Dobrzyński: całe portfolio Discovery w HD do końca 2014 r.

- Została utracona możliwość zaoferowania polskim widzom naprawdę atrakcyjnego kanału - mówi nam o przegranej DMAX w konkursie na nadawanie na MUX-1 Olgierd Dobrzyński, szef Discovery na Europę Centralną.

Olgierd Dobrzyński

DMAX został zgłoszony przez Discovery do konkursu o miejsce na pierwszym multipleksie telewizji cyfrowej dla kanału edukacyjno-poznawczego. Jednak Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała się przyznać koncesję kanałowi Fokus TV.

- Jesteśmy rozczarowani. KRRiT podjęła uchwałę, a decyzja będzie sporządzona wkrótce i będzie zawierała uzasadnienie, z którym chcemy się zapoznać - mówi Wirtualnemedia.pl Olgierd Dobrzyński, central Europe country manager w Discovery Networks CEEMEA. Dopiero wtedy spółka zdecyduje, czy odwoła się od wyników konkursu.

- Nasza oferta była oparta o potencjał finansowy i doświadczenie produkcyjne w kategorii kanałów edukacyjno-poznawczych. Rocznie inwestujemy ponad 1,5 miliarda dolarów w produkcję naszych programów. Posiadamy również wielką bibliotekę 100 tys. godzin programów. Edukacja jest w naszym DNA i od samego powstania Discovery ponad 25 lat temu jest fundamentem naszej misji. Inwestujemy też konsekwentnie w produkcje lokalne w Polsce, które cieszą się dużą popularnością wśród widzów - podkreśla Dobrzyński. DMAX był projektem stworzonym na rynek naziemny i nie ma planów uruchomienia go w płatnej telewizji.

Tymczasem spółka przeprowadza zmiany w swoim portfolio płatnym. 17 września br.  stacja Discovery World zmieni się w Discovery Turbo Xtra (więcej na ten temat). - To część strategii optymalizacji pozycjonowania naszych kanałów w ramach całego portfolio. Istotne jest to, by każdy z nich był odpowiednio sprofilowany i docierał do jasno określonej grupy docelowej widowni. Przekształcając kanał Discovery World w stację dla młodszej widowni, mężczyzn w wieku od 20 do 39 lat, chcemy pozyskać nowych widzów - mówi Olgierd Dobrzyński.

Nowy kanał będzie nadawany w formacie panoramicznym, ale docelowo ma też przejść na emisję w HD. -  Naszą ambicją jest, by całe portfolio Discovery w Polsce było nadawane w wysokiej rozdzielczości do końca 2014 roku - zapowiada szef Discovery na Europę Centralną. Obecnie wersję HD mają trzy z siedmiu stacji z polskiego portfolio spółki, czyli Discovery Channel, Animal Planet i TLC.

Discovery powoli rozpoczyna też współpracę z Eurosportem, w którym amerykański koncern posiada już 20 proc. udziałów, a docelowo ma przejąć całość. - Działy dystrybucji Discovery i Eurosportu bardzo blisko współpracują w ramach spółki Discovery Eurosport Joint Sales Organization - informuje nas Dobrzyński.

Z Olgierdem Dobrzyńskim, central Europe country managerem w Discovery Networks CEEMEA, rozmawiamy m.in. o przegranej stacji DMAX w konkursie na nadawanie na MUX-1, nowym kanale Discovery Turbo Xtra i współpracy z Eurosportem.


Z Olgierdem Dobrzyńskim, central Europe country managerem w Discovery Networks CEEMEA, rozmawiamy m.in. o przegranej stacji DMAX w konkursie na nadawanie na MUX-1, nowym kanale Discovery Turbo Xtra i współpracy z Eurosportem.


Patryk Pallus: Discovery nie otrzymało miejsca dla kanału DMAX na nadawanie na MUX-1. Będą się Państwo odwoływać od tej decyzji?

Olgierd Dobrzyński: Jesteśmy rozczarowani tą informacją. KRRiT podjęła uchwałę, a decyzja będzie sporządzona wkrótce i będzie zawierała uzasadnienie, z którym chcemy się zapoznać. Nasza oferta była oparta o potencjał finansowy i doświadczenie produkcyjne w kategorii kanałów edukacyjno-poznawczych. Rocznie inwestujemy ponad 1,5 miliarda dolarów w produkcję naszych programów. Posiadamy również wielką bibliotekę 100 tys. godzin programów. Edukacja jest w naszym DNA i od samego powstania Discovery ponad 25 lat temu jest fundamentem naszej misji. Inwestujemy też konsekwentnie w produkcje lokalne w Polsce, które cieszą się dużą popularnością wśród widzów. Uważam, że została utracona możliwość zaoferowania polskim widzom naprawdę ciekawego, atrakcyjnego kanału.

Kanał DMAX nie pojawi się w ofercie satelitarnej?

Nie. To był projekt przygotowany wyłącznie z myślą o rynku cyfrowej telewizji naziemnej, odrębny od naszego płatnego portfolio kablowo-satelitarnego.

Obecnie następuje zmiana w płatnym portfolio. Discovery World w Discovery Turbo Xtra. Jak jest główny powód tej zmiany?

To część strategii optymalizacji pozycjonowania naszych kanałów w ramach całego portfolio. Istotne jest to, by każdy z nich był odpowiednio sprofilowany i docierał do jasno określonej grupy docelowej widowni. Przekształcając kanał Discovery World w stację dla młodszej widowni, mężczyzn w wieku od 20 do 39 lat, chcemy pozyskać nowych widzów. Discovery Turbo Xtra doskonale uzupełni nasze portfolio.

Na rynku mamy już kanał o podobnej nazwie - TVN Turbo...

Discovery Turbo Xtra to marka międzynarodowa, bazująca na kanale Discovery Turbo, który powstał w 2007 roku w Wielkiej Brytanii. W regionie CEEMEA stacja Discovery Turbo Xtra jest nowym projektem i jest już nadawana w Turcji i Rumunii. Słowo ”turbo” w języku angielskim oznacza rodzaj programów skupionych wokół mocy silnika, który znajduje się w samochodach, motorach, samolotach, łodziach i innych wielkich maszynach.

Jak dużo będzie na antenie Discovery Turbo Xtra zupełnie nowego programmingu względem Discovery World?

Przekształcenie kanału przebiega stopniowo. W ofercie Discovery Turbo Xtra znajdą się najpopularniejsze programy Discovery World, jednak oferta stacji zostanie również uzupełniona wieloma premierowymi seriami. Zachowujemy równowagę między starymi a nowymi treściami. W przyszłości, w zależności od preferencji widzów, możemy zmieniać ofertę i wzbogacać ją o najpopularniejsze kategorie programowe.

Kanał Discovery Turbo Xtra będzie nadawany w wersji 16:9. Czy planowane jest też uruchomienie jego sygnału w wersji HD?

Docelowo kanał ten przejdzie na emisję w HD, ale data tej operacji nie jest jeszcze znana. Naszą ambicją jest, by całe portfolio Discovery w Polsce było nadawane w wysokiej rozdzielczości do końca 2014 roku.

Na jak duży wzrost udziałów stacji po rebrandingu Państwo liczą?

Zakładamy, że udział Discovery Turbo Xtra w grupie 16-49 wzrośnie o około 20 proc. do końca tego roku w porównaniu do wyników Discovery World z I półrocza br. Jest to ambitne wyzwanie, gdyż obecnie mamy czas jesiennej ramówki, czyli największych, najbardziej atrakcyjnych programów telewizyjnych emitowanych przez wszystkie stacje, w tym cztery największe telewizje i ponad 200 kanałów tematycznych.

Od czerwca na platformie ipla jest dostępna oferta Discovery On Demand, dająca możliwość oglądania produkcji w sieci. Jak dużą popularnością cieszą się?

Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych wyników i wierzymy, że oglądalność w przyszłości będzie wzrastać. Widzimy bowiem rosnący apetyt widzów na dostęp do treści telewizyjnych, gdziekolwiek są i kiedykolwiek zechcą.

Czy Discovery On Demand pojawi się też na innych platformach VOD w internecie niż ipla? Np.w OnetVOD?

Ipla jest największym serwisem OTT w Polsce, a  tym samym naszym największym partnerem. Umowa nie przewiduje wyłączności na nasz kontent w internecie. Dodam, że oferta Discovery On Demand jest dostępna także w sieciach kablowych UPC Polska i Vectra. Zależy nam na możliwie szerokiej dostępności naszych programów, dlatego rozmawiamy również z innymi operatorami.

Discovery posiada 20 proc. udziałów w Eurosporcie z opcją przejęcia tej stacji w całości w ciągu dwóch lat. Czy rozpoczęła się już jakaś współpraca polskiego oddziału Discovery z polskim biurem Eurosportu?

Nasza współpraca z Eurosportem dotyczy na razie obszaru wspólnej dystrybucji kanałów u operatorów. Działy dystrybucji Discovery i Eurosportu bardzo blisko współpracują w ramach spółki Discovery Eurosport Joint Sales Organization.


Patryk Pallus