WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Wśród serwisów regionalnych przeważają tytuły prasowe i sekcje portali. Liderami lokalny Onet i Trójmiasto.pl (TOP 15)

Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)

2015-01-30 A A A KOMENTARZE: 2 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Po dużych wzrostach w latach 2012-2013 serwisy społecznościowe Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm w ub.r. nie zwiększyły już znacząco swoich zasięgów w polskim internecie. Liczba użytkowników Twittera ustabilizowała się u nas na poziomie 2,5-3 mln miesięcznie, Instagrama - 2-2,3 mln, Pinteresta - 1,4-1,7 mln, a Ask.fm - 2-2,5 mln.

Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)

Twitter rekordową jak dotąd liczbę polskich użytkowników zanotował we wrześniu ub.r. - 3 mln, co stanowiło 13,8 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Natomiast najmniej odwiedzających w ub.r. miał w kwietniu, maju i październiku - po 2,4 mln - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

W ub.r. nie było już tendencji wzrostowej w statystykach portalu. Tymczasem w 2013 roku od stycznia do grudnia liczba jego polskich użytkowników wzrosła z 1,84 do 2,76 mln, a w 2012 roku - z 1,43 do 1,82 mln. Za to w ub.r. serwis w październiku miał tylko minimalnie więcej odwiedzających niż rok wcześniej, a w listopadzie - o 107,5 tys. mniej.

Jak analizowaliśmy rok temu, dwie trzecie polskich użytkowników Twittera ma do 34 lat, prawie 30 proc. posiada wyższe wykształcenie, a 25 proc. miesza w dużych miastach (zobacz szczegóły).

Twitter tak jak wszystkie zagraniczne serwisy nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nim polscy użytkownicy.

Warto zaznaczyć, że użytkownicy oznaczają wszystkich internautów odwiedzających Twittera, a nie tylko tych mających konto na portalu. Liczby te mogą się znacząco różnić, ponieważ wszystkie treści w serwisie są dostępne także dla niezarejestrowanych internautów. Podobnie jest w przypadku analizowanych poniżej Instagrama, Pinteresta i Ask.fm.

Twitter w Polsce w latach 2012-2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

miesiąc

2012

2013

2014

real users

zasięg

real users

zasięg

real users

zasięg

styczeń

1 433 213

7,48%

1 840 796

9,51%

2 613 944

12,37%

luty

1 325 662

6,87%

1 751 324

8,91%

2 693 981

12,62%

marzec

1 354 212

6,99%

2 019 172

10,07%

2 803 849

13,00%

kwiecień

1 265 710

6,50%

2 254 248

11,04%

2 448 525

11,34%

maj

1 429 645

7,34%

2 328 016

11,37%

2 442 289

11,28%

czerwiec

1 533 541

7,84%

2 533 410

12,48%

2 715 529

12,52%

lipiec

1 438 571

7,39%

2 183 056

10,57%

2 701 444

12,35%

sierpień

1 582 467

8,14%

2 127 008

10,17%

2 817 296

12,86%

wrzesień

1 461 821

7,52%

2 171 598

10,33%

3 004 101

13,81%

październik

1 501 319

7,72%

2 400 950

11,35%

2 414 586

11,21%

listopad

1 824 715

9,41%

2 636 403

12,47%

2 528 881

11,79%

grudzień

1 725 333

8,92%

2 764 613

13,06%

-

-


Liczba polskich użytkowników przeglądarkowej wersji Instagrama w 2013 roku potroiła się, rosnąc z 494,1 tys. w styczniu do 1,51 mln w grudniu. W ub.r. ten wzrost znacznie wyhamował - serwis w kwietniu przekroczył pułap 2 mln użytkowników, po czym notował stabilną odwiedzalność wynoszącą 2-2,3 mln (z rekordowymi 2,32 mln w czerwcu i lipcu).

Zaznaczmy, że Instagram to przede wszystkim aplikacja mobilna, natomiast popularność jego przeglądarkowej wersji w sporej części wynika z zamieszczania linków do udostępnionych w niej zdjęć w innych serwisach społecznościowych (przede wszystkim na Facebooku, który jest właścicielem Instagrama). Przy czym Twiter zaczął niedawno zachęcać użytkowników, żeby publikowali zdjęcia bezpośrednio we wpisach, a nie odsyłali poprzez linki na Instagram (więcej na ten temat).

Instagram w Polsce w latach 2012-2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

miesiąc

2012

2013

2014

real users

zasięg

real users

zasięg

real users

zasięg

styczeń

-

-

494 109

2,55%

1 820 783

8,62%

luty

-

-

534 098

2,72%

1 806 149

8,46%

marzec

-

-

689 498

3,44%

1 979 857

9,18%

kwiecień

-

-

973 886

4,77%

2 124 578

9,84%

maj

-

-

1 180 054

5,76%

2 143 678

9,90%

czerwiec

-

-

1 096 284

5,40%

2 318 779

10,69%

lipiec

-

-

1 082 679

5,24%

2 318 245

10,60%

sierpień

327 031

1,68%

1 563 774

7,47%

2 293 351

10,47%

wrzesień

410 000

2,11%

1 440 117

6,85%

2 050 190

9,42%

październik

367 049

1,89%

1 516 158

7,17%

2 019 960

9,38%

listopad

404 417

2,09%

1 482 347

7,01%

2 274 248

10,60%

grudzień

477 540

2,47%

1 506 182

7,12%

-

-


Zasięg Ask.fm wzrósł skokowo w drugiej połowie 2012 roku - z 118,1 tys. użytkowników w lipcu do 687,2 tys. w grudniu, natomiast w 2013 roku zwiększył się ponad dwukrotnie - z 1,08 mln w styczniu do 2,2-2,5 mln od sierpnia do grudnia.

