VoD i wideo w internecie według portali, nadawców i mediowców: jaki był 2017 rok, co zdarzy się w 2018?

O najważniejszych wydarzeniach 2017 roku i prognozach na nowy rok w segmencie wideo internetowego mówią dla Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych nadawców i operatorów telewizyjnych (TVP, TVN, Cyfrowego Polsatu), wydawców internetowych (Grupy Onet-RASP, Interii, Gazeta.pl), a także domów mediowych i firm doradczych (Carat, MediaPlus, Media4Fun), IAB Polska i Akademii Leona Koźmińskiego.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-internetowy-agencje-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/social-media-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-jaki-bedzie-2018-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-internetowy-wedlug-e-sklepow-i-agencji-marketingowych-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-i-trendy-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2017-rok-w-mediach-i-reklamie-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-w-reklamie-internetowej-wedlug-wydawcow-i-sieci-co-wydarzylo-sie-w-2017-co-przyniesie-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2017-roku-prognozy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowuja-2017-rok-i-prognozuja-trendy-na-2018 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-roku-2017-w-branzy-wydawcow-internetowych-co-wydarzy-sie-w-2018 ##


Tomasz Gaweł, dyrektor zarządzający segmentem VoD.pl w Grupie Onet-RAS Polska

Wydarzenie roku
W 2017 roku obserwowaliśmy przełomowe zmiany w dystrybucji treści i poszerzaniu zasięgu przez dużych graczy na polskim rynku. Ważnym wydarzeniem jest niedawna akwizycja kanałów z Grupy ZPR oraz udziałów w Netii przez Grupę Cyfrowy Polsat. W obszarze VOD to z pewnością integracja najlepszych treści w jednym serwisie VoD.pl w partnerstwie z serwisami Ipla i Player.

Na uwagę zasługuje także wprowadzenie przez HBO w czterech krajach naszego regionu możliwości subskrypcji usługi HBO GO bezpośrednio od HBO.

Na arenie międzynarodowej wydarzeniem jest niewątpliwie zakup studia 20th Century Fox przez Disneya.

Sukces roku
Film „Twój Vincent” - nominowana do Oscara polsko-brytyjska koprodukcja w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana, która jest pierwszym w historii od początku do końca namalowanym filmem pełnometrażowym.

Porażka / rozczarowanie roku
Polska: Brak zmian legislacyjnych pozwalających szybko, skutecznie i trwale usuwać filmy, seriale i transmisje live z serwisów pirackich działających bez licencji

Upadek legendy Harveya Weinsteina, który po trzech dekadach sukcesów w przemyśle filmowym spada z piedestału po nagłośnieniu seksafer z jego udziałem. Upadek, jakiego w Hollywood do tej pory nie było.

Człowiek roku
Katarzyna Kieli i jej awans na stanowisko szefowej Discovery Networks w 140 krajach na świecie.

Projekt roku
Stworzenie na polskim rynku internetowym nowej kategorii, jaką jest wysokiej jakości oferta programów premium wideo i ugruntowanie ich pozycji w 2017 roku.

Premiera, nowość roku
Showmax - premiera serwisu w Polsce oraz towarzysząca jej kampania reklamowa.

Trend roku
Na szczególną uwagę zasługuje e-sport i jego rosnąca popularność. Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie i to widać choćby we wskaźnikach dotyczących naszego kraju. W 2018 roku w Polsce będzie ponad milion fanów e-sportu, a wartość całego rynku ocenia się na 40 mln zł. Największe imprezy e-sportowe, jak choćby PGL Major Kraków, czyli mistrzostwa świata w „Counter Strike”, generują ponad 100 tys. streamów jednocześnie. To wartość porównywalna z największymi wydarzeniami sportowymi w naszym kraju, jak choćby mecze reprezentacji Polski w piłce nożnej.

Dynamika wzrostu Amazon Prime i Netflixa, który przekroczył w tym roku 100 mln abonentów na świecie.

Prognoza na 2018 rok
Wzrost wydatków na reklamę online w 2018 r. Najważniejszym trendem w reklamie online będzie reklama wideo, coraz większe znaczenie zyskiwać będzie także reklama na urządzenia mobilne, co jest konsekwencją dużych wzrostów konsumpcji wideo właśnie na tej platformie.

 


Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN

Wydarzenie roku
Na polskim rynku na pewno jest to start Player+ oraz współpraca z nc+, która zaowocowała najbogatszą ofertą na rynku premium OTT. Doceniam też debiut Showmaxa. W skali globalnej na uwagę zasługuje rozwój oferty Amazon Channels.

Sukces roku
Jeden z najlepszych debiutów jesiennej ramówki TVN, czyli serial „Diagnoza”. To produkcja, która zanotowała rekordowe wyniki w telewizji oraz w online - kilkadziesiąt tysięcy sprzedanych subskrypcji. Do grona tegorocznych sukcesów zaliczam także „Ucho Prezesa” i wysoką jakość tej produkcji, robionej początkowo wyłącznie na YouTube’a.

Porażka / rozczarowanie roku
Zacznę od świata - bardzo niepokojące jest to, że w USA przegłosowano ograniczenie neutralności sieci. Istnieje zagrożenie, że dostawcy internetu uzyskają władzę, której mieć nie powinni.

W Polsce dużym rozczarowaniem jest brak rozwiązania problemu interpretacji przepisów must carry w internecie. Poza tym to kolejny rok, w którym wciąż nie rozwiązano problemu piractwa.

Człowiek roku
Robert Iger i David Zaslav za odważne decyzje biznesowe, które zmienią rynek telewizyjny.

Serwis / kampania / projekt roku
Serwis i kampania – to na pewno Player w nowej odsłonie, który uzyskał rekordowe wyniki (ponad 5 mln realnych użytkowników w październiku). Na świecie - doskonały interfejs Netflixa.

Premiera, nowość roku
Na polskim rynku będzie to wspomniana już wcześniej „Diagnoza” oraz „Ucho Prezesa”. Globalnie - „Start Trek” i jego premiera online.

Trend roku
Produkowanie kontentu z myślą o premierze i widowni online. Już dzisiaj widzimy, że umiejętne dotarcie do użytkowników internetu pozwala na finansowanie części dobrych produkcji, także na polskim rynku.

Prognoza na 2018 rok
Konsolidacja. W 2018 roku sfinalizowane zostaną dwie gigantyczne transakcje (Discovery przejmuje grupę SNI, a Disney część 21st Century Fox). To samo czeka internet. Finansowanie jakościowych treści będzie wymagać skali.


Jakub Abramczuk, zastępca dyrektora ds. wideo online w Cyfrowym Polsacie

Wydarzenie roku
Minione dwanaście miesięcy to bardziej czas wzmacniania trendów, które mogliśmy obserwować już wcześniej, niż rok przełomów. Niemniej patrząc na rynek, warto wskazać dwie grudniowe akwizycje, które mogą wpłynąć na kształt branży wideo online w najbliższych latach.

W Polsce był to zakup przez Cyfrowy Polsat części akcji Netii. Transakcja ta da Grupie Polsat możliwość wykorzystania rozbudowanej naziemnej infrastruktury Netii do dalszego rozwoju na rynku płatnej telewizji i OTT oraz wzmocni ją na rynku usług telekomunikacyjnych.

W skali globalnej jestem pod wrażeniem akwizycji dokonanej przez Disneya. Ponad 52 miliardy dolarów wydane na zakup studia 21st Century Fox, to nie tylko nabycie praw do postaci i filmów (m. in. bohaterowie Marvel Cinematic Universe), ale także przejęcie kontrolnego pakietu akcji (w sumie 60 proc.) platformy VOD Hulu. Dzięki temu zakupowi Disney nie musi budować od zera swojego serwisu VOD (co wcześniej było zapowiadane), lecz może wykorzystać bazę 30 milionów użytkowników Hulu do mocnego wejścia w rynek i rzucenia rękawicy Netfliksowi.
 
Sukces roku
Bardzo cieszy mnie rosnąca akceptacja konsumentów wideo dla płatnych treści premium VOD. Może nie jest to jeszcze 100-procentowy sukces branży, ale podczas prowadzonych przez nas badań widać, że dla użytkowników internetu konieczność zapłacenia za komfort obcowania z dobrym produktem w dobrej jakości przestaje być czymś, co ich oburza. To nasz zbiorowy sukces: Ipli, HBO GO, Netfliksa, Showmax i innych - razem pracujemy nad tym, by internauci dostrzegali i doceniali różnice pomiędzy legalną jakością i piracką wrzutką na pseudolegalny serwis.

Porażka / rozczarowanie roku
Nad Wisłą możemy obserwować wycofywanie się horyzontalnych portali internetowych z projektów telewizyjnych, co pokazuje, że skuteczne wejście w branżę telewizyjną nadal wymaga potężnych zasobów finansowych i technicznych.

Na świecie wskazałbym na kolejny rok nieudanej ekspansji rozwiązań VR. Tym razem to już miało być tu i teraz! Tania produkcja, powszechnie dostępne gogle, największy producent konsol do gier oferujący dedykowaną technologię. Tymczasem odbiorcy nadal nie są przekonani do takiego sposobu konsumpcji treści rozrywkowych i wideo, a producenci sprzętu wciąż nie opracowali naprawdę wygodnych, ergonomicznych rozwiązań. Toteż pewnie usłyszymy o roku 2019, że to już, teraz się zacznie…, no, może w 2020.
 
Człowiek roku
Luis Fonsi. Nie wiecie, kto to? Ja też nie wiedziałem, póki nie sprawdziłem jak nazywa się wykonawca utworu „Despacito”. Cztery i pół miliarda wyświetleń w serwisie YouTube to absolutny rekord tej platformy. To także około 10 milionów dolarów przychodów reklamowych z tego serwisu i dowód na to, że faktycznie staliśmy się globalną wioską.
 
Serwis / kampania / projekt roku
Na naszych oczach rozgrywa się rewolucja w branży reklamy display (w tym reklamy wideo instream). Najwięksi gracze zrozumieli, że na dłuższą metę wojna z użytkownikami adblocków nie ma sensu i postanowili zająć się sednem problemu, czyli wydawcami emitującymi reklamy niezgodne z założeniami IAB. Efektem działań Koalicji dla Lepszych Reklam (Coalition for Better Ads) jest nie tylko specyfikacja dobrych/złych formatów reklamowych, lecz także implementowana w przeglądarce Chrome wtyczka, która ma blokować reklamy na serwisach zgłoszonych jako nieuczciwe. To może oznaczać bardzo duże zmiany na rynku reklamowych i duże poprawienie komfortu użytkowania internetu. Debiut rozwiązania: luty 2018.

Premiera, nowość roku
Na rynku wideo trudno wskazać coś, co stanowi nową jakość. Powiedziałbym raczej, że wszystko, co było w roku 2016, w roku 2017 zostało nieco poprawione, przyśpieszone i odchudzone (także w kontekście ceny). Osobiście z zadowoleniem przyglądam się coraz lepszym parametrom i niższym cenom półprofesjonalnych dronów z kamerami umożliwiającymi nagrywanie filmów i realizację transmisji online w dobrej jakości. Dodajmy do tego kamerę 360 stopni i nic nie szkodzi na przeszkodzie, by najbliżsi uczestniczyli w naszej wakacyjnej przygodzie, obserwując w czasie rzeczywistym, jak wspinamy się na najwyższy szczyt Europy.
 
Trend roku
Wideo big data / machine learning - słowa wytrychy, o których słyszymy od lat. Niemniej widać, że rynek zaczyna coraz mocniej przechodzić od teorii z pokazowych slajdów do implementacji praktycznych rozwiązań. Serwisy VOD zaczynają personalizować elementy graficzne pod historię użytkowników, adserwery dopasowują reklamy do naszych indywidualnych upodobań konsumenckich, a platformy edycji wideo on-the-fly są w stanie automatycznie ciąć, montować i podpisywać klipy z wydarzeń sportowych. Efekt to coraz więcej coraz lepiej dopasowanych treści. I tylko czasu na ich konsumpcję nie przybywa (czekam na popularyzację „inteligentnych” przyspieszaczy treści wideo).
 
Prognoza na 2018 rok
Więcej. Więcej. Więcej. Więcej udostępnianego wideo. Więcej reklam wideo instream. Więcej czasu przeznaczonego na konsumpcję treści. Wyższe bitrate. Wraz spadkiem cen transferu danych mobilnych nieustannie zwiększa się czas przeznaczany na konsumpcję treści multimedialnych „w drodze”. W samochodzie, w autobusie, w tramwaju, wszędzie i w coraz lepszej jakości.

Zimowe igrzyska olimpijskie w Korei Południowej (Pjongczang) mają być pierwszym wydarzeniem sportowym, do którego relacjonowania będzie wykorzystywana technologia 5G. Wybrańcy będą mogli cieszyć swoje oczy widokiem 360 stopni z kasku narciarskiego skoczka czy możliwością zmian kamer podczas meczu hokejowego. Czy równie rewolucyjne zmiany przyniosą mistrzostwa świata w piłce nożnej? Nie przypuszczam, ale z przyjemnością dam się zaskoczyć. A przy okazji zapowiem, że i nasi użytkownicy mogą oczekiwać ciekawych rozwiązań wokół sportowych atrakcji w Ipli.

Posiadacze większych ekranów dowiedzą się, że 4K już jest przestarzałe i powinni zainwestować w monitory i Smart TV wspierające standard 8K. Ci, którzy to zrobią, mogą przeżyć smutne zaskoczenie - będą mieli urządzenia, ale nie będą mieli co na nich oglądać. Tutaj nadal będzie widać, jak potrzeby producentów sprzętu rozchodzą się z realiami rynku.

Zaś, niezależnie od platformy, na której będziemy konsumować nasze wideo, powinniśmy spodziewać się, że będzie ono coraz lepiej dopasowane do naszej historii i oczekiwań. Zupełnie tak, jakby te urządzenia zbierały i wykorzystywały wiedzę na nasz temat…

 


Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora Biura Reklamy Telewizji Polskiej

Wydarzenie roku w Polsce
Ekspansja serwisów VoD
Serwisy VOD przeżywają drugą młodość. Udany relaunch przeszedł serwis TVP VOD (co znakomicie oddają rosnące statystyki serwisu). Pierwszych abonentów pozyskują Showmax i Netfilix. Start nowych serwisów subskrypcyjnych uruchomił oczekiwany od dawna ruch użytkowników od „zapłacę za obejrzenie” (T-VOD) do „wykupię abonament”. Do takiej zmiany niezbędna była dobra biblioteka kontentu, którą pierwszy z tych graczy dysponuje.

Sukces roku w Polsce
Dynamiczny wzrost rynku reklamy wideo w sieci.
Wartość wzrostu (z uwagi na brak standardu monitoringu wydatków reklamowych w internecie) jest dla wszystkich zagadką, choć jest konsensus, że wzrost liczony w procentach był dwucyfrowy. Reklama wideo w sieci wciąż udowadnia swoją skuteczność, dzięki czemu reklamodawcy chętnie korzystają z tej formy reklamy. Widząc dynamiczny wzrost rynku wideo widać niesłabnące inwestycje nadawców (TV) i wydawców (internetowych) w swoje oferty wideo w sieci. Z tej perspektywy bardzo cieszy, że odświeżona platforma TVP VOD  jest najszybciej rosnącą pod względem liczby użytkowników platformą wideo polskich nadawców.

Porażka / rozczarowanie roku
W tym wypadku śmiało można mówić wspólnie o Polsce i świecie. Negatywnym bohaterem 2017 roku było brand safety. Afery związane z kontekstem emitowanych reklam - które najmocniej dotykają YouTube’a - kazały reklamodawcom patrzeć z ostrożnością na serwisy z treściami tworzonymi przez użytkowników. Na tym tle pozytywnie wyróżniają się polskie serwisy VOD tworzone przez dużych nadawców telewizyjnych, w tym TVP VOD. Obok otoczenia reklamowego przez media i w rozmowach branżowych nieustannie wracały tematy powiązane, jak problem niewidocznych reklam (viewabilty), płacenia za nieistniejące wyświetlenia reklam (fraud), czy reklamy na serwisach z nielegalnymi treściami wideo.

Człowiek roku w Polsce
Przemysław Budkowski, CEO Allegro. Wiele lat sukcesywnego budowania produktu i jego funkcjonalności wspieranych intensywną, ale przemyślaną promocją skutkowało stworzeniem jednego z największych europejskich retailerów online. Silna ekspansja na polskim rynku skutecznie zablokowała plany wejścia do Polski potentatów takich jak eBay czy Amazon. Droga Allegro powinna inspirować innych markaterów. Allegro kilkukrotnie dokonywało zmian w wyglądzie i funkcjonalnościach, po których użytkownicy byli „oburzeni”, które jednak w efekcie skutkowały lepszym „brand experience” i wyższą konwersją sprzedaży.

Serwis / kampania / projekt roku w Polsce
Netflix ściga się na polskim rynku z Showmax. Nikt nie ujawnia danych o subskrybentach, ale z nieoficjalnych przecieków wynika, że Netflix skuteczniej pozyskuje subskrybentów, mimo znacznie niższych wydatków na promocję. Fakt, że Polska jest ważnym rynkiem, udowadnia zapowiedź produkcji przez Netflix serialu, w który zaangażowane są Agnieszka Holland i Katarzyna Adamik.

Premiera, nowość roku w Polsce
Odłączenie płatnej telewizji od operatora kablowego - HBO GO. Wielu już wieszczyło cord-cutting i zrywanie umów z operatorami płatnej telewizji. To się nie wydarzyło (podobnie jak pakiety à la carte). Ale jest pierwszy wyłom w tym murze - HBO GO można kupić bez posiadania abonamentu płatnej telewizji. Wyczekiwany przez widzów ruch zapewne zachęci kolejnych nadawców telewizji do oferowania swoich usług także poza ofertami operatorów kablowych i satelitarnych.

Trend roku w Polsce
Trendów jest wiele, ale ten, który warto wyróżnić to sukces VOD. Mam tutaj zarówno na myśli S-VOD, jak i serwisy wspierane głównie lub wyłącznie reklamami. W przypadku tych ostatnich rośnie liczba użytkowników i wzrasta czas spędzany na oglądaniu treści wideo. Podążają za tym wydatki reklamowe. Warto dodać, że widać rosnące zainteresowanie treściami profesjonalnymi (w odróżnieniu od treści kreowanych przez użytkowników) - czy to ze względu na ich efektywność, czy ze względu na wspomniane wcześniej „brand safety” promowanych marek.

Prognoza na 2018 rok
Dwucyfrowy wzrost rynku reklamy wideo, wzrost popularności S-VOD. Wzrost rynku trudno przewidzieć nie znając prawdziwej bazy. Opierając się jednak na własnych prognozach w 2018 roku ciągle powinniśmy notować dwucyfrowy wzrost wydatków na reklamę wideo online.

Ciągle będziemy obserwowali wzrost czasu spędzanego na wideo, zarówno w treściach bezpłatnych (profesjonalnych) jak i płatnych, subskrybcyjnych.


Agnieszka Maciaszek, dyrektor Content Studio w Grupie Interia

Wydarzenie roku
Wszelkie, prowadzone już od kilku lat, działania Facebooka w obszarze wideo, jasno wytyczają kierunek, w którym zmierzają Mark Zuckerberg i spółka. Umożliwienie transmisji live z poziomu desktopu, udostępnianie stories, a przede wszystkim niedawne uruchomienie Facebook Watch- pierwszego zupełnie odrębnego produktu skupionego na oryginalnym contencie wideo pokazują, że największa platforma społecznościowa nie odpuszcza, a wręcz przeciwnie - ma ambicję pokonać panującego nieprzerwanie od 12 lat YouTube’a. Czy to się uda? Czas pokaże, jednak te działania znacząco wpływają zarówno na rodzimy, jak i światowy rynek wideo i są chętnie wykorzystywane zarówno przez globalne, jak i lokalne marki.

Sukces roku
Polska: Cieszy fakt, że rośnie skłonność polskich internautów do płacenia za legalne treści wideo dostępne online. Według badań MEC (z marca 2017 roku) 35 proc. użytkowników jest skłonna dokonać płatności, by obejrzeć materiał online - w poprzednich latach takie deklaracje składało około 25 proc. Najchętniej za treści płacą osoby z przedziału wiekowego 18-34 lata.

Świat: Dynamiczny rozwój Netflixa, który na całym świecie ma już ponad 100 mln użytkowników. Ta popularna platforma w USA odniosła symboliczne zwycięstwo nad dostawcami telewizji kablowej - subskrybentów Netflixa jest więcej niż użytkowników największych sieci kablowych.

Porażka / rozczarowanie roku
Polska: Rozczarowujący jest fakt, że polskie platformy VOD wciąż nie są w stanie zapewnić użytkownikom angażujących i satysfakcjonujących treści wideo. Użytkownicy narzekają głównie na brak nowości oraz stosunkowo ubogą ofertę. A ja ze swojej perspektywy mogę dodać takie problemy jak zbyt krótkie okna dystrybucyjne online oraz anachroniczny (a wciąż najczęstszy) proces dystrybucji kino-DVD-online, czego naturalną konsekwencją jest wciąż wysoki odsetek osób oglądających te treści w serwisach udostępniających je nielegalnie.  

Świat: Śledztwo BBD i „The Times” pokazało jak bardzo brakuje kontroli nad contentem umieszczanym na platformach społecznościowych, zarówno od strony platformy jak i marketerów. Natychmiastowa decyzja o wycofaniu reklam z YouTube’a i Google’a takich globalnych marek jak Adidas, HP, Cadbury czy Diageo była zdecydowanym „nie” dla praktyki wyświetlania reklam na przypadkowej, niemonitorowanej powierzchni. Co prawda Johanna Wright zapowiedziała walkę z tego typu treściami, zastanawia tylko fakt, dlaczego ta walk do tej pory (jeśli w ogóle podejmowana na szerszą skalę) była tak bardzo nieskuteczna.   

