Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)

O mijającym roku w polskiej branży reklamy internetowej i perspektywach na 2014 rok opowiadają przedstawiciele czołowych sieci, wydawców i agencji. Komentują m.in. znaczenie modelu RTB i big data, wzrost reklamy wideo i mobilnej oraz zmiany w social media.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje podsumowanie 2013 roku w polskim internecie i marketingu. Tym razem o minionych 12 miesiącach i prognozach na przyszyły rok w branży reklamy internetowej mówią osoby z czołowych sieci e-reklamowych, najważniejszych wydawców internetowych oraz agencji i domów mediowych zajmujących się e-reklamą.

grafika

Rafał Szychowski, CEO Online Advertising Network

Wydarzenie rokuMoim zdaniem zakup Wirtualnej Polski przez Grupę o2. Mamy w końcu konsolidację na rynku portali. A swoją droga, kto by pomyślał, że mały kupi dużego.

Inna rzecz, która zwróciła moją uwagę, to zakup Pride & Glory i Herueki przez VML. Czyli przykład akwizycji przeprowadzonej na polskim rynku przez zagraniczną agencję. O planach takich transakcji się wcześniej mówiło, ale niewiele się działo w tym temacie. Myślę że w 2014 roku będziemy świadkami kolejnych takich przejęć przez duże międzynarodowe podmioty.

Na pewno cieszy też kolejny rok wzrostu wydatków reklamowych w internecie. W tym segmencie rośnie, we wszystkich innych mediach spada.

Porażka rokuBig data - dużo się o tym mówiło i pisało, ale nie widzę konkretnego wykorzystania w reklamach.

Wprowadzenie ustawowego informowania o cookies i bombardowanie internautów ostrzeżeniami przez serwisy.

Człowiek rokuRaczej nie widzę żadnej osoby w kraju, którą można by uhonorować takim mianem. Na świecie Edward Snowden.

Trend rokuAktywne wykorzystanie mobile’u - chociaż nadal nie można powiedzieć, żeby to był rok mobile ;)

Mocno aktywna blogosfera. Trochę się mówiło o reklamie natywnej - ale nie wiele z tego wynikało.

Rozkwit social media. Zaryzykuję stwierdzenie, iż postępuje świadomie wykorzystanie potencjału social media przez agencje. Na razie głównie Facebooka, ale zakładam, iż w 2014 będzie więcej kampanii, które obejmą również Pinterest, Instagram i Tumblr. Pewnie będziemy też świadkami wykorzystania Twittera i Snapchata.

Prognoza 2014Coś w temacie big data,  dalszy rozwój RTB - zaznaczam, że według mnie dobrych SSP (sell-side platforms), których chyba brakuje na rynku, bo DSP (demand side platforms) mamy dużo.

Dalszy wzrost mobile’u, no i social media (ale nie tylko Facebooka). Wydaje mi się że czeka nas dynamiczny (może i dwucyfrowy) wzrost wydatków na reklamę internetową.

Chciałbym, żeby Flash został zastąpiony w końcu  przez HTML5 - czas najwyższy. Ale wątpię żeby to nastąpiło w 2014 roku.

grafika

Anna Kaczmarska, prezes IDMnetu

Wydarzenie rokuNiewątpliwie jednym z największych wydarzeń 2013 roku jest zakup Wirtualnej Polski przez Grupę o2, szczególnie biorąc pod uwagę wielkość  transakcji - 375 mln zł za pakiet 100 proc. udziałów. W porównaniu z kosztem zakupu Onetu można by rzec, że albo Grupa o2 osiągnęła super cenę, albo to Ringier Axel Springer przepłacił.

Podsumowując miniony rok w naszej branży, nie sposób nie wspomnieć także o kontrowersyjnej decyzji Naszej Klasy dotyczącej zmiany modelu biznesowego portalu społecznościowego NK.pl. Jest to pierwszy na rynku polskim przypadek, gdzie wydawca wycofuje się ze sprzedaży reklam w klasycznym modelu, stawiając na automatyczny zakup reklam w modelu RTB oraz e-commerce.

Sukces rokuNa początek ogólna pozytywna obserwacja - mimo spowolnienia gospodarczego internet na tle innych mediów cały czas odnotowuje wzrosty wydatków. Zjawisko rozproszenia reklamy online na wiele obszarów jest dużym utrudnieniem w aspekcie monitoringu wydatków, ale też bardzo dużą zaletą. Takie obszary jak reklama wideo, performance czy mobile odnotowują bardzo wysoką dynamikę wzrostową, dzięki której całościowe wydatki na tle innych mediów rosną.

Sukcesem 2013 roku bez wątpienia jest fakt, że w końcu doczekaliśmy się wprowadzenia przez firmy Gemius i PBI badania Megapanel streamingu wideo i audio. Po dynamicznym rozwoju reklamy wideo i audio widać wyraźnie, jak potrzebne jest w tym segmencie narzędzie badawcze, które usprawni pracę przede wszystkim marketerów i planerów mediowych. Natomiast biorąc pod uwagę funkcjonalność tego narzędzia oraz niepełny udział w nim wydawców wideo i audio, jest to niewątpliwie porażka branży, bo nadal nie ma badania, które pokazuje całościowy rynek wideo i audio.

Jeśli chodzi o wybrane działania reklamowe, to dla mnie dużym tegorocznym sukcesem była crossmediowa kampania PZU „Mocnopomocni agenci PZU” - obecnie ponad 367 milionów pytań użytkowników na stronie mocnopomocni.pl. Jest to więc przykład akcji crossmediowej, której ideę internauci z miejsca kupili i polubili.

Porażka rokuPorażka branży internetowej to przede wszystkim spadające ceny i marże, co w wielu przypadkach powoduje kurczenie się biznesów. A także wciąż za małe wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych (2,7 proc. globalnych wydatków reklamowych). Według prognoz Zenith Optimedia do 2016 roku udział w miksie ma osiągnąć ok. 7,7 proc. (mobile stanie się więc czwartym pod względem wielkości wydatków medium.)

Do tej kategorii zaliczyć też można wprowadzenie polityki cookies, która w zasadzie do niczego się nie przyczyniła, a wręcz utrudniła życie wydawcom i użytkownikom.

Człowiek rokuW tej kategorii stawiam na bohatera zbiorowego. Jestem cały czas pod dużym wrażeniem wszystkich blogerów i vlogerów, którym udaje się przyciągnąć na swoje profile, blogi i kanały wideo bardzo dużą liczbę  aktywnych, zaangażowanych  i lojalnych fanów. Mało tego - udaje im się też wpływać na nich, kształtować ich światopogląd oraz styl życia. Jestem też pozytywnie zaskoczona wiedzą, jaką oferują w sieci  blogerzy i vlogerzy. Często zagospodarowują oni swego rodzaju niszę tematyczną, która nie jest powszechnie prezentowana w mediach, a dostarcza wartościowych informacji innym użytkownikom, interesującym się konkretną, lecz wąską dziedziną.

Trend rokuDominującym trendem był w tym roku marketing wielokanałowy, czyli podążanie za konsumentem w wielu kanałach i mediach. Zbieranie dużej ilości informacji o konsumentach, ich preferencjach i zainteresowaniach, a następnie dostosowanie komunikacji do zebranych informacji. Obserwuję coraz więcej prób jakościowego podejścia do konsumentów i znalezienia wspólnego mianownika w różnych mediach. Oprócz tego mocny rozwój reklamy natywnej, content marketingu, a także połączonych jednocześnie działań wideo, mobile i social.

Do trendów funkcjonujących w 2013 roku zaliczyć też można smartfonizację Polaków - już blisko 25 proc. społeczeństwa ma smartfony, co dobrze rokuje na przyszłość jeśli chodzi o potencjał reklamowy w mobile, ale też w m-commerce. Rewolucja smartfonowa przełożyła się również na szeroką skalę tworzenia responsywnych stron internetowych, dostosowanych do wszystkich urządzeń (RWD).

W tym roku obserwuję też wyraźnie zmieniający się model zakupu kampanii zasięgowych idący w kierunku technologii, optymalizacji oraz pełnej automatyzacji.

I na koniec trend „selfie” i „foodporn”, czyli robienie zdjęć „z rąsi” i zdjęć jedzenia. Na Instagramie to obecnie ponad 120 milionów fotografii! Jest to też narzędzie coraz częściej wykorzystywane do kampanii reklamowych.

Prognoza na rok 2014Nowy układ sił, jaki kształtuje się z końcem tego roku na rynku telewizyjnym, a co za tym idzie inna polityka handlowa i cenowa, są szansą na przesunięcie budżetów telewizyjnych do internetu. Większość klientów, którzy dysponowali małymi budżetami telewizyjnymi, za te same pieniądze dostanie jeszcze mniej, co spowoduje, że nie będą w stanie planować efektywnie wydatków w telewizji. Tym samym są spore szanse, że relokują budżety na inne media - mam nadzieję, że w pierwszej kolejności na reklamę online.

Myślę, że w 2014 roku nadal będzie się rozwijał automatyczny zakup kampanii zasięgowych w modelu RTB i planowanie kampanii w czasie rzeczywistym. Przewiduję też dalszy rozwój segmentu wideo i mobile - spodziewam się też w tym obszarze powstania nowych formatów reklamowych. Poza tym dzięki rosnącej sprzedaży takich urządzeń jak IPTV, telewizorów z funkcją smart TV i urządzeń mobilnych trend konsumpcji mediów poprzez różne ekrany będzie się nadal umacniał. „Wieloekranowość” to już nie moda, ale dominująca tendencja w komunikacji, która z pewnością zostanie wykorzystana przez marketerów chcących w różnych kanałach podążać za potrzebami swoich konsumentów.

grafika

Bartosz Wieczorek, prezes Ad-Vice

Wydarzenie rokuRok 2013 kończy się pod hasłem przejęć i mniej lub bardziej sformalizowanych aliansów. Powstają nowe, silne grupy mediowe - Onet z RASP, WP z o2 oraz Burda i G+J. Procesy integracji potrwają zapewne jeszcze długo, ale już w najbliższych miesiącach zauważalne będą pierwsze efekty tych fuzji - głównie we wspólnych negocjacjach udziałów w budżetach reklamowych klientów. Na razie obserwujemy walkę w słupkach wspólnych zasięgów w badaniu Megapanel przy łączeniu agregatów.

Sukces rokuMimo spadających cen transakcyjnych nadal utrzymywany jest dwucyfrowy wzrost wydatków na reklamę online. Cieszę się, że display odnotowuje duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo, akcjom niestandardowym, a także za sprawą social media. Spadające eCPM-y sprawiły, że wielu niezależnych wydawców (zwłaszcza tych mniejszych) z roku na rok musi szukać nowych źródeł finansowania, niekoniecznie związanych ze sprzedażą powierzchni reklamowej. Wygrywają najwięksi oraz ci, którym udało się znaleźć niszę i zgromadzić wąskie grupy internautów - bardzo atrakcyjne dla reklamodawców.

Porażka rokuInternauci chcą korzystać ze stron i aplikacji mobilnych - a tych, moim zdaniem, jest wciąż za mało. Rozmawiając z wydawcami, staram się zachęcać ich do tworzenia mobilnych wersji serwisów - w wielu wypadkach jednak koszty opóźniają ich powstawanie. Mimo że od kilku lat mówimy o boomie na smartfony czy tablety, reklamodawcy wciąż nieufnie inwestują w mobile. Jednak ci, którzy już spróbowali, wiedzą, że warto aktywnie wykorzystywać ten kanał, bo to po prostu procentuje.

Człowiek rokuTrudno wybrać jedną osobę. Moje typy? Michał Brański, Jacek Świderski, Krzysztof Sierota. Po nieudanej próbie debiutu giełdowego przy wsparciu zewnętrznego funduszu Grupa o2 kupiła Wirtualną Polskę. Spektakularne przejęcie sprawiło, że wszystkie pozostałe akwizycje stały się tłem dla tej transakcji. Świadczy to o konsolidacji na rynku wydawców. Dotyczy ona przede wszystkim konkurujących ze sobą gigantów, a nie serwisów średniej wielkości.

Trend rokuW ubiegłorocznym podsumowaniu wskazywałem, że 2013 rok może być przełomowym dla polskiego rynku RTB, ale tak się nie stało. Jak na razie RTB wykorzystuje się głównie jako tańszy kanał zakupu powierzchni reklamowej. Przy niskich stawkach dla większości wydawców nieopłacalne jest pozyskiwanie reklam z tego kanału. RTB daje dostęp do użytkowników i serwisów na rynkach zachodnich.

Nie zaskakują również roszady na wysokich stanowiskach w agencjach i domach mediowych, które wróżą pozytywne zmiany w strategiach i są odpowiedzią na nowe wyzwania stawiane przez jeszcze bardziej wymagających klientów.

Warto również zwrócić uwagę na blogerów, którzy zaczęli zarabiać na reklamach. Prężnie rozwijają się wideoblogi (np. Abstrachuje.tv, Kocham Gotować, LekkoStronniczy).

Prognoza na 2014Wszyscy liczymy, że 2014 będzie „rokiem odbicia”. Po niełatwych ostatnich miesiącach 2013 roku czekamy na odblokowanie zamrożonych budżetów. Oczywiście związane to jest z jeszcze większymi oczekiwaniami klientów, którzy wymagają od nas obniżania kosztu dotarcia i zwiększenia efektywności działań. Częściej będziemy korzystać z danych socjodemograficznych przy targetowaniu przekazu oraz walczyć z narastającym clutterem. W 2014 roku życzę wszystkim konsekwencji i wytrwałości w realizowaniu nowych, jeszcze lepszych pomysłów.

Wypowiedzi przedstawicieli pozostałych czołowych sieci, wydawców i agencji są na kolejnych podstronach

grafika

Wojciech Kałużny, dyrektor sprzedaży Goldbach Audience

Wydarzenie rokuZa najważniejsze wydarzenie mijającego roku uznałbym decyzję o kupnie przez Grupę o2 portalu Wirtualna Polska. Transakcję finansuje fundusz private equity Innova Capital. Przejęcie to z pewnością da o2 nowe możliwości rozwoju. Przedstawiciele funduszu Innova Capital liczą, że po połączeniu obu podmiotów stworzą, jak mówią, „gracza numer jeden” na naszym rynku internetowym. Czekamy zatem na rozwój wypadków. W ujęciu rynkowym transakcja ta pokazuje natomiast, że rynek mediowy w Polsce mocno się konsoliduje i zbroi na nadchodzące lata.

Sukces rokuW mojej ocenie trudno jest wskazać spektakularny sukces w branży online w 2013 roku. Uważam natomiast, że warto w tym miejscu wspomnieć o rozwoju i popularyzacji polskich narzędzi do monitorowania marek w social media, tj. Brand24, NapoleonCat czy SoTrender. Większości z wymienionych narzędzi nie wystarcza już rodzimy rynek i ruszają na podbój nowych. Tak trzymać!

Porażka rokuW przypadku tej kategorii nie mam wątpliwości. Za porażkę roku uważam wejście w życie nowelizacji ustawy Prawo Telekomunikacyjne, a w szczególności artykułu 173 traktującego o prawie do prywatności użytkowników serwisów internetowych. W efekcie zmiany zapisów polski internet został bowiem zalany informacjami o wykorzystywaniu cookies.Warto zauważyć, że ustawa zostawia szerokie pole do interpretacji, a jej sensowność i skuteczność pozostawia wiele do życzenia. Sytuacja ta jest idealnym przykładem, kiedy ustawodawcy nie do końca rozumieją i przewidują konsekwencji swoich działań.

Człowiek rokuW tym punkcie nie będę oryginalny i potwierdzę wybór kapituły konkursu Mixx Awards. Za ludzi roku uważam Michała Wolniaka i Dariusza Andriana za wprowadzenie do Polski agencji VML.

Trend rokuZa najistotniejszy trend mijającego roku uznałbym niezwykle dynamiczny wzrost wydatków na reklamę wideo w internecie. Możemy śmiało powiedzieć, że nigdy wcześniej kontent wideo nie był tak pożądany przez reklamodawców. Dzięki tak dużej popularności reklamy w tym kanale skutecznie opierają się tendencji spadków cen, które dostrzegamy w przypadku innych form reklamowych.

Prognoza na 2014Uważam, że rok 2014 będzie stał pod znakiem dalszych wzrostów wydatków na reklamę internetową. Tradycyjny display utrzyma swoją pozycję dzięki nowym narzędziom do optymalizowania i oceny efektywności działań w tym kanale, takim jak big data czy advisibility, oraz ciekawym rozwiązaniom brandingowym (np. nowe formaty reklamowe IAB Rising Stars).

Ponadto w 2014 roku widoczny będzie wzrost znaczenia sprzedaży automatycznej. Coraz więcej klientów będzie uwzględniać ten model zakupu powierzchni reklamowej w swoich budżetach. Konsekwencje odczuje cała branża. Klienci, którzy będą musieli zmienić sposób myślenia o planowaniu mediów, oraz wydawcy, których stawki reklamowe zostaną zweryfikowane. Na pewno zyskają mocno firmy technologiczne, które dostarczają rozwiązania dla tego segmentu rynku.

grafika

Jan Roszkiewicz, prezes i dyrektor zarządający PixAd

Wydarzenie rokuNiewątpliwie wydarzeniem roku było przejęcie przez Grupę o2 wraz z Innova Capital Wirtualnej Polski od Orange Polska, w wyniku czego powstaje nowy bardzo silny podmiot - Grupa Wirtualna Polska. Połączenie dwóch tak silnych portali o różnej tematyce daje bardzo wiele nowych obszarów do rozwoju, a co za tym idzie do zwiększenia przychodów. Oczywiście, jeszcze dużo pracy przed nimi, ale oceniam to jako bardzo dobry ruch ze strony Grupy o2 i Innova Capital. Dodatkowo Grupa o2 przejęła większościowy pakiet udziałów w dobreprogramy.pl, co jeszcze bardziej umocniło ich pozycję na rynku, zwłaszcza w kategorii nowe technologie, gdzie jedynie mocniejszy pakiet według Megapanelu może zaoferować Onet z RASP.

Za kolejne wydarzenie roku uważam połączenie dwóch bardzo silnych grup - Omnicom i Publicis i powołanie holdingu Publicis Omnicom Group. Z jednej strony to słuszny kierunek dla łączących się grup, który pozwoli obniżyć koszty, a jednocześnie negocjować z wydawcami lepsze warunki, z drugiej zaś strony nie jest to najlepsza wiadomość dla wydawców. Niewątpliwie podmiot, który będzie obsługiwał ok 45 proc. budżetów reklamowych, będzie dążył do zapewnienia najlepszych warunków dla swoich klientów, co finalnie może odbić się na wydawcach.

Wydarzeniem, którego pewnie wszyscy się spodziewali, jest wprowadzenie przez Google nowych nośników reklamowych, takich jak 750x100 (billboard), 750x200 (double billboard) i 750x300 (triple billboard). To kolejne zagrożenie dla polskich sieci reklamowych i portali. Dzięki technologii i danym, jakie posiada Google, dotarcie ze standardowymi reklamami do użytkownika staje się jeszcze bardziej precyzyjne.

Porażka rokuNiewątpliwie za porażkę roku mogę uznać wciąż bardzo dynamicznie rosnący udział reklamowy Google (AdWords, RTB, Google Display Network) i Facebooka. Niestety, ani pierwsza ani druga spółka nie ma polskich odpowiedników tak mocno rozwiniętych i zaawansowanych technologicznie. Z roku na rok ich przychody mocno wzrastają, jednak pamiętajmy, że są to wydatki, które nie zostają w Polsce i nie pozwalają rozwijać się rodzimym firmom.

Człowiek rokuJeżeli miałbym wskazać człowieka roku, to wskazałbym cały zarząd Grupy o2. Udało im się doprowadzić do sfinalizowania zakupu WP.PL i powołać Grupę Wirtualna Polska.

Trend rokuZ pewnością jest to rok rozwoju technologii zautomatyzowanego zakupu (RTB). Coraz więcej spółek proponuje zakup w tym modelu. Sądziłem jednak, że automaty szybciej przejmą dużą część budżetów reklamowych a tak się nie stało. Ale jest to tylko kwestia czasu. Już dziś wielu marketerów nie wyobraża sobie media planu bez RTB.

Prognoza na 2014Rok 2014 zapowiada się bardzo interesująco. Przewiduje się jeszcze większą konsolidację branży reklamowej - zarówno po stronie wydawców, jak i domów mediowych. Dzięki takim działaniom można osiągnąć odpowiednio dużą skalę i bardzo silną pozycję na rynku. Konsolidacja pozwala również w dużym stopniu zmniejszyć koszty.

Jeżeli chodzi o produkty, na które moim zdaniem należy zwrócić baczną uwagę w roku 2014, są to RTB, mobile i wideo. Standardowy model zakupu display będzie coraz bardziej zastępowany przez systemy zautomatyzowanego zakupu. Zakup taki daje możliwość optymalizacji kampanii nie tylko pod kątem kosztowym, ale również jakościowym, przy użyciu odpowiednich parametrów i danych.

Co do mobile, to sam rynek i rozwój urządzeń mobilnych spowodował bardzo dużą dynamikę. Ta dynamika niewątpliwie utrzyma się w kolejnych latach. Jest to nowy i bardzo ciekawy obszar dla reklamodawców.

grafika

Artur Banach, CEO Netsprint

Wydarzenie rokuGdybym miał wybrać jedno najważniejsze wydarzenie z punktu widzenia rynku reklamy internetowej, to zdecydowałbym się na powstanie Facebook Exchange. Zdecydowanie wskazało ono drogę innym podmiotom, a jednocześnie skokowo zwiększyło znaczenie RTB i retargetingu spersonalizowanego.

Z perspektywy polskiego rynku na pewno znaczącym wydarzeniem był zakup Wirtualnej Polski przez Grupę o2, co zdecydowanie wzmocniło te podmioty na rynku reklamowym.

Z naszej perspektywy nie sposób nie wspomnieć o tegorocznym rebrandingu firmy, który był niejako ukoronowaniem zmian, jakie przeszedł Netsprint na przestrzeni ostatnich kilku lat. Na początku roku przyjęliśmy nowy tagline “technology driven marketing”. To zdanie obrazuje odpowiedź naszej firmy na wyzwania dla marketerów stawiane przez rozwój technologii. Jeżeli marketerzy mają przejść drogę od “Mad Mana” do “Math Mana”, to wierzymy, że NetSprint może w tym pomagać.

Sukces rokuDla nas wszystkich - dwucyfrowy wzrost rynku reklamy internetowej w pierwszym półroczu 2013 roku. To dobry prognostyk na 2014 rok.

Nieco obok branży reklamowej, warto też zauważyć, że przybywa sukcesów polskich start-upów. Gratulacje dla Oktawave za pobicie 800 start-upów na na Webit Congress w Istanbule oraz dla Intelclinic za udaną akcję na Kickstarterze.

Porażka rokuZ jednej strony - restrykcyjne przepisy dotyczące cookies. Z drugiej - afera z ujawnieniem zbierania danych przez system PRISM i jemu podobne w innych krajach. Obie te sytuacje, podsycane przez media mogą przyczynić się do obniżenia zaufania internautów do reklamy, mimo wysiłków edukacyjnych czynionych przez branżę.

Człowiek rokuZe względu na udane połączenie konsekwentnego rozwoju z wniesieniem nowego ducha i pomysłów do największej organizacji branżowej w Polsce - Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Trend rokuJednym z najważniejszych trendów roku jest personalizacja przekazu, w dużej mierze związana z  modelem sprzedaży RTB. Zakup reklam w modelu programmatic, w połączeniu z dynamicznym tworzeniem kreacji reklamowych, pozwala marketerom angażować swoich potencjalnych klientów na każdym etapie ich ścieżki zakupowej. Zgodnie z prognozami eMarketera w 2013 roku jedna piąta reklam displayowych w USA była sprzedawana właśnie w tym modelu. Odbicie tego trendu widoczne jest też na naszym rynku, gdzie pojawia się coraz więcej zagranicznych graczy, agencji wyspecjalizowanych w RTB, a ponadto wiele firm tworzy własne komórki bądź marki odpowiedzialne za kampanie w tym modelu (tak jak Adfocus oraz Adkontekst SSP w Netsprint).

Kolejną wyróżniającą się w tym roku tendencją jest marketing treści (content marketing), wskazany w raporcie „Digital Trends for 2013”, Econsultancy i Adobe przez marketerów jako największy priorytet tego roku. Content marketing pozwala markom zaistnieć w świadomości odbiorców, jeszcze zanim będą oni jej realnie potrzebowali, już na samym początku customer journey (czyli ścieżki zakupowej klienta), a jednocześnie jest znacznie bardziej wiarygodny w porównaniu do przekazu reklamowego.

Jako Netsprint obserwujemy rozkwit zainteresowania naszą siecią promocji treści ContentStream. O tym, jak ważny staje się ten trend, może świadczyć także fakt, że na początku grudnia Facebook zadecydował o zmianach w algorytmach rządzących strumieniem treści na korzyść wartościowych newsów oraz artykułów zamiast memów.

Prognoza na 2014Przyszły rok zapowiada się pod znakiem konsumowania przez internet coraz większej części tortu globalnych wydatków reklamowych. Sprzyjać temu będą wzrost na rynku reklamowym, w mniejszym stopniu w mobile, ale też zakup poprzez platformy RTB.

Wzrost przychodów w branży oraz rosnąca złożoność technologiczna będą również wymuszać procesy konsolidacyjne.

grafika

Jacek Pasławski, prezes Novem

Sukces rokuTablet. Ponad 220 milionów sprzedanych egzemplarzy, przeszło 50 proc. więcej niż rok wcześniej, to sukces tych urządzeń. Tablety zdefiniowały na nowo szansę, ale i wyzwania dla mediów oraz wszelkich serwisów internetowych. Aplikacja, strona responsywna, inne od tradycyjnej www funkcjonalności - decydować trzeba szybko, bo liczba sprzedanych tabletów w 2014 roku może osiągnąć 400 milionów.

Porażka rokuNokia; bo już nie jest ikoną europejskiej innowacji, a kwiatkiem do kożucha facetów od Windowsa i Office’a.