W ub.r. odwiedzalność serwisu była na rekordowo wysokim poziomie 2,4-2,6 mln użytkowników (z najlepszym wynikiem - 2,58 mln - w lutym) utrzymywał się do lipca. Potem jednak nastąpił spory spadek i od września do listopada portal notował po ok. 2 mln odwiedzających.

Ask.fm w Polsce w latach 2012-2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

miesiąc

2012

2013

2014

real users

zasięg

real users

zasięg

real users

zasięg

styczeń

-

-

1 080 163

5,58%

2 495 409

11,81%

luty

-

-

1 444 390

7,35%

2 578 087

12,08%

marzec

-

-

1 409 406

7,03%

2 405 387

11,16%

kwiecień

-

-

1 612 973

7,90%

2 391 408

11,08%

maj

-

-

1 792 963

8,76%

2 453 752

11,33%

czerwiec

-

-

1 748 851

8,61%

2 445 055

11,28%

lipiec

118 139

0,61%

1 847 106

8,94%

2 496 280

11,41%

sierpień

255 779

1,32%

2 491 482

11,91%

2 222 269

10,15%

wrzesień

223 525

1,15%

2 528 890

12,03%

2 024 339

9,30%

październik

362 303

1,86%

2 464 024

11,65%

1 990 621

9,24%

listopad

556 586

2,87%

2 442 225

11,55%

1 968 708

9,18%

grudzień

687 245

3,55%

2 259 708

10,68%

-

-


Inaczej jest w przypadku Pinteresta, w którego zeszłorocznych wynikach widać niewielki wzrost. Od sierpnia do listopada serwis notował 1,5-1,7 mln użytkowników miesięcznie (rekordowe 1,68 mln w listopadzie), podczas gdy od stycznia do lipca miał ich 1,1-1,5 mln.

Przy czym już pod koniec 2013 roku Pinterest osiągnął pułap 1,5 mln użytkowników. W tamtym roku ich liczba potroiła się - z 443,6 tys. w styczniu do 1,55 mln w grudniu. Podobny wzrost nastąpił w 2012 roku: ze 140-210 tys. w lutym i marcu do 454-463 tys. w listopadzie i grudniu.

Pinterest w Polsce w latach 2012-2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

miesiąc

2012

2013

2014

real users

zasięg

real users

zasięg

real users

zasięg

styczeń

-

-

443 580

2,29%

1 371 621

6,49%

luty

137 890

0,71%

514 121

2,61%

1 483 784

6,95%

marzec

209 288

1,08%

456 531

2,28%

1 429 664

6,63%

kwiecień

290 688

1,49%

389 756

1,91%

1 155 285

5,35%

maj

318 128

1,63%

860 110

4,20%

1 325 982

6,12%

czerwiec

310 721

1,59%

1 264 173

6,23%

1 268 610

5,85%

lipiec

303 714

1,56%

869 872

4,21%

1 458 015

6,66%

sierpień

308 986

1,59%

778 401

3,72%

1 629 088

7,44%

wrzesień

364 925

1,88%

1 217 854

5,79%

1 532 625

7,04%

październik

339 190

1,74%

1 305 277

6,17%

1 640 703

7,62%

listopad

454 057

2,34%

1 466 445

6,93%

1 682 992

7,85%

grudzień

463 255

2,39%

1 553 383

7,34%

-

-


Warto dodać, że w ostatnich latach równocześnie ze wzrostami popularności tych serwisów, a także utrzymywaniem pozycji zdecydowanego lidera w sektorze social media przez Facebooka, nastąpiły spore spadki kilku polskich serwisów i usług społecznościowych.

Najgłośniej było o osłabieniu pozycji NK.pl, którą w ub.r. odwiedzało miesięcznie 5-7 mln użytkowników (z tendencją spadkową z miesiąca na miesiąc), podczas gdy w latach 2010-2011 było to 11-12 mln (więcej na ten temat). Ponadto duże spadki odwiedzalności zanotowały komunikator GG (więcej o tym) i serwis Fotka.pl (zobacz szczegóły), z kolei wśród serwisów mikroblogowych mocno osłabły Pinger.pl i Flaker.pl, a Blip.pl został zamknięty w połowie 2013 roku.

Autor: Tomasz Wojtas

Wiecej informacji: Twitter, Ask.fm, Instagram, Pinterest, social media, serwisy społecznościowe, Megapanel PBI/Gemius

Komentarze (2) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Monitoring mediów

Zobacz więcej