Polsat i RMF FM najlepiej postrzegane, TVP i Polskie Radio mocno w dół, zyskało Radio Maryja (opinie wyborców partii)

W ostatnich dwóch latach Telewizja Polska i Polskie Radio zanotowały największe pogorszenie ocen wśród Polaków, natomiast Radio Maryja ma mniej krytyków niż wcześniej - wynika z sondażu CBOS. Najlepiej ocenianym nadawcą telewizyjnym jest Polsat, a radiowym - RMF FM. TVN dobrze ocenia 43 proc. wyborców PiS i Kukiz ’15, a Polskie Radio - 34 proc. zwolenników PO.

W sondażu CBOS zrealizowanym wśród reprezentatywnej grupy dorosłych Polaków działalność Telewizji Polskiej dobrze oceniło 57 proc. osób, a źle - 27 proc. TVN uzyskał 65 proc. pozytywnych i 18 proc. negatywnych opinii, a Polsat - 70 proc. pozytywnych i 12 proc. negatywnych.

TVP w ostatnich dwóch latach ma dużo słabsze wyniki niż wcześniej - w ub.r. pozytywnych ocen było 63-68 proc., a w br. - 55-57 proc., natomiast w latach 2008-2014 ten wskaźnik wynosił 71-85 proc. Jednocześnie odsetek negatywnych opinii wzrósł z 9-19 proc. do 27-31 proc.

Podobna zmiana nastąpiła w przypadku TVN: w latach 2008-2014 stację dobrze oceniało od 74 do 83 proc. respondentów, w ub.r. było to 72-74 proc., a w br. - 64-65 proc. Natomiast udział krytycznych głosów zwiększył się z 8-13 proc. w latach 2012-2014 do 16 proc. w ub.r. i 18 proc. w br.

W przypadku Polsatu odsetek negatywnych opinii wzrósł nieznacznie - z ok. 10 do 12-14 proc., natomiast odsetek pozytywnych zmalał z ok. 80 do ok. 70.

TVP i TVN zanotowały w br. najniższe odsetki pozytywnych ocen i najwyższe negatywnych w ciągu ostatnich 20 lat, kiedy CBOS realizuje sondaże na ten temat.

W br. przychylnych opinii o telewizji publicznej pierwszy raz było poniżej 60 proc., a tych krytycznych - powyżej 30 proc. W przypadku TVN wskaźnik pozytywnych ocen zmalał poniżej 70 proc., a negatywnych - zbliżył się do 20 proc.

CBOS podaje, że prywatnych nadawców krytykuje relatywnie dużo ludzi o prawicowych poglądach politycznych, a w przypadku TVN - także osób w wieku 25-34 lat i najlepiej wykształconych. Pozytywnie takie stacje oceniają natomiast respondenci z wykształceniem zasadniczym zawodowym i niskimi dochodami.

Z kolei TVP krytykują zwłaszcza osoby z dużych miast, z wyższym wykształceniem i wysokimi zarobkami, w wieku 25-34 lat, rzadko lub w ogóle nieuczestniczące w praktykach religijnych. Za to chwalą telewizję publiczną szczególnie ludzie z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym lub zasadniczym zawodowym oraz zarabiające poniżej 1,4 tys. zł na osobę w rodzinie


Polsat po spadku w ostatnich latach wrócił na pułap ok. 70 proc. pozytywnych ocen. Natomiast odsetek tych negatywnych od dekady oscyluje wokół 10 proc.

W sondażu z października br. Telewizję Polską pochwaliło 83 proc. osób deklarujących głosowanie na PiS, a skrytykowało 61 proc. wyborców PO i 63 proc. głosujących na Nowoczesną (podział preferencji tych ostatnich jest mniej miarodajny z uwagi na ich niższą liczebność). Najbardziej podzieleni pod tym względem są zwolennicy Kukiz ’15 (45 proc. pozytywnych i 30 proc. negatywnych), a wśród osób niezamierzających głosować lub niezdecydowanych czy to zrobią telewizję publiczną dobrze oceniaj 59 proc., a źle - 22-24 proc.

TVN zdecydowanie najlepiej oceniają wyborcy PO i Nowoczesnej (odpowiednio 93 i 87 proc. pozytywnych opinii i tylko 4 i 5 proc. negatywnych). Więcej zwolenników (po 43 proc.) niż przeciwników (odpowiednio 35 i 28 proc.) stacja ma też wśród osób głosujących na PiS i Kukiz ’15.

Polsat zebrał zdecydowanie więcej dobrych niż złych ocen wśród wyborców wszystkich partii, a także osób niechcących głosować lub zastanawiających się nad tym. Stację najbardziej chwalą zwolennicy PO (83 proc. pozytywnych ocen) i respondenci niezdecydowani co do udziału w wyborach (82 proc.), a najbardziej krytykują wyborcy PiS (21 proc. negatywnych ocen).

Wśród stacji radiowych Polskie Radio w ostatnich dwóch latach zanotowało duży spadek. Odsetek pozytywnych ocen zmalał z ok. 75 proc. do 61-62 proc. w ub.r. i 45-46 proc. w br., a tych negatywnych - z 4-6 proc. do ok. 15 proc. Już 40 proc. osób nie ma zdania o publicznym radiu, podczas gdy wcześniej takich respondentów było zazwyczaj ok. 30 proc.

RMF FM dobrze ocenia obecnie 58 proc. ludzi, wobec 69 proc. w ub.r. ok. 70-74 proc. w latach 2008-2014. Jednocześnie odsetek krytycznych głosów nieznacznie wzrósł (z 4-6 do 5-7 proc.), a niezdecydowanych - z ok. 20-25 do 36-37 proc.

Podobne zmiany zanotował Radio ZET - udział pochlebnych opinii zmalał z ok 70 do 51 proc., tych negatywnych oscyluje wokół 5-6 proc., a niezdecydowanych - zwiększył się z 25-30 do 43-44 proc.

Radia Maryja nie potrafi ocenić już ok 60 proc. Polaków (w latach 2009-2014 było to ok. 40-50 proc.). Jednocześnie w obu tegorocznych sondażach stacja zanotowała więcej pozytywnych niż negatywnych ocen, co wcześniej zdarzyło się tylko raz, wiosną 2014 roku. Odsetek pochlebnych opinii o rozgłośni wynosi zazwyczaj 20-25 proc., a udział tych negatywnych spadł z 30-40 proc. w latach 2008-2016 do 19-20 proc. w br.

W br. odsetek pozytywnych opinii o Polskim Radiu pierwszy raz zmalał poniżej 50 proc., a odsetek tych negatywnych - przekroczył znacząco poziom 10 proc. Z kolei Radio Maryja od 2008 roku ma coraz mniej krytyków, a odsetek przychylnie nastawionych do stacji wynosi ok. 20-30 proc.

Według analizy CBOS Polskie Radio i Radio Maryja częściej oceniają pozytywnie ludzie uczestniczący w praktykach religijnych, a negatywnie - ludzie o poglądach lewicowych i centrowych. Publicznego nadawcę częściej chwalą osoby w wieku 18-24 lat, mieszkający na wsi, z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym lub zasadniczym zawodowym i mało zarabiające, natomiast krytykują mieszkańcy największych miast, najlepiej wykształceni i z najwyższymi dochodami, a także nieuczestniczący w praktykach religijnych. Natomiast Radio Maryja jest pozytywnie oceniane zwłaszcza przez osoby w wieku 65 lat i więcej.


RMF FM zanotowało spadek poziomu pozytywnych opinii poniżej 60 proc., natomiast odsetek tych negatywnych utrzymuje się na stabilnym poziomi poniżej 10 proc.

Radio ZET w br. pierwszy raz w ciągu 15 lat pochwaliło tylko 50 proc. respondentów.


Polskie Radio w październiku br. dobrze ocenili przede wszystkim zwolennicy PiS (64 proc. ich wskazań, przy tylko 4 proc. negatywnych głosów), a skrytykowali zwłaszcza wyborcy Nowoczesnej (43 proc. negatywnych ocen i 14 proc. pozytywnych).

Na temat Radia Maryja nie ma zdania aż 50-70 proc. osób z różnych grup wyborców. Najbardziej chwalą je zwolennicy PiS (44 proc. pozytywnych ocen i 9 proc. negatywnych), a najbardziej krytyczne są osoby głosujące na PO i Nowoczesną - odpowiednio 26 i 29 proc. krytycznych głosów przy tylko 5 i 3 proc. pochlebnych.

Ostatni sondaż CBOS został przeprowadzony w dniach 5–12 października br. metodą wywiadów bezpośrednich (twarzą w twarz) wspomaganych komputerowo (CAPI) na losowej grupie 948 osób reprezentatywnej dla ogółu dorosłych mieszkańców Polski.

tw