TVP promuje szerszą grupę docelową. „16-49 to anachronizm”

Telewizja Polska od lutego br. prowadzi sprzedaż pakietów reklamowych w grupie wiekowej 16-59 lat. - Trzymanie się ustalonej prawie dwie dekady temu grupy „komercyjnej” kończącej się na 49 roku życia jest w najlepszym razie nieusprawiedliwionym anachronizmem - podaje TVP.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

Grupa komercyjna 16-49 lat w sprzedaży reklam stosowana jest w Polsce od lat 90.  i była dotąd powszechnie przyjmowana przez niemal cały rynek. Jednak zdaniem Telewizji Polskiej, obecnie powinno się poszerzyć tę grupę o dojrzalszych widzów w wieku od 50 do 59 lat.

- Osób w  tym wieku coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, a w szczególności potrzeby konsumenckie praktycznie nie różnią się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych - informuje w komunikacie biuro prasowe TVP.

TVP podkreśla, że w ubiegłym roku średni wiek Polaka wynosił 37 lat, a konsumentów powyżej 50. roku życia było ok. 36 proc., czyli w sumie 13,8 mln . Spółka powołuje się na raport 4P research mix „Polski konsument 50+”, który prognozuje, że za 15 lat przeciętny Polak będzie już  53-latkiem, a osoby w wieku 50+ (16 mln Polaków) będą stanowili 44 proc. ogółu.

Badania instytutu GfK pokazują, że zamożność osób po pięćdziesiątce w ciągu ostatniej dekady wyraźnie  wzrosła. Ogólna siła nabywcza osoby w wieku 15-49 w 2013 roku wynosiła ok. 24,8 tys. zł, zaś osoby w wieku 50-59 już 32,6 tys. zł. Z kolei potencjał konsumencki ludzi między 15. a 59. rokiem życia wynosił w ub.r. w sumie 658 mld zł, a w grupie 15-49 lat było to zdecydowanie mniej, bo 473 mld zł.

Opierając się na danych 4P research TVP argumentuje też m.in., że w 2007 roku pracowało zawodowo 23 proc. ludzi w wieku między 50 a 59 lat, a w 2013 roku już 31 proc. Obecnie 50 proc. z nich uprawia sport - w 2007 roku było to tylko 27 proc. TVP podkreśla również, iż szersze grupy komercyjne stosowane są już zagranicą, m.in. w Niemczech (14-59 lat), Włoszech (15-64 lat), Hiszpanii (16-54 lat) czy Czechach (15-54).

TVP zapewnia, że rynek zaakceptował już stosowaną przez nią nową grupę rozliczeniową. - Nasi klienci mieli z początku sporo pytań, na które sukcesywnie odpowiadaliśmy, także z wykorzystaniem przedstawionych powyżej argumentów. Ani razu nie spotkaliśmy się z odmową wykorzystania tej grupy do rozliczeń - czytamy w komunikacie Telewizji Polskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana