Na stacjach Orlen kupimy mięso, kosmetyki i ubrania? Koncern ma plany na rozwój

Na początku lutego - na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy PKN Orlen - będzie rozpatrywany postulat poszerzenia działalności koncernu o sprzedaż hurtową kilkunastu grup produktów. Wśród nich są mięso i jego przetwory, napoje alkoholowe i bezalkoholowe, perfumy, kosmetyki czy odzież.

Rozszerzenie profilu działalności PKN Orlen będzie możliwe po zmianie statutu spółki. Decyzja ta ma zostać przyjęta podczas nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy, którego termin wyznaczono na 2 lutego br. PKN Orlen chce poszerzyć działalność o sprzedaż hurtową łącznie kilkunastu grup produktów, w tym:

- owoców i warzyw
- mięsa i jego przetworów
- napojów alkoholowych i bezalkoholowych
- wyrobów tytoniowych
- cukru, czekolady, kawy, kakao, herbaty, przypraw, wyrobów cukierniczych i piekarskich
- ryb, skorupiaków i mięczaków
- sprzętu AGD, porcelany, ceramiki, wyrobów szklanych i środków czyszczących
- perfum, kosmetyków, wyrobów farmaceutycznych i medycznych
- odzieży i obuwia, zegarów i biżuterii

Jak czytamy w oświadczeniu przesłanym do redakcji portalu Wirtualnemedia.pl, zmiana nie ma związku z wprowadzeniem od tego roku częściowego zakazu handlu w niedzielę, a stanowi element wdrożenia strategii rozbudowy oferty sklepowej

- Proponowana zmiana statutu PKN Orlen wynika ze strategii koncernu przyjętej w grudniu 2016 roku i nie ma związku z mającymi wejść w życie ograniczeniami handlu w niedzielę. PKN Orlen od lat rozbudowuje ofertę sklepową na swoich stacjach paliw i jest w gronie europejskich liderów pod względem udziału marży ze sprzedaży pozapaliwowej w marży ze sprzedaży detalicznej ogółem. W związku z rosnącą skalą tej działalności podjęta została decyzja o zmianie modelu zaopatrzenia stacji i kupowaniu części produktów sklepowych bezpośrednio u producentów i dostawców, zamiast w hurtowniach prowadzonych przez podmioty trzecie - informuje biuro prasowe koncernu.

W związku z wprowadzeniem nowego modelu dystrybucji towarów pozapaliwowych konieczna jest zmiana statutu spółki w zakresie sprzedaży hurtowej. Analogicznie jak przy dostawach paliw PKN Orlen, zaproponuje dostawy produktów pozapaliwowych swoim partnerom biznesowym prowadzącym stacje franczyzowe, którzy nie mają bezpośrednich umów z producentami, więc będą mogli skorzystać z potencjału zakupowego Orlenu. Ponieważ stacje franczyzowe są samodzielnymi podmiotami gospodarczymi, konieczna jest zmiana statutu spółki w zakresie sprzedaży hurtowej, żebyśmy mogli jeszcze bliżej ze sobą współpracować – mówi Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej.

Już w te wakacje PKN Orlen ma rozpocząć pilotaż projektu zmiany systemu dystrybucji części produktów z oferty sklepowej. Jeśli testy wypadną pomyślnie, wdrażany projekt obejmie wszystkie stacje własne (CODO) oraz tę część stacji franczyzowych (DOFO), które już teraz korzystają z potencjału zakupowego PKN Orlen. Faza testowa obejmie 100 stacji własnych, a pełna implementacja nastąpi w styczniu przyszłego roku.

Orlen dzięki zmianie statutu będzie mógł na swoich stacjach sprzedać np. gadżety patriotyczne w związku z setną rocznicą odzyskania niepodległości, koszulki na okoliczność wydarzeń sportowych czy produkty powiązane z marką Stop Cafe,

- Poszerzenie zapisu statutowego o poszczególne kategorie wynika ze specyfiki Polskiej Klasyfikacji Działalności. Potencjalna sprzedaż Klientom na stacjach DOFO koszulek sportowych (ORLEN Warsaw Marathon), strojów piłkarskich (np. promocja mundialowa) czy gadżetów patriotycznych związanych z 100-leciem Niepodległości wymaga wpisania całej podklasy 46.42.Z sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia. Podklasa ta obejmuje sprzedaż hurtową odzieży, włączając odzież ochronną i roboczą oraz ubrania sportowe, wyrobów pończoszniczych, dodatków odzieżowych, takich jak rękawiczki, krawaty i szelki, obuwia, artykułów futrzarskich, parasoli. Chcąc sprzedawać na DOFO młynki do kawy z logo StopCafe w Klasyfikacji Działalności zapisane jest to w postaci podklasa 46.43.Z sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów użytku domowego. A chcą sprzedawać na DOFO kubki do kawy z logo StopCafe w PKD zapisane jest to w postaci podklasy 46.44.Z sprzedaż hurtowa wyrobów porcelanowych, ceramicznych i szklanych oraz środków czyszczących - czytamy w komunikacie przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl.

PKN Orlen ma na terenie całego kraju 1758 stacji paliw. Pod koniec drugiej połowy zeszłego roku koncern wprowadził markę własną O!, w której portfolio jest m.in. woda, w planach zaś jest rozszerzenie asortymentu o przekąski, słodycze i napoje. Jest to element strategii rozbudowy obszaru handlu detalicznego, głównie za pośrednictwem sieci sklepów O!Shop. 
 
PKN Orlen to największy podmiot branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jeden z największych tego typu w Europie.

jd