Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2017-11-17

A A A POLEĆ DRUKUJ

Finanse Millenialsów i młodych z pokolenia Z – wyniki badania

Millenialsi, mający od 28 do 37 lat, znajdują się dziś w najbardziej produktywnej fazie kariery. Przeciętnie w Polsce zarabiają o 36 proc. więcej niż młodzi z pokolenia Z, którzy wciąż mieszkają u rodziców i są wielkim znakiem zapytania dla pracodawców i gospodarki – wynika z badania serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Styl życia Millenialsów i ich podejście do finansów sprzyja rozwojowi gospodarki, a tym samym służy rynkowi pracy. Millenialsi chcą zarabiać, ale nie boją się też wydawać. Biorą kredyty mieszkaniowe i solidnie je spłacają; napędzają konsumpcję, bo lubią mieć; podróżują; inwestują w siebie.
Millenialsi, inaczej pokolenie Y, to osoby urodzone w latach 1980-89. Mają dziś od 28 do 37 lat i od blisko 20 lat wpływają na rynek pracy i całą gospodarkę. Wchodzące dziś na rynek pracy pokolenie Z to osoby między 18 a 27 rokiem życia. Choć wiadomo, że mają wielkie marzenia i chcą w przyszłości dobrze zarabiać, to na razie zarabiają stosunkowo niewiele i wciąż mieszkają u rodziców. Ponieważ jednak to oni są przyszłością rynku pracy, warto uważnie śledzić ich poczynania.

Millenialsi zarabiają o 36 proc. więcej od osób z pokolenia Z

Z najnowszych badań MonsterPolska.pl wynika, że przeciętne wynagrodzenie netto w Polsce osób z pokolenia Z wynosi ok. 2 300 zł (541 euro), z kolei z pokolenia Y – ok. 3 100 zł (735 euro). Międzypokoleniowy wzrost płac wynosi aż 36 proc. Powód? Dynamika płac jest duża, bo i poziom zarobków „na rękę”, od których zaczynają młodzi, jest niski. Z tym wynikiem zajmujemy pozycję lidera (razem z Węgrami), gdyż skok płac w innych krajach jest niższy. Dla porównania w Finlandii – to 18 proc, w Estonii - 19 proc., a w Chorwacji – 22 proc.

W każdym z badanych krajów zarobki rosną wraz z wiekiem i doświadczeniem. Dla porównania –średnia zarobków w 13 krajach, które zostały poddane analizie, wyniosła ok. 4 270 zł (1000 euro). Najwięcej zarabiali młodzi Finowie, w pokoleniu Z – ok. 7 700 zł (1 795 euro), a w pokoleniu Y – ok. 9 000 zł (2 125 euro). Jeśli spojrzeć na Polskę, to w rankingu płac wypadamy przeciętnie. Mniejsze płace niż w Polsce, w grupie 18-27 lat, mają jedynie Węgrzy, Serbowie, mieszkańcy Bośni i Hercegowiny oraz Czarnogóry. Lepiej zarabiają Czesi, Słowacy, Estończycy, Litwini, Łotysze, Chorwaci, Słoweńcy i oczywiście Finowie.

W grupie Millenialsów mniej niż w Polsce zarabiają pracownicy z pięciu krajów – mieszkańcy Węgier, Chorwacji, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny oraz Serbii. W pozostałych państwach osoby w wieku od 28 do 37 lat zarabiają więcej niż w Polsce.

Na dynamikę zarobków ma wpływ stanowisko

Z analizy MonsterPolska.pl wynika, że wzrost płac zależy od zajmowanych stanowisk. Najmniejszy, zaledwie 1 proc. wzrost płac, odnotowany został w Europie Centralnej na stanowiskach niewykwalifikowanych. W tej samej grupie już 7-procentowy wzrost płac dotyczył pracowników krajów bałkańskich, a 14 proc. – krajów bałtyckich.
Na kilkunastoprocentowy wzrost płac mogą liczyć zaś pracownicy administracji, wykwalifikowani robotnicy, a na najwyższy (nawet 40 proc. wzrost płac w Europie Centralnej) menadżerowie niższego i średniego szczebla.

Zarobki i ich wpływ na życie codzienne

Powolne wzrosty płac na większości stanowisk i wciąż przeciętne zarobki (jeśli porównać z czołówką rankingu MonsterPolska.pl) – to wszystko sprawia, że 60,9 proc. młodych Polaków wciąż mieszka z rodzicami. Mężczyźni w Polsce wyprowadzają się po ukończeniu 29 lat, a kobiety tuż przed 27 urodzinami. To z kolei przekłada się na późniejszą decyzję o założeniu rodziny i posiadaniu dzieci. Jesteśmy w kontrze do młodych Finów, którzy wyprowadzają się na swoje, mając przeciętnie 22 lata. W sumie tylko 20 proc. Finów w wieku od 18 do 27 lat mieszka z rodzicami.
Niezależnie od pozycji w rankingu, na podstawie analizy pokoleniowej, młodzi Polacy odważnie wydają pieniądze na konsumpcję. Przedstawiciele pokolenia Z odkładają wprawdzie na bok myśl o zakupie nieruchomości, ale aktywnie spędzają czas z przyjaciółmi. Chcą angażować się w satysfakcjonujące projekty, licząc, że wcześniej czy później przełożą się one na dobre pieniądze. Wydają na zabawę, realizacje pasji, zakupy. Spełniają się w roli konsumentów.  
W życiu zawodowym zaś są bacznie obserwowani przez szefostwo. Pracodawcy bowiem zaczynają poszukiwania przyszłych liderów właśnie wśród przedstawicieli pokolenia Z.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS

Społeczność Serwis społecznościowy branży mediów, reklamy, PR, badań i internetu ZAREJESTRUJ SIĘ