Fotka.pl rekordowo traci użytkowników, ale wciąż mocno ich angażuje

Fotka.pl w ostatnich miesiącach notowała rekordowo małą odwiedzalność - poniżej 600 tys. użytkowników i ok. 300 mln odsłon, o jedną trzecią mniej niż w ub.r. i wielokrotnie mniej niż w szczycie popularności. Serwis traci głównie na rzecz globalnych portali i aplikacji społecznościowych, przy czym nadal równie mocno angażuje malejącą grupę użytkowników. - Przyszłość Fotki to od dawna mobile, na tym się koncentrujemy - mówi Rafał Agnieszczak, założyciel i szef serwisu.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Fotka.pl rekordowo traci użytkowników, ale wciąż mocno ich angażuje

We wrześniu i październiku br. Fotkę.pl po raz pierwszy od ponad 8 lat miesięcznie odwiedziło poniżej 600 tys. internautów (real users), w sierpniu i wrześniu liczba odsłon wykonanych na stronie zmalała poniżej 300 mln, a w lipcu i sierpniu przeciętny czas spędzany na niej przez użytkownika wynosił ok. 4,5 godziny - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Porównując dane z października br. i ub.r., Fotka.pl straciła 268 tys. użytkowników i 166,84 mln odsłon (to spadki o 31,7 i 35,4 proc.).

W ub.r. i pierwszej połowie br. serwis notował zdecydowanie lepsze wyniki, przy czym też wykazywały one tendencję spadkową. W styczniu ub.r. witryna miała 982,8 tys. użytkowników, od września ub.r. - poniżej 900 tys. miesięcznie, od lutego br. - poniżej 800 tys., a od kwietnia - poniżej 700 tys. Liczba odsłon poniżej 500 mln miesięcznie na stałe spadła w maju br., a poniżej 400 mln - w lutym br.

Znacznie mniejszy spadek nastąpił w przypadku średniego czasu spędzanego na stronie przez użytkownika - w ub.r. i na początku br. wynosił on zazwyczaj 5-5,5 godziny miesięcznie (w pierwszych miesiącach ub.r. nawet 6-7 godzin), a od maja br. na stałe spadł poniżej 5 godzin.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-pazdzierniku-2014-roku ##

Wyniki z 2013 i 2014 roku to kontynuacja spadkowej tendencji Fotki z kilku wcześniejszych lat. Serwis apogeum popularności osiągnął w 2007 i 2008 roku, notując wtedy średnio 2,5-3 mln użytkowników miesięcznie oraz od 1,5 do 2,7 mld odsłon. Jednak w połowie 2008 roku zaczął się spadek: do końca 2009 roku liczba użytkowników zmalała do ok. 2 mln, a liczba odsłon do ok. miliarda miesięcznie.

W miarę stabilne wyniki (zwłaszcza na poziomie liczby użytkowników) Fotka notowała w latach 2010-2011, po czym w ostatnich trzech lat nastąpiły dalsze wyraźne spadki.

Z czego mogą wynikać spadki Fotki? Prosząc o komentarz Rafała Agnieszczaka, założyciela i szefa serwisu, zasugerowaliśmy dwie główne hipotezy: z jednej strony rozwój globalnych portali i aplikacji społecznościowych: ogólnotematycznych (jak Facebook czy Twitter) oraz skupionych na wybranych funkcjonalnościach (np. Instagram, Ask.fm, Snapchat, WhatsApp), a z drugiej specyfikę grupy docelowej Fotki: nastolatków i młodszych dwudziestolatków, którzy mają zmienne przyzwyczajenia, są podatni na nowinki w internecie, a po paru latach wychodzą z tej grupy wiekowej. - Wszystkie tezy są z grubsza słuszne, więc nie ma sensu z nimi polemizować - zgodził się Agnieszczak.

- Niewątpliwie ten spadek jest związany z kilkoma nakładającymi się trendami. Z jednej strony, co naturalne, użytkownicy przechodzą do serwisów, w których są ich znajomi. Z drugiej warto pamiętać, o tym, że serwisy społecznościowe często służą do kreowania wizerunku. Zaczynając od wyboru odpowiedniego serwisu, na którym mamy profil, poprzez bycie fanem konkretnych osób, marek czy produktów, które reprezentują wartości, z którymi się utożsamiamy. Stąd też chętniej przenosimy się do społeczności, które umożliwiają nam takie interakcje i budowanie wizerunku - komentuje Krzysztof Majkowski, doradca firmy Gemius. - Pamiętajmy też o tym, że coraz częściej chcemy być widoczni i połączeni z całym światem. Mamy coraz więcej znajomych w innych krajach i trudno nam ich znaleźć na lokalnych serwisach takich jak Fotka czy NK - dodaje.

Fotka.pl to kolejna polska usługa społecznościowa, która w ostatnich latach mocno traci w rywalizacji z globalnymi konkurentami. Najwięcej mówiło się o spadkach NK.pl (wcześniej Naszej-klasy.pl), którą w br. odwiedza miesięcznie 5-7 mln internautów, podczas gdy w 2010 i 2011 roku było to 11-12 mln (zobacz szczegóły). Przypomnijmy, że portal w listopadzie br. kupiła Grupa Onet.pl (więcej o tym).

Dużo stracił również komunikator GG (zobacz szczegóły), którego szef Tomasz Jażdżyński w rozmowie z Wirtualnemedia.pl nie ukrywał, że głównym konkurentem tej usługi stał się chat Facebooka. Z kolei rywalizacji z Twitterem (notującym ostatnio w Polsce rekordową odwiedzalność) nie wytrzymały polskie serwisy mikroblogowe: Blip.pl (należący do GG Network) został zamknięty w połowie ub.r., Flaker.pl notuje znikomy ruch, natomiast Pinger.pl (należący do Grupy Wirtualna Polska, a wcześniej do Grupy o2) w październiku br. miał 691,2 tys. użytkowników i 8,4 mln odsłon, wobec 1,44 mln użytkowników i 29,4 mln odsłon trzy lata wcześniej.

Warto zaznaczyć, że w latach 2007-2009, kiedy Fotka.pl osiągała najwyższą popularność (w niektórych miesiącach odwiedzał ją co piąty polski internauta), krajobraz polskich mediów społecznościowych i komunikacji w internecie wyglądał zupełnie inaczej niż w ostatnich dwóch-trzech latach. Wtedy jeszcze rosła popularność Naszej-klasy.pl (w 2008 i 2009 roku serwis przy 7-10 mln użytkowników generował nawet ponad 10 mld odsłon miesięcznie), a dużymi serwisami popularnymi głównie wśród młodzieży były MojaGeneracja.pl (należąca do GG Network, miała wtedy maksymalnie ok. 3 mln użytkowników miesięcznie), Grono.net (nawet ponad milion użytkowników) i Eplus.pl (od 500 tys. do ok. miliona odwiedzających miesięcznie). W kolejnych latach wszystkie zanotowały szybkie spadki popularności (np. Eplus.pl w samym 2009 roku stracił 700 tys. z miliona użytkowników) i żaden z nich już nie działa -  MojaGeneracja.pl i Grono.net zamknięto ostatecznie w 2012 roku.

- Fotka działa prawie 14 lat, co jak na polskie realia jest bardzo długim cyklem życia produktu - podkreśla Rafał Agnieszczak.

grafika

Ponadto w latach 2007-2009 większość z popularnych obecnie globalnych serwisów społecznościowych albo jeszcze nie działało, albo było u nas mało popularne (liderem wśród nich był wtedy Myspace, odwiedzany miesięcznie nawet przez milion polskich internautów). Facebook poziom miliona polskich użytkowników przekroczył dopiero w czerwcu 2009 roku, a rok później miał ich już 5,6 mln (obecnie ma ok. 17 mln). Smartfonów mało kto wtedy używał, tabletów jeszcze nie było, więc aplikacje mobilne odgrywały marginalną rolę.

Tymczasem w ostatnich dwóch latach skokowo wzrosła w Polsce popularność społecznościowych aplikacji mobilnych służących do publikowania zdjęć (jak Instagram, którego przeglądarkową wersję odwiedza ok. 2 mln polskich internautów - zobacz szczegóły) i komunikacji (WhatsApp, Snapchat). Ten trend zauważył Facebook, przejmując wiosną 2012 roku Instagram za miliard dolarów, a na początku br. płacąc 19 mld dolarów za WhatsApp (więcej o tym).

