SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Starlink: 5,3 mld zł na reklamę w Polsce - w górę o 4,3 proc.

Od stycznia do września br. całkowite wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 5,344 mld zł, czyli o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Zdecydowane najwięcej zyskał pod tym względem internet, a najwięcej straciły dzienniki.

Wzrost wartości polskiego rynku reklamowego w trzech kwartałach br. osiągnął najniższy poziom w ostatnich latach, jeśli nie brać pod uwagę kryzysowego 2009 roku. Jeśli chodzi o procentowe zmiany w skali roku wartości rynku w kolejnych miesiącach br., największy spadek zanotowano maju (3,7 proc.), a największy wzrost - w kwietniu (29,2 proc.).

Wśród poszczególnych mediów najwyższy wzrost inwestycji reklamowych w skali roku osiągnął internet - 22,1 proc. Stało się tak przede wszystkim dzięki temu, że o 28 proc zwiększyły się wydatki na reklamę w wyszukiwarkach. Z kolei reklama radiowa zyskała na wartości 8,5 proc., głównie za sprawą zwiększenia wydatków w III kwartale o 14,8 proc. Natomiast wydatki reklamowe w kinach wzrosły o 3,9 proc, co wynika w pierwszym rzędzie z wysokiego wzrostu tych inwestycji - 18,5 proc. - w II kwartale br.

Z kolei na reklamę w telewizji przeznaczono tylko o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej, podczas gdy w analogicznym okresie ub.r. ten wzrost wyniósł 9,2 proc. Stacje tematyczne zwiększyły swój udział w rynku reklamy telewizyjnej z 16 do 19 proc.

Przy czym w III kwartale br. reklama telewizyjna po raz pierwszy od siedmiu kwartałów zanotowała spadek wartości - o 1 proc. - mimo trwającej wtedy kampanii wyborczej. Analitycy Starlinka uzasadniają to zmniejszającą się oglądalnością telewizji w sierpniu i wrześniu, wyhamowaniem dynamiki wydatków reklamowych w sektorze FMCG oraz spadkiem inwestycji w sponsoring i product placement związanym z wprowadzeniem nowych przepisów prawnych.

Dalej maleją budżety reklamowe przeznaczane na prasę i outdoor. Wartość reklamy w magazynach w trzech kwartałach br. zmniejszyła się w skali roku o 6,7 proc. W przypadku reklamy zewnętrznej ten spadek wyniósł 2,6 proc, a w przypadku reklamy w magazynach - 1,2 proc. Dzienniki straciły reklamowo mniej więcej tyle samo co rok wcześniej, podczas gdy na outdoorze i w magazynach te spadki wyhamowały.

Na dodatnią dynamikę wydatków rynku reklamowego największy wpływ miały firmy z sektorów finansowego, handlowego, farmaceutycznego oraz odzieżowego. Wynika to głównie z rosnącej konkurencji tych branżach. Natomiast reklamodawcy z segmentu FMCG - przede wszystkim koncerny międzynarodowe - zmniejszyli swoje wydatki reklamowe w skali roku aż o 6,7 proc., czego przyczyną jest niepewna sytuacja makroekonomiczna.


Przedstawione przez Starlink dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT. Punktem wyjścia są dane monitoringowe (wartości brutto - przed rabatami, bez podatku VAT) dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media - bez telewizji) oraz AGB Nielsen Media Research (telewizja).

Dołącz do dyskusji: Starlink: 5,3 mld zł na reklamę w Polsce - w górę o 4,3 proc.

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
16-49
warto dodać że tzw "wzrost" w radiu jest odopwiedzialna jedna firma i specjalne warunki jakie dostała od żółtych
odpowiedź
User
merry
Specjalna oferta cenowa obowiązuje dla całej b ranży farmaceutycznej.
odpowiedź
User
merry
Specjalna oferta cenowa obowiązuje dla całej b ranży farmaceutycznej.
odpowiedź