A w naszym ogródku, czyli mediach i reklamie - kupić tanio, sprzedać drogo. Przyspieszyła postępująca tabloidyzacja treści, niezależnie od renomy tytułu. Otaczały ją reklamy, najczęściej mające za nic inteligencję odbiorcy, często generowane przez automaty z xml.

Człowiek rokuZygmunt Solorz-Żak - bo gdy wszyscy w branży mediowej przeszli do głębokiej defensywy, aktywnie, z rozmachem i nie bez ryzyka, budował największą w regionie grupę telekomunikacyjno-medialną.

Trend rokuKomunikacja na Twitterze. Zjawisko zmniejszające, zmieniające rolę mediów. Przekaz od #polityków, #przedsiębiorców, #sportowców, #osóbpublicznych, #celebrytów (ci ostatni dopiero się uczą) zarezerwowany kiedyś dla #mediów, trafia dziś bezpośrednio do odbiorcy. Newsy tworzą ich bohaterowie, a konferencje prasowe i elita dziennikarska na nich dotąd obecna, tracą rację bytu (temat na dłuższą rozprawę).

Popularyzacja dostępu do skatalogowanej muzyki w przystępnej cenie za pośrednictwem Spotify, Deezera i Wimpa. Nie ma lepszego sposobu na walkę z piractwem niż przyjazne i powszechnie dostępne modele legalnej dystrybucji.

Prognoza na 2014Moje obserwacje dotyczą wyłącznie komunikacji i reklamy.Nastąpi dalszy wzrost udziału automatycznych metod zakupu, przez co i tak już niemal absolutnej dominacji Google.

Wzrośnie znaczenie marketingu treści (content marketing) - marki będą musiały rozwinąć umiejętność opowiadania o sobie, zamiast wciskania się konsumentom na siłę. Celem opowieści o marce będzie zbudowanie szczerej rekcji - lubię to!

Zanikał będą podziały na online, mobile, social i wideo. Wyzwanie dla marketerów to spójna opowieść o marce przekazana w otaczającym konsumentów środowisku cyfrowym.Rosnąca ilość narzędzi, dostawców i sposobów dotarcia do konsumentów, jeszcze mocniej uwypukli potrzebę precyzyjnej analizy poczynań i wydatków. ROI, przyjaciele!

Wypowiedzi przedstawicieli portali i agencji są na kolejnych podstronach

Maciej Kossowski, członek zarządu Grupy Onet

Wydarzenie rokuZa wydarzenie roku należy uznać przejęcie Wirtualnej Polski przez Grupę o2 i Innova Capital.  Po ubiegłorocznym przejęciu Onetu przez Ringier Axel Springer to druga tak istotna zmiana właścicielska na rynku mediów internetowych. Następuje oczekiwana konsolidacja. Dwa najstarsze polskie portale umocniły swoją dominację wśród krajowych podmiotów i stają się realną przeciwwagą dla globalnych graczy.

Za granicą to nominacje i nagrody Emmy dla internetowego serialu Netflixa „House of cards” - pierwszy raz w historii dla serialu nie emitowanego w telewizji, zrealizowanego przez firmę internetową.

Warto odnotować też zamieszanie związane z wirtualną walutą bitcoin. Widać wyraźniej, że internet odgrywa coraz silniejszą rolę nie tylko w świecie mediów.

Sukces rokuSukcesem tego roku jest rozwój reklamy in-stream i serwisów VoD. Jedynym ograniczeniem wzrostu jest zbyt mała podaż dobrej jakości treści wideo. Producenci i dystrybutorzy tych materiałów mają do odrobienia pracę domową. Większa odwaga i zmiana starych modeli biznesowych zapewniłyby im dodatkowe wpływy i ograniczyły piractwo.

Nieco odwrotną sytuację mamy w reklamie mobile. Internauci w coraz większym stopniu korzystają z sieci, używając smartfonów i tabletów, ale reklamodawcy nie potrafią tego w pełni wykorzystać. Mimo to wzrosty są imponujące i reklamę mobile również zakwalifikowałbym do sukcesów tego roku.

Bez wątpienia za sukces uznaję także rozwój retargetingu. Ze wszystkich rozwiązań technologicznych wspierających sprzedaż i zakup reklam online, retargeting wydaje się być w tym momencie najbardziej efektywny.

Porażka rokuRozwiązanie działu sprzedaży NK.pl. Może dla szeroko pojmowanej branży nie było to wydarzenie o kluczowym znaczeniu. Ja jednak pamiętam początki sukcesu tego serwisu i jego ogromną popularność, byli nawet okrzyknięci medium roku. Przykro jest patrzeć, jak przegrywają swoją szansę. Oczywiście swoją cegiełkę, a w zasadzie tonę pustaków, dokłada do tego Facebook i to też dla mnie  jest jakąś porażką, że NK.pl jako lokalny serwis nie jest w stanie zaoferować internautom usługi o lokalnym charakterze, która pozwoliłaby mu przetrwać. Człowiek rokuWydaje mi się, że internet jest obecnie zbyt szerokim i wielowymiarowym zjawiskiem, żeby można było wskazać jedną osobę dla całej branży. Raczej należałoby szukać liderów poszczególnych kategorii. Na przykład IAB w konkursie Mixx Awards wskazał Michała Wolniaka i Dariusza Andriana jako ludzi roku. Warto to odnotować.

Jednak w skali całej polskiej sieci to najpopularniejsi vlogerzy i blogerzy zasługują na wyróżnienie. Są odważni, bezkompromisowi, prawdziwie niezależni. W mojej ocenie pełnią coraz ważniejszą rolę w społeczeństwie przejmując funkcje kontrolne tradycyjnych mediów. A że ich głos się liczy, pokazała chociażby „afera z tatarem”.

Na świecie zdecydowanie Marisa Mayer, która odważnymi i śmiałymi decyzjami tchnęła drugie życie w Yahoo. Trend rokuBig Data - po latach dyskutowania i opowiadania, jaki ogromny potencjał drzemie w danych, przechodzimy do czynów. Realizujemy konkretne projekty, kształtują się modele biznesowe, konsumenci także sporo zyskują w odbiorze contentu (data visualization).

Istotnym jest oczywiście wspomniane już wideo online. Ale to nie koniec. Na targach Dmexco podczas jednej prelekcji padło znamienne stwierdzenie, że w 2017 dyrektor marketingu będzie wydawał więcej na technologie niż dyrektor IT. Widać to w rozwijającym się trendzie programmatic buying/selling.

Na koniec nie mogę nie wspomnieć o Facebooku, mimo że osiągnął on już chyba szczyt popularności. Co więcej, nowa formuła ekspozycji postów w newsfeedzie przynajmniej niektórym marketerom jeszcze bardziej każe zrewidować swoje podejście do tego portalu. Prognoza na 2014Będziemy świadkami wzrostów na rynku reklamy, co przełoży się na jeszcze wyższą dynamikę rynku reklamy internetowej.

