Rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,4 proc. dzięki internetowi, telewizji i radiu. Globalnie zyska 4 proc.

Łączna wartość wydatków reklamowych netto w Polsce wyniesie w br. 6,703 mld zł, o 2,4 proc. więcej niż w ub.r. - prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia Group. Globalnie rynek reklamowy urośnie o 4 proc.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,4 proc. dzięki internetowi, telewizji i radiu. Globalnie zyska 4 proc.
fot. Shutterstock.com

Według analityków ZenithOptimedia wydatki na reklamę telewizyjną wzrosną w tym roku o 2,6 proc. - Po starcie jesiennych ramówek udziały dużych stacji telewizyjnych zaczynają wracać do stanu, który przyjęło się uważać za rynkową normę - po tradycyjnych już wakacyjnych spadkach, udział dużych stacji znowu wzrasta. Na początku września udział głównych anten w oglądalności wzrósł do 43 proc., o 6 p.p. wobec poziomu odnotowanego podczas letnich miesięcy. Ramówki stacji wielkiej czwórki nie przeszły rewolucyjnych zmian  - komentuje Marcin Rzeźnik, TV buying manager w ZenithOptimedia Group.

Wydatki na reklamy w internecie zwiększą się w br. o 10,7 proc.. Drugim, obok rozwoju reklamy mobilnej, wyraźnym trendem w tym segmencie jest według analityków ZOG dynamiczny rozwój programmatic buying. Wydawcy zwiększają dostępność powierzchni reklamowej w tym modelu, marketerzy zwiększają wydatki na tego rodzaju działania, a domy mediowe rozwijają narzędzia wykorzystujące programmatic buying, które łącząc różne media, stwarzają nowe możliwości dotarcia do konsumentów i nadają kampaniom zupełnie nowy wymiar.

- Mobile nie osiągnął jeszcze w Polsce takiej pozycji jak na globalnym rynku reklamowym. Nadal jednak znacząco rośnie, a główną siłą napędową tego wzrostu są międzynarodowi gracze, jak Google czy Facebook, którzy dobrze wykorzystują potencjał odsłon mobilnych - ocenia Marta Zielonka, buying manager w ZenithOptimedia Group. - Warto jednak podkreślić, że mobile i desktop nie konkurują ze sobą, raczej się przenikają i uzupełniają. Dla reklamodawców liczy się efekt: przejście na stronę, dokonanie transakcji, natomiast mniejsze znaczenie ma to, na jakim urządzeniu to się dzieje. Także dla internautów granica między mobile a desktop coraz bardziej się zaciera - analizuje.

W tym roku, wydatki reklamowe w magazynach spadną o 15proc., a w dziennikach - o 19,6 proc.. Budżety na reklamy w radiu będą wyższe od ubiegłorocznych o 3,2 proc., wzrost o 1,1 proc. odnotuje także segment reklamy kinowej. Nieznacznie niższe, o 0,7 proc., niż przed rokiem będą tegoroczne nakłady na reklamy outdoorowe.

grafika

Według analityków ZenithOptimedia,  do 2017 roku Portugalia, Hiszpania i Irlandia odnotują wzrosty wydatków reklamowych wyższe niż średnia w regionie Europy Zachodniej i Centralnej. W tym czasie, według ich prognoz, francuski rynek reklamowy nie będzie rósł.

Poza strefą euro wyraźnie wyróżnia się rynek brytyjski, który dynamicznie rośnie, głównie za sprawą inwestycji w reklamę online. Do 2017 roku wydatki reklamowe w Wielkiej Brytanii będą rosły średnio o 6,8 proc. rocznie.

Konflikt rosyjsko-ukraiński bardzo negatywnie odbił się na rynkach reklamowych Ukrainy i Rosji, a wreszcie i Białorusi, dla której Rosja jest głównym partnerem handlowym. ZenithOptimedia prognozuje, że na ukraińskim rynku wydatki reklamowe spadną w tym roku o 44,5proc., w Rosji - o 14,1 proc., a na Białorusi o 15 proc.

Na drugiej podstronie prognozy dotyczące globalnego rynku reklamowego

Globalne wydatki reklamowe netto wzrosną w 2015 roku o 4 proc., a ich łączna wartość wyniesie 554 mld dolarów - wynika z prognoz ZenithOptimedia.

W przyszłym roku globalny rynek reklamowy odnotuje większy wzrost - o 5 proc. Będzie to związane z większą aktywnością reklamodawców wynikającą z takich wydarzeń, jak Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro oraz wybory prezydenckie w USA.  Z kolei w 2017 roku, wobec braku tak wielkich światowych wydarzeń, przykuwających uwagę konsumentów i reklamodawców, analitycy spodziewają się niższej dynamiki wzrostu globalnego rynku i prognozują wzrost o 4,4 proc..

Analitycy ZenithOptimedia zredukowali prognozę wzrostu globalnego rynku reklamowego w 2015 roku opublikowaną w czerwcu o 0,2 p.p. Na całym świecie widoczne jest spowolnienie, bo marketerzy stali się bardziej powściągliwi w swoich oczekiwaniach odnośnie wzrostu globalnej gospodarki. Wobec recesji w Brazylii i Rosji oraz spowolnienia gospodarczego w Chinach, globalny rynek nie może liczyć na to, że tempo wzrostu nadadzą rynki wschodzące.

Analitycy ZenithOptimedia spodziewają się, że w tym roku dojrzałe rynki (Ameryka Północna, Zachodnia Europa i Japonia) będą miały większy udział we wzroście globalnego rynku reklamowego niż rynki wschodzące (wszystkie pozostałe). Stanie się tak pierwszy raz od 2006 roku. Zdaniem analityków to przejściowa aberracja, a już w 2016 roku rynki wschodzące ponownie staną się główną siłą napędzającą wzrost rynku reklamowego.

Potężne spadki na chińskiej giełdzie nie wpłynęły istotnie na tamtejszy rynek reklamowy, ale zwalniająca gospodarka i obawy co do możliwości jej wzrostu w przyszłości spowodowały, że reklamodawcy w niewielkim stopniu ograniczyli swoje budżety. Według prognoz ZenithOptimedia dynamika wzrostu chińskiego rynku reklamowego spadła z 10,5 proc. w 2014 do 7,8 proc. w 2015. Jednak wciąż chiński rynek rośnie 2 razy szybciej niż globalny, co plasuje Chiny na 13 miejscu listy najszybciej rosnących rynków reklamowych.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"