Człowiek roku
Polska: Ewa Grzelakowska-Kostoglu, znana szerszej publiczności jako Red Lipstick Monster - pierwsza kobieta na polskim YouTube z milionem subskrypcji na koncie. Ewa doskonale czuje serwisy społecznościowe (na Instagramie także śledzi ją już ponad milion osób, na Facebooku ponad pół miliona) lecz nie jest to jej jedyny konik. Realizuje się nie tylko jako twórca internetowy, pisze także książki i pracuje nad własną marką kosmetyczną. Okrzyknięta Kobietą Roku oraz jedną z 50 najbardziej wpływowych Polek udowadnia, że american dream może się ziścić także na polskiej ziemi.

Świat: Kolejny rok z rzędu Reed Hastings - jego wizja rozwoju Netflixa pokazuje, jak ważne jest aby robić to, w co się wierzy i śmiało kroczyć przed siebie, dostosowując się do zmieniającego się dynamicznie otoczenia biznesowego.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska: Na polskim rynku urzekł mnie projekt „Niech żyje dom”, realizowany przez Saatchi&Saatchi dla IKEA z Bartoszem Fiszem Waglewskim w roli narratora. Jest storytelling na światowym poziomie, są emocje, jest wszystko co trzeba, by poruszyć serce.

Świat: Kampania Dove „Real Beauty” z Mario Testino, w której udział wzięły 32 kobiety z 15 krajów w wieku od 11-71 lat. Firma przyzwyczaiła nas już do tego sposobu komunikacji, jednak w dobie wszechobecnego Photoshopa warto wyróżniać i wspierać ten typ przekazu.

Premiera, nowość roku
Nowością  jest coraz więcej transmisji live oraz dostępność narzędzi przeznaczonych do tego typu działalności. Już w 2016 roku live video rozwijało się bardzo dynamicznie jednak, gdy od tego roku Facebook umożliwił nadawanie wideo na żywo nie tylko z poziomu urządzeń mobilnych, YouTube natomiast dodał taką opcję w swojej aplikacji - nabrało ono jeszcze większego znaczenia. Śmiało można więc powiedzieć, że nowością jest coraz lepszy dostęp do narzędzi, umożliwiających transmisję wideo live z dowolnego urządzenia - czy to mobilnego, czy desktopowego.

Trend roku
Wideo content marketing oraz wzrost wydatków na reklamę wideo – to dwa bardzo wyraźnie wyróżniające się trendy jeśli chodzi o wideo, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Z raportu przygotowanego przez Cisco wynika, że już teraz 73 proc. ruchu w sieci generuje właśnie wideo a w 2021 będzie to aż 82 proc., nie dziwi zatem fakt, że także na polskim rynku marketerzy zdają sobie powoli sprawę z wagi komunikacji wizualnej i coraz śmielej dodają tego typu akcje do standardowych działań. Wideo powoli przestaje być opcją do wyboru, a staje się koniecznością przy tworzeniu efektywnej kampanii. Obserwujemy to także w Interii, realizując z powodzeniem tego typu przedsięwzięcia - coraz więcej naszych klientów przekonuje się o skuteczności działań content marketingowych w tym obszarze.

Prognoza na 2018 rok
Kolejny rok przyniesie wzrosty w obszarze reklamy wideo oraz wideo content marketingu, choć marketerom przyjdzie się zmierzyć z takimi zagadnieniami jak: viewability reklam, zapowiedziane już przez Google jakiś czas temu blokowanie wideo odtwarzającego się automatycznie z dźwiękiem czy zniknięcie z YouTube’a 30-sekundowych reklam, których nie można pominąć. Dopasowanie się do tych wymagań i stworzenie nowych modeli biznesowych dla wideo tam gdzie będzie to konieczne, to największe wyzwania na przyszły rok. Wideo 360 stopni oraz produkcje VR będą się dalej rozwijać, ale przez jakiś czas pozostaną niszą, w stosunku do treści produkowanych tradycyjnymi metodami.

 


Anna Gumkowska, dyrektor biznesu lifestyle i wideo Gazeta.pl

Wydarzenie roku
Polska: „Ucho Prezesa” - fenomen w internecie. Pierwszy odcinek na YouTube ma już prawie 10 milionów wyświetleń. O tym mówili absolutnie wszyscy. Zachwycił pomysł, sposób ujęcia tematu i aktualność tematyki. Efekt dopełniła jakość realizacji z niewątpliwie dużym budżetem na produkcję. Od lutego 2017 roku serial dostępny jest na platformie Showmax.

Świat: według niektórych źródeł (MAGNA, IPG Mediabrands) w całym 2017 roku globalne wydatki reklamowe w internecie przekroczyły wydatki na reklamy w telewizji. Dokładniej, wydatki na reklamę cyfrową w 2017 roku osiągnęły 209 miliardów dolarów na całym świecie - 41 proc. rynku, podczas gdy na reklamę telewizyjną - 178 miliardów dolarów, 35 proc. rynku.

Sukces roku
Polska: Showmax. O usłudze było głośno od samego początku dzięki partnerstwu z twórcami „Ucha Prezesa”, a także dzięki krótkometrażowemu filmowi Partyka Vegi z Ewanem McGregorem w roli głównej. Duża, wielomedialna kampania dała na początku wynik wyższy niż Netflixa. Showmax zapowiada własne produkcje, właśnie wystartował z polską wersją „SNL”.

Świat: mocne wejście Facebooka w wideo, a tym samym walka o budżety telewizyjne i realna konkurencja dla YouTube’a. Serwis testował nowe reklamy wideo i wprowadzał liczne zmiany, m.in. autoodtwarzanie dźwięków w treściach wideo podczas przeglądania newsfeedu czy pływający player wideo. Szacuje się, że Facebook to 8 miliardów emisji wideo i aż 100 milionów godzin emisji dziennie.

Porażka / rozczarowanie roku
Polska: nowe kanały telewizyjne na MUX 8 nie spełniły oczekiwań. Najważniejszym problemem jest zasięg techniczny, co bezpośrednio przekłada się na słabą oglądalność. Żadna ze stacji nie osiągnęła nawet 1 proc. udziału w rynku. Trzech właścicieli koncesji sprzedało swoje stacje, a czwarta zredukowała produkcje i zatrudnienie.

Świat: algorytm Google’a nie radzi sobie z automatycznym blokowaniem treści łamiących regulamin, najbardziej widoczne jest to na platformie YouTube. Wyniknęło z tego kilka konsekwencji: odejścia dużych reklamodawców (problem z brand safety), spadki zarobków twórców z AdSense, ale też w efekcie zaostrzenie polityki blokowania treści na YouTube - Google potwierdził w listopadzie 2017 roku informację o zatrudnieniu 10 tys. osób do ręcznego moderowania treści. Oraz oczywiście kampania i spot z Kendall Jenner dla Pepsi.

Człowiek roku
Polska: po naradzie w zespole wszyscy uznaliśmy, że człowiekiem roku jest Michał Wolniak - wybitne realizacje potwierdzone wszystkimi możliwymi nagrodami branżowymi.

Świat: Sheryl Sandberg - niezwykła postać, jedna z najbardziej wpływowych i najlepiej opłacanych kobiet w amerykańskim biznesie. Od 2008 roku szefowa operacyjna Facebooka. Najsłynniejszy na świecie numer dwa. Wszystko, czego się dotknie, zamienia się z złoto. Zmiany dotyczące wideo na Facebooku to też efekt jej pracy. She is not bossy. She is the boss.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska: kampanie wykorzystujące potencjał storytellingu w spotach, ale też innych materiałach wideo: Allegro i „#Talizman”, Ikea i np. „#jesienne zmiany” z bohaterami, którzy opowiadają historię zbliżających się narodzin ich drugiego dziecka, a jako tło do ich historii pokazane jest mieszkanie urządzone w najnowszą kolekcję szwedzkiej marki. Ciepłe, świetne ludzkie historie, bardzo inne od klasycznych reklam z szybkim montażem i produktem w centrum.

Świat: dalszy rozwój serwisu The Outline założonego przez Josha Topolsky’ego. W kwietniu 2017 roku The Outline wprowadził krótkie dzienne podcasty z najważniejszymi informacjami z kategorii power, future, culture.

A de facto najważniejszym wydarzeniem, które może zmienić zasady gry, także produkcji wideo, jest seks skandal w Hollywood zwany aferą Weinsteina. Lawina oskarżeń o molestowanie, nazwiska zaangażowanych celebrytów i oddolnie, spontanicznie zorganizowana kampania przeciwko seksualnym nadużyciom prowadzona przez gwiazdy, które przerwały milczenie, m.in. Ashley Judd.

Premiera / nowość roku
Polska: „SNL Polska” - mimo że nie jest dokładnie tym, czego spodziewała się publiczność, to zdecydowanie największa premiera 2017 roku.

Świat: będzie nadal z polskim akcentem jako niewątpliwy game changer - zupełnie nowy gatunek i film „Twój Vincent” - polsko-brytyjska, pełnometrażowa animacja wykonana techniką malarską w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Sukcesem jest zarówno sama produkcja, jak i recepcja filmu na całym świecie.  

Trend roku
Polska: prace nad viewability reklam, w tym reklam wideo. Efektem jest wprowadzony przez IAB standard, zapewniający jednolity sposób weryfikacji efektywności reklam.

Świat: jak wyżej. A także coraz więcej kampanii content marketingowych opartych na dedykowanych do internetu produkcjach wideo. Produkcje dedykowane do mediów społecznościowych określane są coraz częściej jako social wideo. Według badania ANIMOTO z czerwca 2017 r. do wideo content marketingu przekonani są nie tylko użytkownicy, ale i marketerzy. Aż 60 proc. użytkowników Facebooka codziennie ogląda tego typu materiały, a 49 proc. wchodzi z nimi w interakcje. Na Facebooku aż 67 proc. marketerów już inwestuje w formaty social wideo, a 63 proc. planuje powiększyć wydatki w ciągu 12 miesięcy.

Prognoza na 2018 rok
Zarówno w Polsce, jak i na świecie: duży i dynamiczny wzrost wideo w internecie i związanych z tym wydatków marketerów. Według prognoz za 3 lata wideo będzie stanowiło 74 proc. treści w sieci. 75 proc. będą stanowić emisje mobilne generowane ze smatfonów. Na znaczeniu zyska jeszcze bardziej programmatic w wideo, viewable adimps oraz produkcje wideo dedykowane do internetu.


Justyna Troszczyńska, CEO w Media4Fun

Wydarzenie roku
Od wielu lat mówiono, że nadchodzący rok będzie „rokiem wideo” albo „rokiem mobile”. W 2017 roku oba trendy wyraźnie się przecięły i można stwierdzić, że był to rok treści wideo na smartfonach. Konsumpcja wideo na trzecim ekranie gwałtownie rośnie i w nadchodzących latach może wyprzedzić udział w wideo na laptopach i desktopach.

W Polsce wydarzeniem roku możemy na pewno określić otwarcie serwisu Showmax na nasz rynek. W dalszej części poddamy analizie jakość i skalę tego wydarzenia, ale na pewno miało ono duży wpływ na dalszy przebieg działań serwisów VOD w mijającym roku.

Wydarzenia światowe w 2017 roku zbytnio nie zaskakiwały. Premiery i reakcje rynku były raczej zgodne z wcześniejszymi przewidywaniami, więc nie było spektakularnych zwrotów akcji. Cieszy na pewno długo oczekiwane otwarcie zasobów HBO GO dla użytkowników bez abonamentu telewizyjnego, szkoda tylko, że na razie jest to usługa testowa realizowana zaledwie w kilku krajach.

Sukces roku
Z lekkim przymrużeniem oka - brak upadku żadnej z rodzimych platform i serwisów VOD w związku z ekspansją Netflixa, CDA Premium i wejściem na Polski rynek Showmax.com. Całkiem poważnie natomiast zdecydowanym sukcesem są stale wzrosty liczby subskrybentów VOD, co oczywiście przekłada się na odpływ widzów z tradycyjnej telewizji, ale również świadczy o większej świadomości społecznej dotyczącej konsumowania legalnych treści w internecie.

Świat wirtualny jest wspólny dla użytkowników całego świata. Tym bardziej cieszy to, że rozpoczęły się pracy umożliwiające traktowanie subskrybenta jako realnego użytkownika, a nie tylko IP. Mam tu na myśli postępujące prace nad zniesieniem geoblokad oraz ujednolicenie stawek roamingu w Unii Europejskiej. Miejsce logowania nie powinno stanowić przeszkody w dostępie do zasobów streamingowych, szczególnie płatnych.

Porażka / rozczarowanie roku
Z ciężkim sercem, ale musze powiedzieć, że oferta Showmax. Świetna kampania promocyjna i spektakularny sukces otwarcia z „Uchem prezesa” nie zostały poparte rzetelnym przygotowanie biblioteki materiałów, która mogłaby wyróżniać tak dużego rynkowego gracza od miejscowej konkurencji.

Porażka to zbyt duże słowo, ale rozczarowanie jest jak najbardziej trafne - ciągły brak odpowiedzi globalnych nadawców telewizyjnych na ekspansję serwisów VOD. Oczywiście zmierzch tradycyjnej telewizji nadchodzi wolniej niż zakładano, jednak przedłużająca się agonia powinna być motywatorem postępu i zmian, a nie jedynie skupiania coraz większych zasobów linearnych.

Człowiek roku
Jarosław Ćwiek. Jak zwykle kontrowersyjnie, ale trzeba oddać sprawiedliwość. Oferta CDA Premium jest jedynym, poważnym konkurentem dla światowych serwisów obecnych w Polsce i tym samym podnosi wartość naszego rynku VOD w regionie. Stabilizacja sytuacji licencyjnej, wprowadzenie spółki na giełdę i stworzenie konkurencji dla Netflixa w 2017 roku pozycjonują prezesa CW Media na pozycji lidera.

Na miano człowieka roku na świecie zasługuje tylko jedna osoba, jedno słowo - Użytkownik. Możemy go odmieniać przez youtubera, influencera czy subskrybenta, ale mijający rok był zdecydowanie rokiem Użytkownika. Wzrost świadomości konsumpcji treści, transfer do legalnych źródeł pozyskiwania kontentu oraz wpływ na kształtowanie polityki programowej największych światowych gigantów był bardzo zauważalny. To już nie jest czas, kiedy serwisy kształtują gusta Użytkowników. Dziś tylko te podmioty, które aktywnie reagują na preferencje Użytkownika mają szansę się rozwijać.

Serwis / kampania / projekt roku
Konsolidacja rodzimych podmiotów VOD i nawiązanie współpracy przez największych konkurentów ostatnich lat. Może embed Ipli i Playera przez Onet nie był najszczęśliwszym pomysłem, ale zderzając to ze strategiczną współpracą Playera i NC+ w zakresie poszerzenia oferty treści VOD dla osób, które nie są abonentami telewizji kablowej, to już zdecydowana zmiana na polskim rynku. Czy udana? Najbliższe miesiące pokażą.

Na skalę światową swoją pozycję ugruntował Netflix. Ekspansja na nowe rynku pozwoliła na znaczny rozwój konkurencyjności, szczególnie w Europie środkowej, gdzie jest to pierwszy rozbudowany serwis streamingowy dostępny w lokalnym języku.

Premiera, nowość roku
„Ucho prezesa”. Zainteresowanie produkcją internetową widowni typowo telewizyjnej, która nigdy wcześniej nie szukała w internecie treści wideo. Żadna dotychczasowa produkcja własna nie zyskała takiej popularności i rozpoznawalności.

Siódmy sezon „Gry o Tron”; monumentalny, widowiskowy (szczególnie odcinek „Łupy wojenne” i scena walki smok kontra wojska Lannisterów). Pomimo wycieków odcinków i spojlerów, pomimo narzekań malkontentów na spłaszczenie fabuły i niedopasowanie głównych bohaterów to wciąż najbardziej spektakularny serial, jaki powstał w ostatnich latach. Pozycja lidera oglądalności na pirackich stronach w pełni zasłużona. Zapowiedź ostatniego sezonu, który ma mieć mniej, ale dłuższych odcinków to tak naprawdę zapowiedź 6 filmów, a nie odcinków serialu.

Trend roku
W Polsce - produkcje własne. Coraz więcej podmiotów decyduje się na inwestycje we własne programy jak Onet, czy miniseriale jak Showmax. Może wciąż nie na zbyt wielką skalę, ale udaje się pokonać finansowe bariery wejścia w produkcje dedykowane dla użytkowników serwisów VOD. Oczywiście wciąż prym wiedzie krótkie wideo, które „jest dobre na wszystko”, a za sprawą transmisji na żywo Facebooka i spopularyzowania InstaStories liczby wyświetleń sięgają milionów, jednak platformy coraz odważniej sięgają po własne pomysły i decydują się na ich pełnometrażową realizację.

Konsolidacja światowego rynku telewizyjnego w obliczu ekspansji serwisów VOD i odpływu młodego widza w świat internetu. Światowe Akwizycje Discovery czy choćby rodzime przejęcia ZPR przez Polsat pokazują, że telewizja wciąż nie jest przygotowana na walkę technologiczną, za to stara się zewrzeć szyki i dużymi pakietami konkurować ze światem cyfrowym.

Prognoza na 2018 rok
Dwa słowa - konsolidacja i fragmentaryzacja. Z pozoru przeciwne, jednak łączy je wspólny cel. Konsolidacja rynku telewizyjnego zmierzy się z dynamiką rozwoju usług on demand, które z początkowej fazy dominacji Netflixa ulegną fragmentaryzacji. Przykładem zachodzących zmian już jest wycofanie treści Disneya z oferty Netflixa i przygotowywanie Studia do uruchomieni a własnego serwisu, czy liberalizacja zasad dostępu do HBO GO. Rynki lokalne po pierwszym szoku zaczną reagować na globalnego giganta i walczyć o użytkownika, co będzie wyłącznie z korzyścią dla widzów, którzy w końcu będą mogli podejmować świadome wybory, z którego z serwisów korzystać.

Warto również zwrócić uwagę na dostęp offline do treści subskrybowanych serwisów. Co prawda ta usługa została dość szeroko wdrożona w 2017 roku, jednak moim zdaniem dopiero w przyszłym roku możemy się spodziewać jej popularyzacji, która idzie w parze z rosnącą konsumpcją wideo na ekranach mobilnych.  

 


Bartłomiej Kamiński, dyrektor zarządzający MediaPlus

Obserwujemy, że tradycyjny model oglądania telewizji jest wypierany przez selektywną konsumpcję treści wideo, która właśnie ma miejsce w internecie. Netflix czy Showmax są przykładami platform wideo, które dobrze sobie radzą na naszym rynku. Są one potwierdzeniem trendu polegającego na tym, że ludzie są skłonni płacić za treści video w internecie.

Oczywiście królem tego segmentu jest YouTube, na którym poza dotychczasowymi głównie wizerunkowymi działaniami, prowadzi się również działania sprzedażowe. Cały czas toczy się dyskusja o wspólnym mianowniku dla mierzenia wideo w internecie i telewizji, ale już dziś łączy się te działania w jedną całość.


Paulina Przetacka, group account director w Carat

Wydarzenie roku
Światowym wydarzeniem wartym uwagi było na pewno wprowadzenie przez Facebooka na rynek w Stanach Zjednoczonych platformy Watch. Do tej pory, mimo że gigant próbował nawiązywać w strategii komunikacji do swej komplementarnej natury względem telewizji, to wciąż reklamy odtwarzane przy materiałach wideo w feedzie i bez dźwięku nie były pełnowartościowe w porównaniu z reklamą telewizyjną. Wprowadzając platformę, podobną swoją funkcjonalnością do YouTube czy VOD, Facebook otwiera sobie drogę do szerszej ekspansji w świat wideo, która jeśli przyjmie się na rynku amerykańskim, zapewne poszerzy zasięg również na inne kraje.

Wydarzeniem roku na polskim rynku było pojawienie się nowej platformy wideo - Showmax. Kolejny globalny gracz wchodząc na polski rynek przyjął nieco inną strategię jak jego konkurent. Serwis od razu postawił na lokalną promocję i produkcje. Kampania wprowadzająca Showmax na polski rynek opierała się o etiudę filmową w reżyserii Patryka Vegi, z udziałem Ewana McGregora oraz polskich aktorów. Chwilę później w serwisie znalazł się również drugi sezon popularnego i lubianego przez widzów formatu „Ucho Prezesa”, którego Showmax został producentem. Wszystkie działania prowadzone przez platformę spowodowały, że w pierwszych miesiącach swojej obecności na rynku Showmax prześcignął Netfliksa pod względem liczby realnych użytkowników.

Sukces roku
Za sukces roku można uważać na pewno udaną ekspansję Netfliksa, nie tylko na nowych rynkach, ale również na rodzimym amerykańskim. Według danych comScore aż 75 proc. użytkowników serwisów wideo w Stanach Zjednoczonych korzysta z tej właśnie platformy. W pierwszym kwartale roku w USA Netflix uzyskał więcej subskrybentów niż główni operatorzy kablowi. Na pewno sprzyjał temu fakt, że oferta telewizyjna na tamtym rynku jest dużo droższa w porównaniu do oferty Netfliksa, ale dane te niepodważalnie pokazują również trend na rynku i preferencje konsumentów co do wolności wyboru czasu i miejsca konsumowania kontentu. Sukces pod względem liczby subskrybentów silnie napędza inwestycje w produkcję kolejnych filmów i seriali, których popularność przyciąga coraz większą rzeszę widzów, powodując samo napędzającą się pętle i źródło sukcesu Netfliksa.

Sukcesem na polskim rynku można nazwać rozwój wideo ramówki Onetu. 180 milionów odtworzeń wiosennego sezonu robi wrażenie. Ten projekt opłaca się również biznesowo nadawcy, co widać w inwestycjach poniesionych w jesienną ramówkę.

Porażka / rozczarowanie roku
Myślę, że porażką roku w skali światowej można nazwać sytuację, która miała ostatnio miejsce na platformie YouTube. Gdy okazało się, że spoty dużych globalnych marek, takich jak Mars, Lidl czy Amazon, pojawiły się przy filmach z pornografią dziecięcą czy brutalnymi scenami, wstrzymali oni wydatki reklamowe na platformie. Google zareagował na tę sytuację zaostrzeniem polityki monetyzacji treści video, a także obiecał zatrudnić dodatkowe 10 tysięcy osób do moderacji treści pojawiających się na platformie. Większa kontrola nad treściami pojawiającymi się na platformie i większa transparentność przyniesie w efekcie na pewno dużo korzyści, jednak niesmak spowodowany tą sytuacją na pewno pozostanie jeszcze przez chwilę w środowisku reklamowym.

Mianem rozczarowania roku można w mojej opinii nazwać pomiar oglądalności wideo online Digital Ad Rating wprowadzony przez Nielsena. Rynek wciąż oczekuje na możliwość jednoczesnego pomiaru treści telewizyjnych z treściami wideo w internecie, zwłaszcza, że granica pomiędzy tymi dwoma światami coraz częściej się zaciera. Pomiar wideo online w zupełnym oderwaniu od pomiaru telewizji nie przynosi aż takiej wartości, jakiej wszyscy oczekiwaliśmy. Pozostaje nam poczekać chwilę na wspólny pomiar, ale o tym więcej w pytaniu o prognozy na przyszłość.

Człowiek roku
Krzysztof Gonciarz. Vloger, który porzucił pracę jako redaktor portalu z grami na rzecz własnego biznesu i prowadzenia bloga. Co prawda afera koszulkowa z 2016 roku spowodowała częściowy spadek popularności vlogera, mimo to w 2017 roku udało mu się zebrać fundusze na wyprawę na Grenlandię. Vlog z podróży został nagrodzony w konkursie Grand Video Award, a Krzysztof wrócił do łask internautów, którzy poprzez głosowanie przyznali mu nagrodę widzów.

Serwis / kampania / projekt roku
Wspominałabym w tym miejscu nieoficjalny spot stworzony przez Studentów Akademii Filmowej Badenii-Witembergii w Ludwisburgu „Break free”, w którym główną rolę obok bohatera grają buty marki Adidas. Historia opowiadała o starszym mężczyźnie, byłym maratończyku mieszkającym w domu spokojnej starości. Spot rozszedł się po sieci jak świeże bułeczki, jednak firma nigdy oficjalnie nie wypowiedziała się na temat materiału, nie próbowała też w żaden sposób wykorzystać materiału w swojej komunikacji.

Premiera, nowość roku
Myślę, że w tym punkcie mogłabym się odnieść do tych samych wydarzeń, co w pytaniu o wydarzenie roku. Zdecydowanie Watch oraz Showmax na polskim rynku.

Trend roku
Trendem tego roku w Polsce można nazwać dalszy rozwój i wzrost dostępności różnego rodzaju treści w ramach ofert platform VOD. Z jednej strony nadawcy, do tej pory nieobecni szeroko ze swoim kontentem w internecie, jak National Geographic, HBO czy Canal+ agregują kontent w ramach istniejących już, popularnych wśród użytkowników platform VOD, jak Ipla czy Player.

Z drugiej zaś platformy nie traktują się jako bezpośredni konkurenci, ale nawiązują porozumienia i alianse, mające za zadanie zwiększyć ogólny ruch wideo w sieci. Mam tutaj na myśli głównie udostępnienie przez te dwie platformy swojego kontentu w należącym do Onetu portalu VOD.pl. Taki rozwój sytuacji może zaskakiwać, zwłaszcza, że chwilę temu obserwowaliśmy trend zupełnie odwrotny, jednak w taki sposób Onet gwarantuje sobie nadal pozycję lidera w oglądalności video w sieci, a jednocześnie TVN czy Polsat zwiększają zasięg dotarcia swoich treści do internautów. Obie strony zyskują na takiej sytuacji, jednocześnie ułatwiając użytkownikowi życie - serwując mu najlepsze treści w ramach jednej platformy.

Prognoza na 2018 rok
Z punktu widzenia polskiego rynku na pewno będziemy obserwowali dalszy rozwój wideo w internecie i coraz to większe bogactwo udostępnianych przez wydawców treści. Jednocześnie rynek reklamowy będzie w napięciu oczekiwał wspólnego pomiaru telewizji z wideo online, na który niestety przyjdzie nam poczekać aż do 2019 roku. Budżety reklamowe, które w najgorętszych okresach sezonu telewizyjnego nie będą mogły być realizowane w telewizji ze względu na ograniczoną podaż, znajdą swoje miejsce przy wideo online, przy którym wraz ze wzrostem popularności tego modelu oglądania będzie rósł także potencjał reklamowy.

Globalnie nadal będą rosły odtworzenia wideo online na urządzeniach mobilnych, zgodnie z estymowanym w ostatnim raporcie Ericssona dążenie do udziału na poziomie 50 proc. wszystkich obejrzeń.

 


Prof. Dariusz Jemielniak, ekspert w dziedzinie badań internetu, Akademia Leona Koźmińskiego

Wydarzenie roku
Za wydarzenie roku uważam decyzję Netflixa o zakończeniu serialu „House of Cards” i odsunięciu Kevina Spacey od prac nad ostatnim sezonem, w świetle kontrowersji związanych z jego przeszłością. To musiało być trudne biznesowo postanowienie, ale pokazało konsekwencję w kreowaniu marki.

W Polsce wydarzeniem bezprecedensowym było nałożenie drakońskiej kary finansowej KRRiT na TVN, szeroko skrytykowane na świecie jako mające charakter cenzury, nawet przez administrację Donalda Trumpa, co jest sporym osiągnięciem.

Sukces roku
Udana inwazja Amazon Video do dwustu krajów - rozpoczęta w grudniu 2016, ale skutecznie zrealizowana w 2017 roku.

W Polsce - doskonały wynik sprzedaży internetowej prenumerat Agory, dalece powyżej oczekiwań analityków, pokazujący, że naśladowanie modelu „The New York” Times ma sens.

Porażka / rozczarowanie roku
Demontaż net neutrality - neutralności sieci w USA, czyli między innymi swobody surfowania, bez możliwości stosowania różnych cenników w zależności od tego, jakie strony się odwiedza.

Człowiek roku
Jeff Bezos - oprócz bycia liderem korporacji, która dominuje wiele rynków B2B i B2C zarówno w internecie, jak i offline, stoi także za sukcesem Amazon Video, oraz konwersacyjnych zestawów Amazon Echo, wprowadzonych do ponad 10 milionów gospodarstw domowych.

Grzegorz Miecugow - człowiek wielkiego formatu, który odszedł w 2017 roku, zostawiając po sobie ogromną spuściznę w niemal każdym obszarze dziennikarstwa.

Serwis / kampania / projekt roku
Akcja „#metoo”, która najprawdopodobniej zapoczątkowała zmianę obyczajową i ogólnospołeczną.
W Polsce projekt plakatu „Konstytucja”, z wyeksponowanym „ty” i „ja”, Luki Rayskiego. Został on udostępniony na otwartej licencji do swobodnego powielania, a nawet komercyjnego użytku.

Premiera, nowość roku
„Dear White People” Netflixa - serial fenomenalnie pokazujący złożoną rzeczywistość nierówności rasowych i przywilejów związanych z kolorem skóry w USA.
W Polsce to „Ucho prezesa” – serial internetowy, który przebojem przedarł się do mainstreamu.

Trend roku
Ogromny boom na produkcje własne realizowane przez sieci VOD. Amazon Prime i Netflix staje na poważnie w szranki z HBO. Netflix w 2017 roku wydał na produkcje około 6 miliardów dolarów. Dzięki nim mogą sukcesywnie zwiększać liczbę dystrybuowanych seriali o jednolitych prawach autorskich na cały świat.

W Polsce to kolejne, wciąż nieudane próby zaszczepienia zachodnich standardów komediowych, na przykład w formacie „Saturday Night Live”.

Prognoza na 2018 rok
Na świecie: zaostrzona walka o dominację rynku VOD, z możliwymi okresowymi korzyściami dla widzów. Pogłębiona identyfikacja konsumentów, tworzenie ich profili, podpowiedzi preferencji na podstawie sieci neuronowych, dalsze utrudnienia w dostępie przez VPN.

 


Rafał Jung, key account manager w Teads, szef grupy roboczej audio-wideo w IAB Polska

Wydarzenie roku
W Polsce warto zwrócić uwagę na ogłoszenie przez IAB Polska analogicznych do MRC standardów viewabiliy. Jest to kierunek, którego potrzebuje przede wszystkim rynek, ale także użytkownicy. Od teraz można mówić o istnieniu kolejnego, bardzo istotnego wspólnego mianownika dla oceny jakości ruchu reklamowego. Jako drugą pozycję wymienić warto stworzenie i podpisanie Białej Księgi Komunikacji Marketingowej.

Sukces roku
Globalnie sukcesem pozostaje ekspansja Netflixa. Nowy model dystrybucji i produkcji treści wideo szybko przyjmuje się w większości krajów. Podziwiać można tempo, w jakim zdobywa kolejne rynki, a jest ich już, bagatela, 190. Skala przedsięwzięcia, jakość proponowanych produkcji i zapowiedzi kolejnych za około 8 mld. dolarów w roku 2018 - to wszystko oszałamia i pokazuje, że zmierzch telewizji w wersji linearnej wcale nie jest już mrzonką.

W Polsce - pojawienie się kolejnego serwisu SVOD, czyli premiera oferty Showmaxa oraz jego umiejętnie poprowadzona kampania reklamowa. Zaledwie pół roku po premierze Netflixa, Showmax już zyskał taką samą lub nawet wyższą pozycję. Na razie to głównie sukces marketingowy, jednak może się on przełożyć na trwałe utrzymanie wiodącej pozycji. Ta premiera wzbogaci i przyspieszy transformację polskiego rynku VOD. Darmowy okres próbny oraz odwołanie się do rodzimych produkcji jak choćby serialu „Ucho prezesa”, filmów „Bogowie”, „Dom zły”czy planowanych przyszłych projektów Patryka Vegi to podstawa sukcesu Showmaxa w Polsce.

Porażka / rozczarowanie roku
Rozczarowujący jest przede wszystkim poziom relacji stacji telewizyjnych z wydarzeń politycznych. Nagrodę Jamesa Randiego można by przyznać widzom zdolnym wysupłać prawdę spomiędzy relacji obu stron trwającego konfliktu. Za apogeum można uznać karę nałożoną przez KRRiT na TVN - zastanawia i martwi fakt wskazujący na to, jak szybko zniknąć może iluzja wolnych mediów.
Jako pomniejszą dodałbym rozpoczęcie współpracy AXN i CDA, ze strony AXN jest to odważny ruch, jednak do oceny czy wart swej ceny, przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Z punktu widzenia reklamowego…Tiger - chyba każdy wie, o co chodzi.

Człowiek roku
Na świecie: Reed Hastings - kolejny już rok z rzędu. I nie chodzi tutaj o doskonały plan, realizację i świetne kampanie reklamowe Netflixa, lecz o wizję i kierunek zmian który firma oferuje użytkownikom na całym świecie. Wizja CEO Netflixa toruje drogę do diametralnej odmiany rynku dystrybutorów i twórców wideo.

W Polsce nie brakuje wizjonerów, ale prym wiodą zespoły i organizacje. Jeśli miałbym kogoś wybrać, to byliby to zbiorowo marketerzy, dzięki którym kampanie reklamowe w digitalu zyskują coraz silniejsze znaczenie oraz właściwą dla tego środowiska formę.

Serwis / kampania / projekt roku
W Polsce (choć nie tylko) w kategorii film: „Twój Vincent” - niezwykła animacja w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana pokazuje nam, jak polska produkcja może stanąć na światowym poziomie, zarówno pod względem artystycznym, jak i technicznym. Co jednak najważniejsze: sukces twórczy i kasowy idą tutaj w parze.

Natomiast pod kątem reklamowym trudno nie zauważyć rewelacyjnych działań storytellingowych Allegro. W roku ubiegłym mieliśmy okazję oglądać uznany nie tylko w Polsce ale i na świecie spot „English for beginners” a w tym roku kolejny wyciskacz łez czyli „Bal”, a do tego oczywiście kontynuacja cyklu „Legendy Polskie „. Ten rodzaj reklamy zdobywa zresztą coraz większe uznanie, i bardzo dobrze, bo są to reklamy, które nie tylko wspierają markę, ale i niosą ze sobą przesłanie.

Warto jednak przy nich wspomnieć o koniecznej ostrożności w wykorzystaniu emocji, a konkretnie o projekcie „Polish boy wanted” - który odbił się u nas w kraju na tyle mocnym echem, że więcej o nim mówić nie trzeba. Jedno jest natomiast pewne: wideo jest idealnym środkiem do przekazywania emocji, emocje jednak mogą ranić, o czym marki przekonały się już wielokrotnie.

Globalnie, wzrusza i zachwyca stworzona w podobnym tonie i w oparciu kampania przygotowana przez BBDO Chicago dla Pearle Vision: „Small Moments”.

Premiera, nowość roku
Globalnie: Air Selfie - bezapelacyjnie. Nareszcie robienie selfie wzniesie się na wyżyny których wcześniej nie mogło osiągnąć.

W Polsce odpowiem nieco stronniczo, ale wejście na rynek reklamowy oferty Teads.tv. O ile w instreamie próby technologicznego ujednolicenia wśród wydawców są jak walka z wiatrakami, o tyle dla outstreamu pojawiła się realna szansa na jakościową i wspólną technologię.

Trend roku
W reklamie coraz silniejsze znaczenia ma viewability, trend ten pojawił się już kilka lat temu, ale dopiero w tym roku standard został zaakceptowany w Polsce. Mimo iż od około trzech lat wskaźnik oglądalności miał już pewien wpływ na inwestycje reklamowe, to jednak dopiero teraz zyskuje na szerszym znaczeniu.

Globalnie kierunek ten jest już od dawna obecny w działaniach agencji i marketerów. Aktualnie można natomiast liczyć na coraz lepsze przygotowanie materiałów dla wersji digital, długie formy zmieniają swoje oblicze, a krótkie stają się coraz bardziej popularne - to dobry kierunek zmian.

Prognoza na 2018 rok
Po raz kolejny rynek reklamy wideo online odnotuje solidne dwucyfrowe wzrosty. Viewability oraz programmatic to nadal oczywiste kierunki rozwoju.

Do tego na znaczeniu zyska brand safety. Po dwóch globalnych aferach, które miały miejsce wokół treści obecnych na YouTube, możemy spodziewać się, że w nadchodzącym roku marketerzy zwrócą na ten aspekt obecności w digitalu jeszcze większą uwagę.
Z
bierając trzy wymienione już wyżej trendy i zestawiając to z ciągle rosnącym popytem na wideo, należy oczywiście też wymienić Outstream jako kolejny kierunek, który obierze reklama digital wideo w Polsce. Na pewno jednak nie w formie i modelu obecnym do tej pory. Podstawą będzie wskaźnikviewability, a dostępność w programmaticu stanie się koniecznością.


tw