Użytkownicy będą szukali alternatywy dla Facebooka. Obserwujemy wzrost popularności w Polsce Twittera. Świat zachwyca się Snapchatem, Pathem czy Tumblrem.

Będzie postępowała automatyzacja sprzedaży reklam. Wideo i mobile zanotują kolejny rok znakomitych wzrostów.

Coraz większe znaczenie będą miały inne niż PC, smartfony i tablety urządzenia podłączone do sieci, głównie telewizory typu smart TV, ale nie tylko. Tak zwany „internet rzeczy” stanie się rzeczywistością

grafika

Joanna Pawlak, dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w Wirtualnej Polsce

Wydarzenie rokuPołączenie potencjałów WP.pl i o2, czyli transakcja roku. Innymi słowy - podpisanie umowy, na mocy której Innova Capital sfinansuje zakup Wirtualnej Polski od Orange Polska i połączenie jej z Grupą o2. Po finalizacji transakcji powstanie silna grupa medialna, która stanie się nowym liderem w segmencie portali horyzontalnych w Polsce.

Nie można pominąć też nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, która nałożyła na wydawców stron internetowych obowiązek informowania użytkowników o wykorzystywaniu ich plików cookies. Mimo że regulacje te dostosowały polskie przepisy do wymogów UE, wywołały spore zamieszanie w sieci.

Sukces rokuMimo kryzysu - reklama internetowa, według szacunków ZenithOptimedia Group, ma wzrosnąć w 2013 roku o 7 proc. Będzie to niewątpliwy sukces branży. Przy tej okazji warto też wspomnieć o dużym wzroście reklamy wideo i mobilnej (odpowiednio 24 i 81  proc. - według danych IAB AdEx z pierwszego półrocza 2013).

Za sukces można też uznać bez wątpienia pozyskanie wielu budżetów reklamowych przez domy mediowe z grupy GroupM. Szczególnie wykazał się tu MEC.

Porażka rokuProgram inwigilacji prowadzony przez amerykańskie NSA, polegający na monitorowaniu na szeroką skalę m.in. skrzynek mailowych oraz serwisów społecznościowych. Czy działania te przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na świecie? Chciałabym w to wierzyć…. Jedno jest jednak pewne - informacje, które ujawnił Edward Snowden, zachwiały zaufaniem użytkowników do wydawców internetowych na całym świecie.

Człowiek rokuEvan Spiegel z komunikatora do przesyłania może nie zawsze cenzuralnych treści, zrobił Snapchat - serwis społecznościowy, który w niedalekiej przyszłości może odebrać Facebookowi młodych użytkowników. Biznesmen postawił wszystko na jedną kartę. Odmówił Markowi Zuckerbergowi 3 mld dolarów za swój serwis. Genialne posunięcie biznesowe czy stracona szansa?

Trend rokuNa językach wszystkich było również RTB. Jeśli chodzi natomiast o nowe sposoby dotarcia do konsumenta, to dużą popularnością cieszył się storytelling.

Prognoza na 2014Mam nadzieję, że 2014 będzie rokiem zakończenia kryzysu i wzrostu budżetów reklamowych. Na pewno w nadchodzącym roku będziemy mieć do czynienia ze wzrostem wydatków na szeroko pojęty digital. Dalej będzie rósł mobile. Umocni się również pozycja reklamy wideo w sieci. Rozwijać się będą rich media i inne formaty angażujące użytkowników. Wzrost rynku reklamy internatowej w nadchodzącym roku szacuję na ok. 12 proc.

grafika

Robert Biegaj, dyrektor działu handlowego Grupa Interia.pl

Wydarzenie rokuMyślę, że postępująca konsolidacja rynku mediowego w Polsce, zwłaszcza widoczna w segmencie prasowym i internetowym. Proces został przyspieszony przez trudne warunki, jakie panowały w gospodarce europejskiej i polskiej przez ostatnie kilka lat. Moim zdaniem w długiej perspektywie proces ten, podobnie jak i w innych branżach, będzie miał pozytywny wpływ na ofertę, jaką wydawcy mediowi będą mogli zaprezentować użytkownikom. Jest to szczególnie ważne dla obrony czy wzmocnienia pozycji wydawców, dla których Polska jest ważnym rynkiem i którzy tworzą w naszym kraju miejsca pracy oraz płacą podatki.

Sukces rokuPowolna, acz konsekwentna odbudowa polskiej gospodarki. Daje to nadzieję, że kolejny rok będzie oferował przedsiębiorcom łatwiejsze warunki funkcjonowania na wielu rynkach. Mam nadzieję, że ten fakt - oraz powoli powracający optymizmem konsumentów - przełoży się na wzrost budżetów reklamowych. Być może wtedy więcej uczestników rynku będzie mogło myśleć o realizowaniu ciekawych projektów marketingowych, w których będzie można się pokusić o innowacyjne rozwiązania. Myślę, że wtedy sukcesów, o których będzie można pisać, będzie aż nadto.

Porażka rokuRozczarowaniem na pewno jest skala znaczenia innowacji, jaką okazało się na ten moment na naszym rynku RTB. Jeśli przyłożymy inwestycję w postaci energii włożonej w propagowanie tego trendu przez entuzjastów oraz oczekiwania z tym związane, to widać, że efekt jest niespecjalny. Mierząc znaczenie tego trendu wielkością budżetów, które podało badanie IAB AdEx, a które przechodzą w tym roku przez ten kanał, widzimy, że jest to zdecydowanie niszowy biznes. Nie wiem, czy główne znaczenie miał tu konserwatyzm poszczególnych uczestników rynku, czy jednak prawdziwe okazały się wątpliwości nieśmiało zgłaszane przez niektórych wydawców, że nie do końca jest to tak świetny interes, jak uważali niektórzy uczestnicy rynku. Życie pokaże, czy to tylko chwilowe zwątpienie czy może nasz rynek jest jednak inny od amerykańskiego i nie wszystko, co się świetnie sprawdza za oceanem, równie dobrze działa w Polsce, gdzie jednak znaczenie rodzimych portali jest daleko większe niż za oceanem.

Człowiek rokuBrak

Trend rokuDalszy wzrost zainteresowania treściami wideo po stronie użytkowników, a w konsekwencji wzrost budżetów reklamowych na reklamy przy tych treściach. Obecna infrastruktura techniczna, zarówno po stronie dostawców jak i odbiorców, jest wystarczająca, aby ten trend wzmacniał się w przyszłości i aby budżety reklamowe, które do tej pory trafiały do telewizji, w większym stopniu były obecne w sieci. Problemem są oczywiście wysokie koszty produkcji tego typu treści, a w internecie w jeszcze większym stopniu oglądalność zależy od jakości materiału. Widzimy to także w Grupie Interia.pl, stąd obecność zarówno kontentu kupowanego od partnerów jak i materiałów własnych - oba typy materiałów są na bardzo wysokim poziomie.

Kolejny postępujący w tym roku trend to wzrost znaczenia mobile. Mam wrażenie, że 2013 rok był rokiem, kiedy ten segment przełamał w końcu barierę ważności w percepcji marketerów, co zaowocowało znacznymi wzrostami nakładów na ten kanał komunikacji. Jestem przekonany, że w kolejnych latach, wraz ze wzrastającą dostępnością urządzeń mobilnych, ten kanał może tylko zyskiwać na znaczeniu.

Prognoza na 2014Dalsza poprawa sytuacji gospodarczej w całej Europie i, co za tym idzie, także w Polsce. Dodatkowo, jeśli sprawdzą się pozytywne prognozy dotyczące rynku pracy, to musi się to przełożyć w krótkiej perspektywie na poprawę koniunktury na rynku reklamowym. Medium, które w największym stopniu z tej poprawy skorzysta, będzie internet, czego w tym miejscu sobie i swoim koleżankom i kolegom z branży życzę.

grafika

Bartosz Wysocki, dyrektor sprzedaży Grupy Gazeta.pl (Agora)

Wydarzenie rokuW Polsce: dalsza konsolidacja na rynku - sprzedaż WP.pl i połączenie z O2. Po nieudanym debiucie giełdowym Grupy o2 to bardzo ciekawy ruch biznesowy. To pokazuje, że na rynku portali może nie być miejsca dla pięciu graczy, a brak wyróżnika jakościowego może oznaczać konieczność łączenia sił i konkurowania skalą.

Walka między firmą Sokołów a blogerem Piotrem Ogińskim jako klasyczny case study dla budowania wizerunku marki w sieci i tego, co wolno, a czego nie wolno blogerowi.

Na świecie wydarzeniem roku z mojego punktu widzenia było odrzucenie przez Snapchat oferty złożonej przez Facebooka. Powiedzieć „nie” trzem miliardom dolarów to bardzo odważny ruch, a jednocześnie sygnał, że rynek internetowy ciągle się zmienia. Wydarzenie zbiegło się z przyznaniem Facebooka do tego, że traci najmłodszych użytkowników. To także sygnał, że w sieci ważne są grupy celowe i ich zróżnicowanie i niemożliwe jest zbudowanie produktu „dla wszystkich”.

Sukces rokuWzrost na rynku reklamy internetowej. Może nie tak dynamiczny jak w poprzednich latach, ale ciągle wzrost, głównie dzięki reklamie wideo i mobile.

Porażka rokuCiągła obecność na rynku audytorów bez sprecyzowanych standardów pracy, którzy patrzą jednowymiarowo, nie rozróżniają jakości treści i otoczenia reklam, a przez to psują rynek reklamowy, napędzając spiralę rabatów i obniżek cen.

Człowiek rokuTrudno wskazać jedną osobę, która znacząco wpłynęła na polski rynek internetowy.

Trend rokuCoraz większe budżety na rynku mobile i wideo to zauważalna zmiana będąca odpowiedzią na zmianę konsumpcji treści i przesunięcie użytkowników w kierunku urządzeń mobilnych.

Rosnące znaczenie content marketingu. Ta zmiana będzie pociągała za sobą wypracowanie standardów rynkowych w tej dziedzinie. Widać bowiem z kilku przykładów z rynku z 2013 roku, że taka komunikacja może zaszkodzić marce.

Rynek reklamy display powoli będzie się przesuwał w kierunku zakupu automatycznego (programmatic).

Prognoza na 2014Wskaźniki ekonomiczne rozbudzają nadzieję na lepszą kondycję polskiej gospodarki w 2014 roku, a co za tym idzie - rynku reklamy internetowej. Na pewno spore efekty mogą mieć zmiany w polityce sprzedaży stacji telewizyjnych. Już docierają pierwsze sygnały, że po przetargach i działaniach audytorów oraz kryzysie telewizja stała się zbyt tania. Przełożyło się to na przepełnienie bloków, a w konsekwencji na brak czasu reklamowego. Może to oznaczać, że część budżetów w telewizji się nie zmieści i zostaną one przesunięte do internetu. W efekcie pozwoli to nadal rosnąć reklamie internetowej.

grafika

Jacek Jankowski, games and applications advisor w Naszej Klasie

Wydarzenie rokuWejście na polski rynek agencji VML, ale nie przez otworzenie oddziału, lecz udział w istniejących z sukcesem na naszym rynku projektach agencji Heureka oraz Pride&Glory. Pokazuje to, że nasz rynek reklamowy jest już dojrzały oraz ma co zaprezentować na międzynarodowej arenie.

Sukces rokuTak samo jak wydarzenie - pojawienie się VML Poland oraz ich sukcesy, w tym Oskary naszej branży - Mixx Awards dla Michała Wolniaka i Dariusza Andriana.

Porażka rokuBrak osiągnięcia przez 2013 rok odznaczenia „rok mobile”.

Człowiek rokuWłodzimierz Schmidt wraz z ekipą IAB Polska (szczególne uznania dla Pawła Kolendy oraz Anny Wątłej), za wprowadzanie zmian w strukturach oraz działaniu jednej z najważniejszych dla branży organizacji.

Trend rokuBig Data i RTB, słowa kluczowe zarówno dla 2013, jak i 2014 roku. Dodatkowo także pierwsze udane wdrożenia aplikacji opartych o gamifikację.

Prognoza na 2014Profesjonalizacja dzikiego zachodu w obszarach RTB, Big Data i gamifikacji (grywalizacji). Ustabilizowanie, profesjonalizacja młodych trendów oraz konsolidacja przedmiotów zajmujących się nimi.

Anna Gruszka, managing & strategic director Codemedia

Wydarzenie rokuKonsolidacje między silnymi graczami- tak jak Onetu z Ringier Axel Springer pod koniec 2012 roku, tak teraz Wirtualnej Polski z Grupą o2. Sukces rokuBrak kryzysu, a wręcz rozwinięcie branży digital. To, co stanowi jego fundament, czyli dane, mierzenie i szybkość operacji - zadecydowało o kolejnym udanym roku. Porażka rokuOdwrót polskich gigantów. Nierentowne stały się niektóre projekty NK.pl (biuro reklamy) czy GG Network (MojaGeneracja.pl i Blip.pl), nieuchronne stały się konsolidacje. Człowiek rokuMichał Brański. Wizjoner, ale i pragmatyk, co pokazuje konsolidacja o2 z WP. Mam też do niego duży szacunek za zaangażowanie w start-upy i transfer wiedzy do młodego pokolenia z naszej branży.

