Grażyna Kulczyk w komitecie programowym nowojorskiego Museum of Modern Art

Grażyna Kulczyk, mecenas sztuki i najbogatsza Polka, która od lat realizuje misję promocji polskiej sztuki współczesnej, została zaproszona do objęcia prestiżowej funkcji doradczej w nowojorskim MoMA, jednym z  najważniejszych muzeów o tym profilu na świecie. Polka dołącza do Modern Women’s Fund Committee, zrzeszającego wpływowych znawców i filantropów z całego świata. Komitet ma silny wpływ na politykę programową i wystawienniczą, a także na kolekcjonerskie zakupy Muzeum. Grażyna Kulczyk będzie w nim pierwszą reprezentantką naszej części Europy. „Motywacją budowy mojej kolekcji oraz zaangażowania w projekty międzynarodowe jest od zawsze chęć promocji poza krajem wybitnych polskich twórców. Jeżeli mój głos w ciałach programowych ważnych instytucji zagranicą może sprawić, że trafią do nich dzieła polskich artystów, uważam, że warto o to zabiegać. Mamy się czym pochwalić” – mówi Grażyna Kulczyk, która od lat reprezentuje Polskę także w Radzie londyńskiego Tate Modern, a w 2015 roku rozpoczęła budowę polskiego muzeum w Szwajcarii.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku – światowa awangarda

Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Museum of Modern Art) w Nowym Jorku, zwane potocznie MoMA, jest jedną z pierwszych i najbardziej znanych instytucji poświęconych całkowicie sztuce współczesnej i nowoczesnej. Pomysł stworzenia takiej instytucji narodził się w środowisku prywatnych donatorów – jego inicjatorką była Abby Aldrich Rockefeller, która wraz z dwiema przyjaciółkami otworzyła je publicznie 7 XI 1929 r. Dziś Museum of Modern Art, położone na Manhatanie, w niedalekim sąsiedztwie Centrum Rockefellera i Times Square, jest czołowym muzeum sztuki nowoczesnej na świecie. Posiada największą i najbardziej wszechstronną kolekcję współczesnego malarstwa i rzeźby, począwszy od prac artystów z końca XIX w. do czasów współczesnych. Zbiory muzeum obejmują także rysunki, grafikę, ilustracje, modele architektoniczne, nowoczesne wzornictwo, fotografię i film. Zgodnie z ideami fundacyjnymi MoMA, niezbędne jest podkreślanie znaczenia samych artystów – ich idei, osobowości, geniuszu, a także kontekstów twórczości (historycznych, geograficznych, kulturalnych, społecznych). Na tej kanwie powstał jeden z komitetów programowych MoMa: Modern Women’s Fund Committee.

Modern Women’s Fund Committee

Do tego właśnie komitetu programowego, ze względu na swoją aktywność w międzynarodowym świecie sztuki, zaangażowanie w promocję kultury, a także poważne doświadczenie kolekcjonerskie, wiosną tego roku została zaproszona Grażyna Kulczyk. Będzie w Komitecie drugą Europejką (obok Turczynki, Oya Eczqcibasi, która zarządza Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Istambule) i pierwszą w historii reprezentantką państw naszego regionu.

Komitet, zrzeszający kilkunastu wpływowych znawców sztuki i filantropów z całego świata, działa na rzecz popularyzacji wiedzy o twórczości kobiet i ich roli w rozwoju kultury i sztuki. Komitet ma silny wpływ na politykę programową i wystawienniczą, a także na kolekcjonerskie zakupy Muzeum, a więc kierunkowo również na promocję konkretnych twórców. Przynależność do niego związana jest zarówno z zaangażowaniem w prace programowe, jak i z regularnymi donacjami na rzecz zbiorów.

Komitet liczy dziś 14 członków – wśród nich postaci ikoniczne dla amerykańskiej filantropii, takie jak Marie-Josée Kravis (doradczyni Banku rezerw Federalnych w Nowym Jorku, członkini zarządów Publicis i LVMH, uznawana jest za jedną z 25 najpoważniejszych filantropów w historii USA - wspólnie z mężem była m.in. głównym donatorem Lincoln Center of Performing Arts w Nowym Jorku) czy Agnes Gund (amerykańska filantropka, orędowniczka edukacji kulturalnej – jest doradcą Prezydenta Baracka Obamy, zasiada w radach instytucji takich jak J. Paul Getty Trust czy Frick Collection).

Symbolicznym otwarciem współpracy jest fakt, że Grażyna Kulczyk przekazała w tym roku Muzeum bardzo cenny podarunek - wybitną pracę Edwarda Krasińskiego pt. ‘Nr 124’. Edward Krasiński, jeden z czołowych artystów polskiej awangardy, współtworzył środowisko artystyczne Warszawy skupione wokół Galerii Krzywe Koło i Galerii Foksal. Pasjonaci sztuki na całym świecie kojarzą go z charakterystyczną niebieską linią, którą od 1970 roku zawsze umieszczał w swoich pracach na wysokości 1,3 m. MoMA, która w ramach nowej misji rozszerzania swojej kolekcji o ważnych artystów z Polski, od dłuższego czasu planowała dołączenie do zbioru prac właśnie tego artysty, starała się skompletować wszystkie 9 paneli składających się na "Interwencję z niebieską kreską" z 1972 roku. Praca przekazana przez Grażynę Kulczyk dopełniła zbiór i od czerwca tego roku jest już oficjalnie częścią kolekcji MoMA.

