Reklama telewizyjna w ub.r. na plusie dzięki dużemu popytowi w ostatnim kwartale

Gdyby nie nadspodziewanie duży popyt na zasoby telewizyjne w czwartym kwartale ub.r., kiedy to zwłaszcza w stacjach ogólnopolskich z tzw. wielkiej czwórki królowała niepodzielnie sprzedaż cennikowa, to 2017 rok zakończyłby się dla telewizji na minusie. Byłby to pierwszy od kilku lat spadek przychodów telewizyjnych - uważają eksperci pytani przez Wirtualnemedia.pl.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że wydatki na reklamę w telewizji wyniosły w 2017 roku ok. 27 mld zł i były wyższe o 11 proc. w porównaniu z 2016 rokiem. Są to jednak dane cennikowe, nieuwzględniające rabatów, które mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent. Danych netto, które opracowują domy mediowe, za cały ub.r. jeszcze nie ma - publikacje takich agencji, jak Starcom czy Zenit zaplanowane są w lutym. Zdaniem naszych rozmówców rynek reklamy tv urósł rok do roku jednocyfrowo.

Za niezbyt udany finansowo rok 2017 dla telewizji ocenia Maciej Niepsuj, buying director w MillenLowe MediaHub. Uważa, że gdyby nie nadspodziewanie duży popyt na zasoby w czwartym kwartale ub.r., w szczególności w listopadzie i w grudniu kiedy to w stacjach tzw. wielkiej czwórki (B4) królowała niepodzielnie sprzedaż cennikowa, rok dla telewizji zakończyłby się na minus.

- Po przeciętnym, na poziomie 2016, pierwszym kwartale w kolejnych obserwowaliśmy spadki i tak jak wspomniałem, gdyby nie ostatnie dwa miesiące mielibyśmy pierwszy od dawna spadek przychodów telewizyjnych - analizuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj. Twierdzi, że taki wynik to konsekwencja m.in. spadku atv, spadku udziałów w łącznej widowni stacji „wielkiej czwórki”, średnio udanych ramówek (zwłaszcza tej wiosennej), braku dużych wydarzeń sportowych etc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najwieksi-reklamodawcy-w-2017-roku-aflofarm-liderem-mocno-w-gore-natur-produkt-zdrovit-i-polomtel-w-dol-orange-i-lidl-top10 ##

Zdaniem eksperta MullenLowe MediaHub najwięcej powodów do zadowolenia ma Polsat Media - biuro reklamy tv m.in. Polsatu, zwłaszcza z przychodów dotyczących stacji tematycznych gdzie można doszukiwać się największego spośród wszystkich segmentów i dostawców wzrostu.

- To przy utrzymaniu, bardzo dobrych już w 2016 wyników Polsatu, składa się na zdecydowanie najlepszy obraz na tle konkurencji. W przypadku TVN Media zakładam, że na koniec dnia nie był to rok ani gorszy ani lepszy od poprzedniego, co z pewnością było rozczarowaniem dla właścicieli stacji. Minusów w wynikach finansowych szukałbym w dużych antenach telewizji publicznej oraz w IDMnet. W przypadku TVP myślę, że nawet udany koniec roku i wzrost udziałów sprzedaży cennika nie pozwolił nadrobić strat z pierwszych trzech kwartałów a wyższe dochody ze stacji tematycznych nie wyrównały tych strat. W przypadku IDMnet najlepiej o wynikach finansowych świadczy odsprzedanie przez właściciela swoich stacji konkurencji. Podsumowując: na plus stacje tematyczne Polsat Media i TVP, bez większych zmian TVN, PTV i Polsat, na minus TVP i IDMnet. To daje nam minimalny plus dla całego rynku, bardzo optymistycznie zakładam 1,5 proc. wzrost rok do roku - analizuje Maciej Niepsuj.

Według szacunków Stanisława Janowskiego, dyrektora zarządzającego Polsat Media, w 2017 roku rynek reklamy telewizyjnej netto (po uwzględnieniu rabatów) wzrósł o ok. 1 proc. Twierdzi, że główny wpływ na ten wzrost miała dynamika w czwartym kwartale.

- Telewizja jest nadal kluczowym medium dla reklamodawców, ze stabilnym udziałem w media miksie. W nadchodzącym roku spodziewamy się niskiego, jednoprocentowego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej - prognozuje szef Polsat Media. W ub.r. w ofercie reklamowej tego biura reklamy pojawiły się dwa nowe produkty: Polsat Media AdScreen, łączący ekrany DOOH należące do Screen Network oraz sieć PRN oraz Polsat Media AdTube, największa platforma zrzeszająca influencerów i vlogerów, skupionych wokół Golden Coil, TalentMedia oraz Grupy Abstra.

- W 2018 roku będziemy stawiać na nasze nowe produkty oraz segment branded content, jako uzupełnienie standardowej komunikacji reklamowej - zapowiada Stanisław Janowski. Nie zdradza na razie więcej szczegółów na ten temat.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polsat-liderem-ogladalnosci-w-2017-roku-tvn24-najwyzej-wsrod-kanalow-tematycznych-top-150-kanalow ##

Ewelina Czuba, dyrektor biura reklamy Telewizji Polskiej nie podaje szacunków dotyczących wartości rynku reklamy telewizyjnej. Tłumaczy, że przychody reklamowe TVP są publikowane raz w roku i do czasu ich upublicznienia biuro reklamy nadawcy nie komentuje przychodów netto.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Czuba ocenia, że zeszły rok, mimo, że rozpoczął się nerwowo to począwszy od trzeciego kwartału zaczął się dynamicznie odbudowywać. - Finalnie ponownie rynek doświadczył sytuacji silnej różnicy pomiędzy dostępnym czasem reklamowym a popytem na reklamę ze strony reklamodawców. Popyt na reklamę telewizyjną pozostaje niezmiennie wysoki. W tej sytuacji nieuniknione, choć dla nikogo nie zaskakujące, stały się znaczące podwyżki cen reklam w telewizji - podkreśla szefowa BR TVP.

Przypomina, że ze względu na dobrą koniunkturę gospodarczą, jak i rosnący popyt na reklamę telewizyjną, w 2018 roku ceny reklam w Telewizji Polskiej wzrosły. Wprowadzono też dodatkową grupę sprzedażową - wszyscy w wieku 16+. - Zakup reklam w tej grupie daje marketerom znacząco większy komfort w sytuacji redukcji zleceń. Pozwala też skuteczniej dotrzeć do osób spoza tradycyjnej grupy komercyjnej a ważnych dla marek i marketerów - grupy 50+ - twierdzi Ewelina Czuba.

Zwraca też uwagę, że dla telewizji jest to rok ważnych wydarzeń, takich jak zimowe igrzyska olimpijskie, mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz obchody 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-styczen-2018 ##

- Na rynku wideo online 2017 rok można nazwać rokiem przełomowym. Wejście dwóch graczy - Netfliksa i Showmaxa - dało nowy impuls widzom do płacenia za wysokiej jakości legalny kontent i motywuje pozostałych graczy do pracy nad ofertami płatnymi. Aktualnie wielkość rynku SVOD nie zagraża wielkości zasobów wideo oferowanych w modelu reklamowym (AVOD), ale już dziś pojawiają się głosy, że dobra oferta SVOD w połączeniu z ofertą telewizji naziemnej jest alternatywą dla płatnej telewizji oferowanej przez operatorów satelitarnych i kablowych - uważa nasza rozmówczyni.

W zeszłym roku liderem oglądalności w rynku telewizyjnym był Polsat. Wśród stacji tematycznych najwyższy udział zanotował TVN24, a z nowych kanałów najwyżej uplasował się Super Polsat.

Beata Goczał