Trend rokuBig Data i analizy w czasie rzeczywistym. To oznacza przedefiniowanie biznesu mediowego w oparciu o przewagę informacyjną.

Prognoza na 2014Aukcyjne modele zakupu/RTB to już standard, w 2014 roku można się spodziewać większej dojrzałości i jakości tego modelu. Na tej samej zasadzie przez ostatnie lata dojrzewał rynek sieci afiliacyjnych, SEM  czy ogólnie direct response. Cały czas na fali będzie  mobile marketing, głównie dzięki grywalizacji oraz nieuchronnemu wzrostowi rynku e-commerce a wraz z nim- zakupom przez smartfony. Łączenie danych telewizyjnych z digitalowymi podczas tzw. multiscreeningu stanie się jeszcze bardziej powszechne.

To wszystko składa się na dwa zasadnicze i uzupełniające się trendy w walce o portfel konsumenta: wiedza, czyli dane, oraz zaangażowanie. A na koniec rozliczenie za efekt/sprzedaż.

grafika

Olgierd Cygan, CEO i partner zarządzający Digital One

Wydarzenie rokuCóż, definitywnie rzutem na taśmę na to zaszczytne miano zasłużył Jeff Bezos i jego Amazon Prime Air Delivery. Mimo, że zastrzegł, że minie co najmniej 5 lat do czasu, kiedy usługa wejdzie w życie na zasadach komercyjnych, ale perfekcyjny moment na ten news, na pewno zagwarantuje mu miejsce w wielu podsumowaniach roku 2013. A poza tym całkiem ciekawy pomysł, który jeszcze dodatkowo podniesie atrakcyjność zakupów w Amazon.

Sukces roku„House of Cards” - serial stworzony na zamówienie internetowej platformy Netflix – udostępniony, chyba po raz pierwszy w historii, w całości jednego dnia (wszystkie odcinki). Przyciągnął do Netflix rzesze nowych użytkowników i potwierdził starą prawdę o tym, że oryginalny kontent jest największą wartością.

Porażka rokuKto rozpamiętuje porażki? :) Natomiast w kategorii rozczarowań umieściłbym Google Glass (który wciąż daleki jest do przebicia się „masowego”) i Facebook (który biznesowo radził sobie w 2013 świetnie, ale przez cały rok nie pokazał niczego przełomowego).

Człowiek rokuTim Cook - szef Apple - ktory udowadnia, że nie jest figurantem żyjącym w cieniu Steva Jobsa. Kolejne produkty Apple radzą sobie świetnie, a na pewno nie gorzej niż poprzednie generacje i coraz więcej osób na świecie z nich korzysta.

Trend rokuW 2013 roku wskazałbym na trzy obszary.

RTB jako metoda zakupu przestrzeni reklamowej. Było o niej głośno, a potem bardzo szybko stała się oczywistością, choć trochę namieszała na rynku.

Mobile - wreszcie reklama mobilna zaskoczyła. Choć zdecydowanie mniej na poziomie kampanii reklamowych, a bardziej w obszarze dedykowanych aplikacji i tzw. usevertising - czyli połączenia reklamy z faktycznym korzystaniem (w tym wypadku) z aplikacji - kontekstowe powiązanie skutecznie obniża opór użytkowników przed oddziaływaniem marki.

Social media - to cały czas gorący temat. Social media ewoluują i dorastają. Dojrzewają także metody korzystania z nich. To powoduje, że jest to nadal ekscytujący obszar działań marketingowych. Tym bardziej, że większość z nas, na co dzień z nich korzysta, na wielu ekranach…

Prognoza na 2014Według mnie rok 2014 upłynie pod hasłem content marketingu. Szeroko rozumianego - począwszy od prostych tekstów, zdjęć i amatorskich filmików, a skończywszy na rozbudowanych projektach rozrywkowych, z gwiazdami kinowymi, które będą toczyły się na wielu ekranach - crossmedialnie. Content marketing otworzy nowe możliwości przed markami i pozwoli wreszcie zaoferować ludziom to na co zawsze czekali i na co liczyli - czyli rozrywkę. Towar do tej pory oferowany głównie w telewizjach. Dziś dostępny także w internecie i na tablecie.

grafika

Jarosław Nowak, managing director Mr Target

Wydarzenie rokuPrzejęcie Wirtualnej Polski przez Grupę o2 i Onet przez Axel Springer. Rekord zakupów internetowych w cyber poniedziałek w USA. Nowe produkty Google, jak np. Google Glass czy uruchomienie przez double click możliwości zakupu kampanii on-line w modelu real time.

Człowiek rokuPeter Hinssen - wizjoner i doskonały mówcaRafał Trzaskowski - nowy minister administracji i cyfryzacji. Osoba doskonale rozumiejąca nowe trendy w komunikacji cyfrowej i problemy, które należy rozwiązać.

Trend rokuWzrosty branży e-commerce w Polsce, gdzie odsetek PKB wytwarzany przez handel internetowy i zbliża się do tradycyjnych gałęzi gospodarki, a często je przerasta.

Trend konsolidacyjny na polskim rynku dotyczy zarówno wydawców, jak i rynku agencyjnego np. OS3, Sare czy Group One.

grafika

Krzysztof Zieliński, business development manager w firmie Gemius

Wydarzenie rokuPołączenie Wirtualnej Polski i Grupy o2. Kolejny krok ku konsolidacji rynku wydawców, po Interii i Onecie, które stały się częściami międzynarodowych koncernów medialnych.

Sukces rokuNa salony wszedł niedoceniany wcześniej monitoring mediów społecznościowych.

Porażka rokuPłatne treści w sieci, czyli system Piano.

Człowiek rokuMarcin Gaworski, który od sześciu lat nie tylko konsekwentne realizuje wizję rozwoju 180 heartbeats, ale też działa na rzecz rozsławiania polskiej reklamy na świecie.

Trend rokuWideo. W minionym roku obserwowaliśmy znaczące przesunięcie budżetów telewizyjnych do VoD. Kolejny impuls do dalszego wzrostu daje pomiar materiałów streamowanych, włączony do badania Megapanel PBI/Gemius. Wzrosty nastąpią, jak tylko większość wydawców dołączy do badania.

Ponadto nowe formy, umożliwiające dotarcie z reklamą do grup docelowych, które zaproponowali wielcy gracze. W przypadku Facebooka są to reklamy wideo, w przypadku Google’a - Hover to Play.

Prognoza na 2014Wzrost emisji reklam display dzięki rozwojowi RTB i portali afiliacyjnych, a także poprawa jakości wideo w sieci. Zmiany wprowadzane przez Unię Europejską w obszarze traktowania cookiesów jako danych osobowych mogą zahamować rozwój mniejszych platform opartych o retargeting.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online