Kolekcja Grażyny Kulczyk

Dziś Kolekcja Grażyny Kulczyk obejmuje ponad 500 dzieł - to największa prywatna kolekcja sztuki w Polsce i jedna z najważniejszych w tej części Europy. Wartość zbiorów GK Collection jest szacowana nawet na 100 mln Euro. Kolekcja jest zapisem dialogu polskich twórców XX i XXI wieku z artystami i nurtami artystycznymi na świecie. Twórczość takich artystów jak Władysław Strzemiński, Zofia Kulik, Tadeusz Kantor, Roman Opałka czy Paweł Althamer i Piotr Uklański jest tu szeroko reprezentowana i ceniona na równi z najwybitniejszymi artystami światowej sławy. Od kilku lat kolekcjonerka nadaje zbiorom coraz bardziej międzynarodowy profil. Do kolekcji trafiły m.in.: fotografie Andreasa Gursky'ego, obrazy Sama Francisa, Joan Mitchell i Anselma Kiefera; prace wybitnych artystek Yayoi Kusamy i Rosemarie Trockel, obrazy, obiekty i rzeźby minimalistów Donalda Judda, Sol LeWitta i Agnes Martin, zbiór dzieł artystów kręgu Grupy ZERO - Heinza Macka, Otto Piene, Güthera Ueckera, instalacje Lorisa Gréauda, i Olafura Eliassona.

Co ważne, kolekcja jest jednym z licznych elementów, które składają się na realizację szerokiej misji społecznej - wszystkie inwestycje Grażyny Kulczyk łączą biznes ze sztuką. Prototypem i najlepszym przykładem tego myślenia, idei 50/50, stał się Stary Browar. Od 2004 roku ma tutaj swoją siedzibę założona przez Grażynę Kulczyk prywatna galeria, a także Fundacja Art Stations, zajmująca się organizacją wystaw bazujących na Kolekcji, performansów, koncertów oraz realizująca programy edukacyjne i promująca sztukę współczesną w przestrzeni codziennego życia.

Promotorka polskiej sztuki zagranicą

Kulturalna działalność Grażyny Kulczyk nie ogranicza się do terytorium Polski. Kolekcjonerka wspiera działalność m.in. Kunsthalle w Zürichu oraz londyńskiego Tate Modern, jako członek Russia and Eastern Europe Acquisitions Committee. Zaangażowała się także w renowację zabytkowego Browaru w Szwajcarii, w którym planuje otworzyć polskie muzeum sztuki współczesnej.

„Motywacją budowy mojej kolekcji oraz zaangażowania w projekty międzynarodowe jest od lat chęć promowania poza krajem wybitnych polskich twórców, zasługujących na taką samą uwagę, jak największe światowe nazwiska. Polska jest jednym z największych europejskich państw. Powinniśmy dążyć do „grania w pierwszej lidze” - kształtować dyskusję i trendy. Dziś w gronach światowych liderów opinii o wadze danego kraju decyduje nie tylko polityka, armie czy gospodarka, ale także to czy potrafimy coś kreatywnie tworzyć, czy mamy kapitał społeczny. I dlatego niezwykle ważne dla pozycji Polski jest akcentowanie jej roli i wielkiego wkładu w dziedziny takie jak kultura i sztuka” – mówi Grażyna Kulczyk. „W światowych galeriach pojawiają się dzieła polskich artystów, ale wciąż pozostaje na tym polu wiele do zrobienia. Jeżeli mój głos w ciałach programowych ważnych instytucji zagranicą może sprawić, że trafią do nich dzieła polskich artystów, uważam, że warto o to zabiegać. Mamy się czym pochwalić”.

Chcę, by moja kolekcja stała się dobrem publicznym”

Idei promocji polskiej kultury zagranicą towarzyszy także drugi, kluczowy cel – pragnienie popularyzowania sztuki współczesnej w samej Polsce, gdzie dziedzina ta trafia często na trudny grunt.

„Możliwość promocji polskich artystów czy pokazywania kolekcji zagranicą to wielka radość i satysfakcja. Moim marzeniem jest jednak, by te dzieła mogły być kiedyś ogólnodostępne przede wszystkim dla zwiedzających w Polsce, na stałe. Polsce potrzebne jest miejsce, gdzie takie zbiory mogłyby służyć ludziom, być eksponowane na światowym poziomie i stawać się naszą wizytówką oraz dumą. Mówiąc wprost: muzeum sztuki współczesnej i performansu w Warszawie. Chcę wierzyć, że taka przestrzeń kiedyś powstanie – do tego potrzebne jest z pewnością mądrze zbudowane partnerstwo publiczno–prywatne. Ten projekt jest szczególnie bliski mojemu sercu, będę się nadal angażować w pracę nad jego powstaniem. Chcę, by moja kolekcja stała się dobrem publicznym” – mówiła Grażyna Kulczyk w marcu 2014 r. na otwarciu wystawy swojej kolekcji w prestiżowej Santander Art Gallery w Madrycie.

Dziś, rok później, kolekcjonerka nadal poszukuje partnera instytucjonalnego w Polsce, z którym – na wzór projektów publiczno-prywatnych z USA - mogłaby stworzyć polskie muzeum sztuki nowoczesnej  i przekazać swoją kolekcję dla celów społecznych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

YouTube przyszłością telewizji? Jest jak "niechciana ciotka z Ameryki"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

Mniej Rymanowskiego w Polsacie. Skupi się na YouTube, będzie nowa twarz "Gościa Wydarzeń"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"