TVP1 i TVP2 najwięcej straciły w I półroczu, Polsat liderem w 16-49. Transmisje sportowe hitami (analiza)

W I półroczu br. najchętniej oglądaną stacją w rynku telewizyjnym była TVP1, która zanotowała jednak największy spadek. Z kolei w grupie komercyjnej pierwsze miejsce utrzymał Polsat, ale zmniejszył przewagę nad TVN. Najwięcej widzów przyciągnęły transmisje sportowe.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w I półroczu 2016 roku miała TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem I półrocza 2015 roku spadł o 7,71 proc. (najbardziej w czołowej dziesiątce zestawienia) i wyniósł 11,61 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Drugą pozycję zajął Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 2,65 proc. do 11,37 proc. Podium uzupełnia TVN - jego wynik w porównaniu do I półrocza 2015 roku zmalał o 3,06 proc. do 10,46 proc.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,45 proc. udziału; w dół o 7,45 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 44,18 proc. w I półroczu 2015 roku do 41,89 proc. w I półroczu 2016 roku.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z dziewiątego) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,63 proc., po wzroście o 21,81 proc. - największym w top 10.

- Ranking udziałów top 20 stacji potwierdza tendencję dalszego spadku udziału top 4 stacji (ich łączny udział zmalał o 2,2 pkt. proc. względem I połowy 2015 roku), głównie za sprawą TVP - mówi nam Anna Bratkowska, commercial director w agencji mediowej Starcom. - Wśród stacji tematycznych najbardziej spektakularny wzrost udziałów w oglądalności odnotowała stacjach TVN24, która dzięki tej zmianie jest obecnie największą stacją tematyczną. Udziały pozostałych anten pozostają w zasadzie bez zmian - dodaje.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,30 proc.; wzrost o 6,80 proc.), TV Puls (3,22 proc.; do góry o 2,88 proc.), TVN7 (3,19 proc.; - 5,34 proc.), TVP Info (3,13 proc.; - 4,28 proc.) i Puls 2 (1,77 proc.; + 11,32 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polsat-liderem-w-czerwcu-tvp2-z-najnizszym-wynikiem-w-historii-hitami-mecze-euro-2016 ##

W grupie komercyjnej 16-49 na pozycji lidera utrzymał się Polsat, którego udział wyniósł tutaj 13,22 proc., po spadku o 1,34 proc. Na drugim miejscu umocnił się TVN. Jego wynik w I półroczu br. zwiększył się o 2,81 proc. do 12,80 proc.

Na podium znalazła się jeszcze TVP1 (7,77 proc udziału; w dół o 10,48 proc. - największy spadek w top 10). Natomiast czwarta lokata należała do siostrzanej TVP2 (7,26 proc., - 10,37 proc.).

- Sytuacja na rynku telewizyjnym z perspektywy jego podziału pomiędzy segmenty kanałów (duża czwórka, mniejsze stacje naziemne i kanały kablowo-satelitarne) wyglądała w pierwszym półroczu 2016 roku dość stabilnie. Udział dużej czwórki za sprawą spadków na antenach publicznego nadawcy stopniał, ale tylko o 4 proc. (do 41 proc. udziału w czasie oglądania widzów 16-49 lat). Mniejsze kanały nadające naziemnie zyskały, ale zaledwie 4 proc. (do 26 proc.). Udział kanałów płatnych zwiększył się zaś marginalnie, z 32,3 proc. w I połowie 2015 roku do 32,8 w I połowie 2016 roku - mówi nam Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

- W gronie dużych stacji najlepiej wypada Polsat, ale tylko TVN udało się zwiększyć udziały w grupie komercyjnej. Stacji najwyraźniej opłaciły się eksperymenty z przesuwaniem tradycyjnych pór ramówki. Wcześniejszy start i wcześniejsze zakończenie - obliczone najpewniej pod kątem Euro 2016, a do tego kilka udanych nowości („Masterchef Junior”, „Agent - Gwiazdy”, czy serial „Druga szansa”) i stabilne wyniki kontynuacji zapracowały na 3 proc. wzrost udziału - dodaje.

- TVN i Polsatowi, który tylko nieznacznie stracił w I półroczu (1 proc.), sprzyjała też sytuacja na antenach Telewizji Polskiej. TVP1 i TVP2 po pierwszym półroczu zaliczyły ponad 10 proc. spadki udziału w grupie komercyjnej, a w grupie 16-59 tylko nieznacznie niższe - odpowiednio 10 i 9 proc. Nowości z anten TVP1 i TVP2, za wyjątkiem „Bodo” i reaktywacji „Kocham Cię, Polsko”, czy względnie - jak na dość wymagającą formułę - dobrze przyjętej „Sondy” - nie okazały się sukcesami, a do tego spadek udziałów pogłębiły m.in. kurczące się oglądalności pozycji publicystycznych, takich jak „Wiadomości”, czy „Teleexpress” oraz słabo oglądane „Warto rozmawiać” - ocenia Nowakowska.

Z szóstego na piąte miejsce awansował tutaj kanał TV4 - jego średni wynik zwiększył się o 6,10 proc. do 3,65 proc. udziału.

Top 10 uzupełniają takie stacje, jak: TV Puls (3,64 proc.; spadek o 4,21 proc.), TVN7 (3,31 proc.; w dół o 1,78 proc.), TVN24 (2,31 proc.; - 5,71 proc.), Puls 2 (2,05 proc.; + 12,64 proc.) i TTV (1,91 proc.; + 19,38 proc.).

- Na rynku kanałów naziemnych widać „zadyszkę” stacji z tzw. drugiej ligi. TV Puls, TV4 i TVN7 kontrolowały w I półroczu dokładnie taki sam udział jak przed rokiem i w gronie tych trzech stacji jedynie TV4 lekko zwiększyła udziały w grupie komercyjnej. Widać, że bez istotnych inwestycji w programming te kanały nie mają już potencjału wzrostu, a ich sytuację dodatkowo skomplikuje wejście czterech nowych graczy na rynek naziemnej telewizji. Sądząc po wstępnych zapowiedziach programowych kanał ZPR-ów, Nowa TV ma zakusy, by sięgnąć właśnie po ich widzów - analizuje sytuację manager z MEC.

Największą widownię w I półroczu 2016 roku zgromadziła transmisja meczu Polska-Portugalia w ramach Euro 2016, którą 30 czerwca na antenie TVP1 oglądało 8,07 mln widzów.

To samo spotkanie pokazywał również Polsat, gdzie śledziło je 6,88 mln osób. W rankingu top 20 programów pozycja ta była piąta.

Na drugim miejscu znalazł się mecz Polaków z Niemcami z 16 czerwca - na antenie TVP1 transmisję oglądało 7,93 mln osób (ten sam pojedynek pokazany w Polsacie zgromadził 5,48 mln widzów; dziesiąta lokata w zestawieniu).

Na 4. miejscu  znalazła się najwyżej sklasyfikowana pozycja programowa, która nie jest związana z Euro 2016. To serial „M jak miłość”, którego odcinek z 1 lutego oglądało 6,99 mln widzów.

Ranking 30 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 21 pozycji. Cztery miejsca zajęły seriale, trzy - czołowe dzienniki informacyjne, a po jednym - finał Eurowizji oraz kulisy „M jak miłość”.

W top 30 audycji najwięcej, bo 15 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Dziesięć lokat należało do programów Polsatu, cztery - do TVP2, a jedna - do TVN.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"