W 2010 roku 7,34 mld zł na reklamę - wzrost o 4,5 proc.

W ub.r. wydatki na reklamę w Polsce wyniosły 7,338 mld zł, czyli o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej – szacuje Starlink. Najbardziej urosła reklama internetowa, a zmniejszyła się wartość reklamy prasowej i outdoorowej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W kwocie 7,338 mld zł, na które Starlink szacuje wartość polskiego rynku reklamowego w ub.r., zdecydowanie największy udział ma reklama telewizyjna – 52,3 proc., czyli o 1,3 punktu proc. więcej niż w 2009 roku. Wydatki na reklamę w tym medium wyniosły 3,838 mld zł, czyli o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Stało się to głównie za sprawą stacji tematycznych, które odpowiadają za 4,6 punktu proc. wzrostu całego segmentu telewizyjnego. Wydatki na reklamę w tych kanałach w ub.r. stanowiły już 16 proc. wartości całego rynku reklamowego – o 3,4 punktu proc. więcej niż rok wcześniej.

Na reklamę w internecie polscy marketerzy przeznaczyli w ub.r. 1,032 mld zł, co oznacza wzrost o 23,2 proc. Reklama internetowa rośnie najszybciej ze wszystkich segmentów i po raz pierwszy przekroczyła poziom 1 mld zł, które przez rok w nią zainwestowano. W ub.r. stanowiła już 14,7 proc. polskiego rynku reklamowego.

W 2010 roku zwiększyła się też w Polsce wartość reklamy radiowej i kinowej. Na marketing w radiu przeznaczono 529 mln zł, czyli o 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej, a na reklamę w kinach – 98 mln zł, a więc o 7,9 proc. więcej. Radio stanowiło 7,2 proc., a kina – 1,3 proc. ogólnej wartości rynku reklamowego w Polsce.

W ub.r. nadal malały wydatki na marketing w prasie i na outdoorze. Na reklamę w dziennikach polscy marketerzy przeznaczyli 611 mln zł, czyli o 6,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartość reklamy w magazynach wyniosła 724 mln zł – o 5,7 proc. mniej niż w 2009 roku. Natomiast na reklamę outdoorową wydano 503 mln zł, a więc o 11,6 proc. mniej w skali roku. Reklama prasowa stanowiła 18,2 proc. całego rynku (z czego 8,33 punktu proc. przypada na dzienniki, a 9,87 punktu proc. – na magazyny), a reklama zewnętrzna – 6,85 proc. Starlink zauważa jednak, że spadki wartości reklamy prasowej i outdoorowej były mniejsze niż w poprzednich latach.

Największy wpływ na wzrost wartości polskiego rynku reklamowego mieli marketerzy z sektorów: produkty farmaceutyczne, żywność, motoryzacja, telekomunikacja, odzież, handel oraz produkty do użytku domowego. Wyraźny spadek wydatków reklamowych był widoczny jedynie w przypadku trzech sektorów: czas wolny, media oraz finanse. Nieznacznie zmniejszyły się wydatki w sektorze higiena i pielęgnacja. W pozostałych sektorach nastąpiła stabilizacja wydatków reklamowych.

Starlink podkreśla, że firmy z sektory, które w 2009 roku zamroziły wydatki marketingowe (odzież, motoryzacja, produkty farmaceutyczne), w ub.r. najmocniej zwiększyły swoje budżety. W opinii domu mediowego wzmożona walka konkurencyjna wymusza także coraz wyższe wydatki w największych branżach gospodarki, przede wszystkim w żywności i sektorze farmaceutycznym. „Batalia odbywa się głównie w telewizji, w której firmy z tych sektorów istotnie podniosły swoje budżety . Na rynku wciąż widać również wyraźnie poszukiwanie tańszych sposobów na inwestycje reklamowe: przesuwanie budżetów poza tradycyjne sezony sprzedażowe (wiosna i jesień) na lato” – czytamy w raporcie firmy.

grafika

– W bieżącym roku wydatki na reklamę w Polsce mogą już przekroczyć poziom z 2008 roku, co oznaczałoby dynamika wynosząca nawet powyżej 6 proc. – prognozuje Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlinka. – Na wzrost wydatków reklamowych będą miały wpływ m.in. rosnąca konkurencja wśród dostawców mobilnego internetu oraz zwiększająca się sprzedaż farmaceutyków, która przekłada się bezpośrednio na rosnące wydatki reklamowe w tym sektorze – opisuje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online