SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W Polsce rośnie sprzedaż odbiorników radiowych. Udział DAB+ to 6,7 proc.

Rynek urządzeń pozwalających na odbiór stacji radiowych  w FM, DAB+ czy przez internet wyniósł w 2023 roku 1,1 mln sztuk - wynika z danych GfK udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. To wzrost o 14 proc. w porównaniu z 2022 rokiem.

fot. Adrian Gąbkafot. Adrian Gąbka

Średnia cena odbiorników radiowych w zeszłym roku wyniosła 312 zł. Udział tunerów DAB+ i internetowych był identyczny (6,7 proc.) Udział odbiorników, które mogą odbierać zarówno DAB+, jak i radio internetowe wyniósł 2,3 proc.

Dla porównania, w 2022 roku sprzedano 950 tys. tunerów radiowych. Udział DAB+ wyniósł 6,3 proc., internetowych 6,6 proc., natomiast obsługujących stacje nadawane w jednej i drugiej technologii, 2,2 proc. Zdecydowaną większość sprzedanych sprzętów stanowią odbiorniki obsługujące FM.

Sprzedano nieco mniej tunerów DAB+, ale kosztowały średnio więcej

Jak wynika z danych GfK, w 2023 roku w sztukach sprzedano o 0,4 proc. mniej tunerów DAB+, o 16 proc. więcej internetowych i o 34 proc. więcej służących zarówno, jako radio internetowe, jak i DAB+. W 2022 roku sprzedaż sprzętów DAB+ spadła 0 2,4 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. Słabiej sprzedawały się też urządzenia z radiem internetowym (spadek o 4,4 proc.) i obiema technologiami (spadek o 18 proc.).

W 2023 roku średnia cena odbiornika DAB+ wyniosła 846 zł, a internetowego 1469 zł. Najniższa cena w przypadku DAB+ to 87 zł, a internetowego 107 zł. Średnia cena tunera DAB+ w 2022 roku wynosiła 882 zł, a odbiornika internetowego 1291 zł. Za najtańszy tuner DAB+ trzeba było zapłacić 197 zł, a do odbioru radia internetowego 96 zł.

W zeszłym roku, mimo nieznacznie mniejszej sprzedaży DAB+, odbiorniki tego typu były średnio droższe niż w 2022 roku, dlatego wartość tego segmentu wzrosła ( o 13 proc.). Większą wartość z podobnych powodów miał też rynek tunerów internetowych (+ 16 proc.) i odbiorników obsługujących zarówno radio internetowe, jak i DAB+ (+ 34 proc.).

Niewielka słuchalność DAB+

W 2022 roku tylko 44 tys. Polaków słuchało stacji radiowych przez DAB+. Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy cyfrowego radia wyniosła już 77 tys. To wciąż wynik obarczony ryzykiem błędu statystycznego, wielokrotnie mniejszy niż w przypadku odbioru FM.

Z badania Radio Track Kantar Polska wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy za pośrednictwem anteny FM wyniosła 17 386 000. W przypadku internetu było to 2 260 000, dekodera telewizyjnego 483 tys., a odbiornika DAB+ 72 tys. Wielkość próby to 83 977. Dla porównania, w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy przez FM wyniosła 18 380 000. W internecie było to 2 106 000, w przypadku dekoderów 503 000, a DAB+ 44 tys.

W 2023 roku liderem była Jedynka. Jej dzienna liczba słuchaczy FM wyniosła 1 346 000, przez internet 63 tys., przez dekoder 14 tys., a w DAB+ 18 tys. Kolejne miejsce zajęła Trójka. Liczba słuchaczy przez FM wyniosła 620 tys., drogą internetową sygnał tej stacji odtwarzało 53 tys. osób, przez dekoder 8 tys., a DAB+ 10 tys. W przypadku Polskiego Radia 24 było to odpowiednio: 322 tys., 43 tys., 3 tys. i 7 tys. Czwórki można słuchać tylko przez internet (30 tys.) i DAB+ (2 tys.). Podobnie wygląda sytuacja z Polskim Radiem Kierowców. Dzienna liczba słuchaczy w sieci wyniosła 49 tys., a przez DAB+ 2 tys.

Jakich stacji można słuchać dzięki DAB+?

Wpływ na nieco większą słuchalność cyfrowego radia mogło mieć instalowanie odbiorników DAB+ w nowych samochodach oraz rozpoczęte jesienią poszerzenie zasięgu multipleksu Polskiego Radia (Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i w niektórych województwach ich kanały tematyczne).

Rośnie też świadomość na temat działających multipleksów lokalnych (Warszawa, Poznań, Katowice, Rzeszów, Tarnów, Toruń, Częstochowa) i eksperymentalnych DAB+ (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Łódź, Bielsko-Biała, Gliwice, Szczawnica, Andrychów, Wrocław, Szczecin). Multipleksy uzupełniają ofertę o stacje niedostępne przez FM albo w danej lokalizacji. Są to m.in. Radio Nuta, Mega Radio, Disco Radio, Radio Profeto, WP Radio, Radio Bezpieczna Podróż, Muzyczne Radio, Radio 7, Radio Parada, Radio Jasna Góra, Radio Niepokalanów, Radio Konin FM, Pop Radio.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na wniosek strony rynkowej zawiesiła konkurs dotyczący miejsc w ogólnopolskim multipleksie DAB+. Chętnych było mniej niż liczba dostępnych slotów. 

Stacje zainteresowane emisją cyfrową chcą, żeby najpierw Urząd Komunikacji Elektronicznej wyłonił operatora multipleksu. UKE miał rozpocząć stosowną procedurę w 2023 roku, ale tak się nie stało. Nadawcy prywatni twierdzą, że DAB+ jest przestarzałą technologią, zbyt drogą i gwarantującą niedostateczną jakość lub zasięg. Opowiadają się za cyfryzacją radia przez internet.

Dołącz do dyskusji: W Polsce rośnie sprzedaż odbiorników radiowych. Udział DAB+ to 6,7 proc.

41 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Cyfrowy
Umówiwszy się z dziewczyną przez internet, słuchaliśmy radia przez internet, później oglądaliśmy telewizję przez internet, a później sprawdziliśmy prasę przez internet. To była udana randka. A to wszystko przez internet. xD
odpowiedź
User
Marcin
U mnie tylko DAB + i nadające tam Radio Express. Posiadam w domu dwa odbiorniki radiowe tego typu. Polecam każdemu.
odpowiedź
User
Bartek
U mnie tylko DAB + i nadające tam Radio Express. Posiadam w domu dwa odbiorniki radiowe tego typu. Polecam każdemu.

Po co Ci aż tyle?
odpowiedź