- Zdjęcia wrzucamy na Instagrama i Facebooka, częściej piszemy tweety, a wiadomości możemy wysyłać przez Messenger czy WhatsApp. Wzrasta też liczba osób korzystających z mobilnych wersji serwisów, czasami kosztem ich wersji www - wylicza Krzysztof Majkowski.

Rafał Agnieszczak dodaje, że ekspansję internetu mobilnego widać także w wynikach i strategii jego serwisu. - Przyszłość Fotki to od dawna mobile, na tym się koncentrujemy i to widać w statystykach - mamy 6. miejsce w kraju (wśród grup wydawców pod względem krajowych odsłon mobilnych - przyp.red.). Nie tak odległy jest czas, kiedy to ruch desktopowy będzie mniejszością, na co zresztą liczymy - podkreśla szef Fotki.

W ostatnich dwóch latach szybko „urósł” też  w Polsce portal społecznościowy Ask.fm, z którego korzysta miesięcznie 2-2,5 mln polskich użytkowników, w większości osoby w wieku 15-24 lat (zobacz szczegóły).

Należy zaznaczyć, że mimo wszystko Fotka.pl niezmiennie mocno angażuje malejącą grupę swoich użytkowników. Średni czas spędzany na stronie miesięcznie przez każdego odwiedzającego w ciągu pięciu lat w zasadzie się nie zmienił, wynosi zazwyczaj od 4 do 5,5 godziny. A że liczba odsłon maleje proporcjonalnie do liczby użytkowników, można stwierdzić, że ci internauci, którzy zostali w serwisie (lub nowi, których jest jednak znacznie mniej niż użytkowników odchodzących), korzystają z niego równie intensywnie jak to było parę lat temu (przez kilka miesięcy strona nie była w Megapanelu objęta audytem site-centric, dlatego nie ma z nich danych o średnim czasie korzystania ani liczbie odsłon).

Wobec malejącej odwiedzalności i rosnącej konkurencji zarządzający Fotką nie starali się gruntownie zmienić funkcjonalności i pozycjonowania swojego serwisu.

- Fotka cały czas się zmienia. Przyjęliśmy strategię ewolucji, a nie rewolucji jako lepszej metody rozwoju, bo każda duża zmiana wymusza zmianę przyzwyczajeń, czego użytkownicy nie lubią - tłumaczy Rafał Agnieszczak. - Nie planujemy repozycjonowania serwisu, bo jego całkiem dobra pozycja pomimo upływu czasu jest właśnie konsekwencją niezmiennego pozycjonowania: Fotka.pl służy do poznawania nowych osób. I kropka. Ta potrzeba nie niknie w społeczeństwie, zmienia się jedynie sposób jej realizacji (stąd przestawienie biznesu na mobilny) - dodaje.

Tym samym szefowie Fotki nie powtórzyli strategii menedżerów NK.pl, którzy w obliczu rosnącej popularności Facebooka istotnie zmiany zaczęli wprowadzać już w 2009 roku: od bardzo źle przyjętej przez użytkowników mikroblogowej opcji Śledzik, przez rebranding z Naszej-klasy na NK, po dodanie gier oraz możliwości tworzenia grup zainteresowań i forów dyskusyjnych. Z kolei pod koniec ub.r. w serwisie pojawiły się darmowe i płatne filmy (w modelu VoD) w ramach współpracy z należącym do Agory Kinoplexem (więcej na ten temat).

Według danych z października br., wśród użytkowników Fotki jest znacznie więcej kobiet. Ponadto przeważają osoby w wieku 15-24 lat (stanowią 48,3 proc. wszystkich odwiedzających) i 25-34 lat (28,3 proc. wszystkich), a także z wykształceniem zasadniczym zawodowym (31,3 proc. ogółu) oraz niepełnym średnim i średnim (w sumie 38 proc.).

44 proc. użytkowników serwisu mieszka na wsi, 30,8 proc. - w miastach do 50 tys. mieszkańców, a 25,2 proc. - w większych miastach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online