SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Sąd uprawomocnił kary UOKiK-u za nierzetelne reklamy 4Life Direct i Profi Credit Poland, 1,5 mln kary dla Idea Banku

Sąd Apelacyjny w prawomocnych wyrokach nakazał firmie 4Life Direct zapłatę 25 tys. zł, a Profi Credit Poland - 194 tys. zł kary. Grzywny nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za kampanie reklamowe wprowadzające odbiorców w błąd. Natomiast na Idea Bank nałożono 1,5 mln zł kary.

Marek Niechciał, prezes UOKiK-u Article

Decyzja UOKiK-u z grudnia 2014 roku dotyczyła materiałów reklamujących oferowane przez 4Life Direct ubezpieczenie na życie Moi Bliscy. Według regulatora firm w reklamach nie zamieściła informacji, że w razie śmierci ubezpieczonego z innych powodów niż wskutek nieszczęśliwego wypadku w okresie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, wypłata świadczenia ubezpieczeniowego ogranicza się jedynie do zwrotu wpłaconych składek. Na ubezpieczyciela nałożono 25 tys. zł kary.

4Life Direct odwołał się od tej decyzji. UOKiK poinformował właśnie, że Sąd Apelacyjny w całości oddalił apelację. W uzasadnieniu ustnym stwierdzono, że z reklam wynika, że ubezpieczenie gwarantuje pokrycie m.in. kosztów pogrzebu oraz wiele innych korzyści finansowych. Tymczasem rzeczywiste warunki wypłaty świadczenia są inne. Sąd uznał to za nieuczciwą praktykę rynkową wprowadzającą w błąd.

W kwietniu 2016 roku UOKiK nałożył inną grzywnę na 4Life Direct. Ukarał firmę kwotą 51 tys. zł za to, że w reklamach ubezpieczenia Moi Bliscy nie podała, że jej siedziba mieści się na Gibraltarze.

Sąd zmniejszył karę dla Profi Credit Poland

W przypadku Profi Credit Poland UOKiK w grudniu 2013 roku uznał, że w błąd odbiorców mogły wprowadzać hasła reklamowe: „bez BIK”, „pożyczka bez BIK”, „Bez prowizji i bez opłat wstępnych” oraz „bez opłat wstępnych”. Według Urzędu te slogany sugerowały bezwarunkowe udzielenie pożyczki, bez względu na wynik oceny ryzyka kredytowego oraz brak prowizji i opłat wstępnych. Ponadto firma chwaliła się 99 proc. „przyznawalności” pożyczek oraz brakiem opłat za ich udzielenie. Tymczasem opłaty te nie były pobierane tylko na etapie składania wniosku o udzielenie pożyczki.

Ponadto Profi Credit Poland w reklamach posługiwała się logo „Rzetelna Firma”. Wskazywało to na posiadanie przez nią Certyfikatu Rzetelności wydawanego przez Rzetelną Firmę, którego spółka nie miała.

UOKiK nałożył na Profi Credit Poland grzywnę wynoszącą prawie 280 tys. zł, natomiast Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego odwołała się firma, zakwestionował część decyzji dotyczącą posługiwania się hasłami „bez BIK” oraz „pożyczka bez BIK”.

Do Sądu Apelacyjnego od tego wyroku odwołały się zarówno Profi Credit Poland, jak też UOKiK. Sąd oddalił apelację Urzędu, a apelację firmę uwzględnił jedynie w części dotyczącej kary pieniężnej - obniżył ją do ponad 194 tys. zł. Uzasadniono, że slogany „bez BIK” oraz „pożyczka bez BIK” nie wprowadzały w błąd, ponieważ na ich podstawie nie można uznać, że udzielenie pożyczki jest bezwarunkowe. Sąd zaznaczył, że kara w wysokości 194 tys. zł stanowi wystarczającą represję dla firmy i pełni funkcję prewencyjną.

Kara dla Idea Banku zmalała z 4 do 1,5 mln zł

UOKiK poinformował, że Sąd Apelacyjny wydał też wyrok dotyczący kary z października 2014 roku nałożonej na Idea Bank. Urząd nałożył na bank ponad 4 mln zł grzywny, oceniając, że firma wprowadzała konsumentów w błąd tym, jak jego pracownicy prezentowali klientom możliwość przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Nie informowali bowiem o ryzyku poniesienia strat związanych z inwestycją, a także o opłatach naliczanych za rozwiązanie umowy w trakcie jej trwania.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że zachowanie pracowników Idea Banku wprowadzało konsumentów w błąd. Tymczasem klienci mają prawo oczekiwać od pracowników banku, będących profesjonalistami, rzetelnej informacji. SOKiK zwrócił jednak uwagę, że Idea Bank przestał stosować zakwestionowaną praktykę we wrześniu 2013 roku, czyli jeszcze przed wszczęciem przez UOKiK postępowania w tej sprawie. Ponadto za okoliczność łagodzącą w uznano małą liczbę oddziałów banku i małą liczbę polis zawartych po nierzetelnej prezentacji UFK.

W konsekwencji karą nałożoną na Idea Bank obniżono do 1,5 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sąd uprawomocnił kary UOKiK-u za nierzetelne reklamy 4Life Direct i Profi Credit Poland, 1,5 mln kary dla Idea Banku

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Faber
Można by powiedzieć- NARESZCIE!!! LECZ TO ZBYT MAŁE KARY ZA KORZYŚCI JAKIE WYNIEŚLI I ZBYT DŁUGO TRWA ICH EGZEKUCJA. W USA ZAŁATWIA TO RZĄD SPRAWNIEJ.
1 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing