SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zażenowane wpisami Tigera, ale przestrzega przed nagonką na JWT i Maspex

Zarząd Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR w wydanym oświadczeniu przyznał, że jest zażenowany ostatnią kampanią marki Tiger (Maspex) na Instagramie. Przestrzega jednak przed nagonką na firmy za nią odpowiedzialne, czyli właściciela brandu Grupę Maspex i agencję J. Walter Thompson Group Poland.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zajęło stanowisko w sprawie kontrowersyjnych wpisów marki Tiger wokół których dyskusja trwa od ubiegłej środy. Wtedy właśnie użytkownicy Twittera zwrócili uwagę na wpis instagramowy tej marki z 1 sierpnia: grafikę z wyciągniętym środkowym palcem oraz napisami: „1 sierpnia. Dzień pamięci. Chrzanić to, co było. Ważne to, co będzie”. Z profilu szybko usunięto ten wpis, a także wpisy z 10 kwietnia i 15 czerwca (tego dnia w br. przypadało Boże Ciało).

Maspex przeprosił za publikację wpisu z 1 sierpnia. - Bardzo przepraszamy za ten błąd, który nie powinien się wydarzyć. Wiemy, że usunięcie tej publikacji nie naprawi tego błędu, ale post został już usunięty. Jeszcze raz bardzo serdecznie przepraszamy. Nigdy podobna sytuacja się nie powtórzy - zapewniła firma. Kilka godzin później poinformowała, że przekazała 500 tys. zł w ramach zbiórki „Pomoc dla Powstańców”, organizowanej przez Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej.

Odpowiadająca za komunikację Tigera na Instagramie agencja J. Walter Thompson Group Poland zwolniła dwie zajmujące się tym osoby i także przeprosiła za ten wpis. W czwartek, 10 sierpnia Maspex za porozumieniem stron rozwiązał umowę z J. Walter Thompson Group Poland oraz zapowiedział, że profile Tigera na Twitterze i Instagramie zostaną zamknięte.

SAR przestrzega przed nagonką na producenta napoju

W oświadczeniu podpisanym przez prezesa SAR Szymona Gutkowskiego oraz członków zarządu Agatę Szeligę-Staszkiewicz, Izabelę Albrychiewicz, Małgorzatę Węgierek, Dariusza Andriana, Przemka Bogdanowicza i Szymona Walkiewicza zwrócono uwagę, że ludzie reklamy muszą czuć się odpowiedzialni za efekty swojej pracy tak, by nie dopuszczać do przejawów braku elementarnego szacunku.

Stowarzyszenie zaapelowało do branży reklamowej, by szanowała nie tylko samych siebie, ale też odbiorców reklam. - Tylko tak możemy skutecznie wspierać marki, dla których pracujemy - zaznaczyła organizacja.

Przestrzegła też przed nagonką na Maspex oraz agencję J. Walter Thompson Group Poland, która zajmowała się komunikacją Tigera. - Nie zdejmując odpowiedzialności z twórców kampanii, agencji oraz klienta, przestrzegamy przed nagonką na te firmy. Zarówno Maspex jak i JWT ponoszą już dotkliwe konsekwencje i wyciągnęły wnioski na przyszłość - czytamy w oświadczeniu stowarzyszenia.

SAR poinformował również, że na najbliższym posiedzeniu Rady Reklamy rozpatrywane będą skargi na reklamę Tigera.

Producent Tigera nie zwolnił pracowników odpowiedzialnych za profil marki

Krzysztof Pawiński, prezes Maspexu Wadowice, w rozmowie z „Rzeczpospolitą” poinformował, że w firmie grafiki przygotowane dla Tigera przez J. Walter Thompson Group Poland akceptowały dwie osoby: młodszy i starszy specjalista odpowiadający za tę markę. Obie osoby, stanowiące cały zespół marketingowy Tigera, podlegają dyrektorowi marketingu firmy, którego przełożonym jest dyrektor generalny jednostki biznesowej, a ten raportuje do prezesa spółki.

- Akceptacja materiałów otrzymanych od zewnętrznej agencji reklamowej i grafiki umieszczonej na Instagramie była dokonywana jednoosobowo przez młodszego specjalistę i brak oceny tej czynności przez jego przełożonego doprowadził finalnie do wywieszenia tak niedopuszczalnego materiału - opisał Pawiński. Zaznaczył, że firma w ogóle nie powinna otrzymać propozycji takich grafik od agencji.

Specjaliści odpowiadający w firmie za markę Tiger nie stracą pracy, mimo że Krzysztof Pawiński przyznał, że zwolnienie ich byłoby adekwatne w obecnej sytuacji. - Osoby, których to dotyczy, zaproponowały zadośćuczynienie w formie zaangażowania się w wolontariat – pomoc chorym powstańcom i własny pieniężny wkład w tę pomoc. Poniosą też kary finansowe. Taką propozycję przyjęliśmy, bo to się wpisuje w nasze postanowienie, by każda reakcja oznaczała coś dobrego dla tych, których dotknęliśmy - wyjaśnił prezes Maspexu.

Jego zdaniem wina w tej sytuacji leży w większym stopniu po stronie J. Walter Thompson Group Poland. - Zlecając działania profesjonalnej agencji reklamowej, oczekiwaliśmy doświadczenia, wiedzy, wsparcia. Nie zamawialiśmy testowania wrażliwości naszego pracownika ani audytu naszej kontroli nad młodszym specjalistą - stwierdził Pawiński. - Tak, oba te testy zostały przez nas oblane. Ale mieliśmy prawo oczekiwać dostarczenia grafiki w akceptowalnym standardzie. Kontrowersję i obrazę uczuć dzieli przepaść - dodał.

Według szefa Maspexu przyczyna może tkwić w tym, że komunikacją w social media zajmują się przede wszystkim osoby młode, często będące w początkowej fazie kariery zawodowej.

- Dalej uważam, że tak być powinno. Zwracają się w tych kanałach do młodych, używają ich języka i ich skrótów myślowych. Ale nasz przykład pokazuje, że takie naturalne przewagi młodości muszą być połączone z doświadczeniem. Każda wychodząca na zewnątrz informacja musi być poddana dodatkowej ocenie jednej lub więcej osób - zaznaczył Krzysztof Pawiński.

Pod koniec zeszłego tygodnia Polskie Radio poinformowało, że nie będzie już kupowało produktów Maspexu, a Lotos i Orlen - że wycofają ze swoich stacji napój Tiger. Jak duża to strata dla firmy? - Pierwszy raz stoimy w takiej sytuacji, trudno to ocenić - stwierdził Pawiński.

Zwrócił też uwagę, że obecny kryzys wizerunkowy marki Tiger, pokazuje, jak duże znaczenie mają obecnie media społecznosćiowe. - Błąd na Instagramie ma konsekwencje dla całej firmy. Nasze traktowanie tych mediów w sposób uproszczony, ta ścieżka jednoosobowej akceptacji doprowadziły nas do miejsca, w którym jesteśmy - przyznał szef Maspexu.

Dołącz do dyskusji: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zażenowane wpisami Tigera, ale przestrzega przed nagonką na JWT i Maspex

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
BB
Agencja nie jest niczemu winna, realizowała zamówienie klienta a została ukarana. Po stronie Maspexu nikomu nie spadł włos z głowy więc albo tam pracują ludzie niepoważni albo to była ustawka z nadzieją na darmowy rozgłos. Trochę się jednak przeliczyli i energetyk zostanie z rynku ... wylany
odpowiedź
User
Nie dla Maspex
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000349853278&hc_ref=ART0PapUzMPdir-yRobHZqVNsdf068RH55wqyJfw1n1F0QGZ23a50CQogCRHmn7hRRg&fref=nf
odpowiedź
User
Krasawica
Rozumiem, że zdaniem ww. stowarzyszenia reklamiarzy firmom Mapsex i J. Walter Thompson należą się medale, ale być może inni, ba - może nawet i większość, myślą nieco inaczej niż reklamiarze i ich stowarzyszenie. Stracili państwo okazję, żeby siedzieć cicho - co często w przypadku takiej kichy, jaką odstawiły Mapsex i JWT często bywa najlepszą strategią. Przeprosić, pokajać się i milczeć - a nie pouczać, że oni tacy biedni, ten Mapsex i ten JWT, kurczę blade (by nie napisać mocniej). Ręce opadają.
odpowiedź