Grupa Żywiec przy spadku sprzedaży zwiększyła zysk i nakłady marketingowe, prezes mówi o "drastycznym wzroście kosztów"

W ub.r. Grupa Żywiec zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 7,6 proc. do 3,47 mld zł, a jej zysk netto wzrósł z 232,7 do 406,6 mln zł. Firma zwiększyła o prawie 6 proc. wydatki na sprzedaż i marketing.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa Żywiec przy spadku sprzedaży zwiększyła zysk i nakłady marketingowe, prezes mówi o "drastycznym wzroście kosztów"
fot. materiały prasowe

Przychody krajowe Grupy Żywiec zmalały rok do roku z 3,75 do 3,47 mld zł, a z zagranicy - z 73,9 do 70,1 mln zł.

- W minionym roku zwiększyliśmy przychody z każdego hektolitra piwa, dzięki wzrostowi sprzedaży piw premium oraz bardzo dobrym rezultatom innowacji. Żywiec Jasne Lekkie to najlepiej sprzedająca się nowość w kanale tradycyjnym i nowoczesnym. Wzrosty w segmencie premium nie zrównoważyły jednak spadków sprzedaży lagerów, szczególnie w segmencie ekonomicznym - komentuje w komunikacie Simon Amor, prezes Grupy Żywiec.

Wpływy Grupy Żywiec od podmiotów powiązanych z nią kapitałowo (firma należy do koncernu Heineken) zmalały z 363,7 do 340,8 mln zł.

grafika

Piwa lager mniej popularne

Grupa Żywiec produkuje m.in. piwo Żywiec, Desperados, Heineken, Warka, EB, Namysłów, Tatra, Królewskie, Leżajsk i Brackie.

Szef firmy podkreśla, że coraz popularniejsze są piwa z mniejszą zawartością alkoholu, często smakowe, przy czym nadal stanowią mniejszą część rynku.

- Dominujący dotąd lager znacząco traci na popularności, szczególnie wśród młodszych konsumentów. Dodatkowo w ubiegłym roku spadła sprzedaż piwa w kanale tradycyjnym. Wszystkie te czynniki przełożyły się na spadek przychodów - tłumaczy Amor.

Prezes Grupy Żywiec o „drastycznym wzroście kosztów”

Koszty rodzajowe Grupy Żywiec zmniejszyły się o 13 proc. - z 3,46 do 3,01 mld zł. Wydatki na podatek akcyzowy zmalały z 1,16 mld zł do 863 mln zł, m.in. w związku z otrzymanymi w ub.r. 237,7 mln zł podatku nadpłaconego w latach 2007-2018.

Nakłady na zużycie materiałów podstawowych poszły w dół z 1,06 mld zł do 954,6 mln zł, a na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze - z 328,3 do 294,6 mln zł.

Za to koszty sprzedaży i marketingu zwiększyły się o 5,8 proc. - ze 189,6 do 200,6 mln zł. Natomiast wydatki określone jako inne poszły w górę z 222,4 do 239,5 mln zł.

- Działamy w niespotykanych dotąd warunkach drastycznego wzrostu kosztów, których wpływ na wynik w krótszym okresie staramy się ograniczać wieloma inicjatywami oszczędnościowymi. Przy jednoczesnym spadku rynku i wzroście kosztów i obciążeń podatkowych, związanych z podwyżkami akcyzy, stanowi to duże wyzwanie dla dalszego rozwoju branży i dla utrzymania inwestycji i rentowności - komentuje Simon Amor.

grafika

Ponad 400 mln zł zysku netto Grupy Żywiec

Zysk operacyjny Grupy Żywiec zwiększył się z 342,9 do 439,5 mln zł, zysk brutto - z 290,7 do 487,2 mln zł, a zysk netto - z 232,7 do 406,6 mln zł. W ub.r. firma zapłaciła 80,6 mln zł podatku dochodowego, wobec 58 mln zł rok wcześniej.

grafika

W drugiej połowie grudnia ub.r. Grupa Żywiec wypłaciła 205,4 mln zł zaliczki dywidendowej, po 20 zł na akcję. W środę rano kurs firmy wynosił 495 zł, co daje kapitalizację w wysokości 5,08 mld zł.

Do Heinekena należy 65,16 proc. akcji Grupy Żywiec.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana