SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Politycy PiS i Zjednoczonej Prawicy dominują w radiowych programach publicystycznych

W styczniu i lutym br. w radiowych programach publicystycznych najczęściej pojawiali się przedstawiciele PiS/Zjednoczona Prawica. Dotyczy to zarówno stacji publicznych, jak i komercyjnych - wynika z raportu przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl przez Centrum Monitorowania Dyskursu Publicznego.

W styczniu i lutym tego roku najczęstszymi gośćmi audycji publicystycznych w radiach byli Ryszard Czarnecki (15 razy), Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej (14 razy), Jacek Sasin (13) oraz rzecznik prezydenta RP Krzysztof Łapiński (11). Z Platformy Obywatelskiej najczęściej zapraszano Tomasza Siemoniaka (9 razy), Małgorzatę Kidawę-Błońską (7) i Grzegorza Schetynę (7).

Według CMDP rozkład obecności polityków poszczególnych opcji politycznych był różny w stacjach publicznych (PR 1, PR 3, PR 24) i komercyjnych (TOK FM, RMF, Radio ZET i Radio PLUS). Trzy partie: PiS/ZP, PSL oraz Kukiz’15 mają większe udziały w obecnościach w stacjach publicznych niż w komercyjnych, przy czym PiS/ZP ma przewagę bardzo wyraźną (36 proc. w publicznych do 18 proc. w komercyjnych). Natomiast PO i Nowoczesna mają większe udziały w stacjach komercyjnych, z tą różnicą, że w przypadku PO ta dysproporcja jest wyraźna (7 proc. do 14 proc.), natomiast w przypadku Nowoczesnej nieznaczna (6 proc. i 7 proc.). W stacjach komercyjnych częściej niż w publicznych goszczą niepartyjni publicyści, a to przekłada się na relatywnie mniejszy udział polityków w ogóle.


- CMDP uważa, że taki początek roku w publicystycznych audycjach radiowych nie oznacza rewolucji w trendach obecności. Porównując sytuację z pierwszych dwóch miesięcy br. do rozkładu obecności z analogicznego okresu w roku 2017, wśród przedstawicieli partii dominują politycy obozu rządzącego (PiS/ZP oraz kancelarii Prezydenta RP) na poziomie 25 proc. Większy ruch można zaobserwować w odniesieniu do PO. W tym wypadku widzimy lekki spadek udziału w styczniu br. (na 9 proc.) i następnie odrobienie strat w lutym br. na poziomie 12,5 proc. Poza tym spadki udziałów notują też Nowoczesna, Kukiz’15 oraz - dość istotny przy tak niskim udziale - PSL (z 4,28 proc. na 2,93 proc.) - czytamy w raporcie.

 

CMDP prowadzi codzienny monitoring audycji publicystycznych pod kątem obecności przedstawicieli partii politycznych. Obejmuje on stacje publiczne: PR 1, PR 3 i PR 24 oraz komercyjne: TOK FM, RMF, Radio ZET i Radio PLUS. Badaniem objęte są programy: "24 pytania" (PR 24), "Debata poranka" (PR 24), "Gość Krzysztofa Ziemca" (RMF FM), "Gość Radia Zet", "Popołudniowa rozmowa" (RMF FM), "Poranek w TOK FM", "Poranna rozmowa" (RMF FM), "Salon polityczny Trójki" (PR 3), "Sedno sprawy" (Radio PLUS), "Sygnały dnia" (PR 1), "Śniadanie w Trójce" (PR 3) i "Wybory w Toku" (Radio TOK FM).  
Centrum Monitorowania Dyskursu Publicznego to projekt, którego celem jest dostarczenie systematycznej i zobiektywizowanej charakterystyki programów publicystycznych w radiu i telewizji. Centrum działa od maja 2015 roku w ramach Pracowni Badań Medioznawczych w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Dołącz do dyskusji: Politycy PiS i Zjednoczonej Prawicy dominują w radiowych programach publicystycznych

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Centrum Monitorowania Dyskursu Publicznego? Pewnie lewacka firma powiązana z Nielsenem. Znów kłamią bo w rzeczywistości politycy naszej ukochanej partii są tak zajęci poświęcaniem się dla Narodu, że nie mają czasu na występy w radiu ( nie mówiąc o tym, że nawet do pierwszego im nie wystarcza).
Takie badania Netia powinna robić. Tylko ona gwarantuje prawdziwość. Spytajcie prezesa kÓrskiego.

odpowiedź