Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)

Po dużych wzrostach w latach 2012-2013 serwisy społecznościowe Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm w ub.r. nie zwiększyły już znacząco swoich zasięgów w polskim internecie. Liczba użytkowników Twittera ustabilizowała się u nas na poziomie 2,5-3 mln miesięcznie, Instagrama - 2-2,3 mln, Pinteresta - 1,4-1,7 mln, a Ask.fm - 2-2,5 mln.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Twitter rekordową jak dotąd liczbę polskich użytkowników zanotował we wrześniu ub.r. - 3 mln, co stanowiło 13,8 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Natomiast najmniej odwiedzających w ub.r. miał w kwietniu, maju i październiku - po 2,4 mln - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

W ub.r. nie było już tendencji wzrostowej w statystykach portalu. Tymczasem w 2013 roku od stycznia do grudnia liczba jego polskich użytkowników wzrosła z 1,84 do 2,76 mln, a w 2012 roku - z 1,43 do 1,82 mln. Za to w ub.r. serwis w październiku miał tylko minimalnie więcej odwiedzających niż rok wcześniej, a w listopadzie - o 107,5 tys. mniej.

Jak analizowaliśmy rok temu, dwie trzecie polskich użytkowników Twittera ma do 34 lat, prawie 30 proc. posiada wyższe wykształcenie, a 25 proc. miesza w dużych miastach (zobacz szczegóły).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-listopadzie-2014-roku ##

Twitter tak jak wszystkie zagraniczne serwisy nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nim polscy użytkownicy.

Warto zaznaczyć, że użytkownicy oznaczają wszystkich internautów odwiedzających Twittera, a nie tylko tych mających konto na portalu. Liczby te mogą się znacząco różnić, ponieważ wszystkie treści w serwisie są dostępne także dla niezarejestrowanych internautów. Podobnie jest w przypadku analizowanych poniżej Instagrama, Pinteresta i Ask.fm.

Liczba polskich użytkowników przeglądarkowej wersji Instagrama w 2013 roku potroiła się, rosnąc z 494,1 tys. w styczniu do 1,51 mln w grudniu. W ub.r. ten wzrost znacznie wyhamował - serwis w kwietniu przekroczył pułap 2 mln użytkowników, po czym notował stabilną odwiedzalność wynoszącą 2-2,3 mln (z rekordowymi 2,32 mln w czerwcu i lipcu).

Zaznaczmy, że Instagram to przede wszystkim aplikacja mobilna, natomiast popularność jego przeglądarkowej wersji w sporej części wynika z zamieszczania linków do udostępnionych w niej zdjęć w innych serwisach społecznościowych (przede wszystkim na Facebooku, który jest właścicielem Instagrama). Przy czym Twiter zaczął niedawno zachęcać użytkowników, żeby publikowali zdjęcia bezpośrednio we wpisach, a nie odsyłali poprzez linki na Instagram (więcej na ten temat).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2-mln-polskich-uzytkownikow-instagramu-przewazaja-kobiety-mlodzi-i-ludzie-z-miast ##

Zasięg Ask.fm wzrósł skokowo w drugiej połowie 2012 roku - z 118,1 tys. użytkowników w lipcu do 687,2 tys. w grudniu, natomiast w 2013 roku zwiększył się ponad dwukrotnie - z 1,08 mln w styczniu do 2,2-2,5 mln od sierpnia do grudnia.

W ub.r. odwiedzalność serwisu była na rekordowo wysokim poziomie 2,4-2,6 mln użytkowników (z najlepszym wynikiem - 2,58 mln - w lutym) utrzymywał się do lipca. Potem jednak nastąpił spory spadek i od września do listopada portal notował po ok. 2 mln odwiedzających.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/na-ask-fm-najwiecej-kobiet-nastolatkow-i-osob-ze-wsi-analiza ##

Inaczej jest w przypadku Pinteresta, w którego zeszłorocznych wynikach widać niewielki wzrost. Od sierpnia do listopada serwis notował 1,5-1,7 mln użytkowników miesięcznie (rekordowe 1,68 mln w listopadzie), podczas gdy od stycznia do lipca miał ich 1,1-1,5 mln.

Przy czym już pod koniec 2013 roku Pinterest osiągnął pułap 1,5 mln użytkowników. W tamtym roku ich liczba potroiła się - z 443,6 tys. w styczniu do 1,55 mln w grudniu. Podobny wzrost nastąpił w 2012 roku: ze 140-210 tys. w lutym i marcu do 454-463 tys. w listopadzie i grudniu.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pinterest-najszybciej-rosnacym-serwisem-spolecznosciowym-w-2014-r-w-dol-facebook ##

Warto dodać, że w ostatnich latach równocześnie ze wzrostami popularności tych serwisów, a także utrzymywaniem pozycji zdecydowanego lidera w sektorze social media przez Facebooka, nastąpiły spore spadki kilku polskich serwisów i usług społecznościowych.

Najgłośniej było o osłabieniu pozycji NK.pl, którą w ub.r. odwiedzało miesięcznie 5-7 mln użytkowników (z tendencją spadkową z miesiąca na miesiąc), podczas gdy w latach 2010-2011 było to 11-12 mln (więcej na ten temat). Ponadto duże spadki odwiedzalności zanotowały komunikator GG (więcej o tym) i serwis Fotka.pl (zobacz szczegóły), z kolei wśród serwisów mikroblogowych mocno osłabły Pinger.pl i Flaker.pl, a Blip.pl został zamknięty w połowie 2013 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące