie się barierą rozwojową nie tylko dla branży, ale także sektorów gospodarki narodowej powiązanych z produkcją i sprzedażą piwa;
- nosi znamiona projektu spełniającego postulaty branży spirytusowej, która od lat apeluje o zakaz reklamy piwa;
- jest kolejnym podjętym w krótkim czasie krokiem legislacyjnym wymierzonym w sektor piwowarski, nie poprzedzonym analizą konsekwencji wcześniej wprowadzonych ograniczeń.

Przedstawiciele Browarów Polskich powołują się na dane Światowej Organizacji Zdrowia na temat spożycia alkoholu w Polsce, według których wynosi 9,4 litra czystego alkoholu per capita (dane GUS) i jest niższe niż np. w Czechach, Słowacji, Belgii czy Wielkiej Brytanii. Dodatkowo, większość Polaków spożywa alkohol w sposób umiarkowany, a odsetek osób pijących w sposób szkodliwy dla zdrowia sięga kilku procent – to grupa konsumująca głównie trunki mocne, nie piwo. Zatem „przesunięcie godzin emisji reklam piwa nie przyniesie rozwiązanie tego problemu w jakimkolwiek stopniu” - czytamy w dokumencie.

Przedstawiciele przemysłu piwowarskiego zwracają także uwagę na brak związku między intensywnością reklam piwa a poziomem konsumpcji alkoholu w Polsce. Spoty marek piwnych nie wpływają także na decyzje młodzieży o sięgnięciu po alkohol.

W aktualnie dopuszczalnym czasie emisji reklam piwa, czyli w godzinach 20.00 – 06.00, odsetek widowni niepełnoletniej nie przekracza 6 proc. Trudno więc łączyć zjawisko wczesnej inicjacji alkoholowej z kontaktem młodych ludzi z reklamą piwa – uważa związek Browary Polskie.

Sektor piwowarski podkreśla, że obecnie Polska ma jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących reklam piwa, co wspiera samoregulacja branży.

- Dalsze ograniczenie godzin emisji spowoduje, że Polska będzie jednym z najbardziej restrykcyjnych krajów europejskich obok Francji, Norwegii, Szwecji i Litwy - czytamy.

Autorzy dokumentu zauważają, że propozycja Ministerstwa Zdrowia wywoła regres branży piwowarskiej, generującej dziś 200 tys. miejsc pracy w krajowej gospodarce. Zapisy z nowelizacji mogą także być niespójne z propozycjami z innych resortów, np. Ministerstwa Rozwoju i Finansów, które chce rozwijać sektor piwowarski poprzez preferencyjną stawkę akcyzy dla mniejszych browarów.

- Jako branża odpowiedzialna społecznie od wielu lat realizujemy działania edukacyjne w celu ograniczenia niekorzystnych zjawisk, takich jak sprzedaż alkoholu nieletnim, spożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży oraz jazda pod wpływem alkoholu. Przekazy reklamowe branży są tworzone z poszanowaniem nie tylko przepisów prawa, ale również dobrowolnych samoregulacji – czytamy w stanowisku Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie.

Opinie w ramach konsultacji można zgłaszać do 22 grudnia.

Autor: jd

Wiecej informacji: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, Ministerstwo Zdrowia, reklamy piwa, zakaz reklamy piwa

Komentarze (7) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia