SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W 2023 roku liczba słuchaczy radia zmalała o 2 mln

Liczba słuchaczy radia zmalała w 2023 roku o 2 mln osób względem 2022 roku. Spadek dotyczy osób słuchających radia tradycyjnie. Bez zmian pozostała liczba tych, którzy słuchają radia przez internet - wynika z badania Audio Track Krajowego Instytutu Mediów. 

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

W 2023 roku radia słuchało średnio 18,1 mln osób dziennie (w wieku 15+). Ich liczba jednak spada - w 2022 roku radia słuchało średnio 20,1 mln osób, czyli 2 mln więcej niż w ub.r. - wynika z badania słuchalności radia Audio Track Krajowego Instytutu Mediów za 2023 rok.

Analiza danych rocznych pokazuje, że zasięg dzienny radia wśród ogółu mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej wyniósł w ub.r. 56,6 proc. W porównaniu z rokiem 2022, audytorium radiowe - w rozumieniu dziennego kontaktu z radiem – zmalało o 5,6 punktów procentowych (średni zasięg dzienny radia w 2022 – 62,2 proc.).

Radio słuchane jest przede wszystkim za pośrednictwem fal radiowych. Eter jako źródło sygnału radiowego wskazuje 49,0 proc. ogółu Polaków 15+ (w 2022: 54,9 proc.).

Radia przez internet słuchają głównie młodzi

Spadek audytorium radia dotyczy przede wszystkim tradycyjnego odbioru radia. Nie ulega natomiast zmianie liczba osób słuchających radia przez internet. Słuchanie radia przez internet wybiera – podobnie jak w 2022 roku - 7,6 proc. populacji osób 15+.

Internet jest domeną młodszych słuchaczy. W grupie osób 15-29 lat udział internetu wynosi 8,7 proc., a w grupie 30-49 lat – 10,5 proc.. Po 50-tym roku życia odsetek wybierających internet jako źródło sygnału radiowego spada. W grupie 50-64 lata internet wybiera 6,9 proc. osób, w grupie 65 lat i więcej – 2,8 proc.

Słuchający radia są lojalni wobec jednej stacji – średnia dzienna to 1,3 stacji, średnia tygodniowa – 1,8 stacji. Słuchający radia spędzają przy nim średnio dziennie 3 godziny i 17 minut (wynik bez zmian w porównaniu do 2022 roku).



Radia słucha się we wszystkich grupach wiekowych. Jednak największą popularność radio osiąga wśród osób między 30 a 64 rokiem życia. Konsekwentnie, wyższe zasięgi obserwowane są wśród osób aktywnych zawodowo. Relatywnie częściej słuchają radia osoby z wykształceniem średnim bądź wyższym oraz te jeżdżące samochodem.

Mniej w domu, więcej w samochodzie

Radio towarzyszy słuchaczom przez cały dzień – w domu, w podróży samochodem, czy w pracy. Najwyższe zasięgi radio osiąga w dni powszednie między godziną 8:00 a 9:00. Wysoka słuchalność utrzymuje się do godziny 16:00. Dopiero późnym popołudniem oraz wieczorem słuchalność radia spada na korzyść innych mediów. 

Najpopularniejsze urządzenia to tradycyjny odbiornik radiowy i radio samochodowe. Słuchamy mniej radia w domu, natomiast odsetek słuchaczy radia w samochodzie pozostaje bez zmian.

W 2023 roku radio samochodowe przejęło – jeśli chodzi o urządzenia wybierane do odbioru radia – palmę pierwszeństwa. Poprzez radio samochodowe słuchało radia 26,6 proc. ogółu Polaków 15+ (w 2022: 28,2 proc.). Z tradycyjnego odbiornika radiowego korzystało w 2023 roku 25,8 proc.słuchaczy radia (w 2022: 29,1 proc.).

 



RMF FM wciąż liderem

Najpopularniejsza stacja w Polsce to RMF FM, której w 2023 roku słuchało każdego dnia średnio 17,9 proc. Polaków 15+ (spadek w porównaniu do 2022 o 1,5 pp). 

Kolejne w rankingu jest Radio ZET, którego średni dzienny zasięg to 9,8 proc. (wzrost o 0,4 pp). Radia ESKA słuchało w 2023 roku średnio 5,3 proc. Polaków 15+ dziennie (spadek o 0,8 pp), zaś Jedynkę PR - 4,7proc. TOP 5 rozgłośni radiowych w 2023 roku zamyka Audytorium17 z zasięgiem 3,7 proc. (w 2022: 3,8 proc.).
 


Analiza wyników zasięgowych dla grup radiowych pokazuje, że liderem pozostaje Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic, RFM24, Radio GRA). Jej wynik w porównaniu do 2022 roku jest jednak nieco słabszy (zasięg dzienny 2023 - 20,7 proc.; 2022 – 22,8 proc.).
Dzięki połączeniu z Grupą Agora, umocniła się pozycja Grupy Eurozet (Radio ZET, TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Plus, Antyradio, Radio Pogoda, Meloradio, Rock Radio, Chillizet). Średni zasięg dzienny grupy w 2023 roku wyniósł 16,4 proc.



Wyniki radia publicznego w zasadzie nie uległy zmianie – Polskie Radio (Jedynka – Program 1 PR, Dwójka – Program 2 PR, Trójka – Program 3 PR, PR24) w 2023 osiągnęło średni dzienny zasięg na poziomie 7,0 proc. (2022 – 6,8 proc.), zaś Audytorium17 (23 lokalne stacje Polskiego Radia) – 3,6 proc. (2022 – 3,7 proc.).

Średni dzienny zasięg Grupy TIME (Radio ESKA, ESKA Rock, Radio Eska2, Radio VOX FM) wyniósł w 2023 roku 7,0 proc. (w 2022 – 7,7 proc.).

Badanie Audio Track prowadzone jest przez KIM od lutego 2022 roku. Badanie realizowane jest telefonicznie, w sposób ciągły, na w pełni losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej. Dane z Audio Tracka są publikowane w cyklach miesięcznych, obejmując wyniki z ostatnich 6 miesięcy. 
Raport roczny  prezentuje dane z badania Audio Track realizowanego od stycznia do grudnia 2023 r. W tym okresie zostało zrealizowanych łącznie 113 140 wywiadów.  

Dołącz do dyskusji: W 2023 roku liczba słuchaczy radia zmalała o 2 mln

32 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
Radio w Polsce jest na poziomie Pamiętników z Wakacji oraz Freak Fightow unikam wręcz włączania pasma FM gdziekolwiek.
26 7
odpowiedź
User
Pjo
Ja slucham przez dab+ codziennie
12 11
odpowiedź
User
Tomasz
Nic dziwnego, kiedy zdecydowana większość stacji ma poziom gimbazy, lub niżej...
28 4
odpowiedź